Sociale huurwoning accepteren, ja of nee?
donderdag 26 juni 2025 om 11:08
Hoi allen, ik heb nogal een dillema.
Ik sta momenteel ineens 1e plek bij een woning waar ik eerst 11e was, en ik moet deze binnen 2 dagen accepteren (voor vrijdag 12u) als ik het wil hebben. Ik twijfel alleen enorm of ik dit moet doen. Het is een nieuwbouw, 2 kamer appartement met balkon, vlakbij treinstation, in een groen dorp in de buurt (20min rijden vanaf waar ik nu woon).
Ik woon nu in een piepklein studiootje zonder balkon/tuin, in een groene stad, waar ik echt helemaal verliefd op ben.
Ik ben enorm geneigd om deze woning te nemen omdat ik op zoveel vlakken erop vooruit zou gaan, maar ik twijfel zo erg omdat ik moeite heb met het idee mijn stad achter te laten. Ik heb al eens een jaar in het buitenland gewoond en toen miste ik deze stad enorm, en was eigenlijk nooit van plan hier weg te gaan.
Als ik deze woning neem, moet ik opnieuw op de wachtlijst en dus opnieuw minstens 8 jaar wachten. Ik kan niet meer dan 24uur werken, dus zal niet snel te veel verdienen maar dat kan natuurlijk ook tegen die tijd. En de (huur)woningmarkt in mijn omgeving is een van de meest moeilijke om tussen te komen. Daarbij zou ik er wel zo'n 200 per maand op achteruit gaan (dit zou gelden voor elke sociale huurwoning, aangezien mijn huidige huur enorm gelukje is en relatief laag is).
Maar wat zouden jullie doen? Deze woning nemen, die verder helemaal prima is, groter, ik mag daar wel huisdieren en hier niet, en mooie omgeving! Maar dan wel afscheid nemen van mijn geliefde stad als woonplaats voor 8 jaar...
Of deze toch voorbij laten gaan (het zou eerste weigering zijn, en bij mijn lokale woningnet zal dat geen invloed hebben op wachtlijst), de volgende persoon gunnen, en in mijn studiootje blijven en wachten/hopen dat er komende jaar een goed plekje dichter in de buurt beschikbaar komt? Geen garanties uiteraard...
Ik sta momenteel ineens 1e plek bij een woning waar ik eerst 11e was, en ik moet deze binnen 2 dagen accepteren (voor vrijdag 12u) als ik het wil hebben. Ik twijfel alleen enorm of ik dit moet doen. Het is een nieuwbouw, 2 kamer appartement met balkon, vlakbij treinstation, in een groen dorp in de buurt (20min rijden vanaf waar ik nu woon).
Ik woon nu in een piepklein studiootje zonder balkon/tuin, in een groene stad, waar ik echt helemaal verliefd op ben.
Ik ben enorm geneigd om deze woning te nemen omdat ik op zoveel vlakken erop vooruit zou gaan, maar ik twijfel zo erg omdat ik moeite heb met het idee mijn stad achter te laten. Ik heb al eens een jaar in het buitenland gewoond en toen miste ik deze stad enorm, en was eigenlijk nooit van plan hier weg te gaan.
Als ik deze woning neem, moet ik opnieuw op de wachtlijst en dus opnieuw minstens 8 jaar wachten. Ik kan niet meer dan 24uur werken, dus zal niet snel te veel verdienen maar dat kan natuurlijk ook tegen die tijd. En de (huur)woningmarkt in mijn omgeving is een van de meest moeilijke om tussen te komen. Daarbij zou ik er wel zo'n 200 per maand op achteruit gaan (dit zou gelden voor elke sociale huurwoning, aangezien mijn huidige huur enorm gelukje is en relatief laag is).
Maar wat zouden jullie doen? Deze woning nemen, die verder helemaal prima is, groter, ik mag daar wel huisdieren en hier niet, en mooie omgeving! Maar dan wel afscheid nemen van mijn geliefde stad als woonplaats voor 8 jaar...
Of deze toch voorbij laten gaan (het zou eerste weigering zijn, en bij mijn lokale woningnet zal dat geen invloed hebben op wachtlijst), de volgende persoon gunnen, en in mijn studiootje blijven en wachten/hopen dat er komende jaar een goed plekje dichter in de buurt beschikbaar komt? Geen garanties uiteraard...
donderdag 26 juni 2025 om 21:06
Ik voel me hier zeker senang, ik heb hier 6 jaar gewoond voor ik jaar weg ging. En had enorm geluk dat toen ik terug kwam de studio weer vrij kwam en mijn verhuurder mij de studio weer gunde (tegen iets hogere huur wel) zonder eerst online te zetten.sprokkelientje schreef: ↑26-06-2025 20:43Dan is de vraag: voel je je nu senang in de studio die je nu hebt? Who knows hoe de wereld en woningmarkt er over 8 jaar uitziet.
Been there, done that, maar dan met een koopwoning die ik in een vechtscheiding in de crisis met verlies heb moeten verkopen en die nu tig keer zoveel waard is...
Nogmaals, ik ben hierin niet de juiste partij maar mijn motto is...neem wat je kunt nemen en wees nederig...zeker op gebied van wonen...
Dus ik wil hier ook niet zomaar weer weggaan.
Overigens kom ik er ook net achter dat er in dat dorp geen deelautos zijn, iets wat ik ook 2 a 3x per maand gebruik.
Excel sheetje begint dus langzaam naar hier blijven te wijzen!
donderdag 26 juni 2025 om 21:31
Wie zegt dat ik niet in eigen stad reageer? Dat doe ik heel vaak, maar daar ben ik tot nu toe op zn best op plek 7 uitgekomen.
En deze woning leek me in eerste instantie ook heel leuk, en mooie groene omgeving, en nieuwbouw, vlakbij station etc. Dus ja ik dacht, dat moet ik zeker proberen! Pas toen ik echt aan de beurt was (onverwacht voor mij, misschien beetje naief inderdaad) begon ik pas echt enorm te twijfelen of het niet toch te ver weg was etc.
Dus ja nu weet ik dat ik dit niet meer hoef te proberen, maar dat gevoel had ik daarvoor dus nog niet.
donderdag 26 juni 2025 om 21:33
Sorry, ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb je je al afgevraagd waarom de 10 woningzoekenden voor jou de woning hebben geweigerd?Airysuit schreef: ↑26-06-2025 21:31En deze woning leek me in eerste instantie ook heel leuk, en mooie groene omgeving, en nieuwbouw, vlakbij station etc. Dus ja ik dacht, dat moet ik zeker proberen! Pas toen ik echt aan de beurt was (onverwacht voor mij, misschien beetje naief inderdaad) begon ik pas echt enorm te twijfelen of het niet toch te ver weg was etc.
donderdag 26 juni 2025 om 21:57
Airysuit schreef: ↑26-06-2025 21:31Wie zegt dat ik niet in eigen stad reageer? Dat doe ik heel vaak, maar daar ben ik tot nu toe op zn best op plek 7 uitgekomen.
En deze woning leek me in eerste instantie ook heel leuk, en mooie groene omgeving, en nieuwbouw, vlakbij station etc. Dus ja ik dacht, dat moet ik zeker proberen! Pas toen ik echt aan de beurt was (onverwacht voor mij, misschien beetje naief inderdaad) begon ik pas echt enorm te twijfelen of het niet toch te ver weg was etc.
Dus ja nu weet ik dat ik dit niet meer hoef te proberen, maar dat gevoel had ik daarvoor dus nog niet.
Ok nou niets aan de hand dus. Nu het zo dicht bij komt en je een huis verder weg kan krijgen maar je gaat twijfelen dan kun je het beter niet doen. Ik woon ook op ca half uurtje fietsen van de stad maar ik vind het heerlijk rustig. Als ik naar de stad wil pak ik mijn ebike en ben er zo.
vrijdag 27 juni 2025 om 10:27
Ik zou voor locatie gaan. 20 minuten met openbaar vervoer is niet 20 minuten, je moet nog naar het station, wachten etc.
Ik ben ook een stadsmens, ik hou ervan dat ik met 5 minuten fietsen in de drukte sta, alles om mij heen, keuze vrij in alles en niet keuze tussen 2 bakkerijen.
Je geeft aan dat je het nog naar je zin hebt op je huidige plek, dan zou ik andere woonplekken afwachten. ik zou het anders vinden, als je huur afloopt of je moet weg. Je hebt de keuze.
Ik ben ook een stadsmens, ik hou ervan dat ik met 5 minuten fietsen in de drukte sta, alles om mij heen, keuze vrij in alles en niet keuze tussen 2 bakkerijen.
Je geeft aan dat je het nog naar je zin hebt op je huidige plek, dan zou ik andere woonplekken afwachten. ik zou het anders vinden, als je huur afloopt of je moet weg. Je hebt de keuze.
vrijdag 27 juni 2025 om 10:40
Ik heb zojuist even kunnen kijken in het huisje. Inderdaad mooi modern en zuinig en netjes! Wat klein, maar ik ben klein gewend dus dat is niet zo erg. Ik kreeg er zeker geen slecht gevoel bij, maar ik was ook niet instantly verkocht of verliefd. Balkon is klein, weinig privacy, en kijkt uit op parkeerplaats. Opzich geen probleem maar ook geen enorme meerwaarde voor mij.
Dus toch besloten dat ik de woning niet ga accepteren! Ik ga het zo meteen doorgeven.
Dus toch besloten dat ik de woning niet ga accepteren! Ik ga het zo meteen doorgeven.
vrijdag 27 juni 2025 om 12:30
Ik had het sowieso niet gedaan zonder het appartement van binnen te hebben gezien. En zolang er geen urgentie is om te vertrekken zou ik wachten tot er iets voorbij komt in je geliefde stad.
Iets waar je echt blij van wordt.
Zo lang hoeft dat niet te duren, tenzij je een grote eisenlijst hebt. Maar dat is niet het geval volgens mij.
Succes met je verdere zoektocht.
Iets waar je echt blij van wordt.
Zo lang hoeft dat niet te duren, tenzij je een grote eisenlijst hebt. Maar dat is niet het geval volgens mij.
Succes met je verdere zoektocht.
Vanity of vanities; all is vanity
zaterdag 28 juni 2025 om 10:01
TO heeft het over nieuwbouw dus dat zal niet uitgeleefd zijn. De energiekosten zullen ook laag zijn dat weegt dan weer tegen de hogere huur op. En mocht het echt niet bevallen dan kan woningruil naar de oude woonplaats ook een optie zijn.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
zaterdag 28 juni 2025 om 10:22
Airysuit schreef: ↑27-06-2025 10:40Ik heb zojuist even kunnen kijken in het huisje. Inderdaad mooi modern en zuinig en netjes! Wat klein, maar ik ben klein gewend dus dat is niet zo erg. Ik kreeg er zeker geen slecht gevoel bij, maar ik was ook niet instantly verkocht of verliefd. Balkon is klein, weinig privacy, en kijkt uit op parkeerplaats. Opzich geen probleem maar ook geen enorme meerwaarde voor mij.
Maar dan is het ook goed, toch?
Ik heb ooit in een soortgelijke situatie gezeten.
Het huis voelde oké, maar niet helemaal 'je van het'. Dat gevoel dus.
Vaak nog terug gegaan (vooral op aandringen van partner) maar ik kon de klik niet voelen). Ben heel blij dat ik niet heb ingestemd. Ik ben volgens mij niet zweverig, maar een huis moet voelen als een comfortabele jas die je aantrekt.
Als dat er niet is, gaat het waarschijnlijk ook niet komen. Wellicht voor een ander, maar niet voor jou. Het zij zo!
zaterdag 28 juni 2025 om 10:25
Lees de op nog even. Het is een spiksplinter nieuwe nieuwbouwwoning.sprokkelientje schreef: ↑26-06-2025 14:26Ik zou het met alle pluspunten in een tijd als deze zeker accepteren en proberen mezelf over de minpunten heen te zetten.
Niet om je vraag en dit topic te bagatelliseren maar menig mens zou momenteel een moord doen voor jouw aanbod.
Mits de woning die is aangeboden qua woning etc naar je zin en smaak is en geen uitgewoond krot waar smakken geld en weken tijd qua opknappen zitten.Als je dat moet doen weegt denk ik het feit dat dit een andere stad/ dorp betreft ook zwaarder en krijg je er misschien meer last van.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
zaterdag 28 juni 2025 om 10:44
zaterdag 28 juni 2025 om 15:46
Goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt. Je hebt ervan geleerd wat voor jou echt belangrijk is en dat is (voor nu in ieder geval) jouw stad en dat mag.
Alleen nu dus kritischer reageren op een woning maar dat spreekt voor zich.
Hopelijk is iemand anders vreselijk blij met de woning!
Alleen nu dus kritischer reageren op een woning maar dat spreekt voor zich.
Hopelijk is iemand anders vreselijk blij met de woning!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in