Zijwieltjes of juist niet?

10-06-2025 14:42 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weer eens jullie ervaring/ raad nodig!

Ik wil de 3 wieler (loopfiets) van mijn peuter gaan ombouwen tot een 2 wieler.
Maar laatst heeft hij op een normale fiets met zijwieltjes gefietst en dat ging hartstikke goed.

Nu lees ik op internet verschillende meningen over zijwieltjes:

1. Loopfiets ombouwen tot 2 wielen, zodat hij kan wennen aan balans. Erna schijn je makkelijker te kunnen overstappen naar een normale fiets zonder zijwieltjes. (Handdoek oprollen onder de armen, en ouder uiteinde vasthouden zodat je kan helpen).
2. Of wel gewoon een fiets met zijwieltjes voor extra veiligheid en leren trappen.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat raden jullie aan? Stond op het punt om een fiets te kopen met zijwieltjes. Omdat hij het fietsen op zo’n fiets heel leuk vond. Maar wil het leren fietsen niet onnodig moeilijk maken voor hem.
Eerlijk gezegd denk ik dat je op beide manieren wel gewoon leert fietsen, dus dat het weinig uitmaakt. Zou je het overigens niet gewoon kunnen afwisselen? Die fiets met zijwieltjes wilde je kopen, maar die loopfiets heb je al staan. Je kan toch de ene keer met de loopfiets op stap en de andere keer met de fiets met zijwieltjes?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hier zijwieltjes. Maar dat is vooral omdar dochter weigert om op een loopfiets met 2 wielen te gaan zitten want “dat wiebelt”. Ze is motorisch niet de sterkste dus ik doen gewoon wat ze wel wil/kan. De zijwieltjes waren ook nog wel een dingetje want die wiebelen natuurlijk ook wel een beetje maar dat vindt ze nu prima.

Als je de loopfiets al hebt zou ik gewoon afwisselen. Want die balans leren is denk ik wel heel waardevol.
Verschilt per kind denk ik, de mijne was nogal een angsthaas dus die heeft zijwieltjes gehad.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik was dom en ging van een loopfietsje waar zoon best flink op tekeer kon gaan naar een fietsje met zijwieltjes. En toen zoefde hij door de bocht als altijd, bleef haken met een zijwieltje aan de trottoirband, vloog in de heg en weigerde vervolgens een dik jaar te fietsen.

Als ze goed hun evenwicht kunnen bewaren en gewend zijn aan een loopfiets, dan zou ik niet kiezen voor zijwieltjes. Zijn ze niet goed met balanceren of gewoon heel dromerig (vallen ‘stil’ als ze iets zien) dan zou ik voor zijwieltjes gaan.
Hier zijwieltjes gehad. En dat oefenen met een handdoek en vasthouden enz hebben we nooit gedaan. Ik hoorde van een bevriende juf ineens dat dochter al lang kon fietsen op een fietsje op school. Zijwieltjes er af gehaald en ze fietste weg. Wat iemand al zei, met beide manieren leren ze vanzelf wel fietsen ooit :)
irregular_choice wijzigde dit bericht op 10-06-2025 16:12
0.32% gewijzigd
Ik zou zeggen Geen zijwieltjes.

Mijn zoons hebben een tweewiel-loopfiets gehad en die fietsten met respectievelijk net 3 jaar, bijna 3 jaar en bijna 5 jaar (maar die wilde geen gewone fiets proberen, nogal koppig) binnen vijf minuten en zonder hulp weg op een gewone fiets zonder zijwieltjes.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Onze kinderen waren allebei heel handig op een loopfiets en hebben meteen zonder zijwieltjes gefietst. Dochter fietste er op haar derde verjaardag zo op weg. Zoon deed er een paar maanden langer over om dat te durven (je moet wel genoeg vaart maken natuurlijk, anders val je om) en fietste toen met 3,5 zo weg.

Loopfiets ombouwen naar tweewieler heb ik trouwens gedaan zo rond hun 2e verjaardag.

Zijwieltjes zijn niet echt helpend om balans te leren, ze leren daarmee vooral af om te balanceren.

In leren trappen heb ik geen energie gestoken, dat hadden ze vanzelf al geleerd op de driewielers op het kdv.
Irregular_Choice schreef:
10-06-2025 15:36
Hier zijwieltjes gehad. En dat oefenen met een handdoek en vasthouden enz hebben we nooit gedaan. Ik hoorde van een bevriende juf ineens dat dochter al lang kon fietsen op een fietsje op school. Zijwieltjes er af gehaald en ze fietste weg. Wat iemand al zij, met beide manieren leren ze vanzelf wel fietsen ooit :)
Precies! Ik heb nog nooit een puber of volwassene met zijwieltjes zien fietsen.
Ik zou zeggen geen zijwieltjes. Niet dat mijn kinderen nou van die fietswonders waren: dochter zag zelfs met zijwieltjes nog kans om om te vallen en zoon heeft tot zijn veertiende categorisch geweigerd zich voort te bewegen op een voertuig met minder dan drie wielen. Uiteindelijk hebben ze allebei prima leren fietsen maar niet dank zij de zijwieltjes zeg maar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Hier nooit zijwieltjes gehad. Alleen loopfietsen. Toen ze 3 waren fietste ze zo weg. Middelste kon alleen niet op en afstappen de eerste paar maanden. Daar moesten we dus achteraan rennen :-D.
Kinderen die van loopfietsje zonder zijwielen doorgaan kunnen vaak wat jonger fietsen, maar uiteindelijk leren ze het allemaal wel.
Het lastigste aan de loopfiets vond ik dat ze heel erg gewend waren om met hun voeten te remmen. En dat bleven ze dus doen op een gewone fiets. Dan slijten de schoenzolen wel erg snel... Daar moest ik een tijdje wel echt op hameren, dat ze hun rem gebruikten. Fiets had nota bene zowel handremmen als terugtraprem dus keuze genoeg!
Hier ook loopfietsje en daarna inderdaad rond 3 jaar een gewone fiets zonder zijwieltjes waar ze gelijk op wegfietste.
DronkenAardbei schreef:
10-06-2025 15:42
Precies! Ik heb nog nooit een puber of volwassene met zijwieltjes zien fietsen.
Ik ook niet. Zie nu dat ik zij heb getypt ipv zei 🤦🏼‍♀️
Hier twee kids die heel handig waren met een loopfietsje met twee wielen. De oudste ging daarna probleemloos over op een fiets zonder zijwieltjes. De jongste weigerde te fietsen op wat voor manier dan ook nadat de loopfiets te klein geworden was. Tot iedereen uit de klas kon fietsen behalve mijn kind en toen kon zij het ineens binnen een week ook, zonder zijwieltjes.
Irregular_Choice schreef:
10-06-2025 16:12
Ik ook niet. Zie nu dat ik zij heb getypt ipv zei 🤦🏼‍♀️
Don't worry, nu je er een opmerking over maakt, zie ik het ook pas. :rofl:
Ik zag het en dacht, dat komt door al dat gedoe over zijwieltjes ;)
Ik zou sowieso de loopfiets ombouwen, die van mij gingen met 2 jaar crossend door de speeltuin. En dan kan je altijd nog een fiets kopen. Je koopt meestal ook geen fiets-met-zijwieltjes. Maar een fiets waar zijwieltjes op zitten die er ook af kunnen. Hangt ook een beetje van de leeftijd en lengte af. Bij net 2 zou ik nog geen fiets kopen, bij 3 of 4 is het weer een ander verhaal. Die van mij gingen van loopfiets met 2 wielen naar fiets met zijwieltjes (kort) naar los fietsen met ongeveer 3,5 jaar.
Hier ging kind net na de 3e verjaardag zonder problemen over van loopfiets naar fiets zonder zijwieltjes. Hoefde niet te 'leren fietsen', kon het meteen. Was zonde geweest als we voor zijwieltjes waren gegaan.
Mijn ervaring; ze moeten leren trappen, en ze moeten leren balanceren. Met een loopfietsen leren ze eerder balanceren, met zijwieltjes leren ze eerder trappen. Het is denk ik om het even, heel veel oefenen en het ene kind is gewoon motorisch sneller dan de ander.
Team geen zijwieltjes hier! In de straat heb ik wat kinderen gezien die van de loopfiets afkwamen en zó los konden fietsen. Dus ook geprobeerd en voor ons eigen kind werkte het ook zo. Zij is qua motoriek en lef gewoon gemiddeld, niet snel of dapper. Met 3 jaar kreeg ze een loopfiets en op haar 4e verjaardag kreeg ze een gewoon fiets waar ze binnen 1 dag mee overweg kon. Met de handdoekmethode inderdaad. Ze kon op de gewone fiets wel met haar beide voeten bij de grond, dat maakt de overgang van een loopfiets echt heel klein.

Op beide manieren leren ze uiteindelijk inderdaad wel fietsen, maar ik vond dit zelf wel echt heel gemakkelijk en vlot gaan.
Dit is echt zo'n voorbeeld voor mij van ouderschap in theorie en de praktijk. Ik heb altijd begrepen dat ze het zonder zijwieltjes sneller en beter leren, dus dat was ik van plan. Maar kind wilde graag fietsen mét zijwieltjes. En ik had liever dat ze met plezier fietste. Dus die kreeg zijwieltjes.
La_Galette schreef:
10-06-2025 17:51
Mijn ervaring; ze moeten leren trappen, en ze moeten leren balanceren. Met een loopfietsen leren ze eerder balanceren, met zijwieltjes leren ze eerder trappen. Het is denk ik om het even, heel veel oefenen en het ene kind is gewoon motorisch sneller dan de ander.
Trappen leren ze ook op een driewieler al als ze 2 zijn en is veel makkelijker dan balanceren.
La_Galette schreef:
10-06-2025 17:51
Ah, maar als je kan trappen voor je kan balanceren val je om zonder zijwieltjes. Als je op een loopfiets leert balanceren (Met minder vallen) komt dat trappen vanzelf.

Mijn kind is ook van loopfiets in 1 keer zonder wieltjes gegaan, weekje oefenen. Alleen snelheid krijgen was in het begin lastig

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven