Zijwieltjes of juist niet?

10-06-2025 14:42 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weer eens jullie ervaring/ raad nodig!

Ik wil de 3 wieler (loopfiets) van mijn peuter gaan ombouwen tot een 2 wieler.
Maar laatst heeft hij op een normale fiets met zijwieltjes gefietst en dat ging hartstikke goed.

Nu lees ik op internet verschillende meningen over zijwieltjes:

1. Loopfiets ombouwen tot 2 wielen, zodat hij kan wennen aan balans. Erna schijn je makkelijker te kunnen overstappen naar een normale fiets zonder zijwieltjes. (Handdoek oprollen onder de armen, en ouder uiteinde vasthouden zodat je kan helpen).
2. Of wel gewoon een fiets met zijwieltjes voor extra veiligheid en leren trappen.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat raden jullie aan? Stond op het punt om een fiets te kopen met zijwieltjes. Omdat hij het fietsen op zo’n fiets heel leuk vond. Maar wil het leren fietsen niet onnodig moeilijk maken voor hem.
Wombat schreef:
10-06-2025 18:32
Trappen leren ze ook op een driewieler al als ze 2 zijn en is veel makkelijker dan balanceren.
Dan moeten ze wel op een driewieler zitten. Had voor beide een loopfiets, kind 1 fietste met 3 jaar zo weg, de ander heeft er een jaar over gedaan om vooruit te leren trappen.
Mijn ene zoontje is niet zo’n fietser en snel bang dus had zijwieltjes.

De ander sjeest overal heen op zijn loopfiets dus dan gaan we geen zijwieltjes doen.
Mijn oudste was echt super handig met z'n loopfiets (2 wielen), ook over stuntbaantjes etc. Hij kreeg dat ding toen hij 1 jaar was.
Maar fietsen zonder zijwieltjes kon hij pas toen hij 6 was.

Mijn jongste heeft het loopfietsen pas echt ontdekt nadat ze kon fietsen op een driewieler. Met 2 jaar ongeveer.
Met 2,5 jaar een fiets met zijwieltjes gekocht.
Fietsen zonder zijwielen kon ze met 3 jaar en 2 maanden.

Kortom, het maakt niet uit. Op een gegeven moment kunnen ze echt wel fietsen en het ene kind is daar handiger in dan het andere.
Hier eerst een loopfiets met 2 wielen en daarna een 12 inch fiets met zijwieltjes. 13 inch omdat ze dan goed bij de grond konden en de zijwieltjes zaten erbij en zo konden ze het trappen een beetje onder de knie krijgen. Zijwieltjes gingen er daarna snel vanaf. Dochter was 2,5 toen ze zonder zijwieltjes fietste zoontje 3.
Bedankt voor jullie meningen en tips!
Ook wel wisselende adviezen haha maar praktijk zal het leren idd. Ik ga zijn driewieler sowieso ombouwen en denk ook een fiets met zijwieltjes kopen.
-Summer- schreef:
10-06-2025 20:41
Ook wel wisselende adviezen haha maar praktijk zal het leren idd. Ik ga zijn driewieler sowieso ombouwen en denk ook een fiets met zijwieltjes kopen.
Kun je niet beter andersom beginnen? Lekker zonder zijwieltjes. Is het niks, dan kun je die er altijd nog op zetten.
Ons kind wilde niet op zijn loopfiets toen we hem van 3 naar 2 wielen hadden omgebouwd dus terug naar 3 wielen gegaan en fiets met zijwieltjes ernaast. Maar die werd weinig gebruikt, loopfiets met 3 wielen had de voorkeur.
-Summer- schreef:
Je hebt ook een fiets van geloof decathlon die kun je met of zonder trappers gebruiken. Dus ook als loopfiets. (En kunnen ook zijwieltjes op eventueel, maar er is ook zo'n duwstang voor. Heel fijn voor je rug bij het leren fietsen)
-Summer- schreef:
Je hebt ook een fiets van geloof decathlon die kun je met of zonder trappers gebruiken. Dus ook als loopfiets. (En kunnen ook zijwieltjes op eventueel, maar er is ook zo'n duwstang voor. Heel fijn voor je rug bij het leren fietsen)
Mangogo schreef:
10-06-2025 23:07
Ons kind wilde niet op zijn loopfiets toen we hem van 3 naar 2 wielen hadden omgebouwd dus terug naar 3 wielen gegaan en fiets met zijwieltjes ernaast. Maar die werd weinig gebruikt, loopfiets met 3 wielen had de voorkeur.
Zijn er loopfietsjes met drie wielen?
pina schreef:
11-06-2025 17:47
Zijn er loopfietsjes met drie wielen?
Ja. Dat staat zelfs in de OP.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 17:51
Ja. Dat staat zelfs in de OP.
Ah, verkeerd begrepen.
La_Galette schreef:
10-06-2025 18:43
Dan moeten ze wel op een driewieler zitten. Had voor beide een loopfiets, kind 1 fietste met 3 jaar zo weg, de ander heeft er een jaar over gedaan om vooruit te leren trappen.
Elk kdv en peuterspeelzaal heeft die dingen. Is hier helemaal buiten mij om gegaan. Zelf nooit iets van gezien zelfs. Maar ging vanzelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven