Off grid, eco verzorgingsproducten

23-06-2025 14:16 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi
Vd zomer verblijf ik een weekje in een off grid vakantiehuisje.
Ik zal me dan wassen in een beekje/stroompje bij het huisje.

Nou zoek ik een zeepbar en conditioner(bar?) die zo het beekje in kunnen zonder schadelijke stoffen de natuur in te spoelen.

Iemand ideeën?
Una noche loca
Of moet dit bij mode en beauty??
Una noche loca
Voor een allround zeep, waar je naast je lijf bijv ook je potten en pannen mee kunt afwassen, kun je zoeken op 'camp soap'. Dat verkopen ze ook bij zaken als Bever etc. Een goedkoop ouderwets-degelijk alternatief is Sunlight zeep. Super goedkoop, afbreekbaar, en was een paar jaar geleden makkelijk te krijgen. Het is geeft wel dat stroeve zeepgevoel. Dat is met camp soap minder, vind ik.

Conditioner weet ik niet, of dat bestaat als 100% afbreekbaar.
Hee dankje Stokbootje, ik ga even googelen op sunlight
Una noche loca
Ik heb de normale conditioner van Helemaal Shea, die is echt fijn en de ingredientenlijst staat hier: https://www.helemaalshea.nl/nl/blogs/bl ... pakkingen/
Ik lees dat je bio appelcider kan gebruiken als conditioner, nou dat is denk ik wel prima om weg te spoelen toch
Una noche loca
Is dan een leave in conditioner niet handiger? Die hoef je ook niet uit te spoelen. Tenzij je in die week je haar vaker gaat wassen in dat beekje maar als ik op die manier op vakantie zou gaan zou ik me ook niet druk maken over vaak je haar wassen of conditionen.
Gok van wel, moet je geen bezwaar hebben tegen een lichte azijnlucht in je haar. Dat komt terug zodra je haar vochtig wordt
Ik zou azijn niet zomaar doen. Misschien verdunt de beek de schadelijkheid, maar de hoge zuurgraad van azijn is funest voor het bodemleven.
Thalas schreef:
23-06-2025 14:38
Ik zou azijn niet zomaar doen. Misschien verdunt de beek de schadelijkheid, maar de hoge zuurgraad van azijn is funest voor het bodemleven.
Ja daar heb je wel een punt ja!
Una noche loca
Ginevra schreef:
23-06-2025 14:35
Is dan een leave in conditioner niet handiger? Die hoef je ook niet uit te spoelen. Tenzij je in die week je haar vaker gaat wassen in dat beekje maar als ik op die manier op vakantie zou gaan zou ik me ook niet druk maken over vaak je haar wassen of conditionen.
Dit. Wassen voordat je thuis vertrekt en weer zodra je thuiskomt. Moet toch kunnen?
Sinds ik shampoo bars gebruik ben ik van twee naar 1 keer wassen in de week teruggegaan. Scheelt tijd, water, shampoo bar..
Misschien iets om voor die tijd mee te starten?
Anders droogshampoo mee voor een keer opfrissen . De rest kan met een stuk natuurlijke zeep jezelf wassen en een handwasje doen indien nodig .
Misschien een shampoo cap? Dat is een soort badmuts, wordt vaak gebruikt als iemand bedlegerig is en niet met water de haren kan wassen.
En je kunt ook vochtige wegwerpwashandjes krijgen.
Maar dit is natuurlijk niet echt eco, dus weet niet of het een optie is.
Ik zou eens proberen wat citroensap gemengd met water met je haren doet, of een papje van water en roggemeel. Misschien is bier dat een nachtje heeft gestaan een optie?
Het klinkt best leuk om eens te proberen, vind ik.
Ik weet niet wat voor type haar je hebt, maar als je krullen of slag hebt kun je ook na het wassen een beetje olie erin doen. Niet uitspoelen, en maar klein beetje gebruiken. Helpt ook goed tegen pluizen en futloos uitzien (als dat is waarvoor je conditioner gebruikt normaal gesproken)
Thalas schreef:
23-06-2025 14:38
TO, als je weinig gebruikt (een half kopje o.i.d.) en het water in het beekje redelijk veel water heeft, dan moet het wel kunnen verwacht ik. Azijn is heel oplosbaar, dus het verdund meteen enorm en dan is de zuurgraad nergens plaatselijk heel zuur. Beetje de verhouding tussen de hoeveelheid azijn en de hoeveelheid water inschatten daarvoor dus.
Geen enkele zeep is "eco" in rivieren en beken, zelfs als ze claimen biologisch afbreekbaar te zijn. Dezelfde oppervlakteactieve stoffen die de olie van je huid verwijderen, verzwakken ook de slijmlagen van vissen en zelfs een paar deeltjes per miljoen zeep in het water verlaagt de oppervlaktespanning voldoende om algen en bacteriën te beïnvloeden. En wanneer die biologisch afbreekbare zepen afbreken, zijn ze in wezen meststof, wat kan leiden tot algenbloei.

Best practice is een waskom/emmer/portable shower te gebruiken op minimaal 60m van de waterbron.

Afbeelding
Heb je het al aan de eigenaren vh vakantiehuisje gevraagd?
Gewoon geen zeep natuurlijk. Wassen met water. Voor een weekje is dat toch niet zo'n ramp? Dan zit je haar misschien niet zoals je het het liefste ziet. Maar je hoeft ook niet strak gestreken op kantoor te verschijnen.
Stormkap schreef:
24-06-2025 09:03
Gewoon geen zeep natuurlijk. Wassen met water. Voor een weekje is dat toch niet zo'n ramp? Dan zit je haar misschien niet zoals je het het liefste ziet. Maar je hoeft ook niet strak gestreken op kantoor te verschijnen.
Dat was ook mijn gedachte...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven