Pubers en nutteloos gedrag 😉

06-07-2025 20:46 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede forummers, ik heb even een spiegel nodig. Mijn kids (pubers 13 en 15) zitten zodra het kan op hun telefoon. Aanspreken en het gesprek erover aan gaan geeft ruzie en verwijdering in contact. Ik voel me af en toe een soort politieagent hier in huis. Tegelijkertijd besef ik me dat dit de tijd is van opgroeien en dat mobiel/gamen normaal is. Nutteloos in mijn ogen, zonde van je tijd. Ik verlies er veel energie aan, de discussies, ruzies. Schermtijd is er, devices worden om 21.30 uur ingeleverd (wij zijn de ENIGE ouders die dit doen etc.).

Herkenbaar voor iemand? Relativeer tips? Ze doen overigens nog genoeg sociale dingen..
Dropdrop schreef:
06-07-2025 21:38
Misschien beter opletten, want onlangs nog een hele heisa dat prinses Ariane bijziend is door schermgebruik en een waarschuwing van oogartsen dat ze dit steeds vaker zien:
https://nos.nl/artikel/2540269-oogorgan ... r-schermen

Ik heb de heisa meegekregen, dank u.
Ik zeg ook niet dat je 24 uur per dag aan een scherm moet zitten maar dat doen die van TO dus ook niet.
Zit je zelf nooit op je telefoon dan? Ik snap dat beperken nooit zo bij pubers als er verder geen sprake is van problematisch gedrag. Ik zou ze wel wijzen op de gevaren van social media en de invloed daarvan op hun zelfbeeld. Maar verder? Lekker laten joh.
Niet toevallig Metropolis gezien vanavond?
in Indonesië een speciaal dorp om kinderen(kleuters) iets anders te laten doen dan gamen
In Afrika was iemand begonnen om mensen les te geven in het gebruik van smartphone, Want ze hadden hem wel, omdat iedereen de ze in de stad zagen er een had, maar daar hield de kennis op.
In Amerika een "Geen mobiel meer groep" opgericht door een 19-jarige
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Tja, welkom in de moderne tijd.
Knutselen en op avontuur gaan vind ik sowieso niet bij pubers passen.
En ik zou ook bijziend worden omdat ik altijd met mijn neus (en ogen) in een boek zat.

Ik blijf me verbazen over hoeveel verwachtingen ouders soms hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-07-2025 21:48
Tja, welkom in de moderne tijd.
Knutselen en op avontuur gaan vind ik sowieso niet bij pubers passen.
En ik zou ook bijziend worden omdat ik altijd met mijn neus (en ogen) in een boek zat.

Ik blijf me verbazen over hoeveel verwachtingen ouders soms hebben.

Ik ben kneiter bijziend maar dat waren mijn ouders ook en die hadden in hun jeugd niet eens geld voor een boek.
nlies schreef:
06-07-2025 21:47
Niet toevallig Metropolis gezien vanavond?
in Indonesië een speciaal dorp om kinderen(kleuters) iets anders te laten doen dan gamen
In Afrika was iemand begonnen om mensen les te geven in het gebruik van smartphone, Want ze hadden hem wel, omdat iedereen de ze in de stad zagen er een had, maar daar hield de kennis op.
In Amerika een "Geen mobiel meer groep" opgericht door een 19-jarige
https://businessam.be/techbazen-silicon ... e-scholen/
Ook opmerkelijk. .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Merys schreef:
06-07-2025 21:50
Ik ben kneiter bijziend maar dat waren mijn ouders ook en die hadden in hun jeugd niet eens geld voor een boek.
Ik ben net aan verziend (+ 0,5), mijn hele leven al.
Mijn jongste heeft vorig jaar zijn ogen laten laseren, die had -6 ongeveer.
Mijn oudste heeft een beetje min, maar gebruikt zijn bril zelden.

Ja, er zitten risico's aan, maar ik zie nu vooral pogingen om smartphones uit te bannen bij kinderen, wat m.i. enorm doorgeslagen is.

David Dunning
Overigens los van wel of geen schermgebruik: waarom zou elk gedrag nut moeten hebben?

Of: waarom bepaal jij of iets nut heeft of niet?

David Dunning
Juist.

De bazen van de sociale media bedrijven laten hun eigen kinderen niet op sociale media, omdat ze precies weten welke trucjes er in hun producten zitten om mensen verslaafd te maken.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 21:57
Juist.

De bazen van de sociale media bedrijven laten hun eigen kinderen niet op sociale media, omdat ze precies weten welke trucjes er in hun producten zitten om mensen verslaafd te maken.
Net als rokende ouders die hun kind vertellen dat ze niet moeten gaan roken.
Werkt niet, kinderen kopiëren gedrag, dus die gaan roken en vertellen hún kinderen dat ze niet moeten gaan roken.

Maar goed, ik begrijp de afkeer van die smartphones totaal niet.

David Dunning
Als het sociale leven en schoolleven van je kinderen niet lijdt onder hun schermgebruik zou ik ze lekker hun gang laten gaan. Toen ik zelf op de middelbare school zat was iedereen ook al 24/7 bezig met zijn telefoon. In het begin nog met pingen, sms’en en op de computer msn’en. Later werd dit appen, facebook en twitter. Dit is niet iets nieuws, dit is al zo’n 20 jaar hoe pubers hun tijd doorbrengen.

Ik weet ook niet wat je voor je ziet bij knutselen en op avontuur gaan voor een 13 en 15 jarige? Ik ging genoeg op avontuur vanaf mijn 14e, maar dit was dan stiekem blowen, shisha roken bij de oudere zus van een vriendin, drinken en met oudere jongens afspreken. Ik kan me niet voorstellen dat je liever hebt dat ze dat doen dan op hun telefoon zitten 😉
Je kunt zelfs naar een afkickkliniek voor een telefoonverslaving. o_o

https://afkickkliniek.nl/afkicken/gedra ... lscontrole.

Uitbannen hoeft en gaat niet , maar we moeten ook niet te doen alsof er geen enkel gevaar schuilt in veelvuldig gebruik.
Net zoals niet iedere roker longkanker krijgt is het ook niet zo dat elke puber aan een bril moet vanwege de smartphone. Maar ze verhogen wel de kans op oogproblemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Cactusjeprik schreef:
06-07-2025 22:06

Ik weet ook niet wat je voor je ziet bij knutselen en op avontuur gaan voor een 13 en 15 jarige? Ik ging genoeg op avontuur vanaf mijn 14e, maar dit was dan stiekem blowen, shisha roken bij de oudere zus van een vriendin, drinken en met oudere jongens afspreken. Ik kan me niet voorstellen dat je liever hebt dat ze dat doen dan op hun telefoon zitten 😉

En toch is rare shit uithalen blijkbaar wat kinderen nodig hebben. De grenzen opzoeken, ontdekken wie wel en niet je vrienden zijn, in plaats van als een zombie in hun eentje op hun kamertje te liggen scrollen.

En ik snap dat het voor veel ouders lekker makkelijk is. Spendeer een paar honderd euro en dat kind is zo mak als een lammetje.

Maar je kind heeft de echte wereld nodig om gezond op te groeien.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 22:18
En toch is rare shit uithalen blijkbaar wat kinderen nodig hebben. De grenzen opzoeken, ontdekken wie wel en niet je vrienden zijn, in plaats van als een zombie in hun eentje op hun kamertje te liggen scrollen.

En ik snap dat het voor veel ouders lekker makkelijk is. Spendeer een paar honderd euro en dat kind is zo mak als een lammetje.

In contact met hun vrienden.

Je lijkt geen idee te hebben van hoe sociaal je met je mobiel kunt zijn.

Ja, liefst niet 24/7, maar jouw beeld is echt onrealistisch.

David Dunning
Gewoon niet dwangmatig gebruik is toch geen probleem? Vroeger vonden ouder vanalles van pack man of later ps1 of Nintendo. Het zal wel, zo lang het geen dwangmatig iets is.
Wat zonde om hier ruzie over te maken. Klinkt alsof je veel behoefte aan controle hebt. Probeer dat te beheersen, anders zorg je alleen maar voor nog meer verwijdering.

En nutteloos? Waarom moet je er een kwalificatie aan geven, en moet het blijkbaar nuttig zijn wat ze doen? Het klinkt doodvermoeiend allemaal.
Drop drop, hoe oud zijn jouw kinderen?
Ben een veertiger en zit zelf ook steeds op mijn telefoon. Hoezo nutteloos. Vroeger las je de krant, nu je telefoon.
Het zou voor mij ook belangrijk zijn wat ze op die telefoon doen. Zoveel jonge pubers die al worden meegesleurd in de 'manosphere' (Andrew Tate-achtige figuren - en dat zijn er heel veel).
Toevallig weet ik hier, door mijn laatste werkgever, wel het één en ander vanaf. Dit is een wetenschappelijk artikel, geschreven door o.a. Esther Roozendaal, zij is professor digitale weerbaarheid (ik ken haar, ze weet waar ze over praat). In het artikel staan tips voor ouders/verzorgers die hout snijden.

https://netwerkmediawijsheid.nl/bitefil ... ngeren-v2/
To the end of my days; I will follow.
Merys schreef:
06-07-2025 21:33
Tv was 40 jaar geleden ook slecht voor je ogen. Ik zie vooralsnog niet heel veel blinden in mijn generatie.
lol lezen was ook al slecht voor je ogen, vooral als je het ook nog in bed deed :P
Wij werden wel naar buiten gestuurd om te spelen, maar thuis zat ik altijd te lezen en ik zie ook niet zoveel verschil met een schermpje.
Hoewel ik moet toegeven dat ik sinds er internet is, geen geduld meer heb om te lezen.
.
Social media hebben wel echt nasty trucjes. Bijv als een pubermeisje een selfie verwijdert komen er daarna ads van beautyproducten.
Extra inspelen op onzeker moment over uiterlijk = :euro:
Dat soort ellende hebben boeken en strips en pacman niet.
Dropdrop schreef:
06-07-2025 22:18

Maar dat is hier toch niet aan de hand? Die kinderen doen genoeg sociale dingen, volgens TO. En 'de echte wereld' speelt zich tegenwoordig ook voor een groot deel online af.
Nothing happens for a reason
tweeling schreef:
06-07-2025 23:19
lol lezen was ook al slecht voor je ogen, vooral als je het ook nog in bed deed :P
(…)
Dat is ook zo, de bijziendheidsgolf is al langer geleden begonnen. Sinds de uitvinding van elektrisch licht. Het is wel nog weer meer geworden sinds de smartphone.
13th_Star schreef:
06-07-2025 23:08
Toevallig weet ik hier, door mijn laatste werkgever, wel het één en ander vanaf. Dit is een wetenschappelijk artikel, geschreven door o.a. Esther Roozendaal, zij is professor digitale weerbaarheid (ik ken haar, ze weet waar ze over praat). In het artikel staan tips voor ouders/verzorgers die hout snijden.

https://netwerkmediawijsheid.nl/bitefil ... ngeren-v2/
Dat geeft een genuanceerd beeld.
Tis natuurlijk eenvoudiger om het allemaal af te keuren en te verbieden, maar dat is dus helemaal niet nodig.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven