Mode & Beauty alle pijlers

Zelf kleding naaien

22-06-2025 13:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil het naaien van kleding weer oppakken. Samen met mijn dochters.
De kleding zal ook voor hen zijn.

20 jaar geleden heb ik kleding voor de, toen nog kleine, kinderen genaaid.
Dat stak allemaal niet zo heel nauw. Er zat elastiek in de tailles, en voor de ingewikkelde dingen vroeg ik mijn moeder.
Zij leeft helaas niet meer, maar ik denk dat ik zelf ook wel een heel eind kom.

Ik heb alleen wat beginners vragen 😁

Ik heb een kant en klaar burda patroon gekocht, en een van de eerste dingen waar ik tegen aan loop is dit:
Ze geven aan om de stof van te voren te wassen.

Dit heb ik nog nooit gedaan, mijn moeder ook niet.
Doen jullie dit wel?
Dat deed ik nooit, maar wel met het risico dat het een maatje kleiner is na het wassen.
En dat als je 2 verschillende stoffen gebruikt, het ene wél krimpt en het ander niet. Geeft een 'bijzonder' effect 🤪. Dat had ik een keer bij een carnavals-pak voor een van de kinderen.
Dat doe ik altijd.

Ik zou ook op naailes gaan.
Ik doe het ook vaak niet. Alleen geweven katoen en linnen was ik.
Ja, altijd je stof voorwassen. Niet alleen vanwege krimp maar ook omdat er nog allemaal chemicaliën van het productieproces in zitten en je weet ook niet of het allemaal wel in lekker schone ruimtes opgeslagen heeft gelegen. Je kan de randen waar de stof geknipt is afwerken met de lockmachine of een zigzag steek. Voor het knippen je stof strijken en je bent er helemaal klaar voor 😁
Taskmaster schreef:
22-06-2025 13:54
Dat doe ik altijd.

Ik zou ook op naailes gaan.
Dat heb ik gedaan. Maar er is bij mij in de buurt niemand die naailes geeft.
Ik ben bang dat ik het met vooraf wassen niet meer goed op de stofvouw er niet meer goed in krijg.

En hoe doe ik dat?
Eerst de stof afzigzaggen, voor ik het was?
Waarom zou je het niet doen? Is toch een kleine moeite? Ik doe het wel altijd. Echt zonde als je kledingstuk ineens een maat kleiner uitvalt.
Als je hem zorgvuldig neerlegt krijg je de stof echt nog wel recht hoor, na het wassen.
-Matilda- schreef:
22-06-2025 13:53
Dat deed ik nooit, maar wel met het risico dat het een maatje kleiner is na het wassen.
En dat als je 2 verschillende stoffen gebruikt, het ene wél krimpt en het ander niet. Geeft een 'bijzonder' effect 🤪. Dat had ik een keer bij een carnavals-pak voor een van de kinderen.
Hahaha. Ook leuk.
Had je kind de originaliteits prijs gewonnen?
Het wordt ons eerste project.
Een broek.
De meeste broeken zijn te kort.
We willen een broek maken die goed op lengte valt.

Ik dacht als we een flinke zoom er in laten, dan kunnen we hem verlengen als hij echt te kort geworden is.

Het wordt zo'n ruimvallende broek.
Met rits, dat dan weer wel :facepalm:

Maar gooien jullie de lap stof gewoon in de wasmachine? Zonder afwerken?
Na het wassen de stof (indien nodig) ook strijken. "De" stofvouw hoeft niet, je maakt een vouw zodat het patroon precies op het gevouwen deel past. Dat is het meest economisch en zo hou je de grotere stukken stof over.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Kluitje schreef:
22-06-2025 14:14
Na het wassen de stof (indien nodig) ook strijken. "De" stofvouw hoeft niet, je maakt een vouw zodat het patroon precies op het gevouwen deel past. Dat is het meest economisch en zo hou je de grotere stukken stof over.
Dat kan toch niet?
Je hebt toch rekening te houden met "recht-van-draad"?

Of doe je dat en leg je het dan op een dubbel gevouwen stuk? Maar dan een zelfgemaakte stofvouw.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt , maar dan moet je wel zeker zijn dat het "recht-van-draad" is.
En dat lijkt me ook nog best lastig?

Ik kan niet goed uitleggen wat voor stof we hebben.
Het is geen gladde stof, een beetje kreukelig, geen katoen.
Ik was stoffen die kunnen krimpen wel voor, synthetische stoffen niet. Als de stof erg rafelt, werk ik de randen voor het wassen af met de lockmachine.
Altijd wassen. Ik zou, om te beginnen, niet direct een broek zonder rek nemen.

Ik zou voor succes gaan: een rokje, een 1-ster jurkje, 2-sterren korte/lange broek met elastiek bovenin.

Daarna eens een broek. Ik naai al jaren en maak alleen thuis-broeken en leggings. Broeken zonder rek en met rits koop ik in de winkel ;-D
Fox off!
Altijd alles gewassen hier, tenzij het een stof betrof die niet gewassen mag worden.

ik heb nog nooit de recht van draad niet kunnen herleiden. Desnoods naai je inderdaad eerst ergens een markering, maar dat is normaal echt niet nodig.
Nutella schreef:
22-06-2025 14:58
Altijd wassen. Ik zou, om te beginnen, niet direct een broek zonder rek nemen.

Ik zou voor succes gaan: een rokje, een 1-ster jurkje, 2-sterren korte/lange broek met elastiek bovenin.

Daarna eens een broek. Ik naai al jaren en maak alleen thuis-broeken en leggings. Broeken zonder rek en met rits koop ik in de winkel ;-D
De dochters hebben eisen 😁

Toen ik sputterde dat ik dat nog nooit heb gedaan: mam het is geen rocket science hoor, op youtube is dat heus wel te vinden. Dat gaan we redden.
Oké meiden, wat jullie willen.

Op dit moment draait de stof in de wasmachine.

Het wordt geen super nette pantalon, met vouw hoor. Gewoon een vrije-tijdsbroek.
bartjes schreef:
22-06-2025 14:19
Dat kan toch niet?
Je hebt toch rekening te houden met "recht-van-draad"?

Of doe je dat en leg je het dan op een dubbel gevouwen stuk? Maar dan een zelfgemaakte stofvouw.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt , maar dan moet je wel zeker zijn dat het "recht-van-draad" is.
En dat lijkt me ook nog best lastig?

Ik kan niet goed uitleggen wat voor stof we hebben.
Het is geen gladde stof, een beetje kreukelig, geen katoen.
hoezo koppel jij de recht van draad aan de stofvouw trouwens? Want ze vouwen je stuk stof random op, en houden toch geen rekening met de recht van draad?

Nadat je het hebt gewassen zoek je zelf weer de recht van draad zodat je weet hoe je dubbel moet vouwen als het patroon daarom vraagt. De recht van draad kun je zien meestal aan 1 rand van de stof, of anders aan de draden in de stof of wanneer er helemaal niets te zien is is er soms geen recht van draad.
Solsol schreef:
22-06-2025 15:31
Altijd alles gewassen hier, tenzij het een stof betrof die niet gewassen mag worden.

ik heb nog nooit de recht van draad niet kunnen herleiden. Desnoods naai je inderdaad eerst ergens een markering, maar dat is normaal echt niet nodig.
Geen markering gemaakt. Wel afgelocked op de lockmachine. En nu in de wasmachine.
bartjes schreef:
22-06-2025 15:39
De dochters hebben eisen 😁

Toen ik sputterde dat ik dat nog nooit heb gedaan: mam het is geen rocket science hoor, op youtube is dat heus wel te vinden. Dat gaan we redden.
Oké meiden, wat jullie willen.

Op dit moment draait de stof in de wasmachine.

Het wordt geen super nette pantalon, met vouw hoor. Gewoon een vrije-tijdsbroek.
Haha, ik vind naaien soms wel echt rocket science! Al helemaal met een burda-beschrijving. ;-D

Met wat doorzettingsvermogen en YouTube kom je heel ver, maar het is wel een aardige uitdaging :D Laat je het eindresultaat zien/ laat je het weten?
Fox off!
Solsol schreef:
22-06-2025 15:40
hoezo koppel jij de recht van draad aan de stofvouw trouwens? Want ze vouwen je stuk stof random op, en houden toch geen rekening met de recht van draad?

Nadat je het hebt gewassen zoek je zelf weer de recht van draad zodat je weet hoe je dubbel moet vouwen als het patroon daarom vraagt. De recht van draad kun je zien meestal aan 1 rand van de stof, of anders aan de draden in de stof of wanneer er helemaal niets te zien is is er soms geen recht van draad.
Geen idee waarom, volgens mij heb ik dat zo geleerd.

En helemaal geen recht van draad?
Dat kan ik me niet voorstellen.
Die is er toch altijd?
Nutella schreef:
22-06-2025 15:49
Haha, ik vind naaien soms wel echt rocket science! Al helemaal met een burda-beschrijving. ;-D

Met wat doorzettingsvermogen en YouTube kom je heel ver, maar het is wel een aardige uitdaging :D Laat je het eindresultaat zien/ laat je het weten?
Ik kan na al die jaren nog steeds geen plaatjes plakken.
Maar ik zal het zeker laten weten.

Ja, een burda beschrijving. Hij is gelukkig wel in het nederlands.
Het voordeel is dat je het niet op patroontekenpapier hoeft over te nemen. Het kan zo uitgeknipt worden.
Zeker wel rekening houden met de recht van draad, anders heb je straks een draaipijp. De stofvouw is alleen niet altijd zeker recht van draad.
De zelfkant (de afgewerkte kant van de stof) is wel zeker recht van draad. Na het wassen de beide zelfkanten goed recht op elkaar spelden en de patroondelen recht van draad aan de zelfkant leggen.
Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de stof om te vouwen (check even het schema van de stoflegging bij het patroon), dan moet je vanaf de zelfkant goed meten dat je op elke plek evenveel cm omvouwt.
Taartje34 schreef:
22-06-2025 16:14
Zeker wel rekening houden met de recht van draad, anders heb je straks een draaipijp. De stofvouw is alleen niet altijd zeker recht van draad.
De zelfkant (de afgewerkte kant van de stof) is wel zeker recht van draad. Na het wassen de beide zelfkanten goed recht op elkaar spelden en de patroondelen recht van draad aan de zelfkant leggen.
Je kunt er ook voor kiezen om een deel van de stof om te vouwen (check even het schema van de stoflegging bij het patroon), dan moet je vanaf de zelfkant goed meten dat je op elke plek evenveel cm omvouwt.
Ja, dat dacht ik ook Taartje. Als het niet recht op de draad ligt , ga je hele rare dingen krijgen.
Ik moet het alleen ff uitvogelen waar mijn recht van draad zit.

Ik heb het helemaal gegoogled, maar iedere stof heeft recht van draad
bartjes schreef:
22-06-2025 14:03
Dat heb ik gedaan. Maar er is bij mij in de buurt niemand die naailes geeft.
Geen buurthuis waar ze les geven?
bartjes schreef:
22-06-2025 16:35
Ja, dat dacht ik ook Taartje. Als het niet recht op de draad ligt , ga je hele rare dingen krijgen.
Ik moet het alleen ff uitvogelen waar mijn recht van draad zit.

Ik heb het helemaal gegoogled, maar iedere stof heeft recht van draad
Je recht van draad is de zelfkant. Dat is de afgewerkte lange zijkant van de stof.

En op je patroondeel staat als het goed is een streep die de recht van draad aangeeft. Die streep moet gelijk liggen aan de zijkant van de stof. De hele streep op gelijke afstand, goed afmeten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven