(Zwerf)katten

20-06-2025 20:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons in de wijk loopt het de spuigaten uit wat (zwerf)katten betreft.
Tussen de achtertuinen van 2 aan elkaar grenzende straten bevindt zich een achterpad waar bewoners vanuit hun schuur hun fiets mee naar de voorkant van 1 van die straten kunnen meenemen.

De laatste tijd zijn er steeds meer (zwerf?)katten en kittens in de straten/het achterpad.

Naast de overlast (van ontlasting en spuug) vind ik het ook zielig. Sommigen zien er mager uit en ik zie geregeld kittens lopen. Het is echter onbekend of deze beestjes een baas hebben. Waar kan ik dit melden of wat kan ik ermee?

Gaat om een lange straat met in 1 pand 3 woningen, er is weinig contact met elkaar (zeg maar geen).

Heeft iemand zo'n soort situatie aan de hand gehad en heeft melden (waar dan ook) toen zin gehad?
lexeflex wijzigde dit bericht op 20-06-2025 20:24
6.76% gewijzigd
Als het zwerfkatten zijn, melden bij je gemeente en evt. Dierenbescherming. De opvang van dieren zonder thuis is verantwoordelijkheid van de gemeente.

Als je denkt dat ze toch een baas hebben, 144.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Had net even gekeken bij 144, maar op dat aanmeldformulier staan veel vragen waar ik het antwoord dus niet op weet, dus ik vraag me af hoe zinvol dat is.

Anders ga ik dat wel zover mogelijk invullen hoor, dat wel.
Maar heeft er iemand ervaring met dit soort situatie en heeft melden dan ook geholpen?
Regio Rotterdam Stichting Zwerfkatten
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik zou denken 144. Het klinkt allemaal een beetje als zo'n kattenvrouwtje, die al dat gespuis (financieel) helemaal niet kan handelen. Mijn moeder was er ook zo eentje, vandaar de herkenning. Om de haverklap weer een nestje, inteelt, weet ik veel wat voor narigheid allemaal meer. Ik kan ernaast zitten natuurlijk maar dat maken ze dan bij 144 maar uit denk ik dan.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik maakte altijd een melding bij een stichting en op de Facebookgroep chipreaders. Altijd vrijwilligers die een chip uitlezen.
Ik zie hier in de buurt weinig katten maar kon deze week ineens wel een buurtkat aaien :heart: Zit of ligt regelmatig op de stoep of op de drempel waar ie woont mensen te kijken die voorbij lopen. Deze week kwam ie ineens aandacht vragen toen ik aan kwam lopen.

Ik zou de dierenambulance bellen voor advies. Misschien zit er ergens een nestje en heeft moederpoes hulp nodig door het warme weer enzo.
Drinkiz schreef:
20-06-2025 21:21
Ik maakte altijd een melding bij een stichting en op de Facebookgroep chipreaders. Altijd vrijwilligers die een chip uitlezen.
Moeten ze wel gechipt zijn...
vivapimpelmees schreef:
20-06-2025 21:51
Moeten ze wel gechipt zijn...
Nou he. Echt wat een geleuter weer.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Je kan een aantal dingen doen

- (toch) bij buren vragen wat zij weten over de katten en een eventuele eigenaar

- foto’s nemen om er flyers mee te maken. Die flyers opplakken en in brievenbussen stoppen.
Dan moet je wel bereid zijn om de follow up op je te nemen

- misschien tref je iemand die een chiplezer heeft, die wel even mee wil, om te kijken of één van de katten een chip heeft

- de gemeente is verantwoordelijk voor dieren zonder baasje/ eigenaar.
In de praktijk betekent dat vaak dat de dierenambulance dat doet
Dus: bel de lokale dierenambulance
- dierenambulance komt kijken en zal ook zoeken naar chips/ eigenaar
Evt nemen ze dieren mee naar hun opvang

- 144 bellen. In een gesprek kom je makkelijker voorbij moeilijke vragen

- op de website van amivedi kijken of ze als vermist staan gemeld

Zelf doen voor de katten:
- water neer zetten
Nooit melk geven. Katten kunnen geen melk verteren. Krijgen ze bijv. diarree van, met kans op uitdroging. Zeker kittens kunnen dan snel erg ziek worden
- evt harde kattenbrokjes geven. Om te voorkomen dat ze afval gaan eten of gaan ‘inbreken’ bij huizen (al dan niet via een kattenluik) waar wat te halen valt
- als half-wilde katten wennen aan ‘mensen geven mij eten’, zijn ze makkelijker te vangen

Succes!
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Mijn zus heeft de Dierenambulance gebeld en gevraagd om advies. Ze werd in contact gebracht met een vrijwilliger. Zus werd gevraagd om te kijken of er kittens waren, hoeveel katten, of er een specifiek perceel was waar ze zaten, enz. En de vrijwilliger is toen vangkooien komen uitzetten.
Op één kat na zijn ze allemaal gevangen en meegenomen. De overgebleven kat was een grote kater die hoogstwaarschijnlijk wel een huis had gezien zijn postuur en fitheid. Maar die liet zich dus niet vangen of lokken.
Asiel in de buurt bellen. Of 144. Ik heb zelf vorig jaar 4 hele knappe schattige kittens gevonden. Gedumpt in de bosjes langs een fietspad in een natuurgebied. Toen ik het reismandje van onze kat neerzette liepen ze er zelf al in. Ik heb het asiel gebeld en ik kon ze komen brengen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven