Advies kat zonder echt huis

20-10-2025 15:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even jullie advies nodig.

Wij hebben thuis 4 katten en 2 honden, gaat allemaal goed met elkaar.

Als we ons rondje met de honden lopen, komen we altijd een zwarte kat tegen zonder staart. Meestal zit hij op een bankje voor een studentenhuis. Hij loopt er al jaren, maar sinds we dus dit rondje lopen komen we hem elke dag tegen. Hij is lief, echt een heksenkat, grote gele ogen, ziet er een beetje verlopen uit. Hij is niet dik, maar ook niet echt mager. Zijn vachtje glanst.

Sinds kort nemen we elke dag iets lekkers voor hem mee, dit eet hij hongerig op. Soms ook dure brokjes van onze andere katten, ook dit vindt hij fijn. Hij komt al naar ons toe als hij ons ziet. We hebben zelfs een klein fototje van hem op de wc staan, Salem noemen we hem.

Nu zat vandaag een studente te roken op het bankje en ik vroeg of ze wat wist van de kat. Hij hoort een beetje bij het studentenhuis, maar zwerft verder op straat en heeft dus niet echt een baas.. nou, ons hart brak natuurlijk.

Het liefst nemen we hem zo mee, maar hij is gewend om op straat te zwerven. Ook is het bij ons om de hoek, dus die loopt natuurlijk zo weer terug naar zijn vertrouwde stekje. Volgens mij is hij al ouder dan 10 jaar, ik heb hem jaren terug al eens gezien. Volgens mij is hij best gelukkig zo… wat zouden jullie doen? Meenemen of gewoon wat lekkers voor hem meenemen elke dag en hem in de gaten houden. Als hij er slecht uitziet ga ik zo met hem naar de dierenarts.
Dierenambulance bellen, en eerst even laten checken of het beestje echt geen chip/eigenaar heeft. Misschien is hij wel verdwaald?

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... rfkat-ziet
Ze kende de oude eigenaar, daar woonde hij eerst maar het ging niet met een andere kat, sindsdien zit hij bij dat studentenhuis. Hij zit er niet altijd, misschien zit hij ook wel eens binnen. Hij hoort nu bij ‘een meisje’ dat er net is komen wonen. Het verloop is daar groot, hij heeft ook al 3 namen gehad daar vertelde ze.
Het is echt niet ok om zomaar een kat te voeren die je tegenkomt. Hij is altijd in dezelfde buurt en ziet er goed uit, je weet dus dat hij een huis heeft. Je weet alleen niets over zijn medische geschiedenis, of hij diabeet is, of nierproblemen heeft. Het is ongezond om een kat zomaar te gaan voeren. Dat een kat het gulzig opeet is natuurlijk geen bewijs dat hij echt hongerig zou zijn. Katten kunnen heel goed zielig doen, met ondertussen van iedereen schooien.
Waarom zou een kat niet blij kunnen zijn met het leventje wat hij heeft? Hij wordt verzorgd, je zegt dat hij gelukkig lijkt, dus ik vind het nogal wat dat je overweegt om hem mee te nemen. Hij niet jullie kat, ik herhaal, hij is niet jullie kat!
Dus alleen aaien en hem gedag zeggen, maar je verder niet bemoeien, zeker niet voeren.
@Jemoederheethenk6: Hij krijgt dus te eten van dat meisje, laat dat beest toch. Hij heeft een prima leventje.
Hij is weggelopen omdat het niet matchte met de andere kat in huis.

Waarom denk je dat het met jouw 4 katten en 2 honden wel zou matchen?
Dat beest wordt waarschijnlijk in no time weer gek van zoveel drukte en loopt weer weg.

Samen met de studenten zou ik het beest wel in de gaten houden maar laten waar ie is.

En ook afspreken wie hem wel of niet voedert.
Want katten kunnen héél goed doen alsof ze totaal uitgehongerd zijn :-D.
wissewis wijzigde dit bericht op 20-10-2025 16:09
19.29% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jemoederheethenk6 schreef:
20-10-2025 16:04
Ze kende de oude eigenaar, daar woonde hij eerst maar het ging niet met een andere kat, sindsdien zit hij bij dat studentenhuis. Hij zit er niet altijd, misschien zit hij ook wel eens binnen. Hij hoort nu bij ‘een meisje’ dat er net is komen wonen. Het verloop is daar groot, hij heeft ook al 3 namen gehad daar vertelde ze.
Overleg gewoon even met de dierenambulance
Laat echt even checken of hij gechipt is

Niet in huis nemen, wel even laten controleren
Lekker op z'n vertrouwde stekkie laten.
Waitingforthenight schreef:
20-10-2025 16:05
Het is echt niet ok om zomaar een kat te voeren die je tegenkomt. Hij is altijd in dezelfde buurt en ziet er goed uit, je weet dus dat hij een huis heeft. Je weet alleen niets over zijn medische geschiedenis, of hij diabeet is, of nierproblemen heeft. Het is ongezond om een kat zomaar te gaan voeren. Dat een kat het gulzig opeet is natuurlijk geen bewijs dat hij echt hongerig zou zijn. Katten kunnen heel goed zielig doen, met ondertussen van iedereen schooien.
Waarom zou een kat niet blij kunnen zijn met het leventje wat hij heeft? Hij wordt verzorgd, je zegt dat hij gelukkig lijkt, dus ik vind het nogal wat dat je overweegt om hem mee te nemen. Hij niet jullie kat, ik herhaal, hij is niet jullie kat!
Dus alleen aaien en hem gedag zeggen, maar je verder niet bemoeien, zeker niet voeren.
Echt dit. Echt vervelend gedrag.

De kat ziet er goed uit, dus gewoon lekker laten. Hier hebben de meeste studentenhuizen een kat en ik weet dat van 1 van die huizen de kat regelmatig in de buurtwinkelier slaapt, want lekker veel muizen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wij hebben een aanloopkat. Maar die woont in onze tuin. Nooit binnen en dat gaat prima. Heeft geen chip, niemand in de buurt mist er een. Ik voer 1 keer per dag en water natuurlijk. Dat is het. Het asiel is overbelast hier dus dit was het advies.
Afkoelen heeft gewerkt
Waitingforthenight schreef:
20-10-2025 16:06
@Jemoederheethenk6: Hij krijgt dus te eten van dat meisje, laat dat beest toch. Hij heeft een prima leventje.
Oke, ja dat vragen we ons dus af, heeft hij een prima leventje?! Het is meer omdat we het ons zo aantrekken. En dat hij zo weer weg is, dat denken wij ook. Omdat hij in de buurt is. Of hij eten van dat meisje krijgt weet ik niet, die is misschien over een paar maanden weer weg.

De studente zei trouwens dat we hem naar hartelust wat lekkers mogen geven.
Hier in de buurt wordt ook regelmatig op FB geklaagd over mensen die ongevraagd buitenkatten voeren, met letterlijk kotsende katten ten gevolg. Want niet alle katten kunnen maat houden. Bovendien hebben sommigen speciaal voer nodig etc. Er zijn gewoon katten die echte vrijbuiters zijn, ze zijn bijna 100% buiten, zijn vriendjes met iedereen, hebben een groot territorium etc. Dat betekent niet dat ze zielig zijn, of een huis willen. Zulke semi-zwervers zouden namelijk ook heel goed wél kunnen aangeven als ze bij iemand willen horen.
@Jemoederheethenk6: en wat als nog 3 of 4 buurtgenoten dat doen? Dat is echt niet goed voor dan beestje. Er is gewoon een categorie katten zie het liefst zo leeft, nooit binnen op de bank zou willen liggen.
20-10-2025 16:14
Oke, ja dat vragen we ons dus af, heeft hij een prima leventje?! Het is meer omdat we het ons zo aantrekken. En dat hij zo weer weg is, dat denken wij ook. Omdat hij in de buurt is. Of hij eten van dat meisje krijgt weet ik niet, die is misschien over een paar maanden weer weg.

Maar het is haar kat niet en daarbij misschien heeft ze werkelijk geen idee, hoe katten leven??

Die van ons vallen trouwens op een blikje eten aan, ook als ze ene halfuur daar voor nog gehad hebben.
(ze weten meneer-Lila geregeld te overtuigen, dat ze de hele dag nog niks gehad hebben...)
20-10-2025 16:14

Als arme student zou ik natuurlijk ook blij worden dat de buren het eten van mijn aangewaaide studentenhuis-kat mee willen sponsoren :-).

Alleen zou ik dus wel een poging doen om afspraken te maken wie wanneer eten geeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Als je zomaar (met de beste bedoelingen) een kat gaat voeren loop je kans dat de kat gaat vervreemden van zijn eigenaar.

Oké, deze kat heeft niet een vaste eigenaar, maar ziet er oké uit.
Het asiel zit vol met katten, krijgt deze ooit weer een fijn baasje? De kat zal mogelijk meer aandacht krijgen dan jij denkt.

Wie weet help je deze kat van de regen in de drup. Of van een vaste vertrouwde plek naar een angstige nieuwe plek.
Met de extra info dat hij geen huis heeft zou ik hem meenemen denk ik, eten geven bij je huis en hem vervolgens lekker laten lopen. Dan kan poes kiezen waar die wil wonen. Waarschijnlijk smeert hij hem weer terug naar zijn eigen plekje maar dan heb je in elk geval laten weten waar jouw voer te vinden is.

Sowieso zou ik het dier niet opsluiten of zoiets geks doen.
gonniegijsje schreef:
20-10-2025 16:31
Met de extra info dat hij geen huis heeft zou ik hem meenemen denk ik, eten geven bij je huis en hem vervolgens lekker laten lopen. Dan kan poes kiezen waar die wil wonen. Waarschijnlijk smeert hij hem weer terug naar zijn eigen plekje maar dan heb je in elk geval laten weten waar jouw voer te vinden is.

Sowieso zou ik het dier niet opsluiten of zoiets geks doen.
Nee opsluiten zeker niet. Dat kan ook niet bij ons, we hebben een hondenluik in de tuin zodat iedereen een frisse neus kan halen wanneer die wil. We zijn wat meer gerustgesteld. Ik zal wel weer eens iemand aanschieten om afspraken te maken.
Ik zie het probleem eigenlijk niet echt. Hij heeft geen echt huis, maar er is eigenlijk niks in je verhaal waaruit blijkt dat het niet goed met 'm gaat. Hij heeft alleen gaan standaard Nederlands kattenleven. Er wordt voor 'm gezorgd, hij ziet er goed uit. Er zijn legio steden ter wereld waar heel veel katten geen huis hebben maar van iedereen zijn en iedereen een beetje voor ze zorgt (Istanbul bijvoorbeeld, er is zelfs een documentaire over gemaakt). Dat 'ie op eten aanvalt, zegt ook niks. Ik ken meer katten die dat wel dan niet doen, eerlijk gezegd.
Als je echt wat wil doen voor die poes kun je hooguit afspraken maken met de studenten over wie er wanneer voert. Het klinkt verder helemaal niet zielig of zo.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Mijn kat is inmiddels obees en kotst regelmatig de boel onder omdat de buurvrouwen hem zo zielig vinden >:-(
Lila-Linda schreef:
20-10-2025 16:01
Dierenambulance bellen, en eerst even laten checken of het beestje echt geen chip/eigenaar heeft. Misschien is hij wel verdwaald?

https://www.dierenbescherming.nl/actuee ... rfkat-ziet
Is toch geen reden voor?

Dat beestje lekker laten waar hij is
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dat is dus ook niet Europees geregeld. Zie dat wat ik eerder schreef.
Afkoelen heeft gewerkt
Star⁴ schreef:
20-10-2025 17:12
Mijn kat is inmiddels obees en kotst regelmatig de boel onder omdat de buurvrouwen hem zo zielig vinden >:-(
Fijn is dat.

Hier hangt in een deel van de week het vol met flyers met de foto van een kat en dat hij een nierziekte heeft en mensen hem asjeblieft niet willen voeren, ook al ziet hij er nog zo schattig en vriendelijk uit en wil hij graag geaaid worden.

Mijn buurvrouw is ook zo’n kut die elke kat volpropt met voer, omdat zij dat zo leuk vindt.
En onderhand maar klagen dat de katten die ze zelf naar binnen lokt bij haar binnen willen komen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Heel lief dat je je om hem bezorgd. Iedere dag wat lekkers geven lijkt me een goed idee. En nu de winter weer voor de deur staat, gun je zo'n beestje ook een droog, warm plekje.

Misschien eens met dat meisje uit het studentenhuis praten. Want is zij net als jou gewoon iemand die hem af en toe voert, of echt een baas die verantwoordelijkheid neemt? Eventueel kun je dan ook aanbieden dat als er iets is met hem, bv ziek of aangereden ofzo, dat ze ook met jou kan overleggen. Dat je hem dan best naar de dierenarts wil brengen, of verzorgen.

Vind iedereen hier wel weer erg afstandelijk. Ja je moet niet zomaar een kat ontvreemden. En misschien dat jouw drukke huishouden ook niks voor hem is. Maar een dier zonder baas die echt verwoording voor hem neemt, heeft het misschien wel onnodig zwaarder. Ik zie niks mis mee om voor een zwerfdier compassie te tonen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven