Pubers en nutteloos gedrag 😉

06-07-2025 20:46 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede forummers, ik heb even een spiegel nodig. Mijn kids (pubers 13 en 15) zitten zodra het kan op hun telefoon. Aanspreken en het gesprek erover aan gaan geeft ruzie en verwijdering in contact. Ik voel me af en toe een soort politieagent hier in huis. Tegelijkertijd besef ik me dat dit de tijd is van opgroeien en dat mobiel/gamen normaal is. Nutteloos in mijn ogen, zonde van je tijd. Ik verlies er veel energie aan, de discussies, ruzies. Schermtijd is er, devices worden om 21.30 uur ingeleverd (wij zijn de ENIGE ouders die dit doen etc.).

Herkenbaar voor iemand? Relativeer tips? Ze doen overigens nog genoeg sociale dingen..
Joppie schreef:
07-07-2025 10:47
Of roken en vozen :whistle:
Dat was nog beter :proud:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
07-07-2025 11:07
Dat was nog beter :proud:
Voordeel was ook dat je allebei naar nicotine rook :biggrin:
joppie wijzigde dit bericht op 07-07-2025 12:01
1.27% gewijzigd
Maar mensen gaan voorbij
biol schreef:
07-07-2025 10:14
er worden hier een heleboel dingen aangehaald waarvan ik denk : :roll:

"als je kind op zijn mobiel zit heeft hij geen verbinding met de ouders" -- "kinderen die op een mobiel zitten halen slechte cijfers" -

Ik vroeg laatst aan mijn zoon: wat doe je nou zo online met je vrienden?? want je bent er zo veel tijd mee kwijt, ( zoon is 16).. nou dat liet hij me met alle liefde even zien: ze hebben met elkaar een heel spel gemaakt, en zijn dan aan het tweaken ..

En doen ze dat niet dan doen ze samen een spel.. of ze bellen met elkaar.

mijn kinderen zijn echt zoveel socialer dan ik ooit was.. juist door die telefoon.

En zo savonds komen ze naar beneden, nog wat bij ons drinken en hebben we super verbinding met elkaar.
Ik pik deze er even uit, omdat ik deze idd vaak voorbij zie komen; mijn zoon (inmiddels 24 en het huis uit) en ik hebben al sinds jaar en dag veelvuldig appcontact over van alles en nog wat. Van grappige memes en maffe nieuwsberichten tot klagen over dat de voetbalclub die we allebei volgen wéér niet is gepromoveerd. En soms ontstaan daar hele discussies of gesprekken uit, soms ook niet. Maar in elk geval is het een laagdrempelige maar hele fijne manier om met elkaar in contact te blijven - ook in periodes dat de relatie best slecht was, bleven we dat toch doen. Ik weet zeker dat het zonder deze online manier ingewikkelder was geweest.
Nothing happens for a reason
Wat we vooral schijnen te missen door onze schermpjes is: verveling.
Ons brein gaat echt nieuwe, creatieve dingen doen als er even geen ander stimulans is. Door ons lege momenten constant op te vullen met onze telefoon (zeker ook ouders!) is hier steeds minder ruimte voor. Het is dus erg goed om je te vervelen, of puur met je handen bezig te zijn en niet met een scherm. Iets maken is daarom erg goed voor je brein, van Lego of timmeren/bouwen tot knutselen etc.
Ik zie mijn kinderen ook veel goede dingen doen met hun telefoon, ook veel samen in spellen etc, maar begrenzing is erg belangrijk. Het is voor volwassenen al moeilijk om hun schermtijd te beperken, laat staan voor de kinderen en tieners die de lange termijn nog helemaal niet kunnen voorzien.

In mijn branche merken we trouwens dat jongeren bijna niet meer bellen of informatie te krijgen, vinden ze gewoon eng, ze sturen liever een appje of een mail. Op een beurs durven ze ook niet echt op iemand af te stappen, of een gesprek te starten. Dat vind ik wel zorgelijk, we willen toch ook contact in het echt kunnen blijven maken met elkaar.

Tot slot is het nadeel van algoritmes ook dat je heel erg in je eigen bubbel zit, je wordt continue bevestigd in wat je leuk vindt en je mening over bepaalde zaken. Ook in dat opzicht is echt contact en contact buiten het scherm, met mensen die anders denken en nieuwe dingen superbelangrijk.
Waitingforthenight schreef:
07-07-2025 12:47

In mijn branche merken we trouwens dat jongeren bijna niet meer bellen of informatie te krijgen, vinden ze gewoon eng, ze sturen liever een appje of een mail. Op een beurs durven ze ook niet echt op iemand af te stappen, of een gesprek te starten. Dat vind ik wel zorgelijk, we willen toch ook contact in het echt kunnen blijven maken met elkaar.
Ik ken alleen maar pubers die zo’n beetje de hele dag bellen/facetimen en gewoon elkaar nog rl zien.
Ruin it yourself.
Ik mocht trouwens zelden bellen, veel te duur.
Ruin it yourself.
Er is vooral veel te winnen bij (hele) jonge kinderen. Juist die eerste jaren is te veel schermgebruik schadelijk. Het draagt (in tegenstelling tot wat je zou verwachten) niet bij aan taalontwikkeling. Kinderen worden er minder creatief van en de motoriek oefenen ze er ook niet mee.

Ik zet zelf in op een vrij streng beleid dat door de jaren heen soepeler wordt.
Mijn hoop is dat als ze leren als kind zichzelf te vermaken, interesses ontwikkelen buiten het scherm om, etc. dat ze die vaardigheden blijven behouden.

Tieners moet je ook gewoon wat los laten en hopen dat wat er die eerste 12 jaar in hebt gestopt er uiteindelijk ook weer uitkomt.

Daarnaast vind ik het ook enorm verschillen ze op zo'n scherm doen. Minecraft spelen vs tiktok scrollen bijvoorbeeld. Het eerste is actiever (je moet veel meer zelf nadenken) en ook de kans om schadelijke content tegen te komen is natuurlijk veel minder aanwezig.

En sociale media is natuurlijk sowieso een specifieke categorie want daarin hebben zeker jonge tieners ook echt nog wel begeleiding nodig om te leren wat wel en niet aanvaardbaar is en hoe ze bepaalde dingen kunnen vermijden.
Moiren schreef:
07-07-2025 10:31
Dat was het ook al toen ik puber was hoor.
En de enige reden om naar buiten te gaan was om stiekem te roken of met een vriendje te vozen.
Ja, maar dat is ten minste nog leuk, ik bedoel echt leven.
Candy schreef:
07-07-2025 10:24
Ik begrijp dit heel goed, ik baal ook van al die schermpjes en de manier waarop ze in die vortex worden gezogen. Alles is boeiender dan waar mama mee komt. Soms zou ik de hele teletablet-meuk in het water willen gooien.

Gezien mama hier post heeft mama nog steeds het goede voorbeeld niet gegeven
Solomio schreef:
07-07-2025 11:05
Dan nog is alles boeiender dan waar mama mee komt hoor.
- :-D
S-Groot schreef:
07-07-2025 13:35
Gezien mama hier post heeft mama nog steeds het goede voorbeeld niet gegeven
schaak mat
projectie natuurlijk
We zijn verslaafd aan nutteloos gedrag en het moet maar eens een keer afgelopen zijn !
Moiren schreef:
07-07-2025 12:52
Ik mocht trouwens zelden bellen, veel te duur.
Wij mochten pas bellen toen we tele2 hadden. Moest ik alleen absoluut niet vergeten 1602 in te toetsen voor ik belde, anders moest ik de rekening zelf betalen.
Si abra la puerta hay lobos.
Maar goed, wat ik vervelend vind aan sociale media, is dat het hard werken was om mijn dochters te laten blijven geloven dat ze prachtig zijn en precies goed.
Zelf merk ik dat ook wel: ik word niet gelukkig van twitter, toch blijf ik kijken op twitter, dat maakt me verdrietig, maar ik stop niet en hoe dom is dat van mij?
@Rabarbara: en voor kinderen/tieners is dit natuurlijk nog veel moeilijker. Een leeftijdsgrens voor social media vind ik daarom helemaal geen slecht idee.
07-07-2025 14:32
@Rabarbara: en voor kinderen/tieners is dit natuurlijk nog veel moeilijker. Een leeftijdsgrens voor social media vind ik daarom helemaal geen slecht idee.
Lijkt me prima. Al is dat er al.
Ik ben erg voor geen mobieltjes op school en snap niet waarom het zo lang duurt totdat die wet er komt.
Ruin it yourself.
07-07-2025 14:32
Ik praat hier veel over met mijn kinderen. Ze mochten later op TikTok dan hun vriendinnen. Achteraf begrijpen ze mijn argumenten wel.
Net zoals die telefoons weg uit mijn lokaal: ik merk echt dat het effect heeft.
Candy schreef:
07-07-2025 13:38
projectie natuurlijk

Nou, hier heb je wel een pijnlijk punt natuurlijk!
Want ik ben ik zo'n ouder die haar kids aanspreekt op afwezig gedrag, amper aanspreekbaar zijn en vierkante oogjes...
En ondertussen zit ik zelf...??
Merys schreef:
06-07-2025 21:13

Ik heb mijn kinderen niet beperkt in schermtijd en het zijn nu prima bijna volwassen die hun telefoon ook prima weg kunnen leggen.
Ik heb mijn kind ook nooit beperkingen opgelegd qua schermtijd. Wel bleef de mobiele telefoon tot ze 16 was beneden voor het slapen gaan.

Mijn kind kan haar telefoon een stuk beter weg leggen, dan ik dat kan.

Voor TO zou ik zeggen: pick your battles.
07-07-2025 12:47

Heel veel pubers hadden 40 jaar geleden ook al moeite met contact maken, instanties bellen etc. Verlegenheid is ook echt een (tijdelijk) onderdeel van de puberteit voor de meeste kinderen hoor.
Merys schreef:
07-07-2025 15:24
Heel veel pubers hadden 40 jaar geleden ook al moeite met contact maken, instanties bellen etc. Verlegenheid is ook echt een (tijdelijk) onderdeel van de puberteit voor de meeste kinderen hoor.
Ja, dit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
juliet64 schreef:
07-07-2025 11:14
Ik pik deze er even uit, omdat ik deze idd vaak voorbij zie komen; mijn zoon (inmiddels 24 en het huis uit) en ik hebben al sinds jaar en dag veelvuldig appcontact over van alles en nog wat. Van grappige memes en maffe nieuwsberichten tot klagen over dat de voetbalclub die we allebei volgen wéér niet is gepromoveerd. En soms ontstaan daar hele discussies of gesprekken uit, soms ook niet. Maar in elk geval is het een laagdrempelige maar hele fijne manier om met elkaar in contact te blijven - ook in periodes dat de relatie best slecht was, bleven we dat toch doen. Ik weet zeker dat het zonder deze online manier ingewikkelder was geweest.
Wat mooi. In deze tijd kun je de mobiel inderdaad voor dit soort dingen inzetten.

Dochter is nu op vakantie. Ik krijg dagelijks meerdere foto's 😍. Super leuk en fijn.
Dochters sturen sowieso veel foto's van waar ze mee bezig zijn. Dat is me veel waard.
Je blindstaren op schermtijd lijkt me tekort door de bocht. Er is een groot verschil tussen doomscrollen en sociale interactie.

Of pubers nou doelloos buiten samen rondhangen, met elkaar Msn'en of voicechatten lijkt me redelijk om het even. En dat je ouders het niet allemaal even goed begrijpen hoort juist bij puber zijn.

Maar het is nu dus wel des te belangrijker om als ouder geïnteresseerd te zijn in wat je puber uitspookt. Als je alles te makkelijk wegzet als nutteloze schermtijd krijg je geen indruk waar ze in tijd daarbij allemaal aan besteden. Ook bij bijv. gamen zijn er enorme verschillen. Sommige games, zoals Among Us, lijken eigenlijk op een soort kaartspel als Weerwolven.
MargjeM schreef:
07-07-2025 16:00
Je blindstaren op schermtijd lijkt me tekort door de bocht. Er is een groot verschil tussen doomscrollen en sociale interactie.

Of pubers nou doelloos buiten samen rondhangen, met elkaar Msn'en of voicechatten lijkt me redelijk om het even. En dat je ouders het niet allemaal even goed begrijpen hoort juist bij puber zijn.

Maar het is nu dus wel des te belangrijker om als ouder geïnteresseerd te zijn in wat je puber uitspookt. Als je alles te makkelijk wegzet als nutteloze schermtijd krijg je geen indruk waar ze in tijd daarbij allemaal aan besteden. Ook bij bijv. gamen zijn er enorme verschillen. Sommige games, zoals Among Us, lijken eigenlijk op een soort kaartspel als Weerwolven.

Ik heb ook geregeld met mijn pubers mee gegamed. Om te kijken wat voor spel het was en voor de gezelligheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven