Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
vrijdag 20 juni 2025 om 09:57
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!Jellybean schreef: ↑20-06-2025 09:24Oh ik ben benieuwd, ik hoor meer 'gedoe' over het voorschrijven van Mourjano door huisartsen, dat die alleen Saxenda voor willen / kunnen schrijven. Ik zou wel willen weten of dat zo is en waarom dan.
Zijn hier mensen die Mourjano voorgeschreven krijgen van hun eigen huisarts?
En wat er dan met Mounjaro is volgens jouw ha.
Ik krijg helemaal niks van mijn ha
vrijdag 20 juni 2025 om 10:15
vrijdag 20 juni 2025 om 10:49

vrijdag 20 juni 2025 om 10:57
vrijdag 20 juni 2025 om 11:02
Ik heb vandaag voor de vierde dag Saxenda geprikt (0,6). De eerste drie dagen at ik opmerkelijk minder. Kan ook zijn omdat ik er zo mee bezig was: “wat voel ik, wat wil ik, je kunt nu natuurlijk niet gaan overeten”. Nu had ik ook daadwerkelijk minder honger en minder ruimte in mijn maag, lichtjes misselijk gevoel. Ik merk ook dat ik minder zin in zoet heb. De koekjes en traktaties op mijn werk gisteren kon ik makkelijk weerstaan. Dat was wel een rare gewaarwording.
Maar, vandaag is dag vier en kon ik makkelijk mijn normale portie ontbijt op daar waar ik gisteren halverwege stopte en de rest middags heb gegeten als lunch. Dat volle gevoel is dus vandaag een stuk minder.
Ik merk ook dat ik vooral mentaal een stap moet maken. Natuurlijk is het nu nog heel erg wennen en ik ben pas net begonnen en de dosis is laag maar ik ben nog wel veel met eten bezig. Ondanks dat ik geen echte trek heb heb ik wel de neiging om als ik naar de klok kijk te denken: oh, nog ruim een uur voor lunch. Ik heb geen fysieke trek maar het zit zo in mijn systeem om steeds maar te bedenken wanneer ik wel mag eten dat ik er dus nog wel steeds mee bezig ben ☹
Maar, vandaag is dag vier en kon ik makkelijk mijn normale portie ontbijt op daar waar ik gisteren halverwege stopte en de rest middags heb gegeten als lunch. Dat volle gevoel is dus vandaag een stuk minder.
Ik merk ook dat ik vooral mentaal een stap moet maken. Natuurlijk is het nu nog heel erg wennen en ik ben pas net begonnen en de dosis is laag maar ik ben nog wel veel met eten bezig. Ondanks dat ik geen echte trek heb heb ik wel de neiging om als ik naar de klok kijk te denken: oh, nog ruim een uur voor lunch. Ik heb geen fysieke trek maar het zit zo in mijn systeem om steeds maar te bedenken wanneer ik wel mag eten dat ik er dus nog wel steeds mee bezig ben ☹
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 20 juni 2025 om 13:03
louise1 schreef: ↑20-06-2025 11:02Ik heb vandaag voor de vierde dag Saxenda geprikt (0,6). De eerste drie dagen at ik opmerkelijk minder. Kan ook zijn omdat ik er zo mee bezig was: “wat voel ik, wat wil ik, je kunt nu natuurlijk niet gaan overeten”. Nu had ik ook daadwerkelijk minder honger en minder ruimte in mijn maag, lichtjes misselijk gevoel. Ik merk ook dat ik minder zin in zoet heb. De koekjes en traktaties op mijn werk gisteren kon ik makkelijk weerstaan. Dat was wel een rare gewaarwording.
Herkenbaar. Duurde bij mij als ik me goed herinner een week of 2 en toen zakte het. Je moet er erg aan wennen, ik wel althans, dat je er niet mee bezig bent qua honger hebben. Daar is je "hoofd" nog niet aan gewent.
Ook dat je best de ene dag mee kunt/wil eten dan de andere dag vond ik moeilijk. Nu denk ik tja meer honger, zal ik meer nodig hebben.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
vrijdag 20 juni 2025 om 13:05
6 mm, volgens mij "gewone" maat diabetes prik naalden.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
vrijdag 20 juni 2025 om 13:40
Fijn om te horen wat jouw ervaring hierin is. Ik heb zojuist gelunched zoals ik normaal ook doe: kom soep en een broodje tonijnsalade/kaas (ben op mijn werk). Best een vullende lunch en ik hoop dat ik gewoon tot avondeten kan volhouden. Als ik alle tussendoortjes weet over te slaan heb ik al veel gewonnenLunchLover schreef: ↑20-06-2025 13:03Herkenbaar. Duurde bij mij als ik me goed herinner een week of 2 en toen zakte het. Je moet er erg aan wennen, ik wel althans, dat je er niet mee bezig bent qua honger hebben. Daar is je "hoofd" nog niet aan gewent.
Ook dat je best de ene dag mee kunt/wil eten dan de andere dag vond ik moeilijk. Nu denk ik tja meer honger, zal ik meer nodig hebben.
vrijdag 20 juni 2025 om 17:07
Ik heb het voorgeschreven gekregen door de huisarts. Het was zelfs zijn eigen voorstel. Hij was er erg positief over. Ik mocht zelf kiezen en heb toen voor Mounjaro gekozen.Jellybean schreef: ↑20-06-2025 09:24Oh ik ben benieuwd, ik hoor meer 'gedoe' over het voorschrijven van Mourjano door huisartsen, dat die alleen Saxenda voor willen / kunnen schrijven. Ik zou wel willen weten of dat zo is en waarom dan.
vrijdag 20 juni 2025 om 17:34
Afgezien van Saxenda,noorderlicht76 schreef: ↑20-06-2025 17:11Ik ben vandaag beginnen met mounjaro. 5 mg (had al tijdje sax gedaan). kan niet zeggen dat ik geen hongr heb helaas
Waarom ben je gelijk met 5 begonnen?
vrijdag 20 juni 2025 om 18:46
Mijn HA gaf aan dat alleen Saxenda mag. De andere twee zijn voor diabetes. Ik had ook liever Mounjaro gehad. Al zat ik na 3 weken op 4.5 kg dus mag niet klagen.Jellybean schreef: ↑20-06-2025 09:24Oh ik ben benieuwd, ik hoor meer 'gedoe' over het voorschrijven van Mourjano door huisartsen, dat die alleen Saxenda voor willen / kunnen schrijven. Ik zou wel willen weten of dat zo is en waarom dan.
vrijdag 20 juni 2025 om 19:35
ah, ok...noorderlicht76 schreef: ↑20-06-2025 19:20omdat ik eerst sax gebruikt heb werd dat aangeraden door de dokter, dus dat is niet los van elkaar te zien
Ik heb niet eerst iets anders gebruikt, dus ik vroeg het mij af.
zondag 22 juni 2025 om 14:16
Ik gebruik nu dus even niks en heb continu honger. Het helpt me wel om te denken: oké, dit is een geintje van mijn lijf. Ik heb genoeg gegeten, dus zal heus niet verhongeren.
Hoop dat ik die mindset uiteindelijk sterker kan maken, want da’s uiteindelijk toch waar het naartoe moet als ik niet levenslang medicatie wil gebruiken.
Hoop dat ik die mindset uiteindelijk sterker kan maken, want da’s uiteindelijk toch waar het naartoe moet als ik niet levenslang medicatie wil gebruiken.
zondag 22 juni 2025 om 16:08
Ja, dat is wel effe een reminder dat het na medicatie, op routine en wilskrach tmoet gaan, lastig hoor.Plinkie schreef: ↑22-06-2025 14:16Ik gebruik nu dus even niks en heb continu honger. Het helpt me wel om te denken: oké, dit is een geintje van mijn lijf. Ik heb genoeg gegeten, dus zal heus niet verhongeren.
Ik zit nu op 6e dag saxenda en vanaf dag 4 merk ik dat het minder werkt. Heb meer trek, sneller trek na een maaltijd denk weer aan zoetigheid. Het lukt me om er niet aan toe te geven maar had gehoopt dat ik langer baad zou hebben bij deze dosis.
dinsdag 24 juni 2025 om 08:30
Heb je langzaam afgebouwd of ben je cold turkey gestopt?Plinkie schreef: ↑22-06-2025 14:16Ik gebruik nu dus even niks en heb continu honger. Het helpt me wel om te denken: oké, dit is een geintje van mijn lijf. Ik heb genoeg gegeten, dus zal heus niet verhongeren.
Ik ben nu aan het afbouwen, mijn hoogste dosis is sowieso nooit hoger dan 5 mg geweest.
Ik zit nu weer op 2,5 en merk echt wel verschil, vooral in de laatste dagen voor de nieuwe prik.
Ik gok dat ik de laatste 4 weken ga micro doseren naar 1,25 mg.
Ik zit in principe op streefgewicht, maar ik wil er echt nog 2-3 kilo af zodat dat mijn jojo-marge is.
Ik heb de afgelopen maanden echt voor honderden euro's aan nieuwe kleiding (moeten) gekocht en ik voel mij zo ontzettend fijn en vrij in mijn nieuwe lichaam.
Mocht ik merken dat alles er weer heel snel aangaat dan zal ik toch maandelijks geld moeten reserveren, want ik zei laatst ook tegen mijn man dat ik nooit meer terug wil naar het gewicht wat ik op 1 januari 2025 had.
dinsdag 24 juni 2025 om 11:50
Ik ben eerst begonnen met Ozempic, toen 9,3 kilo afgevallen en cold turkey gestopt i.v.m. zwangerschap. 1,5 kilo bijgekomen, maar de zwangerschap is gestopt en toen kreeg ik geen Ozempic meer maar Saxenda. Dat heb ik gebruikt tot 1,8, maar ik merkte gewoon dat het niks voor me deed. Geen bijwerkingen, niks. Maar wel een pijnlijke en jeukende buik. dus ook weer cold turkey gestopt.
Gisteren ben ik gebeld door de huisarts, dat ik mag beginnen met mounjaro. Ik hoop daarmee nog zo'n 20 kilo af te vallen, en dan inderdaad af te bouwen. Voor een bmi van net onder de 25 zou ik zelfs 24 kilo af moeten vallen, maar het hoeft nou ook weer niet perfect. BMI zegt ook niet alles, want spieren zijn zwaarder en blablabla.
Gaat veel geld kosten, maar ik zie het maar als een goede investering. Daarna 'mag' ik inderdaad wat schommelen, maar ik zal altijd op mijn eten moeten blijven letten.
dinsdag 24 juni 2025 om 12:53
Ik start donderdag met Mounjaro 7.5mg. Ben 1 mei gestart met 2.5, na 4 weken opgehoogd naar 5 en nu dus 7.5. In totaal nu zo'n 8 kg kwijtgeraakt. Qua hongergevoel/eetruis mag het nog wel wat meer doen. Verder weinig last van de bijwerkingen op de verstoorde cylus na (heel vaak ongesteld nu, dat is wel minder). Eigenlijk alleen wat last na de allereerste injectie (vage misselijkheid, hoofdpijn en een dag exteem moe). Al met al mag ik niet klagen.
Ben benieuwd wat de nieuwe dosering gaat doen.
Ben benieuwd wat de nieuwe dosering gaat doen.
dinsdag 24 juni 2025 om 12:56
wat fijn dat er een topic is over deze middelen, zonder gelijk neergesabeld te worden dat je deze middelen gebruikt.
ik ben overigens een oud gediende in een nieuw jasje binnen het forum. Maar niemand hoeft te weten dat ik op deze wijze probeer af te vallen. Al genoeg negativiteit om mijn oren gehad. Ik doe het nu zo en dus anoniem.
Ik ben op 23 mei gestart met Mounjaro. Ik las hier ergens dat een huisarts heeft gezegd dat Mounjaro specifiek voor diabeten is, maar mij is juist verteld dat dat niet zo is.
Inmiddels dus een maand bezig en 4 kg kwijt. Ik heb mijn dosis sinds 1 week verhoogd van 2.5 naar 3.75.. vooral omdat ik echt nog veel met eten bezig was in mijn hoofd, en juist dat zou niet moeten.
Ik krijg het voorgeschreven via Yazen. Het werkt prima in contact met de arts, een coach en de bestelling van de spuiten.
ik ben overigens een oud gediende in een nieuw jasje binnen het forum. Maar niemand hoeft te weten dat ik op deze wijze probeer af te vallen. Al genoeg negativiteit om mijn oren gehad. Ik doe het nu zo en dus anoniem.
Ik ben op 23 mei gestart met Mounjaro. Ik las hier ergens dat een huisarts heeft gezegd dat Mounjaro specifiek voor diabeten is, maar mij is juist verteld dat dat niet zo is.
Inmiddels dus een maand bezig en 4 kg kwijt. Ik heb mijn dosis sinds 1 week verhoogd van 2.5 naar 3.75.. vooral omdat ik echt nog veel met eten bezig was in mijn hoofd, en juist dat zou niet moeten.
Ik krijg het voorgeschreven via Yazen. Het werkt prima in contact met de arts, een coach en de bestelling van de spuiten.
dinsdag 24 juni 2025 om 13:01
mag ik je vragen hoeveel je in totaal bent afgevallen?Felidaez schreef: ↑24-06-2025 08:30Heb je langzaam afgebouwd of ben je cold turkey gestopt?
Ik ben nu aan het afbouwen, mijn hoogste dosis is sowieso nooit hoger dan 5 mg geweest.
Ik zit nu weer op 2,5 en merk echt wel verschil, vooral in de laatste dagen voor de nieuwe prik.
Ik gok dat ik de laatste 4 weken ga micro doseren naar 1,25 mg.
Ik zit in principe op streefgewicht, maar ik wil er echt nog 2-3 kilo af zodat dat mijn jojo-marge is.
Ik heb de afgelopen maanden echt voor honderden euro's aan nieuwe kleiding (moeten) gekocht en ik voel mij zo ontzettend fijn en vrij in mijn nieuwe lichaam.
Mocht ik merken dat alles er weer heel snel aangaat dan zal ik toch maandelijks geld moeten reserveren, want ik zei laatst ook tegen mijn man dat ik nooit meer terug wil naar het gewicht wat ik op 1 januari 2025 had.
Ik las op social media allemaal van die mensen die in de eerste week al 3 kg afvielen enzo, dus de teleurstelling was bij mij groot toen ik gewoon 1 kg afviel.
En nu dus 4 weken bezig en 4 kg. ik snap dat dat niet zo door kan gaan, maar het zou zo fijn wezen als ik 2026 met een gezond bmi en een slank lijf in kan gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in