Hondje en twee dagen op locatie/kantoor werken

08-06-2025 20:07 206 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar mensen die een (in dit geval klein, dus misschien praktischer) hondje hebben, en toch af en toe een dag naar kantoor moeten.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe regelen jullie dit op de kantoordagen? Ik ben op zoek naar tips en advies.

Ik ben elke week drie hele dagen vrij en ik werk daarnaast twee (wisselende) dagen thuis. Dus ik zoek advies voor die twee overige dagen per week. Ik pas zelf af en toe op honden hier in de buurt, en ik weet dat ik op deze hondenbaasjes terug kan vallen, maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is, maar dit hondje klikt met mij en ik wil haar een mooi en lief leven geven.
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 10:07
Nope
hoe rot ook voor hond & eigenaar
dan moet de hond thuisblijven
Maar dat gaat niet gebeuren. Dus als werknemer kun je beter een werkomgeving uitkiezen die bij je past en waar je niet vanaf het begin een strijd hoeft aan te gaan omdat je allergisch bent.
Lebow schreef:
11-06-2025 07:10
Jouw plaat blijft ook hangen, want jij wil maar per se het terugleggen bij de werknemer. Dat die het had kunnen weten en anders er wel in de proeftijd uitgewerkt wordt. Dat zal best, maar als werkgever zit je dan gewoon fout en dat mag best gezegd worden, hopelijk wordt dat dan eens duidelijk.
Tja, ik vind het erg raar dat je als werknemer dan precies daar wil gaan werken. Je weet het van tevoren. Ga ergens anders solliciteren, er zijn bedrijven zat waar geen sprake is van dieren op kantoor.
apppie schreef:
11-06-2025 10:32
Tja, ik vind het erg raar dat je als werknemer dan precies daar wil gaan werken. Je weet het van tevoren. Ga ergens anders solliciteren, er zijn bedrijven zat waar geen sprake is van dieren op kantoor.
Zo denk ik er ook over. Ik vraag me af wat diens positie binnen een team zou zijn na zoiets.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
11-06-2025 10:37
Zo denk ik er ook over. Ik vraag me af wat diens positie binnen een team zou zijn na zoiets.
Niet best, lijkt mij. Dat is eigenlijk wat ik in mijn voorgaande posts duidelijk probeerde te maken: je zult wettelijk in je recht staan, maar het komt de werkrelatie niet ten goede. En terecht.

Maar blijkbaar moet je gewoon stampij maken omdat jouw nieuwe werkomgeving zich volgens de wet aan jou moet aanpassen.
apppie schreef:
11-06-2025 10:51
Niet best, lijkt mij. Dat is eigenlijk wat ik in mijn voorgaande posts duidelijk probeerde te maken: je zult wettelijk in je recht staan, maar het komt de werkrelatie niet ten goede. En terecht.

Maar blijkbaar moet je gewoon stampij maken omdat jouw nieuwe werkomgeving zich volgens de wet aan jou moet aanpassen.
En die wet is er niet voor niks. Vervang allergie voor honden door een andere aandoening, bijvoorbeeld een visuele beperking waardoor je speciale apparatuur nodig hebt die alleen werkt met webtoegankelijke systemen.

Vind je dan nog steeds dat je alleen mag solliciteren bij een werkgever die alle systemen al webtoegankelijk heeft gemaakt?

En mag je van jou dan ook niet solliciteren bij een bedrijf waar ze nog moeten beginnen met de webtoegankelijkheid van hun systemen?

En ja, systemen webtoegankelijk maken is duur en veel werk.
Mette schreef:
11-06-2025 11:14
En die wet is er niet voor niks. Vervang allergie voor honden door een andere aandoening, bijvoorbeeld een visuele beperking waardoor je speciale apparatuur nodig hebt die alleen werkt met webtoegankelijke systemen.

Vind je dan nog steeds dat je alleen mag solliciteren bij een werkgever die alle systemen al webtoegankelijk heeft gemaakt?

En mag je van jou dan ook niet solliciteren bij een bedrijf waar ze nog moeten beginnen met de webtoegankelijkheid van hun systemen?

En ja, systemen webtoegankelijk maken is duur en veel werk.
Als jij dan nog de enige bent met webtoegang en de rest niet meer, dan kan je je afvragen of dat inderdaad wel de werkplek voor je is.

Maar ieder zijn ding hoor, ik zou er niet voor kiezen.
Ruin it yourself.
apppie schreef:
11-06-2025 10:32
1. omdat je er niet vanuit gaat dat er werkgevers zijn die beesten toelaten op de werkvloer
2. je komt nooit in aanraking met honden, dus wist je niet dat je allergisch was
3. je ontwikkelt de allergie door het dagelijks contact
4. omdat het een hele leuke baan is

Je kunt je ook afvragen, waarom iemand een hond neemt, als hij/zij hele dagen werkt.
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 11:20
1. omdat je er niet vanuit gaat dat er werkgevers zijn die beesten toelaten op de werkvloer
2. je komt nooit in aanraking met honden, dus wist je niet dat je allergisch was

Je kunt je ook afvragen, waarom iemand een hond neemt, als hij/zij hele dagen werkt.
Als al tien jaar lang iedereen zijn hond meeneemt, zou ik niet weten waarom niet.
Ik zou dan dus ook niet kiezen voor “ondat het een leuke baan is”, want je kan welkom je vingers natellen dat het helemaal niet zo leuk meer is als door jou alle honden weg moeten.

Voor gevalletje 2 en 3 ga je natuurlijk gewoon in overleg.

Voor 1: in mijn werkveld ben je altijd al op je werkplek geweest voordat je überhaupt aangenomen wordt.
Ruin it yourself.
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 11:20

Maar ik schreef over als het je het wél weet, zowel dat er een hond rondloopt als dat je allergisch bent. Dan maak je dus bewust de keuze een aanbod te accepteren terwijl de werkomgeving eigenlijk niet geschikt voor jou is. Dat je het een leuke baan vindt en daarom vindt dat de omgeving zich maar aan jou moet aanpassen, vind ik niet zo sympathiek. En dat zullen je collega's ook niet vinden, dus dat ga je merken.
Moiren schreef:
11-06-2025 11:17
Als jij dan nog de enige bent met webtoegang en de rest niet meer, dan kan je je afvragen of dat inderdaad wel de werkplek voor je is.

Maar ieder zijn ding hoor, ik zou er niet voor kiezen.
Overheidsinstellingen moeten al jaren verplicht digitaal toegankeliijk zijn. Alle bedrijven moeten vanaf eind juni ook voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.

Zodat ook mensen met een beperking makkelijk bij digitale informatie, diensten en producten kunnen. Dat geldt dus ook voor systemen voor medewerkers. Maar heel veel bedrijven hebben dit nog lang niet op orde. Dus met een visuele beperking mag je daar dan niet solliciteren volgens de theorie van Appie.

Het gaat over inclusie. Net als met de hond. Door werknemers weg te sturen als ze allergisch zijn voor de kantoorhond in plaats van een oplossing te bedenken ben je nou niet bepaald inclusief bezig.
Mette schreef:
11-06-2025 11:30
Overheidsinstellingen moeten al jaren verplicht digitaal toegankeliijk zijn. Alle bedrijven moeten vanaf eind juni ook voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.

Zodat ook mensen met een beperking makkelijk bij digitale informatie, diensten en producten kunnen. Dat geldt dus ook voor systemen voor medewerkers. Maar heel veel bedrijven hebben dit nog lang niet op orde. Dus met een visuele beperking mag je daar dan niet solliciteren.

Het gaat over inclusie. Net als met de hond. Door werknemers weg te sturen als ze allergisch zijn voor de kantoorhond in plaats van een oplossing te bedenken ben je nou niet bepaald inclusief bezig.
Ja, want dat is echt hetzelfde…

Maar zoals ik al zei: ik zou niet die persoon willen zijn die doelbewust, met opzet en expres iedereen zijn hond op het werk ontzegt.
Ruin it yourself.
apppie schreef:
11-06-2025 11:26
Maar ik schreef over als het je het wél weet, zowel dat er een hond rondloopt als dat je allergisch bent. Dan maak je dus bewust de keuze een aanbod te accepteren terwijl de werkomgeving eigenlijk niet geschikt voor jou is. Dat je het een leuke baan vindt en daarom vindt dat de omgeving zich maar aan jou moet aanpassen, vind ik niet zo sympathiek. En dat zullen je collega's ook niet vinden, dus dat ga je merken.
ik weet het niet hoor, het kan zelfs zijn, dat al langer meerdere collegas die hond wel kwijt wilden

het s echt niet zo dat iedereen jouw dier (of kind) net zo leuk vindt als jijzelf.

En inderdaad een werkomgeving waar je gepest gaat worden omdat je gewoon de regels naleeft, daar moet je eigenlijk niet willen werken. Dan zit er veel meer mis.
Moiren schreef:
11-06-2025 11:33
Ja, want dat is echt hetzelfde…

Maar zoals ik al zei: ik zou niet die persoon willen zijn die doelbewust, met opzet en expres iedereen zijn hond op het werk ontzegt.
En ik zou niet de werkgever willen zijn die tegen de wet handelt en geen gezonde werkplek biedt voor alle medewerkers.
Mette schreef:
11-06-2025 11:43
En ik zou niet de werkgever willen zijn die tegen de wet handelt en geen gezonde werkplek biedt voor alle medewerkers.
en het wegpesten van nieuwe medewerkers tolereert
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 11:37
ik weet het niet hoor, het kan zelfs zijn, dat al langer meerdere collegas die hond wel kwijt wilden

het s echt niet zo dat iedereen jouw dier (of kind) net zo leuk vindt als jijzelf.

En inderdaad een werkomgeving waar je gepest gaat worden omdat je gewoon de regels naleeft, daar moet je eigenlijk niet willen werken. Dan zit er veel meer mis.
"Gewoon de regels naleven" terwijl je willens en wetens in een omgeving bent gaan werken waar de regels je niet aanstaan, daar vind ik wat mis mee. Doe dat gewoon niet, dat is voor iedereen beter.
apppie schreef:
11-06-2025 12:29
"Gewoon de regels naleven" terwijl je willens en wetens in een omgeving bent gaan werken waar de regels je niet aanstaan, daar vind ik wat mis mee. Doe dat gewoon niet, dat is voor iedereen beter.
je snapt dat het arbo-regels zijn? niet zelf verzonnen?
Deze regels gelden overal.

Ik snap echt, dat je graag je hond mee naar kantoor wil brengen, maar de hond wordt slechts gedoogd en het is wachten tot het moment, dat het niet meer kan of mag

Ik vind TO heel wijs, eerst nadenken over hoe je het goed regelt met je hond, voor je er aan begint.
apppie schreef:

Het zijn door werkgever zelfbedachte regels die schadelijk zijn voor je gezondheid en daarmee in strijd zijn met arboregels die voor iedere werkgever in dit land van toepassing zijn.

Er kan je van alles niet aanstaan bij een werkgever en daar hoeft je wrkgever dan niks mee. Maar als het over je gezondheid gaat is het geen kwestie van 'het staat me niet aan'.
apppie schreef:
Wat een kwalijke flauwekul.
Het gaat ook niet alleen om het nu, natuurlijk. Momenteel liggen de banen voor het oprapen, maar dat blijft natuurlijk niet altijd zo. Dan kom je in de situatie dat iemand blij is een broodnodige baan binnengesleept te hebben en hij of zij neemt de kantoorhond dan maar voor lief. Maar door de allergie staat wel zijn/haar afweersysteem steeds op z'n kop. Maar ja, dat kan niet anders, want anders zijn de verworven-rechten-collega's pissig en mag je alleen nog in het bezemhok je boterham opeten. Die arboregels zijn er gewoon terecht om werknemers te beschermen.
Ik heb ooit ook te maken gehad met een clown die vond dat ie best een sigaret op kon steken. Kleine club en iedereen vond dat toch oké! :sigh:
apppie schreef:
Het is niet een of andere ongeschreven regel van: op maandag - en vrijdagmiddag doe je mee aan de lunch waarbij we iets van de snackbar halen en in de groepsapp stuur je iedere morgen "goedemorgen" naar elkaar, he? Daarvan kan je zeggen: die gekkigheid staat me niet aan, daar ga ik niet werken. Het is gewoon een regel die in strijd is met de algemene regels die op een werkvloer gelden. Beetje raar om dan te zeggen: wíj houden ons hier niet aan de regels, als dat jou niet aanstaat, dan ga je maar ergens anders werken. Bij heel veel andere regels, zou je zo'n opmerking niet in je hoofd halen, waarom bij een hond op de werkvloer dan wel?
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 12:33
Ik vind TO heel wijs, eerst nadenken over hoe je het goed regelt met je hond, voor je er aan begint.
Eens, heel verstandig. Ik had een collega die eerst vlakbij werk woonde. Geen probleem met hond thuis, even op en neer. Toen verhuisd, veel meer reistijd dus op en neer kon niet meer. Oh is wel duur, die opvang/uitlaatservice, ik wil minder uren werken/vaker thuiswerken. Dat kon bij ons helaas niet. En hond mee naar kantoor was ook geen optie hier.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
meisje85 schreef:
11-06-2025 14:22
Het is niet een of andere ongeschreven regel van: op maandag - en vrijdagmiddag doe je mee aan de lunch waarbij we iets van de snackbar halen en in de groepsapp stuur je iedere morgen "goedemorgen" naar elkaar, he? Daarvan kan je zeggen: die gekkigheid staat me niet aan, daar ga ik niet werken. Het is gewoon een regel die in strijd is met de algemene regels die op een werkvloer gelden. Beetje raar om dan te zeggen: wíj houden ons hier niet aan de regels, als dat jou niet aanstaat, dan ga je maar ergens anders werken. Bij heel veel andere regels, zou je zo'n opmerking niet in je hoofd halen, waarom bij een hond op de werkvloer dan wel?
Omdat de regel van een gezonde werkomgeving voor iedereen gewoon wordt gehanteerd, tot het moment dat er een medewerker bewust besluit bij een bedrijf te gaan werken waar zijn/haar allergie wordt getriggered. Dus inderdaad: als de heersende norm je niet aanstaat, of dat nou een groepsapp of een kantoorhond betreft, kun je inderdaad ergens anders gaan werken. Scheelt frustratie.
apppie schreef:
11-06-2025 15:21
Omdat de regel van een gezonde werkomgeving voor iedereen gewoon wordt gehanteerd, tot het moment dat er een medewerker bewust besluit bij een bedrijf te gaan werken waar zijn/haar allergie wordt getriggered. Dus inderdaad: als de heersende norm je niet aanstaat, of dat nou een groepsapp of een kantoorhond betreft, kun je inderdaad ergens anders gaan werken. Scheelt frustratie.
Er wordt dus geen gezonde werkomgeving voor iedereen gehanteerd. Wetten rondom gelijke behandeling gaan niet over mensen die al ergens werken. Zou een mooie boel worden.

In een groepsapp op het werk mag je uiteraard ook niet alles zeggen.
apppie schreef:
11-06-2025 15:21
Waarom maak je zo'n onderscheid tussen zittende en nieuwe medewerkers? Als zittende medewerkers het normaal vinden om bepaalde veiligheidsmaatregelen die voor de hele branche gelden te negeren dan moet je dat als nieuwe medewerker ook maar accepteren zeker. En anders oprotten, want ja, dat is nu eenmaal de mores bij je nieuwe werkgever.

Gelukkig maar dat het niet zo werkt.
Alles is wel zo'n beetje gezegd. Ook over je hond al dan niet mee nemen naar kantoor.

Ik vraag me alleen nog het volgende af:
Hoe zou je ermee omgaan als je een medewerker hebt die heel allergisch voor honden blijkt te zijn en je hebt een andere medewerker die een hulphond heeft?
Dan is de hond écht nodig op kantoor. Het lijkt mij wel een lastige situatie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven