Zouden jullie nu naar de VS gaan?
maandag 9 juni 2025 om 10:24
Beetje dramatische titel misschien, en twijfelde over welke pijler
Gezien wat er nu allemaal gaande is in de VS, zouden jullie nu (langdurig) naar de VS gaan? Ik zit in een sollicitatieprocedure om tijdelijk naar de VS te detacheren, maar merk dat ik erge twijfels heb. Ik vind het best spannend, er lijkt veel geweld en mensen die worden uitgezet. En wat als je (reproductieve) zorg nodig hebt? Als vrouw lijk je niet meer echt veilig.
Graag hoor ik jullie meningen en overwegingen, ook als ik me mega aan het aanstellen ben hoor!

Gezien wat er nu allemaal gaande is in de VS, zouden jullie nu (langdurig) naar de VS gaan? Ik zit in een sollicitatieprocedure om tijdelijk naar de VS te detacheren, maar merk dat ik erge twijfels heb. Ik vind het best spannend, er lijkt veel geweld en mensen die worden uitgezet. En wat als je (reproductieve) zorg nodig hebt? Als vrouw lijk je niet meer echt veilig.
Graag hoor ik jullie meningen en overwegingen, ook als ik me mega aan het aanstellen ben hoor!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
maandag 9 juni 2025 om 11:52
Ik zou er zelf geen zin in hebben. Niet omdat ik gelijk denk dat je zelf in vervelende situaties komt, maar een land waar zoveel onrust is en zoveel polarisatie, zou ik gewoon even links laten liggen. Ik vind het bizar wat voor dingen daar nu gebeuren, bv tav Harvard. Maar ik werk zelf als wetenschapper, dus mijn blik is wellicht anders dan als je daar qua werk niks mee te maken hebt.
maandag 9 juni 2025 om 12:05
Ik wel. Ga ook niet naar landen als Turkije of Egypte bijvoorbeeld, hoe leuk en prachtig en mooi en goedkoop het ook zou zijn als vakantie-bestemming.Paradise schreef: ↑09-06-2025 10:58Ja precies.
Sec gezien ontneem je de oppositie dan hun financiële middelen.
En dan vallen een hoop landen af. Ik leg een land niet langs de democratie-index voor ik er naar toe ga.
Ik vind het ook een beetje eng om zo zwart-wit naar de wereld te kijken. Het zien van de ander als goed of slecht, dat is toch juist wat we niet willen?
maandag 9 juni 2025 om 12:10
In jou positie zou ik het zeker wel serieus overwegen. Wel goed onderzoeken of je je functie echt vrij en veilig kunt uitoefenen en hoe het geregeld is mocht je medische zorg nodig hebben of de boel daar echt uit de hand lopen.
Voor mezelf zou ik het niet doen omdat het huidige klimaat daar niet bepaald borg staat voor academische vrijheid.
Als toerist zonder persoonlijke band met het land sla ik ook over nu. Dat zou anders zijn als ik er bv familie had wonen, maar ik zou het dan alsnog wel spannend vinden.
Voor mezelf zou ik het niet doen omdat het huidige klimaat daar niet bepaald borg staat voor academische vrijheid.
Als toerist zonder persoonlijke band met het land sla ik ook over nu. Dat zou anders zijn als ik er bv familie had wonen, maar ik zou het dan alsnog wel spannend vinden.
tyche wijzigde dit bericht op 09-06-2025 12:27
0.49% gewijzigd
What a nuanced anxiety
maandag 9 juni 2025 om 12:13
maandag 9 juni 2025 om 12:14
Daar heb je gelijk in.
Maar de VS is op dit moment nog een democratie.
Als je die meetlat hanteert valt heel Midden- en Zuid-Amerika af. Dan valt het grootste gedeelte van Azië ook af. Marokko ook. Het hele Afrikaanse continent sowieso. En sommige Europese landen ook. Italië misschien zelfs wel.
Dan blijft er niet heel veel over. Als je geen geld wilt uitgeven in een land waar niet alles tiptop in orde is. Want de VS is aan het afglijden, maar nog lang niet het ergste land ter wereld.
Prima om die keuze te maken. Maar ik heb het idee dat sommigen die keuze nu het om de VS gaat wat selectief toepassen. Jij niet hoor, meer in het algemeen zie ik dat om mij heen.
En oh, dan moet je straks (of nu al) Nederland ook verlaten.
paradise wijzigde dit bericht op 09-06-2025 12:18
7.90% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 12:16
maandag 9 juni 2025 om 12:18
Je doet nu of het in het leven van een Nederlander onmogelijk is om al die landen te vermijden. Ik ben nog nooit in de landen geweest die je noemt en heb best een prima leven hoor.Paradise schreef: ↑09-06-2025 12:14Daar heb je gelijk in.
Maar de VS is op dit moment nog een democratie.
Als je die meetlat hanteert valt heel Midden- en Zuid-Amerika af. Dan valt het grootste gedeelte van Azië ook af. Marokko ook. En sommige Europese landen ook. Italië misschien zelfs wel.
Dan blijft er niet heel veel over. Als je geen geld wilt uitgeven aan in een land waar alles niet tiptop in orde is. Want de VS is aan het afglijden, maar nog lang niet het ergste land ter wereld.
Prima om die keuze te maken. Maar ik heb het idee dat sommigen die keuze nu het om de VS gaat wat selectief toepassen. Jij niet hoor, meer in het algemeen zie ik dat om mij heen.
En oh, dan moet je straks (of nu al) Nederland ook verlaten.
maandag 9 juni 2025 om 12:19
maandag 9 juni 2025 om 12:21
maandag 9 juni 2025 om 12:25
Qua wetenschapper zou ik nu ook echt niet gaan, maar een diplomatieke functie is juist 1 van de veilige en ik denk ook nuttige functies in deze tijden. Als je in een diplomatieke functie uitgezet wordt dan is dat een stuk groter schandaal dan als een student uitgezet wordt.Socie schreef: ↑09-06-2025 11:52Ik zou er zelf geen zin in hebben. Niet omdat ik gelijk denk dat je zelf in vervelende situaties komt, maar een land waar zoveel onrust is en zoveel polarisatie, zou ik gewoon even links laten liggen. Ik vind het bizar wat voor dingen daar nu gebeuren, bv tav Harvard. Maar ik werk zelf als wetenschapper, dus mijn blik is wellicht anders dan als je daar qua werk niks mee te maken hebt.
Er is veel onrust en dat is echt niet fijn, maar politiek is ook heel staats en plaatsgebonden. Als je in een stad woont zal het over het algemeen democratisch zijn en mensen zullen zich daar over uitspreken. Terwijl je verder van de stad weer Trump borden zal zien. Doordat staten zelf ook veel bepalen heeft het op een andere manier effect dan als het in bijvoorbeeld Nederland zou zijn.
Tegelijkertijd zou ik het ook spannend vinden, maar als het visum aardig zeker is wel doen denk ik.
maandag 9 juni 2025 om 12:28
Nee hoor, ook dit zeg ik niet.
Ik reis wel, maar vermaak mij zeer goed in Nederland en nabijgelegen landen. Ook op vakantie. Ik reis hooguit eens in de 5 jaar buiten Europa.
Ik kan me prima voorstellen dat mensen niet reizen.
Misschien iets beter lezen voor je mij van alles toedicht?
Ik vind op mijn buurt weer dat je geen offer brengt als je toch niet reist. Principes zijn zo wel erg gemakkelijk.
paradise wijzigde dit bericht op 09-06-2025 12:29
9.72% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 12:28
Een verplicht congres van een paar dagen eventueel nog.
Maar er elke dag moeten leven ... Nope, momenteel toch echt niet.
Ook niet in een "blauwe" staat, want als ik nu de toestand in pakweg LA zie ... is het daar toch ook niet gezellig.
Naar een heel deel andere landen die niet gezellig zijn, niet veilig zijn, vrouwonvriendelijk zijn, ... zou ik ook niet verkassen.
Maar er elke dag moeten leven ... Nope, momenteel toch echt niet.
Ook niet in een "blauwe" staat, want als ik nu de toestand in pakweg LA zie ... is het daar toch ook niet gezellig.
Naar een heel deel andere landen die niet gezellig zijn, niet veilig zijn, vrouwonvriendelijk zijn, ... zou ik ook niet verkassen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 9 juni 2025 om 12:32
Elsy schreef: ↑09-06-2025 12:25Qua wetenschapper zou ik nu ook echt niet gaan, maar een diplomatieke functie is juist 1 van de veilige en ik denk ook nuttige functies in deze tijden. Als je in een diplomatieke functie uitgezet wordt dan is dat een stuk groter schandaal dan als een student uitgezet wordt.
Er is veel onrust en dat is echt niet fijn, maar politiek is ook heel staats en plaatsgebonden. Als je in een stad woont zal het over het algemeen democratisch zijn en mensen zullen zich daar over uitspreken. Terwijl je verder van de stad weer Trump borden zal zien. Doordat staten zelf ook veel bepalen heeft het op een andere manier effect dan als het in bijvoorbeeld Nederland zou zijn.
Tegelijkertijd zou ik het ook spannend vinden, maar als het visum aardig zeker is wel doen denk ik.
Dat is nu juist het probleem. Onder Trump is geen sprake meer van een 'zeker visum'. Hij kan zomaar ineens besluiten alle werkvisa in te trekken, net zoals hij met studentenvisa heeft gedaan of beter gezegd, probeert te doen). Die onzekerheid lijkt mij persoonlijk erg onprettig.
maandag 9 juni 2025 om 12:37
Waarom dicht je dán andere mensen toe dat ze 'het' zo selectief toepassen? Dan begrijp ik al helemaal niks meer van je posts.Paradise schreef: ↑09-06-2025 12:28Nee hoor, ook dit zeg ik niet.
Ik reis wel, maar vermaak mij zeer goed in Nederland en nabijgelegen landen. Ook op vakantie. Ik reis hooguit eens in de 5 jaar buiten Europa.
Ik kan me prima voorstellen dat mensen niet reizen.
Misschien iets beter lezen voor je mij van alles toedicht?
Ik vind op mijn buurt weer dat je geen offer brengt als je toch niet reist. Principes zijn zo wel erg gemakkelijk.
En dat laatste wat je zegt is precies wat ik zeg: voor sommigen is het totaal geen offer, voor anderen is het wel een principiële keuze.
Kennelijk begrijpen wij elkaar echt niet.
maandag 9 juni 2025 om 12:52
maandag 9 juni 2025 om 13:10
Nee, ik zou wachten tot Trump weer weg is. Heb te veel gehoord dat normale toeristen het land niet in komen of terug gestuurd worden tijdens een rondreis waardoor ze tijdelijk in detentie zitten.
https://www.ad.nl/buitenland/roadtrip-v ... ~a1a7fd35/
https://www.ad.nl/buitenland/roadtrip-v ... ~a1a7fd35/
maandag 9 juni 2025 om 13:12
De afgelopen maanden twee keer geweest (1x werk, 1x prive) en geen problemen tegen gekomen.
Of ik qua werk zou gaan voor langere tijd... in principe wel. Ik zou het nu sowieso niet willen ongeacht de politieke situatie. Maar als ik wel zou willen gaan dan zou de huidige politieke situatie me in principe niet tegenhouden.
In het dagelijks leven voelt (afhankelijk natuurlijk van je beroep en waar je woont) de federale overheid vaak ver weg.
Of ik qua werk zou gaan voor langere tijd... in principe wel. Ik zou het nu sowieso niet willen ongeacht de politieke situatie. Maar als ik wel zou willen gaan dan zou de huidige politieke situatie me in principe niet tegenhouden.
In het dagelijks leven voelt (afhankelijk natuurlijk van je beroep en waar je woont) de federale overheid vaak ver weg.
maandag 9 juni 2025 om 13:15
Een diplomaten visum is wel een ander visum dan een gewoon visum. Als Trump diplomaten visa gaat wijzigen dan is dat heel anders dan als er student visa ingetrokken worden. Daarnaast is die onzekerheid er altijd wel. Al voor trump moesten wij binnen 30 dagen het land uit zijn als ons visum zou verlopen of baan kwijt zouden raken. Scheelt wel dat de baan zelf aardig zeker was en dat is bij TO ook het geval.Charlotta schreef: ↑09-06-2025 12:32Dat is nu juist het probleem. Onder Trump is geen sprake meer van een 'zeker visum'. Hij kan zomaar ineens besluiten alle werkvisa in te trekken, net zoals hij met studentenvisa heeft gedaan of beter gezegd, probeert te doen). Die onzekerheid lijkt mij persoonlijk erg onprettig.
Zelf ga ik nu even niet naar Amerika, maar m’n man gaat wel dit jaar. Het kan altijd bij de grens problemen geven maar in principe is z’n visum goed. Het probleem is dat de border control zelf mag kiezen of je binnengelaten wordt. Dat was altijd al zo, maar het gedrag verandert als er een andere president is.
maandag 9 juni 2025 om 13:28
Misschien valt het met een diplomatiek visum allemaal wel mee maar ik vind de grenscontroles zo scary. Dat ze je social media, telefoon en hele hebben en houden kunnen controleren en je in detentie zetten als het ze niet aanstaat. En werk je niet mee dan kom je het land niet in. Ik ben wetenschapper en loop daarmee wel extra risico, en al doe ik geen onderzoek dat ze daar controversieel vinden, dit weerhoudt mij er echt van.
maandag 9 juni 2025 om 13:42
Ik had het er laatst met 2 Amerikanen en nog wat andere mensen over en iedereen vond de Amerikaanse grenscontrole griezelig. Ook voordat Trump er zat. Mensen die er werken vinden de macht die ze hebben interessant, die macht is ook groot vergeleken met andere landen. En als je in de wetenschap zit dan willen ze soms echt precies weten wat je doe maar ze snappen het dan vaak net niet. Wat logisch is maar ze baseren hun mening om je toe te laten er wel op.Wombat schreef: ↑09-06-2025 13:28Misschien valt het met een diplomatiek visum allemaal wel mee maar ik vind de grenscontroles zo scary. Dat ze je social media, telefoon en hele hebben en houden kunnen controleren en je in detentie zetten als het ze niet aanstaat. En werk je niet mee dan kom je het land niet in. Ik ben wetenschapper en loop daarmee wel extra risico, en al doe ik geen onderzoek dat ze daar controversieel vinden, dit weerhoudt mij er echt van.
maandag 9 juni 2025 om 14:28
Ja die is ook griezelig. Ik ben er een paar jaar geleden geweest en toen vond ik de bejegening al niet oké. Wat een machtsvertoon en gegrauw en gesnauw. Ik ga er vanuit dat dat onder de huidige regering er niet beter op geworden is dus ik hoef daar voorlopig even niet naartoe.Elsy schreef: ↑09-06-2025 13:42Ik had het er laatst met 2 Amerikanen en nog wat andere mensen over en iedereen vond de Amerikaanse grenscontrole griezelig. Ook voordat Trump er zat. Mensen die er werken vinden de macht die ze hebben interessant, die macht is ook groot vergeleken met andere landen. En als je in de wetenschap zit dan willen ze soms echt precies weten wat je doe maar ze snappen het dan vaak net niet. Wat logisch is maar ze baseren hun mening om je toe te laten er wel op.
Iemand maakte de vergelijking met Marokko. Nou die is niet terecht. Daar was de ontvangst echt een stuk menselijker.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in