Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Paradise schreef:
20-06-2025 19:54
Sorry, maar waar heb je allemaal over?

Israël van de kader geveegd? De VS zal dat nooit toestaan.

En wie richt zich dan op Europa? Iran? Rusland?

Iran is geenszins in staat Europa te verslaan.

Ik vind wat je zegt kletskoek.
Nee, dat klopt. Maar jij acht de kans dat als Amerika zich er (nog actiever en/of agressiever in gaat mengen nog steeds heel klein dat het dan tot een wereldoorlog kan leiden?
Tandemasser schreef:
20-06-2025 19:29
Het is een verzinsel van hetzelfde niveau als dat Israël 7 oktober zelf geënsceneerd heeft. Lulkoek dus.
...right, als je alles met alles verbind, dan heb je lulkoek
Dala schreef:
20-06-2025 20:10
Nee, dat klopt. Maar jij acht de kans dat als Amerika zich er (nog actiever en/of agressiever in gaat mengen nog steeds heel klein dat het dan tot een wereldoorlog kan leiden?
Ja. Want Iran heeft alleen maar zwakke medestanders. En geen enkel land heeft er belang bij Iran te komen helpen.
Paradise schreef:
20-06-2025 20:17
Ja. Want Iran heeft alleen maar zwakke medestanders. En geen enkel land heeft er belang bij Iran te komen helpen.
Maar als dat zo is, waarom is het voor Iran dan niet veel eenvoudiger om Israël gewoon te erkennen en de terroristische strijders daar weg te halen en geen aanvallen meer uit te voeren? Lijkt me dat dat - zeker als het al decennia geleden was gebeurd - voor veel meer rust had gezorgd.
canis-felis schreef:
20-06-2025 20:04
Tja... Doe dat dan maar. Ik word behoorlijk pissig van verwijten - niet alleen uit jouw pen - over selectieve verontwaardiging. Het gaat wat mij betreft niet om het stomme, onhaalbare, "onhandige" plan, en nog niet eens om Piri, maar om partijen als PvdA die gewoon vóór stemmen en het principe daarachter.

Eens. Al gaat het mij ook om dit kwalijke plan, en het feit dat er alsnog 35 kamerleden voor deze motie hebben gestemd.

Van DENK was het weinig verrassend, die hebben zelfs een motie ingediend die nog een stapje verder ging, nou ja PvdD die deelt het bed met DENK dus ook weinig verrassend daar, SP viel me echt tegen.

Ik vraag me idd af wat het standpunt hierover is onder de PvdA leden van deze samengevoegde partij.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Paradise schreef:
20-06-2025 20:17
Ze hebben Kati Piri!

:biggrin:

Maar serieus, Iran kijkt inderdaad wel uit om een oorlog uit te lokken met andere landen behalve Israël nu.
What would Patsy do?
Dala schreef:
20-06-2025 20:23
Maar als dat zo is, waarom is het voor Iran dan niet veel eenvoudiger om Israël gewoon te erkennen en de terroristische strijders daar weg te halen en geen aanvallen meer uit te voeren? Lijkt me dat dat - zeker als het al decennia geleden was gebeurd - voor veel meer rust had gezorgd.
Omdat ze geloven dat Israël vernietigd moet worden voordat de dag des oordeels kan komen. Het is hun religie.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 20-06-2025 20:30
0.21% gewijzigd
What would Patsy do?
Dala schreef:
20-06-2025 20:23
Het is voor Rusland ook veel eenvoudiger om zich gewoon terug te trekken uit Oekraïne. Of die oorlog überhaupt niet te beginnen.

Ik bedoel: leiders zijn niet altijd rationeel.

Maar Iran voert de strijd tegen Israël niet voor niets via andere partijen. Dan blijven ze zelf nog enigszins buiten schot. Rechtstreeks kunnen/durven ze niet.
MrsM schreef:
20-06-2025 20:24
Ik vraag me idd af wat het standpunt hierover is onder de PvdA leden van deze samengevoegde partij.
Piri is ook PvdA toch? Dat viel me nog het meest tegen... ik vind het echt heel erg. Want ik had nog wel hoop op een "net links van het midden kabinet" na de volgende verkiezingen maar ik denk dat dit punt de eerstvolgende verkiezingen nog lang doorwerkt. En op net rechts van het midden zie ik vooralsnog ook nog geen stabiele opties.
Morgenochtend vanaf livestream PvdA congres 21 juni
Op youtube10:00 uur

https://m.youtube.com/watch?v=AZx62i6UPII
Hieronder nog 40 minuten debat (donderdag) van piri motie

https://m.youtube.com/watch?v=F3WZepF1B ... F0aSBwaXJp
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 20:26
Omdat ze geloven dat Israël vernietigd moet worden voordat de dag des oordeels kan komen. Het is hun religie.
De staat of het gebied? Want de staat is er pas sinds 1948 terwijl het gebied natuurlijk wel veel ouder is. Waarom specifiek dit gebied, weet jij dat? Hoe dat bijvoorbeeld in de Koran staat en waarom specifiek dit gebied zo belangrijk is? Ik weet dit van jodendom en christendom maar hoe dit in de islam zit weet ik nauwelijks. Ik ga hier eens iets over opzoeken.

Maar als dit voor 1948 al bekend was is is het stichten van een zelfstandige staat hier wel echt een enorm domme en gevaarlijke zet geweest...
Dala schreef:
20-06-2025 20:59
De staat of het gebied? Want de staat is er pas sinds 1948 terwijl het gebied natuurlijk wel veel ouder is. Waarom specifiek dit gebied, weet jij dat? Hoe dat bijvoorbeeld in de Koran staat en waarom specifiek dit gebied zo belangrijk is? Ik weet dit van jodendom en christendom maar hoe dit in de islam zit weet ik nauwelijks. Ik ga hier eens iets over opzoeken.

Maar als dit voor 1948 al bekend was is is het stichten van een zelfstandige staat hier wel echt een enorm domme en gevaarlijke zet geweest...
Ik weet er ook niet precies het fijne van. Maar als het over profetieën gaat, dan kan ik mij voorstellen dat het Israël waar het in die teksten dan over gaat, voor hun het huidige Israël is. Want dat is wat er nu is en de religieuze Joden zien dat ook weer als een belofte uit hún heilige schrift.
Israël als zodanig bestond natuurlijk helemaal niet meer ten tijde van het ontstaan van de Islam. Het gaat meer om een idee/gegeven dan om het gebied, denk ik. Ik denk dat dat helemaal niet precies omschreven wordt.
Maar nogmaals dit is hoe ik denk dat het opgevat wordt.
What would Patsy do?
En ik ga er ook vanuit dat dit niet zo specifiek uit de Koran komt. Want dit is nu juist iets waar sjiieten en soennieten in verschillen, de Mahdi.
Ik heb wel eens een aflevering van het ‘ask-project’ op YouTube gezien, waar er aan Palestijnen gevraagd werd wat zij wisten over de ‘mahdi’ en dat is bijzonder weinig. Dat maakt helemaal geen (belangrijk) deel uit van hun geloof. Voor de sjiieten in Iran des te meer.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 20-06-2025 21:44
Reden: Botsen = verschillen
2.75% gewijzigd
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 20:26
Wat kwalijk om te zeggen. Dat heeft helemaal geen basis in de sjiitische islam. En over wie praat je nu eigenlijk? De Iraanse overheid of alle Iraanse mensen?
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
20-06-2025 21:11
Wat kwalijk om te zeggen. Dat heeft helemaal geen basis in de sjiitische islam. En over wie praat je nu eigenlijk? De Iraanse overheid of alle Iraanse mensen?
Over het regime. Dat heb ik in meerdere posts duidelijk gemaakt.
What would Patsy do?
Dala schreef:
20-06-2025 20:59

Het gaat om de staat Israel, de komst van de twaalfde imam is een profetie die door de (huidige) omstandigheden, politiek gezien, op deze manier is geinterpreteerd. Net zoals je ook sektes en andere religies hebt over de hele wereld die iets actueels aangrijpen om dat vervolgens te vertalen in de einde der tijden.
Alleen ziet Iran Amerika/'t Westen en Israel al heel lang als het kwaad wat blijkt te horen bij de apocalyps.
Heel gezellig.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Dala schreef:
20-06-2025 20:30
Piri is ook PvdA toch? Dat viel me nog het meest tegen... ik vind het echt heel erg. Want ik had nog wel hoop op een "net links van het midden kabinet" na de volgende verkiezingen maar ik denk dat dit punt de eerstvolgende verkiezingen nog lang doorwerkt. En op net rechts van het midden zie ik vooralsnog ook nog geen stabiele opties.
Ik dacht GL, maar je hebt gelijk. Maar Piri zit al langer op dit spoor.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Quaintrelle schreef:
20-06-2025 21:11
Ik ben nu toch wel echt benieuwd, want ik ben zeker geen expert. Maar volgens jou speelt de Mahdi dus geen rol bij de Sjiieten? Want dat heb ik wel zo begrepen, maar ik laat me graag beter informeren.
What would Patsy do?
Henk-und-Roelie schreef:
20-06-2025 21:17
Het gaat om de staat Israel, de komst van de twaalfde imam is een profetie die door de (huidige) omstandigheden, politiek gezien, op deze manier is geinterpreteerd. Net zoals je ook sektes en andere religies hebt over de hele wereld die iets actueels aangrijpen om dat vervolgens te vertalen in de einde der tijden.
Alleen ziet Iran Amerika/'t Westen en Israel al heel lang als het kwaad wat blijkt te horen bij de apocalyps.
Heel gezellig.
Des te begrijpelijker vind ik het dat het ayatollah regime dan omver geworpen moet worden. Want het vormt een hele hele serieuze en reële dreiging. Wat mij wel verbaast is dat er - voor zover ik weet dan maar misschien zit ik ernaast - niet véél meer kritiek juist vanuit islamitische hoek is, juist omdat het blijkbaar niet iets is dat heel centraal staat in het geloof/de koran.
Maar misschien gebeurt dit ook wel en weet ik daar te weinig vanaf.

Ik vermoed namelijk dat het vanuit de eigen bevolking (Iran) namelijk bijna onmogelijk is. Terwijl het land verder best een rijke en diverse geschiedenis heeft in volkeren en geloof. Eigenlijk is een regime zoals het daar nu 45 bestaat daar ook geen logische plek.
....sorry, even tussendoor: volgens Rutger wordt het morgen vuurwerk bij PvdA congres (Asher, Cohen) willen dat het PvdA bestuur de motie verwerpt.
Asher op x

https://x.com/LodewijkA/status/1936143349498462429
Ondertussen, vanuit de hongerigste plek op aarde een ooggetuigenverslag: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... veral.html

Zo wrang dat de weinige voedseluitdeelpunten dankzij een inktzwarte organisatie vooral executieplekken zijn geworden.
"EU-rapport: Israël schendt associatieverdrag tussen Israël en EU

Er zijn indicaties dat Israël in overtreding is met verplichtingen voor mensenrechten die zijn opgenomen in artikel twee van het associatieverdrag tussen Israël en de EU. Dat staat in de conclusies van het rapport dat is opgesteld in opdracht van EU-buitenlandchef Kaja Kallas en is ingezien door het ANP.

Kallas gaf een paar weken geleden opdracht tot het onderzoek na een verzoek van minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken. Hij kreeg steun van zeventien andere EU-lidstaten. De Commissie heeft in samenwerking met de Europese dienst voor extern optreden (EEAS) het onderzoek gedaan.

EU-bronnen spreken over een "zeer alarmerend" en "zeer bedachtzaam" rapport. Het concludeert dat beperkingen van Israël invloed hebben op "de levering van voedsel, medicijnen, medische apparatuur en andere essentiële goederen" voor alle inwoners van Gaza.

In artikel 2 van het EU-Israël Associatieverdrag staat dat mensenrechten en de democratische principes moeten worden gerespecteerd. Het verdrag zorgt voor handelsvoordelen voor beide partijen.

Maandag vergaderen de buitenlandministers van de EU over het onderzoek. Het is niet de verwachting dat er meteen consequenties aan de conclusie worden verbonden, aldus een EU-bron.

Mogelijke gevolgen zijn een volledige of gedeeltelijke opschorting van het verdrag, zoals beperkingen van de huidige handelsvoordelen. Premier Dick Schoof zei eerder deze week dat er consequenties zouden zijn als Israël artikel 2 schendt, al wilde hij nog niet zeggen wat die precies zouden zijn. "( Telegraaf)

Rustig aan hoor politiek ,met bedenken of hier een consequentie aan gehangen moet worden...
Pippie1981 schreef:
20-06-2025 22:32
....sorry, even tussendoor: volgens Rutger wordt het morgen vuurwerk bij PvdA congres (Asher, Cohen) willen dat het PvdA bestuur de motie verwerpt.
Ik denk dat die een minderheid vormen. Er zijn leden door de motie weggegaan, maar driedubbel zoveel bijgekomen.
En de motie wordt wel heel erg uit zijn verband gehaald hier. Maar dat is niet verbazingwekkend. Israël kan niets fout doen. En mensen die anders denken zijn meteen antisemiet enz…
Maar feit is dat de handelsovereenkomst tussen de EU en Israël door Israël geschonden is. En het zou daarom prima zijn om tijdelijk onderdelen niet te leveren als drukmiddel. En dat zijn geen onderdelen die alleen uit Nederland of de EU zouden kunnen komen.
Niet mijn regering

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven