Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
fashionvictim schreef:
18-06-2025 13:29
Iran bombardeert al 20 maanden Israël, financiert de Houthi’s die in Jemen al meer dan 20 jaar de Jemenieten in een humanitaire ramp die zijn weerga niet kent houden, financiert Hezbollah die in Libanon hetzelfde doet. Wat is het verschil precies?

Edit: vergeet ik toch helemaal de rol van Iran in het Syrië van Assad, ook al zo’n toffe peer.
Nu lijk je me in de schoenen te schuiven dat ik de regimes in landen als Iran en Syrië goedpraat? Ik begrijp niet hoe je die conclusie kunt trekken uit mijn simpele constatering dat je de oorlog van de geallieerden tegen Nazi-Duitsland niet één op een gelijk kunt stellen aan de situatie in het midden oosten. Maar misschien lees/begrijp ik jou nu verkeerd?
Beste moderator,

Kun je me uitleggen waarom zeggen dat Israël een genocide pleegt - ook vrij gruwelijk immers - niet wordt weggemodereerd, maar feitelijk beschrijven wat het Islamitisch Regime inhoudt wel?

We hebben toch allemaal gewoon gezien wat er bijvoorbeeld met Mahsa Amini gebeurd is?

Waarom mag je niet gewoon feitelijk benoemen wat al bijna 50 jaar de realiteit is van Iran?
Am Yisrael Chai!
Draaideurforummer schreef:
18-06-2025 14:29
Nu lijk je me in de schoenen te schuiven dat ik de regimes in landen als Iran en Syrië goedpraat? Ik begrijp niet hoe je die conclusie kunt trekken uit mijn simpele constatering dat je de oorlog van de geallieerden tegen Nazi-Duitsland niet één op een gelijk kunt stellen aan de situatie in het midden oosten. Maar misschien lees/begrijp ik jou nu verkeerd?
Je zegt dat je de actie van de geallieerden niet kunt vergelijken omdat het naziregime van Hitler andere landen bezette. Maar dat doet het Islamitisch Regime ook, dus ik snap niet wat je nu precies het verschil vindt. Kun je dat uitleggen?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 18-06-2025 14:38
2.07% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 14:30
Beste moderator,

Kun je me uitleggen waarom zeggen dat Israël een genocide pleegt - ook vrij gruwelijk immers - niet wordt weggemodereerd, maar feitelijk beschrijven wat het Islamitisch Regime inhoudt wel?

We hebben toch allemaal gewoon gezien wat er bijvoorbeeld met Mahsa Amini gebeurd is?

Waarom mag je niet gewoon feitelijk benoemen wat al bijna 50 jaar de realiteit is van Iran?
Aanvulling: het lijkt me zelfs extreem belangrijk om te benoemen want gezien de vele steunbetuigingen aan dat regime en de vele vlaggen van dat regime waarmee men in Nederland en andere vrije democratieën wappert, lijkt het erop dat vrij weinig mensen weten wat het Islamitisch Regime precies inhoudt.
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:
18-06-2025 14:16
Ladyday21 , natuurlijk speelt eigen belang, dat is de realiteit .
Meer dan wij weten.
Maar maak het verhaal niet mooier dan dat het is.
En een revolutie is prachtig, als je het zelf niet hoeft mee te maken. Als het je je kinderen of je man kost, laat je het wellicht liever zo.
Ook bij een revolutie van binnen uit kan het ene regime door het andere vervangen worden. Het is geen uitgemaakte zaak dat daar altijd een democratie uit voortkomt.
18-06-2025 14:38
Ook bij een revolutie van binnen uit kan het ene regime door het andere vervangen worden. Het is geen uitgemaakte zaak dat daar altijd een democratie uit voortkomt.
Volgens mij is dat zelfs vaker niet dan wel het geval. Het Islamitisch Regime is immers ook van binnenuit aan de macht gekomen. En de nazi’s trouwens ook.
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:
18-06-2025 14:16
Ladyday21 , natuurlijk speelt eigen belang, dat is de realiteit .
Meer dan wij weten.
Maar maak het verhaal niet mooier dan dat het is.
En een revolutie is prachtig, als je het zelf niet hoeft mee te maken. Als het je je kinderen of je man kost, laat je het wellicht liever zo.
Ja, uiteraard. Eigen belang. Daar ontkom je dus niet aan.
What would Patsy do?
Er is toch ook ontzettend veel protest (geweest) in Iran, vooral na de moord op Majsa Amini. Die massale protesten hebben we toch allemaal kunnen zien? Ik snap niet dat er hier wordt geschreven alsof het nu alleen 'van buitenaf' komt, alsof men in Iran passief zijn.
Hakuna Matata
fashionvictim schreef:
18-06-2025 14:33
Je zegt dat je de actie van de geallieerden niet kunt vergelijken omdat het naziregime van Hitler andere landen bezette. Maar dat doet het Islamitisch Regime ook, dus ik snap niet wat je nu precies het verschil vindt. Kun je dat uitleggen?
Misschien zie ik het verkeerd, maar voor mij is het systematisch andere landen binnenvallen en veroveren iets anders dan bepaalde groepen binnen een land financieel steunen omdat ze dezelfde ideologie hebben of omdat het je simpelweg goed uitkomt. Natuurlijk hadden de geallieerden ook een eigen agenda, zoals de VS een eigen agenda hadden in Irak. Maar het verschil is dat "wij" na de oorlog onze eigen regering terugkregen zoals we die al hadden voordat Hitler de macht greep. Ook in Duitsland was dat min of meer het geval. Ik realiseer me dat de situatie ingewikkelder is dan ik hier in een paar regels kan neerzetten, maar de situatie in het midden oosten is zeker nog veel ingewikkelder Daar zie ik buitenlandse inmenging eerder als nog een extra lont in het kruitvat steken. Natuurlijk hoop ik dat de uitkomst voor de bevolking in alle betrokken landen iets beters zal zijn. Hoping for the best but expecting the worst is het eigenlijk...
18-06-2025 14:52
Misschien zie ik het verkeerd, maar voor mij is het systematisch andere landen binnenvallen en veroveren iets anders dan bepaalde groepen binnen een land financieel steunen omdat ze dezelfde ideologie hebben of omdat het je simpelweg goed uitkomt.Natuurlijk hadden de geallieerden ook een eigen agenda, zoals de VS een eigen agenda hadden in Irak. Maar het verschil is dat "wij" na de oorlog onze eigen regering terugkregen zoals we die al hadden voordat Hitler de macht greep. Ook in Duitsland was dat min of meer het geval. Ik realiseer me dat de situatie ingewikkelder is dan ik hier in een paar regels kan neerzetten, maar de situatie in het midden oosten is zeker nog veel ingewikkelder Daar zie ik buitenlandse inmenging eerder als nog een extra lont in het kruitvat steken. Natuurlijk hoop ik dat de uitkomst voor de bevolking in alle betrokken landen iets beters zal zijn. Hoping for the best but expecting the worst is het eigenlijk...
Maar dat is natuurlijk ook een veel te simplistische weergave van het Islamitisch Regime.

Het kan volgens mij sowieso niet slechter in Iran, zeker vrouwen hebben alleen maar te winnen, ongeacht wie dat regime omver werpt. Zelfs Poetin of Kim-Jong-Un zouden in ieder geval voor meisjes en vrouwen een verbetering zijn. En voor een heleboel mannen dus ook.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 15:02
Maar dat is natuurlijk ook een veel te simplistische weergave van het Islamitisch Regime.

Het kan volgens mij sowieso niet slechter in Iran, zeker vrouwen hebben alleen maar te winnen, ongeacht wie dat regime omver werpt. Zelfs Poetin of Kim-Jong-Un zouden in ieder geval voor meisjes en vrouwen een verbetering zijn. En voor een heleboel mannen dus ook.
Zelfs Noord-Korea? Lees anders eens wat over vrouwenrechten in Noord-Korea.

Over Rusland vind ik die vergelijking ook dubieus. Je hoeft een ander land waar het ook slecht gesteld is met de positie van vrouwen niet te gebruiken om te benadrukken hoe kwaadaardig Iran is.
En hoe gerechtvaardigd het optreden van Israel dus is.
Net op X voorbij zien komen:

Als het regime in Iran valt, wie moet er dan aan het hoofd zitten van het VN Human Rights Council Social Forum ?

Sorry hoor, maar…… :rofl:
What would Patsy do?
Paradise schreef:
18-06-2025 15:08
Zelfs Noord-Korea? Lees anders eens wat over vrouwenrechten in Noord-Korea.

Over Rusland vind ik die vergelijking ook dubieus. Je hoeft een ander land waar het ook slecht gesteld is met de positie van vrouwen niet te gebruiken om te benadrukken hoe kwaadaardig Iran is.
En hoe gerechtvaardigd het optreden van Israel dus is.
In Noord Korea word je niet unalived omdat je je haar laat zien.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 15:13
In Noord Korea word je niet unalived omdat je je haar laat zien.
Nee, daar leef je als seksslaaf.

Ik vind die vergelijkingen niet echt zinvol.
fashionvictim schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat maakt nog niet dat je het ingrijpen in het regime daar één op een kunt vergelijken met het beëindigen van het Naziregime.

En Poetin of Kim-Jong-Un zou ik niet direct zien als redelijk alternatief eigenlijk.
Paradise schreef:
18-06-2025 15:15
Nee, daar leef je als seksslaaf.

Ik vind die vergelijkingen niet echt zinvol.
In Iran ook. Zoals ik al zei, volgens mij is voor vrouwen álles een verbetering. En dat zeg ik echt niet om een punt te maken ofzo.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:

Ik vind je arrogant. Het is niet aan jou om dat te beoordelen.
Mensen leiden een 'gewoon' leven in Iran en dat er niks te verliezen is, is complete onzin.
Laat ze hun eigen beslissingen en beoordelingen maken.
Zou jij willen dat iemand jouw kinderen zou bombarderen zodat jij voortaan zonder hoofddoek naar buiten kunt? Of zou je voor die 'hulp' bedanken?
Ik wil het eigenlijk niet zeggen, want ik vind zo een leed-wedstrijd sowieso niet heel smaakvol, maar volgens mij hebben vrouwen in Afghanistan het nóg erger. Onvoorstelbaar, voor mij, hoe andere vrouwen elders ter wereld moeten leven. In alle landen die al genoemd zijn, overigens. En nog veel meer.
What would Patsy do?
18-06-2025 15:17
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat maakt nog niet dat je het ingrijpen in het regime daar één op een kunt vergelijken met het beëindigen van het Naziregime.

En Poetin of Kim-Jong-Un zou ik niet direct zien als redelijk alternatief eigenlijk.
Het werd ook niet 1 op 1 vergeleken, het was bedoeld als een voorbeeld van waarom zeggen dat een regime alleen van binnenuit verworpen zou mogen worden. Ik vond het helemaal niet appels met peren, zoals jij zei.

Ik vond juist Irak en Libië appels met peren, maar dat heb ik al uitgebreid beargumenteerd.
Am Yisrael Chai!
.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-06-2025 15:19
In Iran ook. Zoals ik al zei, volgens mij is voor vrouwen álles een verbetering. En dat zeg ik echt niet om een punt te maken ofzo.
In vergelijking met Noord-Korea is die verbetering zeer twijfelachtig.
72Jelle schreef:
18-06-2025 15:20
Mensen leiden een 'gewoon' leven in Iran en dat er niks te verliezen is, is complete onzin.
Zou jij willen dat iemand jouw kinderen zou bombarderen zodat jij voortaan zonder hoofddoek naar buiten kunt? Of zou je voor die 'hulp' bedanken?
Je zegt nu weer echt iets volkomen belachelijks.
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:
Ik vind jou selectief.

Gaza was vóór deze oorlog de hel op aarde, maar in Iran leiden de mensen een gewoon leven. :@@:
What would Patsy do?
Overigens worden er helemaal geen kinderen gebombardeerd in Iran, dus je zit ook nog eens desinformatie te verspreiden.
Am Yisrael Chai!
72Jelle schreef:

Wat zeg jij nou? Een "gewoon" leven? Het enige wat ze te verliezen hebben is onderhand hun eigen leven, verder wordt alles strikt vanuit het regime bepaald. Hoe denkt je dat het voor de LGBTHI gemeenschap is daar? Leven die ook "gewoon" hun leven? Je mag potdorie niet eens je hond uitlaten in de stad. Het gaat zoveel verder dan de verplichting voor een hoofddoek.

Die mensen weten inmiddels niet beter, alsof je een hond 23 uur per dag in een kleine bench opsluit, ja die leeft ook gewoon zijn leven, die weet niet beter. Maar daarmee is die hond nog niet gelukkig.

Ik mag toch hopen dat wanneer wij in Nederland zo onderdrukt worden dat er mensen zullen zijn die zich wel inzetten voor onze individuele vrijheid. Ipv zeggen ik bemoei me er niet mee, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Kijk eens hoe Nederland reageerde met de plannen van Wilders. Hoe had je het gevonden wanneer die wel door waren gegaan? En dat is dan maar een ieniemienie voorbeeld.

Ik vind deze post echt getuigen van een enorme naïviteit of struivogelarij. Sorry dat ik het zo moet zeggen, en misschien bedoel je het ook helemaal niet zo, dan excuses voor het bovenstaande.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven