Onverwachte afknapper door tikkie

28-06-2025 14:09 148 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vinden jullie hiervan?
Ben op zoek naar tips / reflectie of ik overdrijf / hoe zouden jullie reageren?

Zojuist gaan lunchen met de man waar ik de afgelopen 8 maanden een intieme relatie mee aan het opbouwen ben geweest, en in al die maanden hebben wij elkaar over en weer nog nooit een tikkie gestuurd. De ene keer betaal ik en de andere keer betaald hij. En vanuit het niets krijg ik ineens een tikkie voor de lunch, het gaat mij absoluut niet om het bedrag en heb ook gewoon betaald. Maar ik zit toch met een rot gevoel, we zijn geen stel maar zeker wel meer dan "friends with benefits" en voor mij is dit dus echt een afknapper.

Ik weet ook even niet hoe ik hier nu op moet reageren, maar dat ik er wat mee moet dat is me wel duidelijk want het onbezorgde en vrije is er wel even vanaf nu.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En voor mij misschien nog wel belangrijker hoe zouden jullie dit ter sprake brengen?

Sorry als het verhaal wat onduidelijk is of als ik dingen vergeten ben, maar ben even een beetje de weg kwijt.

Stel gerust vragen als ik wat vergeten ben.
Gerbera schreef:
28-06-2025 20:07
Ik zit hier met mijn oren te klapperen

Hier gaat alles op de grote hoop, en mijn partner betaald altijd (van die grote hoop)
Na een relatie van paar jaar ga je toch niet meer verrekenen?
Dat was bij ons na 3 maanden wel over.
En idd de ene verdiend meer dan de ander, wat geeft dat?
Een relatie betekend voor ons dat je alles deelt, je leven, de liefde, de kinderen, t geld .
Waarom zou je t apart houden als je denkt voor altijd samen te blijven?
Wij vinden dat fijn. We hebben heel andere wensen en andere uitgavenpatronen, en als je dan je eigen dingen met je eigen geld doet, gaat t nooit wringen. Man koopt soms dingen die in mijn ogen belachelijk zijn, als dat van mijn geld zou gaan, zou ik balen. En ik koop soms dingen die man echt niet zou snappen, en ik heb helemaaal geen zin om uit te leggen waaraan ik geld uitgeef. Of - zoals we in onze omgeving soms zien - zelfs bijna om toestemming vragen...
En toch: ook wij delen het leven, de liefde, de kinderen. En ook qua geld zullen we er allebei altijd voor zorgen dat de ander niets tekort komt. Maar het gaat niet op de grote hoop.
loulou39 schreef:
28-06-2025 20:25
Ik ook, maar het is nu één keer voorgekomen in 8 maanden. Wij weten de exacte omstandigheden niet: misschien was hij er met zijn gedachten niet bij, of misschien vond hij inderdaad dat hij toch wel veel vaker heeft betaald.

Iedereen is nu aan het speculeren, maar ik zou als ik TO was, even afwachten of dit vaker gaat gebeuren.

De zin "we gaan elkaar toch geen tikkies sturen?" vind ik ook vrij dwingend, en ook een beetje of je een kind indirect terecht wijst, maar verder vind ik het een goed berichtje. Ik vind zijn reactie een beetje onpeilbaar, maar wel lief eerlijk gezegd.

@TO: ik zou het er vanavond wel even heel kort over hebben, maar op een luchtige manier. Iets in de trant van "ik voelde me een beetje ongemakkelijk bij het tikkie, omdat we dit nooit eerder hebben gedaan, vandaar dat ik je appte".
Volgens mij wordt het nu veel te groot gemaakt.

Als het vaker gaat gebeuren en je voelt je daar niet prettig bij, dan is het een ander verhaal.

Voor nu: fijne avond, veel plezier en geniet ervan!
Of gewoon even vragen, hey, vanwaar dat tikkie, dat deden we voorheen niet.

Heb je gelijk duidelijkheid.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
28-06-2025 20:37

Precies dit!
Moiren schreef:

Yes
calvijn1 schreef:
28-06-2025 17:46
Ik heb een kutrelatie, maar dit doen wij niet eens O_O

Je gaat je partner toch geen tikkies sturen????
Nou, zouden jullie misschien juist wel moeten doen. Met een beetje mazzel houd je dan geld over om uit je kutrelatie te kunnen stappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Moiren schreef:

Dit ipv de passief-agressieve voorbeelden.

Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is om recht voor je raap te zijn. Je bent al 8 maanden intiem met de man maar een simpele vraag stellen omtrent een tikkie die hij gestuurd heeft is ongemakkelijk?
Misschien ben je nu echt eigen. Gewoon vragen waarom hij een tikkie heeft gestuurd. Wat verwacht je dat hij gaat zeggen? Ben je bang voor zijn reactie?
Alles gaat voorbij…..
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2025 20:52
Nou, zouden jullie misschien juist wel moeten doen. Met een beetje mazzel houd je dan geld over om uit je kutrelatie te kunnen stappen.
Haha of ze laat hem nu gewoon al altijd betalen :hyper:

Ik heb heel lang geleden zo’n ex gehad. Dat vond ik toch niet echt heel relaxt. Elke keer alles op de cent nauwkeurig uitrekenen. Of splitten in zijn voordeel.

Nu zou ik de rekening niet eens kunnen splitten zonder failliet te zijn binnen een paar maanden. Due mijn vriend betaalt gewoon alles :cheer: en hij haat tikkies. Dus ik doe maar gewoon de boodschappen.
Lilla schreef:
28-06-2025 20:34
Wij vinden dat fijn. We hebben heel andere wensen en andere uitgavenpatronen, en als je dan je eigen dingen met je eigen geld doet, gaat t nooit wringen. Man koopt soms dingen die in mijn ogen belachelijk zijn, als dat van mijn geld zou gaan, zou ik balen. En ik koop soms dingen die man echt niet zou snappen, en ik heb helemaaal geen zin om uit te leggen waaraan ik geld uitgeef. Of - zoals we in onze omgeving soms zien - zelfs bijna om toestemming vragen...
En toch: ook wij delen het leven, de liefde, de kinderen. En ook qua geld zullen we er allebei altijd voor zorgen dat de ander niets tekort komt. Maar het gaat niet op de grote hoop.

Dit snap ik wel, maar etentjes van jullie samen verrekenen niet echt. Jullie zijn al 20 jaar samen, hoe deden jullie dat dan voordat Tikkie bestond? Bonnetjes bij elkaar inleveren en dan heen en weer overmaken?
Lilla schreef:
28-06-2025 20:23
Zeker! Mits hij de rekening heeft betaald uiteraard. Kan ook zijn dat t van de en/of kwam, dan uiteraard niet. En soms wil hij voor mij betalen. En als ik de rekening betaald heb, stuur ik hem dat tikkie. Of niet, als ik graag voor hem wil betalen.
Ik klapper ook met mijn oren

Wij betalen om en om of hoe het ook uitkomt.
Voorbeeld: pas geleden heeft hij hondentuig besteld en betaald. Helaas niet tevreden over en nu heb ik besteld en betaald, maar als hij op die site had gezeten, had hij betaald
Frankly my dear, I don"t give a damn
S-Groot schreef:
28-06-2025 22:16
Dit snap ik wel, maar etentjes van jullie samen verrekenen niet echt. Jullie zijn al 20 jaar samen, hoe deden jullie dat dan voordat Tikkie bestond? Bonnetjes bij elkaar inleveren en dan heen en weer overmaken?
Goeie vraag, dat weet ik eigenlijk niet eens meer. Bijstorten op de en/of denk ik. Bonnetjes uitwisselen hebben we nooit gedaan, het verdelen gaat altijd in grote lijnen. Etentjes zijn ook wel een grensgevalletje inderdaad: die verrekenen we alleen als we besluiten ze niet van de gezamenlijke rekening te betalen omdat die toevallig hard leegloopt ofzo. Als dan een van ons betaalt, loopt t ongelijk, zeker als de minst verdienende betaalt voor t hele gezin. Dus dan een tikkie. Als we op vakantie gaan storten we allebei extra op de gezamenlijke rekening, en daar gaat dan alles vanaf.
Maar als man een week op vakantie gaat met een vriend, en dan 8 hotelovernachtingen doet en 8x in een restaurant eet, dan voelt t voor ons beide goed dat hij dat zelf betaalt. En als ik met vriendinnen uit ben en het zoveelste drankje bestel idem dito.
Ik snap nog wel dat je eigen geld hebt en lekker van je eigen rekening koopt wat je koopt.

Maar bij tikkies denk ik aan dingen die samen zijn, want waarom stuur je dan ergens een tikkie voor. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je een tikkie stuurt naar je partner na een etentje of voor het cadeau van zijn moeder.

Maar ieder zijn ding, het zou absoluut niets voor mij zijn. Ik stuur al zelden tikkies naar vrienden. Een apps als Splitwise, Groepie, Wie Betaalt Wat, etc. gebruiken wij met vrienden alleen voor weekenden weg.
calvijn1 schreef:
28-06-2025 22:17
Ik klapper ook met mijn oren

Wij betalen om en om of hoe het ook uitkomt.
Voorbeeld: pas geleden heeft hij hondentuig besteld en betaald. Helaas niet tevreden over en nu heb ik besteld en betaald, maar als hij op die site had gezeten, had hij betaald
[/quote

Wij doen dat wel met kleine bedragen natuurlijk. Geen idee wat hondentuig kost? Al zou iets voor onze gezamenlijke hond gewoon van de gezamenlijke rekening betaald worden.
Hoe zouden jullie dat doen met mijn eerder gegeven voorbeeld van een vakantie voor een van de twee? Of een weekendje weg? Of bv - zoals mijn man - een motorpak voor een veelhonderd euro koopt? Of een nieuwe laptop of telefoon oid voor zichzelf?
Lilla schreef:
28-06-2025 22:35
Wij doen dat wel met kleine bedragen natuurlijk. Geen idee wat hondentuig kost? Al zou iets voor onze gezamenlijke hond gewoon van de gezamenlijke rekening betaald worden.
Hoe zouden jullie dat doen met mijn eerder gegeven voorbeeld van een vakantie voor een van de twee? Of een weekendje weg? Of bv - zoals mijn man - een motorpak voor een veelhonderd euro koopt? Of een nieuwe laptop of telefoon oid voor zichzelf?
Dat betaalt iemand dan toch gewoon zelf. Waar is dan een Tikkie voor nodig?
pina schreef:
28-06-2025 22:34
Ik snap nog wel dat je eigen geld hebt en lekker van je eigen rekening koopt wat je koopt.

Maar bij tikkies denk ik aan dingen die samen zijn, want waarom stuur je dan ergens een tikkie voor. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je een tikkie stuurt naar je partner na een etentje of voor het cadeau van zijn moeder.

Maar ieder zijn ding, het zou absoluut niets voor mij zijn. Ik stuur al zelden tikkies naar vrienden. Een apps als Splitwise, Groepie, Wie Betaalt Wat, etc. gebruiken wij met vrienden alleen voor weekenden weg.
Ja snap ik wel. Voor etentjes doen we dat als de gezamenlijke rekening wat leegloopt, dan besluiten we buitenom te betalen en dat is dan ieder een deel. We zouden ook meer kunnen storten op de gezamenlijke rekening.
Kadootjes voor vrienden/familie hebben we toevallig zo geregeld dat degene van wie t familie is, ook betaalt - vooral omdat dat ook altijd degene is die t regelt, dus praktisch. T kado is dan gewoon van ons beide natuurlijk. Echt gezamenlijke vrienden gaan van de gezamenlijke rekening, of inderdaad met een tikkie :)
Lilla schreef:
28-06-2025 22:40
Ja snap ik wel. Voor etentjes doen we dat als de gezamenlijke rekening wat leegloopt, dan besluiten we buitenom te betalen en dat is dan ieder een deel. We zouden ook meer kunnen storten op de gezamenlijke rekening.
Kadootjes voor vrienden/familie hebben we toevallig zo geregeld dat degene van wie t familie is, ook betaalt - vooral omdat dat ook altijd degene is die t regelt, dus praktisch. T kado is dan gewoon van ons beide natuurlijk. Echt gezamenlijke vrienden gaan van de gezamenlijke rekening, of inderdaad met een tikkie :)
Oh nee, zo precies ben ik helemaal niet. Dan betaalt gewoon de een of de ander, ook al staat er niks op de gezamenlijke rekening. Je bent toch samen. Daar zou ik geen moeite mee hebben.
Lilla schreef:
28-06-2025 22:35
Vakantie of uitjes waar ik of hij niet bij ben, betalen we zelf
Frankly my dear, I don"t give a damn
pina schreef:
28-06-2025 22:37
Dat betaalt iemand dan toch gewoon zelf. Waar is dan een Tikkie voor nodig?
Dat doen we dus als een van ons iets gezamenlijks betaalt van eigen rekening. Dat komt wel voor: de gezamenlijke rekening is berekend op praktische maandelijkse gezinsuitgaven, niet op etentjes en uitjes. Dat is een keuze: als wij een hekel aan tikkies zouden hebben, zouden we meer moeten storten op de en/of. Maar we vinden het prima om zo af en toe met tikkies te werken.
Lilla schreef:
28-06-2025 22:45
Dat doen we dus als een van ons iets gezamenlijks betaalt van eigen rekening. Dat komt wel voor: de gezamenlijke rekening is berekend op praktische maandelijkse gezinsuitgaven, niet op etentjes en uitjes. Dat is een keuze: als wij een hekel aan tikkies zouden hebben, zouden we meer moeten storten op de en/of. Maar we vinden het prima om zo af en toe met tikkies te werken.
Oh, maar dan zou ik dat zelf gewoon overmaken/aanvullen zonder tikkies. Daar hoeft de een de ander hier niet aan te herinneren.

Ja, tuurlijk, jullie keuze!
Hier elk zijn rekening.
De gezamenlijke rekening dient alleen voor nieuwe koelkasten, een nieuwe ketel en voor vakantie.

Ieder betaalt volledig zijn ding. Als ik naar de supermarkt ga betaal ik de boodschappen, als hij gaat betaalt hij.
Restaurants samen doen we ongeveer om en om.
Tenzij hij me persé wil meeslepen naar een sterrenkeet. Dan mag hij betalen.

Cadeaus voor zijn familie die ik koop gaan een enkele keer - als het wat de spuigaten aan 't uitlopen is - van de gemeenschappelijke rekening. Als daar ten minste geld op staat. Ik ben chef cadeau, hij zal dus sowieso nooit cadeaus kopen voor mijn familie :-).
Cadeaus voor gezamenlijke vrienden die ik koop betaal ik gewoon zelf. Of hij mag een briefje van 50 trekken uit zijn portefeuille als het om een huwelijk gaat.

Tegen dat we op vakantie gaan herinner ik hem eraan dat we geld nodig hebben op de gemeenschappelijke.
Dan stort hij bij.
De rest van 't jaar kijkt hij niet naar die gemeenschappelijke rekening.

Als ik al maanden om en om aan 't doen ben - zoals opstartster - zou ik toch echt wel verbaasd zijn om ineens uit het niets en zonder enige afspraak een tikkie te krijgen.
Ik gok dat ik de eerste keer wel zal betalen, maar een volgende keer mag hij toch eerst effe uitleg geven.
wissewis wijzigde dit bericht op 28-06-2025 22:52
8.43% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lilla schreef:
28-06-2025 22:29
Goeie vraag, dat weet ik eigenlijk niet eens meer. Bijstorten op de en/of denk ik. Bonnetjes uitwisselen hebben we nooit gedaan, het verdelen gaat altijd in grote lijnen. Etentjes zijn ook wel een grensgevalletje inderdaad: die verrekenen we alleen als we besluiten ze niet van de gezamenlijke rekening te betalen omdat die toevallig hard leegloopt ofzo. Als dan een van ons betaalt, loopt t ongelijk, zeker als de minst verdienende betaalt voor t hele gezin. Dus dan een tikkie. Als we op vakantie gaan storten we allebei extra op de gezamenlijke rekening, en daar gaat dan alles vanaf.
Maar als man een week op vakantie gaat met een vriend, en dan 8 hotelovernachtingen doet en 8x in een restaurant eet, dan voelt t voor ons beide goed dat hij dat zelf betaalt. En als ik met vriendinnen uit ben en het zoveelste drankje bestel idem dito.

Zit ook best wat in, maar dan klinkt het wel meer als een uitzondering dan hoe het in je eerdere bericht overkwam op mij. Daar leek het meer aan de orde van de dag en dat vind ik wel wat gekkig met een gezin. Maar goed, dan nog, iedereen z'n manier natuurlijk.
pina schreef:
28-06-2025 22:42
Oh nee, zo precies ben ik helemaal niet. Dan betaalt gewoon de een of de ander, ook al staat er niks op de gezamenlijke rekening. Je bent toch samen. Daar zou ik geen moeite mee hebben.
Moeite is een groot woord, maar ik vind t wel fijn om dat soort uitgaven eerlijk te delen. Gaat niet om een ijsje of een drankje op een terras, maar als het om grotere bedragen gaat wel. Gelukkig denken wij daar allebei zo over, en vinden wij dat totaal niet zakelijk of liefdeloos. Gewoon handig en eerlijk, en we vinden het fijn dat we in alle jaren dat we samen zijn werkelijk nog nooit ook maar de kleinste discussie over geld gehad hebben. Dat zien we in onze omgeving soms wel anders...
S-Groot schreef:
28-06-2025 22:51
Zit ook best wat in, maar dan klinkt het wel meer als een uitzondering dan hoe het in je eerdere bericht overkwam op mij. Daar leek het meer aan de orde van de dag en dat vind ik wel wat gekkig met een gezin. Maar goed, dan nog, iedereen z'n manier natuurlijk.
Ja klopt ook. T wisselt een beetje hier, we doen uitjes meestal buiten de gezamenlijke rekening om, dus dat betekent tikkies in ons geval. Maar soms ook heel lang niet.
Met bepaalde familie of vrienden wil ik trouwens best splitten op restaurant.
Met andere wordt toch echt de bon erbij gehaald en wordt netjes verdeeld wie wat gegeten en gedronken heeft.

Ik ga niet iemand zijn 3 gin-tonics betalen als ik zelf 3 colaatjes heb gehad.
Net zoals niemand mijn voorgerecht moet betalen als ze zelf enkel een simpel hoofdgerecht hebben gegeten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
pina schreef:
28-06-2025 22:49
Oh, maar dan zou ik dat zelf gewoon overmaken/aanvullen zonder tikkies. Daar hoeft de een de ander hier niet aan te herinneren.

Ja, tuurlijk, jullie keuze!
Kan ook. Zelf vind ik een tikkie veeeel makkelijker dan zelf aanvullen of overmaken. Voelt niet als herinneren (want we vergeten het sowieso niet), maar juist als een handige link waardoor ik t zonder nadenken met een klikje geregeld heb. Doe mij maar een tikkie hoor!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven