Fiets geleend door vriendin en gejat
donderdag 12 juni 2025 om 17:16
zaterdag 14 juni 2025 om 21:14
Ik zou inderdaad niet zomaar lijdzaam “ je verlies nemen “ .Honingbij_ schreef: ↑14-06-2025 20:42Jeetje wat zuur voor iedereen zeg.
Ik zou niet meer appen met de ouders, maar bellen. Appen is makkelijk en veilig om te negeren; iemand aan de telefoon afpoeieren is een stuk moeilijker.
Vraag hen eerst te informeren bij hun WA verzekering, misschien valt er nog wel wat te verhalen.
Zo niet, dan zou ik inderdaad opperen of er een regeling getroffen kan worden met termijnen etc. Vriendelijk maar duidelijk blijven; dit is hun kind, hun verantwoordelijkheid en dus is het aan hen om dit op te lossen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 14 juni 2025 om 21:18
Bij hún aansprakelijkheidsverzekering. Wa is voor motorrijtuigen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 14 juni 2025 om 21:33
Wat de oplossing zou kunnen zijn, daar moeten die ouders en kind maar over nadenken. Daarna samen in gesprek.
zaterdag 14 juni 2025 om 21:35
Wat naar TO…. Hoe reageren de meiden zelf?
Hopelijk kan de verzekering iets betekenen. En aangezien noch de ouders van het meisje, noch jullie niet de middelen hebben om de fiets te vervangen is een paar weken aardbeien plukken voor de meiden ook nog een optie (ook trouwens als jullie wel de middelen hadden).
Hoe vervelend ook. Jouw dochter heeft van jullie ontelbaar keer gehoord; leen die fiets niet uit. En de lener, gebruik een (dure) fiets van een ander en vergeet hem op slot te zetten.
Overigens vind ik dat als mijn dochter iets leent en dat gaat stuk of wordt gestolen, dat de schade voor ons is. Maar goed als deze mensen de middelen niet hebben wordt het een lastig verhaal.
Hopelijk kan de verzekering iets betekenen. En aangezien noch de ouders van het meisje, noch jullie niet de middelen hebben om de fiets te vervangen is een paar weken aardbeien plukken voor de meiden ook nog een optie (ook trouwens als jullie wel de middelen hadden).
Hoe vervelend ook. Jouw dochter heeft van jullie ontelbaar keer gehoord; leen die fiets niet uit. En de lener, gebruik een (dure) fiets van een ander en vergeet hem op slot te zetten.
Overigens vind ik dat als mijn dochter iets leent en dat gaat stuk of wordt gestolen, dat de schade voor ons is. Maar goed als deze mensen de middelen niet hebben wordt het een lastig verhaal.
zaterdag 14 juni 2025 om 23:25
zaterdag 14 juni 2025 om 23:25
zondag 15 juni 2025 om 00:44
Dat lijkt me ook, maar geen idee wat daar de situatie is. Kan er met een paar weken aardbeien plukken een tweedehandsje bekostigd worden? Dat kan een oplossing zijn.Marianneke schreef: ↑14-06-2025 21:28Met elkaar om de tafel, inclusief de meiden. En dan bespreken wat er wel mogelijk is. Ten eerste of er een AVP is, en wat die kan betekenen. En anders een plan van aanpak over hoe het geld dan wel bij elkaar komt.
Maar als die ouders in de financiële problemen zitten, schulden, het ene gat met het andere dichten etc, dan lukt dat niet. Dat is zuur en zou niet probleem van familie TO moeten zijn, maar dat wordt het dan wel. En dan had dochter de fiets zéker niet uit moeten lenen, maar dat heeft ze dus wel gedaan. Harde les.
En als dochter idd al 300 x verteld was de fiets niet uit te lenen, en ouders van vriendinnetje komen niet over de brug, dan mag dochter zelf ook bijdragen aan een nieuwe fiets door aardbeien te gaan plukken (of wat dan ook). Zuur, maar ze mag zelf ook voelen waarom je zuinig op je spullen bent.
dinsdag 17 juni 2025 om 08:35
Nou inderdaad, ik kan zeggen dat ik qua geld geven/goede doelen etc erg ruimhartig ben, maar van mijn spullen blijf je af. Zeker mijn fiets, die heb ik dagelijks nodig en zou ik echt heel erg missen als ie kapot is/gestolen is. Heb de vraag nooit gehad of iemand mijn fiets mag lenen, maar denk dat ik ook nee zou zeggen. Of het moet bijv mijn moeder zijn die even een ritje wil maken, dan durf ik ja te zeggen, omdat zij ook rustig fietst. Maar als ik niet zeker weet hoe iemand ermee omgaat dan zeker een nee.Theeleutje schreef: ↑13-06-2025 12:38Als mensen in mijn omgeving iets nodig hebben krijgen ze het van me of bv met een fiets breng ik ze even met mijn auto
Ieder zijn manier he dus zet mij niet weg als iemand die niets voor een ander over heeft
Onlangs leende iemand zijn fiets uit aan een vriendin en toen ging het hier ook over. Toen zei ik ook dat ik daar niet zo van hou, dit soort spullen uitlenen. Die vrouw vond het geen probleem en leende haar fiets wel uit, maar haar man heeft toen wel afspraken gemaakt met die vriendin. Zwart op wit gezet hoe de aansprakelijkheid is bij een gestolen of kapotte fiets. Leek overdreven maar zo zie je maar weer dat het toch handig kan zijn.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 08:55
0.16% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 08:47
15km kan je natuurlijk prima op een gewone fiets fietsen. Goed, misschien niet op een oud barrel, maar op een gewone fiets wel. En die is dan wel makkelijker en goedkoper (tweedehands) aan te schaffen dan een e-bike.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑14-06-2025 20:25Wat ellendig voor alle partijen! Mijn oudste zoon heeft een elektrische fiets en zou er ook goed ziek van zijn als dit zou gebeuren aangezien ik deze zelf ook niet 1 2 3 kan vervangen. En het op zich nog zou begrijpen dat de andere partij dit ook niet zomaar kan, ook al zou ik eerst vooral boos zijn.
Ook hij zou ineens op een barrel die ik als nood in de kelderbox heb staan 15km heen en terug dagelijks naar school moeten. Even geen tips, maar ik leef met je mee TO.
Hoe ver moet jouw dochter fietsen TO? Dat die mensen een gewone fiets voor haar kopen (desnoods ook met wat inleg van jullie en/of dochter (want is toch ook fout van dochter als jullie haar er steeds op wezen de fiets niet uit te lenen. Heeft ze een baantje?) is geen optie? Niet dat het probleem daarmee is opgelost natuurlijk, want het ging wel om een e-bike die je nu kwijt bent dus dat vervang je niet zomaar even door een goedkope gewone fiets.
Misschien niet zo aardig van me, maar ik sta er best van te kijken dat mensen blijkbaar een e-bike voor hun kind kopen terwijl ze heel krap in hun spaargeld zitten (want geen geld deze zomaar te vervangen). Dan zou ik er zelf nooit voor kiezen een e-bike voor mn kind te kopen (tenzij ze echt 25km enkele reis moet ofzo). Dan volstaat een goedkopere gewone fiets toch ook prima? Een e-bike vind ik een luxe, als je je het kan veroorloven. Maar goed, dat is offtopic, want TO hoeft de fiets niet geheel te vervangen, dan is aan de andere ouders vind ik.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:02
Volgens mij kan er niet veel meer worden gezegd dan dit.DronkenAardbei schreef: ↑12-06-2025 17:57Sowieso moet je als bewijs dat hij op slot stond 2 sleutels inleveren. Dat gaat hem dus niet worden.
Geen sleutels, geen uitkering.
Ik neem aan dat die ouders een vergelijkbare fiets hebben vergoed?
dinsdag 17 juni 2025 om 11:05
Wtf. En daar laten ze het bij?meisjewileenpaleisje schreef: ↑14-06-2025 13:54Ouders zijn op de hoogte en zeggen niet de financiële middelen te hebben voor een nieuwe fiets.. (überhaupt een vervanging niet)
Lopen ze bij de voedselbank?
Ouders zijn gewoon aansprakelijk voor schade die hun kinderen veroorzaken dus ik zou het er niet bij laten zitten.
pioen00 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 11:07
17.19% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 11:18
meisjewileenpaleisje schreef: ↑14-06-2025 19:39Sorry dat ik niet op elk berichtje reageer. Wij hebben nu zelf óók een probleem want wij kunnen ook geen nieuwe fiets uit onze mouwen schudden.
Ik ben boos, gefrustreerd want toch echt maar 300 keer gezegd dat anderen niet op die fiets mogen rijden.
En maandag moet de puber weer naar school op een 'gare kutfiets' die we nog hebben staan.
Heb je niet gevraagd of de ouders een AVP hebben? En die puber, tja die zou ik toch wel even zeggen te mogen dimmen met 'gare kutfiets' want die zit natuurlijk zelf fout (want mocht de eigen fiets niet uitlenen van jullie) en hoeft zich zo niet op te stellen naar jullie.
dinsdag 17 juni 2025 om 12:32
Precies dit. Aansprakelijk stellen en laat hen maar uitzoeken of hun aansprakelijkheidsverzekering het dekt.
Bel gewoon voor advies naar je eigen aansprakelijkheidsverzekering of juridisch loket.
dinsdag 17 juni 2025 om 12:45
Beide ouders hebben het geld niet.
Lijkt me dat de meiden samen een zomervakantie nemen, proberen zoveel mogelijk te werken en elk 250 euro te verdienen deze zomer.
Dan beide ouders stellen ook 300 euro inleggen.
Kan je na de zomer een aardige fiets kopen voor dochter, en heeft iedereen een aandeel geleverd in de ellende.
Lijkt me dat de meiden samen een zomervakantie nemen, proberen zoveel mogelijk te werken en elk 250 euro te verdienen deze zomer.
Dan beide ouders stellen ook 300 euro inleggen.
Kan je na de zomer een aardige fiets kopen voor dochter, en heeft iedereen een aandeel geleverd in de ellende.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:13
Dit is wel heel, uhm agressief? Je kent de situatie van die mensen helemaal niet en wat ze wel of niet geprobeerd hebben of kunnen? Hun dochters fiets afstaan aan TO? Een lening afsluiten voor een nieuwe fiets? Jeetje…Pianissimo schreef: ↑17-06-2025 12:49Heeft die familie of hun dochter zelf een goede fiets? Dan geven ze die maar. Of ze sluiten een lening af voor een nieuwe fiets.
De beste oplossing die ik tot nu toe gelezen heb lijkt me inderdaad desnoods beide meiden een zomerbaantje laten nemen om zo een nieuwe fiets te bekostigen, zodat ze ook zien en voelen wat die dingen kosten.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:28
TO kan nu ook geen nieuwe fiets kopen. Ik zou het een beetje vreemd vinden als de familie van de vriendin zelf meerdere goede fietsen heeft staan en volgens henzelf helaas niet kan helpen. Misschien hebben zowel vriendin als haar moeder een goede fiets? Ik vind dat één daarvan dan best naar TO's dochter kan tot er een oplossing is gevonden. Ze maken zich er nu wel heel makkelijk vanaf. Als het om elektrische fietsen gaat en de vriendin heeft er ook eentje dan zou die verkocht kunnen worden zodat er twee normale goede fietsen van gekocht kunnen worden voor de vriendinnen. Sorry hoor, maar ik zou wel een beetje creativiteit verwachten qua oplossingen, en geen 'jammer maar helaas, doei'.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 13:13Dit is wel heel, uhm agressief? Je kent de situatie van die mensen helemaal niet en wat ze wel of niet geprobeerd hebben of kunnen? Hun dochters fiets afstaan aan TO? Een lening afsluiten voor een nieuwe fiets? Jeetje…
De beste oplossing die ik tot nu toe gelezen heb lijkt me inderdaad desnoods beide meiden een zomerbaantje laten nemen om zo een nieuwe fiets te bekostigen, zodat ze ook zien en voelen wat die dingen kosten.
pianissimo wijzigde dit bericht op 17-06-2025 13:32
0.29% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 13:33
Ik zou bellen met een jurist om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Want als een rechter zegt dat ze aansprakelijk zijn kan een deurwaarder het geld ophalen.
Jajaja, slecht voor de vriendinnenrelatie. Tsja, keuzes hebben gevolgen. En dat is niet alleen de keuze om iets uit te lenen, maar ook om hem niet op slot te zetten (!!!) en om niet te betalen.
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat die ouders hun dochter een levensles leren: Kijk, zo kom je onder je verantwoordelijkheid uit.
Veel mensen roepen 'van een kale kip kun je niet plukken' maar kijk niet raar op als die mensen doodgewoon op vakantie gaan.
Dat gaat gewoon zo: "Mien, heb jij 1300 euro liggen? Achter de koffiepot misschien? Nee? Nou, dan app ik wel terug dat we het niet hebben".
'We hebben de middelen niet' kan ook heel goed betekenen 'we hebben het geld er niet voor over naast alle leuke dingen waarvoor we het liever gebruiken'.
Want als een rechter zegt dat ze aansprakelijk zijn kan een deurwaarder het geld ophalen.
Jajaja, slecht voor de vriendinnenrelatie. Tsja, keuzes hebben gevolgen. En dat is niet alleen de keuze om iets uit te lenen, maar ook om hem niet op slot te zetten (!!!) en om niet te betalen.
Wat ik ook heel kwalijk vind is dat die ouders hun dochter een levensles leren: Kijk, zo kom je onder je verantwoordelijkheid uit.
Veel mensen roepen 'van een kale kip kun je niet plukken' maar kijk niet raar op als die mensen doodgewoon op vakantie gaan.
Dat gaat gewoon zo: "Mien, heb jij 1300 euro liggen? Achter de koffiepot misschien? Nee? Nou, dan app ik wel terug dat we het niet hebben".
'We hebben de middelen niet' kan ook heel goed betekenen 'we hebben het geld er niet voor over naast alle leuke dingen waarvoor we het liever gebruiken'.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:36
de beste oplossing lijkt mij dat de ouders van die vriendin informeren bij hun aansprakelijkheidsverzekering.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 13:13Dit is wel heel, uhm agressief? Je kent de situatie van die mensen helemaal niet en wat ze wel of niet geprobeerd hebben of kunnen? Hun dochters fiets afstaan aan TO? Een lening afsluiten voor een nieuwe fiets? Jeetje…
En dochter had hem niet uit moeten lenen, maar vriendin is toch wel echt de fout ingegaan door de fiets niet op slot te zetten.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:39

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in