Zijwieltjes of juist niet?
dinsdag 10 juni 2025 om 14:42
Ik heb weer eens jullie ervaring/ raad nodig!
Ik wil de 3 wieler (loopfiets) van mijn peuter gaan ombouwen tot een 2 wieler.
Maar laatst heeft hij op een normale fiets met zijwieltjes gefietst en dat ging hartstikke goed.
Nu lees ik op internet verschillende meningen over zijwieltjes:
1. Loopfiets ombouwen tot 2 wielen, zodat hij kan wennen aan balans. Erna schijn je makkelijker te kunnen overstappen naar een normale fiets zonder zijwieltjes. (Handdoek oprollen onder de armen, en ouder uiteinde vasthouden zodat je kan helpen).
2. Of wel gewoon een fiets met zijwieltjes voor extra veiligheid en leren trappen.
Wat is jullie ervaring hiermee en wat raden jullie aan? Stond op het punt om een fiets te kopen met zijwieltjes. Omdat hij het fietsen op zo’n fiets heel leuk vond. Maar wil het leren fietsen niet onnodig moeilijk maken voor hem.
Ik wil de 3 wieler (loopfiets) van mijn peuter gaan ombouwen tot een 2 wieler.
Maar laatst heeft hij op een normale fiets met zijwieltjes gefietst en dat ging hartstikke goed.
Nu lees ik op internet verschillende meningen over zijwieltjes:
1. Loopfiets ombouwen tot 2 wielen, zodat hij kan wennen aan balans. Erna schijn je makkelijker te kunnen overstappen naar een normale fiets zonder zijwieltjes. (Handdoek oprollen onder de armen, en ouder uiteinde vasthouden zodat je kan helpen).
2. Of wel gewoon een fiets met zijwieltjes voor extra veiligheid en leren trappen.
Wat is jullie ervaring hiermee en wat raden jullie aan? Stond op het punt om een fiets te kopen met zijwieltjes. Omdat hij het fietsen op zo’n fiets heel leuk vond. Maar wil het leren fietsen niet onnodig moeilijk maken voor hem.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:43
Dan moeten ze wel op een driewieler zitten. Had voor beide een loopfiets, kind 1 fietste met 3 jaar zo weg, de ander heeft er een jaar over gedaan om vooruit te leren trappen.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:31
Mijn oudste was echt super handig met z'n loopfiets (2 wielen), ook over stuntbaantjes etc. Hij kreeg dat ding toen hij 1 jaar was.
Maar fietsen zonder zijwieltjes kon hij pas toen hij 6 was.
Mijn jongste heeft het loopfietsen pas echt ontdekt nadat ze kon fietsen op een driewieler. Met 2 jaar ongeveer.
Met 2,5 jaar een fiets met zijwieltjes gekocht.
Fietsen zonder zijwielen kon ze met 3 jaar en 2 maanden.
Kortom, het maakt niet uit. Op een gegeven moment kunnen ze echt wel fietsen en het ene kind is daar handiger in dan het andere.
Maar fietsen zonder zijwieltjes kon hij pas toen hij 6 was.
Mijn jongste heeft het loopfietsen pas echt ontdekt nadat ze kon fietsen op een driewieler. Met 2 jaar ongeveer.
Met 2,5 jaar een fiets met zijwieltjes gekocht.
Fietsen zonder zijwielen kon ze met 3 jaar en 2 maanden.
Kortom, het maakt niet uit. Op een gegeven moment kunnen ze echt wel fietsen en het ene kind is daar handiger in dan het andere.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:31
Hier eerst een loopfiets met 2 wielen en daarna een 12 inch fiets met zijwieltjes. 13 inch omdat ze dan goed bij de grond konden en de zijwieltjes zaten erbij en zo konden ze het trappen een beetje onder de knie krijgen. Zijwieltjes gingen er daarna snel vanaf. Dochter was 2,5 toen ze zonder zijwieltjes fietste zoontje 3.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:53
Kun je niet beter andersom beginnen? Lekker zonder zijwieltjes. Is het niks, dan kun je die er altijd nog op zetten.
dinsdag 10 juni 2025 om 23:08
Je hebt ook een fiets van geloof decathlon die kun je met of zonder trappers gebruiken. Dus ook als loopfiets. (En kunnen ook zijwieltjes op eventueel, maar er is ook zo'n duwstang voor. Heel fijn voor je rug bij het leren fietsen)
dinsdag 10 juni 2025 om 23:08
Je hebt ook een fiets van geloof decathlon die kun je met of zonder trappers gebruiken. Dus ook als loopfiets. (En kunnen ook zijwieltjes op eventueel, maar er is ook zo'n duwstang voor. Heel fijn voor je rug bij het leren fietsen)
woensdag 11 juni 2025 om 17:47
woensdag 11 juni 2025 om 17:53
Ah, verkeerd begrepen.
woensdag 11 juni 2025 om 18:23
Elk kdv en peuterspeelzaal heeft die dingen. Is hier helemaal buiten mij om gegaan. Zelf nooit iets van gezien zelfs. Maar ging vanzelf.La_Galette schreef: ↑10-06-2025 18:43Dan moeten ze wel op een driewieler zitten. Had voor beide een loopfiets, kind 1 fietste met 3 jaar zo weg, de ander heeft er een jaar over gedaan om vooruit te leren trappen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in