Hondje en twee dagen op locatie/kantoor werken

08-06-2025 20:07 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar mensen die een (in dit geval klein, dus misschien praktischer) hondje hebben, en toch af en toe een dag naar kantoor moeten.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe regelen jullie dit op de kantoordagen? Ik ben op zoek naar tips en advies.

Ik ben elke week drie hele dagen vrij en ik werk daarnaast twee (wisselende) dagen thuis. Dus ik zoek advies voor die twee overige dagen per week. Ik pas zelf af en toe op honden hier in de buurt, en ik weet dat ik op deze hondenbaasjes terug kan vallen, maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is, maar dit hondje klikt met mij en ik wil haar een mooi en lief leven geven.
Jules schreef:
10-06-2025 19:19
Ojawel hoor, zoals eerder gezegd familiebedrijven. Mijn buurvrouw werkzaam bij een organisatie neemt elke dag haar hond mee.

Ik heb vroeger bij het UWV gewerkt en 2 collega's namen daar ook hun hond mee. Geen van allen hulphonden. Van teckels tot jack russels tot buldoggen.
Nooit last van gehad. Honden sliepen de hele dag. Weet ook niet als je het aan de hond zelf zou kunnen vragen of ze het nou wel zo leuk vinden mee naar het werk. De hele dag het gefrunnik. Enige voordeel is dat ze het niet lang hoeven op te houden omdat ze in de pauze worden uitgelaten.
Ja, maar familiebedrijven zijn zelden professionele organisaties. Als meneer van Dam van 'van Dam loodgieters' zijn hondje meeneemt, betekent dat niet dat er een nieuwe trend is gezet in professioneel zakelijk Nederland.
Bontebok schreef:
10-06-2025 22:28
Ja, maar familiebedrijven zijn zelden professionele organisaties. Als meneer van Dam van 'van Dam loodgieters' zijn hondje meeneemt, betekent dat niet dat er een nieuwe trend is gezet in professioneel zakelijk Nederland.
Hoe kom je hier toch bij?

Nederland telt bijna 300.000 familiebedrijven. Samen goed voor 2.8 miljoen banen. 1 op de 7 bedrijven zijn familiebedrijven. Van de bedrijven met 2 tot 10 medewerkers is 71 procent familiebedrijf. Er zijn ook beursgenoteerde familiebedrijven.

Er zijn professionele en minder professionele bedrijven. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat het familiebedrijven zijn.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49 ... estigingen.
Marianneke schreef:
10-06-2025 22:24
Ja alles kan veranderen. En sommige dingen veranderen buiten je schuld om. Andere dingen kun je aanpassen. Bijv bij je werk in de buurt gaan wonen of dicht bij je huis gaan werken zodat je tijdens de lunchpauze de hond kunt uitlaten. Om en om thuiswerken. Uitlaatservice inschakelen.
Deze licht ik er even uit, haha wachttijd hier is 15 jaar. En verhuizen voor de hond gaat mij echt veel te ver. Daarnaast ben ik nu 12 jaar intensief mantelzorger dus moet in deze buurt blijven.
Vanaf 2016 was het crisis qua werk vinden. Zo een beetje na de corona trok het weer aan. Eisen stellen zoals thuiswerken kan niet altijd, nog nooit meegemaakt dat dat structureel mogelijk was muv coronaperiode en getest te zijn.
En een half uur pauze en 2x 10 min fietsen, dan hou je weinig tijd over voor de hond.
Uitlaatservice is 10 euro per keer. Was onbetaalbaar voor mij.

Er zijn dingen die je niet altijd kan incalculeren als je aan een hond begint. Zie mijn vorige post.
Het enige dat ik kon doen was PT werken, thuiszorg schoonmaken, 2 adressen op 1 dag en dat kon ik wel combineren want kon een uur pauze tussen 2 cliënten nemen.
Heb genoeg gedaan voor de hond. Van kantoorwerk naar schoonmaken, 55+ met ichsias en 2x hernia in het verleden.
Ik denk ook wel dat het erg lastig is om in je eentje een hond te hebben. Met z’n tweeën gaat het een stuk makkelijker qua planning.
Coffee is never my cup of tea
pina schreef:
10-06-2025 13:34
Oh dat kan best hoor, ik houd het graag zakelijk op werk. Ik zal ook al nooit bij een familiebedrijf gaan werken, dat past niet bij mij.
Ik werk zelf bij een familiebedrijf maar dan niet de slager op de hoek. Gewoon een multinational. Ik zou niet meer zo snel voor een beursgenoteerd bedrijf willen werken.

Dat gezegd hebbende. Als je er hier mee aankomt dat je je hond mee wilt nemen naar kantoor wordt je waarschijnlijk uitgelachen.

Ik ben een hondenliefhebber. Maar er is geen plaats voor honden in een serieuze werkomgeving. Behalve natuurlijk als honden integraal onderdeel zijn van die betreffende werkomgeving. Maar in alle andere gevallen? Nee. En al helemaal niet op kantoor. Wat anderen ook al aangeven; het einde lijkt me zoek. Poezen, cavia’s, oma’s, kinderen, schildpadden, wandelende takken… Waar leg je de grens? Het lijkt mij dat je vooral op kantoor met je werk bezig moet zijn.
Lila-Linda schreef:
10-06-2025 17:45
Zo werkt dat niet in Nederland.
Je mag ookniet tegen iemand in een rolstoel zeggen: wij hebben een trap, dus kom maar niet bij ons werken.
Dat kan wel wezen, maar als iemand een baan aanneemt terwijl daar een hond rondloopt en vervolgens zegt dat die hond weg moet vanwege diens allergie, zal dat de werkrelatie geen goed doen en wordt het contract hoogstwaarschijnlijk zonder opgaaf van reden in de proeftijd beëindigd. In de praktijk werkt het dus wel degelijk zo.
apppie schreef:
11-06-2025 00:43
Dat kan wel wezen, maar als iemand een baan aanneemt terwijl daar een hond rondloopt en vervolgens zegt dat die hond weg moet vanwege diens allergie, zal dat de werkrelatie geen goed doen en wordt het contract hoogstwaarschijnlijk zonder opgaaf van reden in de proeftijd beëindigd. In de praktijk werkt het dus wel degelijk zo.
Er zijn rechtelijke uitspraken die iets anders zeggen. Dus nee, zo werkt het in de praktijk niet altijd. Zeker als mensen niet in hun proeftijd met klachten komen.
Het is een beetje vreemd om je voorbeeld rondom die praktijk alleen maar kracht bij te zetten middels de proeftijd. Alsof mensen nooit langer ergens werken.

Verder is het volstrekt onbelangrijk hoe het in de praktijk werkt. Het mag gewoon niet.

Net zoals je mensen niet mag discrimineren op basis van huidskleur. Ook dat gebeurt, maar ook dat mag niet.

De meeste werkgevers houden zich wel aan de wet. En op de meeste werkplekken loopt geen hond rond. Met je 'in de praktijk werkt het wel degelijk zo.'
De werknemer vraagt de rechter om ontbinding van de arbeidsovereenkomst met toekenning van een transitievergoeding en een aanvullende billijke vergoeding. Zij vindt dat de werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld. De kantonrechter merkt op dat de situatie waarin een werknemer arbeidsongeschikt is geworden als gevolg van verwijtbaar onvoldoende zorg van de werkgever voor de arbeidsomstandigheden hier een voorbeeld van is. In art. 3 van de Arbowet is immers bepaald dat de werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers en daartoe beleid voert dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden.

In dit geval heeft de werkgever onvoldoende zorg gedragen voor een gezonde werkomgeving en daarom handelt hij volgens de rechter ernstig verwijtbaar. Verder stelt de rechter voorop dat het houden van een hond op een kantoor geen algemeen normaal gebruik is en dat de hond niet al bij aanvang van het dienstverband op kantoor was. De werknemer hoefde dan ook geen rekening te houden met de aanwezigheid van een hond op kantoor. De kantonrechter oordeelt dat wanneer een werknemer hinder ondervindt van de hond – dat kan allergie zijn, maar bijvoorbeeld ook angst – en wel zodanig dat dit van invloed is op de gezondheid en het welbevinden van de werknemer, een werkgever maatregelen dient te nemen. De meest voor de hand liggende maatregel is in dat geval het thuislaten van de hond.

Volledig artikel incl. link naar de rechterlijke uitspraak https://www.awvn.nl/awvn-werkgeverslijn ... -werkplek/
Paradise schreef:
11-06-2025 00:55
Er zijn rechtelijke uitspraken die iets anders zeggen. Dus nee, zo werkt het in de praktijk niet altijd. Zeker als mensen niet in hun proeftijd met klachten komen.
Het is een beetje vreemd om je voorbeeld rondom die praktijk alleen maar kracht bij te zetten middels de proeftijd. Alsof mensen nooit langer ergens werken.

Verder is het volstrekt onbelangrijk hoe het in de praktijk werkt. Het mag gewoon niet.

Net zoals je mensen niet mag discrimineren op basis van huidskleur. Ook dat gebeurt, maar ook dat mag niet.

De meeste werkgevers houden zich wel aan de wet. En op de meeste werkplekken loopt geen hond rond. Met je 'in de praktijk werkt het wel degelijk zo.'
We hebben het hier over werkplekken waar dat wel zo is. Anders is er überhaupt geen probleem, dat lijkt me logisch.

Als je heel erg allergisch bent, kun je die meestal niet maand lang verbergen. En als je dat dan aangeeft, terwijl voor de rest van het bedrijf de kantoorhond een welkome toevoeging is, dan is er dus "geen klik" en kun je vertrekken.

Jammer, maar helaas. Op de meeste werkplekken loopt gelukkig geen hond rond ;)
DronkenAardbei schreef:
11-06-2025 01:06
(...) en dat de hond niet al bij aanvang van het dienstverband op kantoor was. De werknemer hoefde dan ook geen rekening te houden met de aanwezigheid van een hond op kantoor.
Als dat wel zo is, kon de werknemer daar dus op voorhand rekening mee houden.
apppie schreef:
11-06-2025 06:33
Zo werk dat niet, je mag werknemers niet uitsluiten

Een hond mee naar het werk is niet normaal. Ook niet als het op sommige plekken wel gebeurt.
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 06:40
Zo werk dat niet, je mag werknemers niet uitsluiten

Een hond mee naar het werk is niet normaal. Ook niet als het op sommige plekken wel gebeurt.
Je plaat blijft hangen. Nog maar een keer dan: als die hond al rondloopt en een nieuwe medewerker gaat daarover pas klagen zodra diegene gestart is, werkt dat in de praktijk wel zo.
apppie schreef:
11-06-2025 06:33
Jouw plaat blijft ook hangen, want jij wil maar per se het terugleggen bij de werknemer. Dat die het had kunnen weten en anders er wel in de proeftijd uitgewerkt wordt. Dat zal best, maar als werkgever zit je dan gewoon fout en dat mag best gezegd worden, hopelijk wordt dat dan eens duidelijk.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Paradise schreef:

Paradise schreef:

apppie schreef:
11-06-2025 07:03
Je plaat blijft hangen. Nog maar een keer dan: als die hond al rondloopt en een nieuwe medewerker gaat daarover pas klagen zodra diegene gestart is, werkt dat in de praktijk wel zo.
Als je de uitspraak leest, dan zie je ook wat de rechter daarover zegt: "Een werkgever is immers gehouden zorg te dragen voor een gezonde werkomgeving voor haar werknemers. Door de hond, ondanks de klachten, op kantoor te houden negeert [ABC] de gezondheidsklachten van [verzoekster] en lijkt zij haar niet serieus te nemen. Zij handelt daarmee in strijd met de eisen van goed werkgeverschap en de verplichtingen op grond van de Arbeidsomstandighedenwet. Een relatief klein probleem, de hond op kantoor, dat op het oog eenvoudig opgelost had kunnen worden – [ABC] heeft immers geen concrete omstandigheden genoemd waarom de hond op kantoor moest blijven – heeft tot gevolg dat [verzoekster] haar werkzaamheden niet meer kan uitoefenen en dat zij haar baan verliest. Naar het oordeel van de kantonrechter is het handelen en nalaten van [ABC] dan ook ernstig verwijtbaar."
apppie schreef:
Je gelooft het misschien niet, maar er bestaan ook professionele bedrijven die goed werkgeverschap als beleid hebben. Die dus volgens de regels werken en wel zorgdragen voor een gezonde werkplek. En hun mensen stimuleren om dingen bespreekbaar te maken.

Die oplossingen zoeken voor.problemen in plaats van mensen ontslaan in hun proeftijd of ze te vertellen dat ze maar moeten oprotten als ze allergisch of bang zijn voor de hond van de familie van.

Ik weet wel waar ik liever werk.
Jules schreef:
11-06-2025 07:11
?
Paradise schreef:
11-06-2025 07:48
?
Je mag sowieso niet discrimineren, dus ook niet op basis van huidskleur.
Lebow schreef:
11-06-2025 07:53
Je mag sowieso niet discrimineren, dus ook niet op basis van huidskleur.
Ja, dat zeg ik toch ook?
Paradise schreef:
11-06-2025 07:58
Ja, dat zeg ik toch ook?
Dus hoefde dat er niet nog bij. Dat is wat Jules probeerde aan te geven. Dat is alles.
apppie schreef:
Nope
hoe rot ook voor hond & eigenaar
dan moet de hond thuisblijven
Lebow schreef:
11-06-2025 10:05
Dus hoefde dat er niet nog bij. Dat is wat Jules probeerde aan te geven. Dat is alles.
Het was een voorbeeld.

Ik vond dat het er wel even bij moest.

Snap je punt totaal niet.
Paradise schreef:
11-06-2025 10:11
Het was een voorbeeld.

Ik vond dat het er wel even bij moest.

Snap je punt totaal niet.
Was dan ook niet mijn punt.
Lebow schreef:
11-06-2025 07:10
Jouw plaat blijft ook hangen, want jij wil maar per se het terugleggen bij de werknemer. Dat die het had kunnen weten en anders er wel in de proeftijd uitgewerkt wordt. Dat zal best, maar als werkgever zit je dan gewoon fout en dat mag best gezegd worden, hopelijk wordt dat dan eens duidelijk.
Inderdaad, en een werkgever kan een keer een fout maken (hoewel het wel een knullige fout is). Maar als iemand de werkgever dan wijst op de fout, Is het zaak dat de fout wordt goed gemaakt, niet dat het maar verder wel wordt toegestaan

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven