Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1542 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Happy07 schreef:
26-06-2025 10:37
Deze is heel fijn, dank je wel! Erg behulpzaam. Nu alleen zelf uitvinden hoeveel klikjes er per pen gedaan moeten worden voor 2,5. Dat kan ik vast wel ergens vinden.
Are there click counting charts for Mounjaro? | Mumsnet https://share.google/TaHDm1vwrxT9e8oTG

Die van felidaez is handiger
cliopatra wijzigde dit bericht op 26-06-2025 11:16
5.26% gewijzigd
Dubbel
cliopatra wijzigde dit bericht op 26-06-2025 11:15
98.23% gewijzigd
Happy07 schreef:
26-06-2025 10:40
Ik ga ook eens overleggen met Yazen hierover en eventueel overstappen. Vind het toch een beetje raar dat ze je richting de hogere dosering ‘drijven’ als het niet echt nodig is. Van bijwerkingen heb ik gelukkig weinig last. Voel me de eerste dag wat loom/zwaar en eten gaat lastiger (geen honger, snel vol).
Ik kreeg 2 weken geleden ineens bijwerkingen, en ook weer food noise. Toen overlegd of ik moest ophogen, maar de arts adviseerde me juist om nog een paar weken op 2,5 te blijven. Ik val nog steeds (langzaam) af. Dus dat is prima. Ben eigenlijk wel blij dat de arts dit adviseert.
Hier schreef ook iemand dat je prima zelf kan bepalen of je ophoogt of niet. Maar ik ben toch blij dat ik met een arts en coach kan sparren.
Allemaal op eigen initiatief hoor, maar ze zijn er wel.

Als het voor een ander op individuele basis werkt, prima natuurlijk. Voor mij werkt dit.
cliopatra wijzigde dit bericht op 26-06-2025 11:14
4.96% gewijzigd
Afbeelding
Heel erg bedankt voor de schema’s. En ook fijn om van anderen te horen wat ze doen. Precies waar een forum voor bedoeld is :worship:

Ik ga wel overleggen dat ik dit ga doen. Het gaat nu goed dus dat hou ik eerst aan.
Happy07 schreef:
26-06-2025 10:41
Die verhalen lees ik hier ook ja. Mensen die goed (blijven) afvallen met een lage dosering.

Een pond per week zou voor mij prima zijn. Ik zie het echt als een reset om op een gezond gewicht te komen. Niet als een race naar de finishlijn.

Heel verstandig.

Ik kan mezelf als voorbeeld geven. Ik gebruik nu bijna 10 maanden Wegovy en ben inmiddels bijna 25% van mijn lichaamsgewicht verloren. Bij Wegovy zijn de therapeutische doseringen 1,7 mg en 2,4 mg. Ik heb om de 2 à 3 maanden opgehoogd van 0,25 naar 0,5 naar 0,65 en tot slot naar 0,8 mg. Hoger heb ik nooit gezeten en inmiddels ben ik voorzichtig begonnen met afbouwen. Dus ik ben een flink eind uit de buurt gebleven van de hoogste doseringen en viel al die tijd gestaag af.
The impossible only takes a little longer
Mus schreef:
26-06-2025 14:17
Heel verstandig.

Ik kan mezelf als voorbeeld geven. Ik gebruik nu bijna 10 maanden Wegovy en ben inmiddels bijna 25% van mijn lichaamsgewicht verloren. Bij Wegovy zijn de therapeutische doseringen 1,7 mg en 2,4 mg. Ik heb om de 2 à 3 maanden opgehoogd van 0,25 naar 0,5 naar 0,65 en tot slot naar 0,8 mg. Hoger heb ik nooit gezeten en inmiddels ben ik voorzichtig begonnen met afbouwen. Dus ik ben een flink eind uit de buurt gebleven van de hoogste doseringen en viel al die tijd gestaag af.
Dat klinkt echt heel goed, gefeliciteerd. Vind je het afbouwen ook spannend?
Ik heb vandaag een kuur Prednison voorgeschreven gekregen.
Ben benieuwd hoe zich dat gaat verhouden tot de Mounjaro. Ze kunnen wel samen, maar werken op bepaalde zaken precies tegenovergesteld.
Maar goed, ik heb geen keus.
De komende week hopelijk goed herstellen en hopen dat ik niet (al te veel) aankom.
Mus schreef:
26-06-2025 14:17
Heel verstandig.

Nog maar een voorbeeldje dan. Ik gebruik Saxenda, al 9 mnd en ik ben 21% van mijn gewicht verloren. De eerste 4 mnd heel langzaam opgehoogd naar 1,2 - 1,5 en de afgelopen 5 mnd zit ik op 1,8. Dus bij lange na niet op de 3,0 max dosering. Val nog steeds af.

Ga nog lang niet afbouwen want had meer dan 50% overgewicht maar toevallig laatst wel met de huisarts besproken dat zodra ik denk dat het genoeg is dat ik dan ga afbouwen en evt stoppen om te zien wat er gebeurd. Maar dat gaat nog wel even duren.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
girasole3 schreef:
26-06-2025 16:30
Ik heb vandaag een kuur Prednison voorgeschreven gekregen.
Ben benieuwd hoe zich dat gaat verhouden tot de Mounjaro. Ze kunnen wel samen, maar werken op bepaalde zaken precies tegenovergesteld.
Maar goed, ik heb geen keus.
De komende week hopelijk goed herstellen en hopen dat ik niet (al te veel) aankom.

Oef balen. Hopelijk valt het mee Girasole! Sterkte :redrose:
Sterkte Girasole
Happy07 schreef:
26-06-2025 15:31
Dat klinkt echt heel goed, gefeliciteerd. Vind je het afbouwen ook spannend?

Ja, dat vind ik zeker spannend. Mijn huisarts wil dat ik uiteindelijk stop met deze medicatie, maar ik wil absoluut niet terug naar die food noise en het bijbehorende gevecht. En aangezien deze medicatie niet geneest, maar alleen iets compenseert wat niet goed meer werkt, vrees ik dat ik straks weer die oude strijd moet aangaan. Met dat recept dat al honderd keer eerder niet heeft gewerkt: restricties, wilskracht en discipline.
The impossible only takes a little longer
[...]
Happy07 schreef:
25-06-2025 21:12
Ik lees hier best veel mensen die lang op 2,5 blijven zitten met Mounjaro. Ook iom arts/Yazen enz. Ik zit bij Fairday Clinics en daar zijn ze heel stellig dat na een maand ophogen naar 5 echt noodzakelijk is om af te blijven vallen. Ik heb met prik 4 van de 2,5 pen gehad. Die is dus leeg.

En nu twijfel eerlijk gezegd wat ik volgende week zal doen. Mijn 5 pen ligt klaar (30 klikjes lees ik hier voor 2,5). Het afvallen gaat goed. De eetruis is weg en ik zit (veel) sneller vol. Ga ik toch naar 5 of blijf ik op 2,5. Het is natuurlijk een commerciële partij. En bij Yazen doen ze dat dus kennelijk wel zo?

Iemand tips? Of wil iemand met mij meedenken op basis van zijn eigen ervaringen?
De vraag is hoe snel je wil afvallen, om het snelste resultaat te zien en op basis waarvan Eli Lilly dit hebben getest is op basis van hun programma. Echter je hoeft echt niet sneller te gaan als je goed afvalt en het effect heeft. Je gaat gaandeweg je het gebruikt ook af en toe op een plateau komen (lijkt alsof je niet afvalt en daarna ga je opeens weer afvallen).

In het begin heb ik ook rond de drie maanden op 2,5 MG gezeten en nu zit ik reeds op 5mg al een paar maanden en heb nog twee 5 mg pennen over die ik ook zal opmaken voordat ik naar 7,5mg ga (waarschijnlijk dan 6mg spuiten om 6 weken uit 1 pen te halen).

Microdosing en gouden dosis gebruiken lijkt mij prima, maar zoals yazen dat doet vind ik dan wel erg extreem... zou dan wel echt extra goed blijven desinfecteren, lijkt me namelijk niet gezond als je 24 weken lang 1 pen gebruikt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-06-2025 23:18
Reden: Op de man
2.53% gewijzigd
MrMounj schreef:
26-06-2025 21:37

Microdosing en gouden dosis gebruiken lijkt mij prima, maar zoals yazen dat doet vind ik dan wel erg extreem... zou dan wel echt extra goed blijven desinfecteren, lijkt me namelijk niet gezond als je 24 weken lang 1 pen gebruikt.

Ik vind dit ook tricky eerlijk gezegd. Om iets nou wat langer te gebruiken (6 ipv 4 weken ofzo) dan voorgeschreven ala. Maar ik zou dit persoonlijk niet doen ivm infectiegevaar en omdat je niet precies weet of het nog "goed" is na zo'n lange tijd...

Maar goed ieder zijn keus natuurlijk.
.
purrmaid wijzigde dit bericht op 26-06-2025 23:35
0.00% gewijzigd
TAFKAPML
LunchLover schreef:
26-06-2025 21:58
Ik vind dit ook tricky eerlijk gezegd. Om iets nou wat langer te gebruiken (6 ipv 4 weken ofzo) dan voorgeschreven ala. Maar ik zou dit persoonlijk niet doen ivm infectiegevaar en omdat je niet precies weet of het nog "goed" is na zo'n lange tijd...

Maar goed ieder zijn keus natuurlijk.
Ik snap niet wat je bedoelt; je raakt de pen toch niet aan? Je draait de naald erop , gebruikt ‘m , haalt de naald eraf en klikt de dop erop. Wat desinfecteer je dan en waarom?

Ik heb uit mijn eerste (kleine) pen wel de ‘gouden dosis’ (vind dit echt een braak term, maar goed) gehaald. Vond het echt zonde om weg te gooien.
Lunchlover en Flashy: dank jullie wel.
Ik begin voorzichtig al wat meer lucht te krijgen.

Met Mounjaro nergens last van, nu na de eerste tablet Prednison last van wat maagpijn (en had ook nog een Pantaprazol genomen).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven