Entertainment alle pijlers

Blog eenvoudig leven van Teunie Luijk

11-08-2022 19:53 712 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er hier nog iemand die Teunie volgt? Tot mijn verbazing schreef ze in haar laatste blog dat haar zoon Jan afgelopen maandag getrouwd is. Deze jongen is 19 jaar. Vorig jaar voor het vwo geslaagd en gaat nog studeren.
https://eenvoudigleven.blogspot.com
blondie68 wijzigde dit bericht op 11-08-2022 20:06
Reden: Link toevoegen
7.63% gewijzigd
miepmans schreef:
06-05-2025 12:48
Heel mooi logje. Ze had samen met haar dochters ook leuke filmpjes van de webwinkel op de socials :) Door wat je zegt Koffieleut moest ik even denken... ik volg haar nu denk ik 13j zo iets? Dus van net daarna geloof ik. De jongste zat toen nog laag op school. Kleuterklas/groep 3 denk ik.

Als je antropoloog bent is dit bijna een onderzoek waard... hoe iemand met een op het oog doodsaai leven, toch zoveel volgers trekt en houdt :heart:
Ik denk doordat het gewoon zo kneuterig is. De gezelligheid, de familieband.
Ik kan er best jaloers op zijn. Dat strenge geloof vind ik dan weer niks maar als ik naar mijn familie kijk....we zien elkaar zelden, verjaardagen worden niet meer gevierd behalve van de kleinkinderen wat dan vaak ook nog op een andere dag gevierd moet worden omdat iemand zo nodig juist dan een weekendje weg moet, kerst moeten er altijd mensen op vakantie enz....wat dat betreft zou ik af en toe wel even met haar willen ruilen.
Ik vind het vooral een heel druk en vol leven van s morgens een uur of 5 tot s avonds .
Doordeweeks is ze onwijs druk met de shop, huis, tuin en keuken.
Al die aanloop van iedereen, zaterdagse frieten voor het hele gezin.
Waar haalt ze de energie vandaan ,neemt weinig tijd voor zichzelf ook.
In de overgang worden vrouwen een beetje zorgmoe lees ik weleens , maar Teunie heeft daar geen last van zo te zien.
Traveler schreef:
06-05-2025 15:24
Ik vind het vooral een heel druk en vol leven van s morgens een uur of 5 tot s avonds .
Doordeweeks is ze onwijs druk met de shop, huis, tuin en keuken.
Al die aanloop van iedereen, zaterdagse frieten voor het hele gezin.
Waar haalt ze de energie vandaan ,neemt weinig tijd voor zichzelf ook.
In de overgang worden vrouwen een beetje zorgmoe lees ik weleens , maar Teunie heeft daar geen last van zo te zien.
Ik denk ook dat zij er veel voor terugkrijgt. Wat ze allemaal doet wordt ook echt gewaardeerd in zowel woord als gebaar. Als iedereen je maar als een gegeven beschouwt en het doodnormaal vindt dat je alles maar regelt en doet voor iedereen, denk ik dat je veel sneller denkt: ‘zak er allemaal maar in en doe het lekker zelf’.
Elizabethie schreef:
06-05-2025 13:09
Ik denk doordat het gewoon zo kneuterig is. De gezelligheid, de familieband.
Ik kan er best jaloers op zijn. Dat strenge geloof vind ik dan weer niks maar als ik naar mijn familie kijk....we zien elkaar zelden, verjaardagen worden niet meer gevierd behalve van de kleinkinderen wat dan vaak ook nog op een andere dag gevierd moet worden omdat iemand zo nodig juist dan een weekendje weg moet, kerst moeten er altijd mensen op vakantie enz....wat dat betreft zou ik af en toe wel even met haar willen ruilen.
100% eens. En ook over het gewaardeerd worden en voor elkaar klaar staan. Dat als een van de kinderen iets vraagt in de app er zonder mopperen (zo lijkt het) meteen alles uit de kast getrokken wordt voor elkaar. Heel mooi :heart:
Hier thuis reageert de helft niet eens.
Haar oudste kleinzoon is 14 geworden.
(Haar jongste zoon is 19.)
-- tijdelijk mottoloos --
Ook ik volg de blog van Teunie al jaren. Ze doet inderdaad heel veel. Webshop, moestuin, imker, broodbaklessen etc. Het lijkt of alle familieleden van die nijvere bijen zijn. Wat ik zo leuk vind is dat iedereen elkaar helpt als dat nodig is. Dat ze verjaardagen samen vieren. Geen idee of al haar kinderen streng gelovig zijn gebleven nu ze wat ouder zijn. Of misschien zijn overgestapt naar een andere kerk. Teunie en haar man lijken niet intolerant. Haar manier van leven is anders dan de mijne. Daarom ook vind ik het interessant om te lezen.
Ik denk het niet dat al haar kinderen nog streng gelovig zijn. Daar schrijft ze gewoon niet over. Over de scheiding van zoon Jan heeft ze ook niet geschreven.
Niet allemaal maar het overgrote merendeel wel hoor. Gaan allemaal maar een kerk waar je in de dienst als vrouw een hoed op moet en dragen geen broek. Alleen Dirk woont samen dus die zal niet meer in die gezindte vertoeven.
Nou zeg, zijn die blogs van haar zo zaligmakend dat we een dergelijk leven op een voetstuk gaan plaatsen anno 2025?
@(
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Heb nav dit topic een paar blogs gelezen ooit...leek wel of ik in de jaren 50 en in een andere wereld was beland.
Ik begrijp je gevoel hoor en ik persoonlijk verheerlijk haar helemaal niet. Het is een totaal andere levensstijl en ik denk ook dat het feit dat ze niet over bepaalde persoonlijke keuzes van haar kinderen schrijft niet betekent dat ze minder streng in de leer of tolerant en open is geworden. Ik lees haar juist omdat het zo ver van me af staat.
sprokkelientje schreef:
17-06-2025 23:56
Nou zeg, zijn die blogs van haar zo zaligmakend dat we een dergelijk leven op een voetstuk gaan plaatsen anno 2025?
@(

Omdat er een topic (wat al loopt sinds 2022) is over iemand die al een jaar of 30 (ofzo) blogt over haar Eenvoudig Leven? Op allerlei gebied, zoals een moestuin, zelf brood bakken, kleding herstellen in plaats van weggooien?

Heb je haar blogs wel eens gelezen?

Zij is een tegenhanger van de mensen die iedere dag pakjes bezorgd krijgen (al dan niet uit China), kasten vol kleding hebben die na 1x wassen uit model is of ‘niet meer in de mode’, die veel geld besteden aan kant-en-klaar maaltijden of uit eten.

Maar haar op een voetstuk plaatsen?
Ik heb bewondering voor haar jarenlange spaarzame en duurzame leven. En lees met plezier de stukjes over haar ‘kneuterige’ leven. Ook al zo’n 30 jaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het heel boeiend, zo'n totaal andere manier van in het leven staan. Omdat het zo ver van me af staat. Maar dat betekent niet dat ik haar op een voetstuk plaats. Ik zie ook dat er juist soms problemen zijn vanwege het geloof. Dat schrijft ze niet, maar dat kun je wel tussen de regels door lezen.

Niet al haar kinderen zijn even gelovig. Van een aantal kinderen heeft ze geschreven dat ze na hun huwelijk bij een bepaalde gemeente zijn aangesloten, maar dat schreef ze niet bij ieder huwelijk.
Coffee is never my cup of tea
De pasgetrouwde zoon verwacht alweer een kind, dat is snel.

Teunie lijkt me een aardig mens. Maar je hele leven laten bepalen door wat mannen in een kerk vinden is nou niet iets wat ik bewonder, integendeel.

Ze schreef een keer dat ze bedroefd was dat een dominee ging emigreren. Toen ik die man even googelde kwam ik wat niet bepaald gezeliige standpunten tegen, idem voor de echtgenoot op x. Ik vind dat helemaal niet passen bij de gezellige verhaaltjes.
Wat ik zo droevig vind, is hoe zij eigenlijk weinig ruimte heeft gehad haar eigen leven vorm te geven. Ze heeft een vwo-diploma gehaald, is gelijk getrouwd en heeft vanaf dat moment vooral kinderen gekregen. En ze is een uitzonderlijk toegewijde moeder en ze werkt keihard. Ik denk dat de winkel die ze nu heeft haar manier is om toch iets met haar intelligentie te doen, maar dan op een manier die haar man (en de kerk) ook oké vindt.
Soms merk je dat ze probeert te ontsnappen aan de rigide regels. Het raakt haar enorm als ze commentaar van medegelovigen krijgt, daar schrijft ze wel eens over. En de openheid waarmee ze over de eetstoornis van een van haar dochters schreef, was ook onderwerp van discussie in haar geloofsgemeenschap.
Maar je moet niet vergeten dat ze, tussen het gezellige gekeuvel door, gewoon hoort bij een van de strengste religieuze gemeenschappen van ons land en ook zeker overtuigingen heeft die van de meeste forummers mijlenver verwijderd zijn.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
himalaya schreef:
18-06-2025 07:45
Omdat er een topic (wat al loopt sinds 2022) is over iemand die al een jaar of 30 (ofzo) blogt over haar Eenvoudig Leven? Op allerlei gebied, zoals een moestuin, zelf brood bakken, kleding herstellen in plaats van weggooien?

Heb je haar blogs wel eens gelezen?

Zij is een tegenhanger van de mensen die iedere dag pakjes bezorgd krijgen (al dan niet uit China), kasten vol kleding hebben die na 1x wassen uit model is of ‘niet meer in de mode’, die veel geld besteden aan kant-en-klaar maaltijden of uit eten.

Maar haar op een voetstuk plaatsen?
Ik heb bewondering voor haar jarenlange spaarzame en duurzame leven. En lees met plezier de stukjes over haar ‘kneuterige’ leven. Ook al zo’n 30 jaar.
Dus als je je 10 keer voortplant leef je duurzaam?

En leven vanuit een religie die vrouwen als baar machines ziet vind jij kneuterig?
Ik heb haar een tijdje gevolgd. Vanuit nieuwsgierigheid door haar Totaal Andere Leven
Maar ben ook al lang weg van haar blog. Want het is eigenlijk ook wel dodelijk saai allemaal. (en... verrekte commercieel)
Ze had heel wat meer kunnen bereiken als ze niet zo beperkt was door haar omgeving omdat ze een vrouw is. Aan haar energie en intelligentie herft het niet gelegen.

Maar ze lijkt met haar ondergeschikte rol zelf geen moeite te hebben. Ondanks het bezige bijenkarakter is het ook wel passief, als je je schikt in wat voor jou bedacht is door de kerk.
Mette schreef:
18-06-2025 10:14
Ze had heel wat meer kunnen bereiken als ze niet zo beperkt was door haar omgeving omdat ze een vrouw is. Aan haar energie en intelligentie herft het niet gelegen.

Maar ze lijkt met haar ondergeschikte rol zelf geen moeite te hebben. Ondanks het bezige bijenkarakter is het ook wel passief, als je je schikt in wat voor jou bedacht is door de kerk.
Wat is veel bereiken dan?
ldp schreef:
18-06-2025 10:19
Wat is veel bereiken dan?
Ze had zich op tal van manieren kunnen ontplooien en iets kunnen doen met haar capaciteiten. De meeste jongeren met een VWO-diploma op zak hebben meer ambities dan kinderen baren en opvoeden, het huishouden doen en naar je man luisteren die vindt dat het aanrecht je plaats is.
Suzanke schreef:
17-06-2025 20:41
Ook ik volg de blog van Teunie al jaren. Ze doet inderdaad heel veel. Webshop, moestuin, imker, broodbaklessen etc. Het lijkt of alle familieleden van die nijvere bijen zijn. Wat ik zo leuk vind is dat iedereen elkaar helpt als dat nodig is. Dat ze verjaardagen samen vieren. Geen idee of al haar kinderen streng gelovig zijn gebleven nu ze wat ouder zijn. Of misschien zijn overgestapt naar een andere kerk. Teunie en haar man lijken niet intolerant. Haar manier van leven is anders dan de mijne. Daarom ook vind ik het interessant om te lezen.
Ik denk dat de tolerantie hem zit in het feit dat al die zogenaamde kneuterige verhaaltjes aan de oppervlakte blijven...een beetje ditjes en datjes.
Maar reken maar dat als het gaat om vrouwenrechten, autonomie en het maken van eigen keuzes op gebied ban zwangerschap, seks etc...De tolerantie ver te zoeken is hoor...
Mette schreef:
18-06-2025 09:17
De pasgetrouwde zoon verwacht alweer een kind, dat is snel.

Eind maart getrouwd, met de kerst uitgerekend. Dat is zeker snel.
Coffee is never my cup of tea
Mette schreef:
18-06-2025 10:58
Ze had zich op tal van manieren kunnen ontplooien en iets kunnen doen met haar capaciteiten. De meeste jongeren met een VWO-diploma op zak hebben meer ambities dan kinderen baren en opvoeden, het huishouden doen en naar je man luisteren die vindt dat het aanrecht je plaats is.
Zij heeft een giga schare kinderen grootgebracht, een bedrijf opgezet en doet de wereld aan vrijwilligerswerk en mantelzorg. Dat dat iets anders is dan jij en ik voor ogen hebben is nogal iets anders dan niets bereiken.

Ik vind je berichten echt aanmatigend.
Zou ze als communicatiemedewerker, salesmanager, procesmanager innovatie bij een ministerie of als woordvoerder van de wethouder meer toegevoegde waarde hebben gehad voor de maatschappij?
ldp schreef:
18-06-2025 11:40
Zij heeft een giga schare kinderen grootgebracht, een bedrijf opgezet en doet de wereld aan vrijwilligerswerk en mantelzorg. Dat dat iets anders is dan jij en ik voor ogen hebben is nogal iets anders dan niets bereiken.

Ik vind je berichten echt aanmatigend.
Nou ja ik snap de reactie wel. Als je vrouwen geen kans geeft zich optimaal te ontwikkelen, loop je dus ook heel veel waanzinnige goeie docenten mis, of politieagenten of ministers. Als je niet optimaal ieders kunnen gebruikt, is dat zonde
Dan nemen maar mannen al die rollen op, terwijl die er wellicht veel minder goed in zijn.
Lila-Linda schreef:
18-06-2025 11:45
Nou ja ik snap de reactie wel. Als je vrouwen geen kans geeft zich optimaal te ontwikkelen, loop je dus ook heel veel waanzinnige goeie docenten mis, of politieagenten of ministers. Als je niet optimaal ieders kunnen gebruikt, is dat zonde
Dan nemen maar mannen al die rollen op, terwijl die er wellicht veel minder goed in zijn.
Nu doe je net of die mannen met hun hand over hun hart strijken en de maatschappij gaan redden. Die mannen kiezen wat ze leuk vinden en wat ze zelf willen. Net als Teunie.

Als die mannen die rollen pakten omdat het nodig was en ze zich zo verantwoordelijk voelden dan zaten ze allemaal wel in de zorg en het onderwijs.

De meeste werkende mensen doen nou eenmaal niet de banen die jij noemt en waar we met smart op zitten te wachten. Ik zelf ook niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven