Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaring met non-prep facings?

06-07-2025 22:49 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand ervaring met non-prep facings? Dit zijn hele dunne facings van porselein, die op je eigen tanden geplaatst worden, zonder dat er aan je eigen tanden geslepen hoeft te worden.
Op dit moment heb ik al 10 jaar composietfacings, die inmiddels echt lelijk zijn geworden. Ik zie er tegenop om opnieuw composiet te nemen, omdat ze na 5 jaar al beginnen te verkleuren. Ik hoop dat dit met non-prep van porselein een stuk langer duurt.

Ik heb al behoorlijk gezocht op het web, maar kan behalve een aantal voor- en nafoto’s op de sites van tandartsen, geen echte reviews vinden. Ik zou graag horen wat de ervaringen zijn met de non-prep facings, bijvoorbeeld:
- Ben je tevreden?
- Kun je nog alles eten?
- Ze zijn erg dun, kunnen ze dan nog de tandkleur corrigeren?
- Wat waren uiteindelijk de kosten per facing?
- Waar moet ik rekening mee houden?
- Ik woon in Noord-Holland, maar ben zeker bereid verder te reizen als iemand mij een goede tandarts kan aanraden.
Ik heb porseleinen facings, al weet ik niet of dat 'non-prep' facings zijn. Zijn wel zonder slijpen op mijn tanden geplaatst, voor mij vooral omdat die betreffende tanden stuk korter waren dan de rest.
Heb ze al zeker 10 jaar, misschien wel wat langer zelfs. Destijds € 800,- betaald voor 2 stuks en gewoon bij m'n eigen tandarts laten doen.

Wel heb ik ze de eerste keer gelijk kapot gebeten. Waarschijnlijk omdat het onderste gedeelte alleen facing was en geen tand eronder. Toen nieuwe, iets dikkere laten maken (dit hoefde ik niet te betalen) en kan hier echt alles mee eten. Zijn na al die jaren niet verkleurd terwijl ik wel rook en koffie en thee drink.

Ik kan je mijn tandarts niet aanbevelen omdat die inmiddels met pensioen is en geen idee heb of haar opvolgers dit ook doen :lol:
evy wijzigde dit bericht op 06-07-2025 23:18
Reden: Aanvulling
4.46% gewijzigd
Evy schreef:
06-07-2025 23:15
Ik heb porseleinen facings, al weet ik niet of dat 'non-prep' facings zijn. Zijn wel zonder slijpen op mijn tanden geplaatst
Zover ik nu heb begrepen, moet er voor het plaatsen van een porseleinen facing altijd wat geslepen worden, omdat je tand anders te dik wordt. Dat zou dus betekenen dat jij 10 jaar geleden al non-prep facings hebt gekregen. Ik dacht dat het iets nieuws was :facepalm: De non-prep zijn maar 0,4 mm dik/dun. En daarom ben ik ook wel bang voor dat afbreken, want ik wil mijn voortanden ook een stukje laten verlengen. In ieder geval goed om te horen dat ze echt niet verkleuren, Evy!
Schorremorrie schreef:
06-07-2025 23:52
Zover ik nu heb begrepen, moet er voor het plaatsen van een porseleinen facing altijd wat geslepen worden, omdat je tand anders te dik wordt. Dat zou dus betekenen dat jij 10 jaar geleden al non-prep facings hebt gekregen. Ik dacht dat het iets nieuws was :facepalm: De non-prep zijn maar 0,4 mm dik/dun. En daarom ben ik ook wel bang voor dat afbreken, want ik wil mijn voortanden ook een stukje laten verlengen. In ieder geval goed om te horen dat ze echt niet verkleuren, Evy!
Ik heb even gegoogled en lees dat ze zo dun zijn als een vel papier, die ik nu heb zijn wel iets dikker. De eerste, dus de kapotte, zouden wel eens in de buurt kunnen komen. Maar als non prep nieuw is, dan zullen het gewone geweest zijn. Mijn tanden waren sowieso niet recht dus wellicht pasten ze daarom zonder slijpen :lol:

Maar als je ook voor verlenging wil gaan dan zou ik zeker goed informeren want misschien zijn ze vooral geschikt als extra laagje op je bestaande tand en gewoon niet sterk genoeg als extra stuk tand.
Zijn dat die gebitjes waar je steeds reclames voor ziet?
Maar hoe ging dit bij jullie?
Namen jullie facings om de boel strakker te laten lijken?
Ik heb zelf aan de rechterkant van mijn gebit een snijtand die best ver naar achteren staat.
Verder heb ik een zorgeloos, recht gebit, maar vooral op foto's lijkt het vaak alsof ik een tand mis, er een gat zit.
Ik ga op mijn leeftijd niet meer aan een beugel beginnen voor die ene tand. Maar heb me wel al vaak afgevraagd of hier geen cosmetische oplossing voor is?
Ik heb inmiddels 3 tandartsen gezien die er niks voor voelen en een gezonde tand niet willen afslijpen/ aantasten. Hoe ging dat bij jullie dan?
Hallodaar schreef:
07-07-2025 14:01
Zijn dat die gebitjes waar je steeds reclames voor ziet?
Nee. Het zijn flinterdunne porseleinen plaatjes, die voor jou op maat gemaakt worden.
Hallodaar schreef:
07-07-2025 14:24
Ik heb zelf aan de rechterkant van mijn gebit een snijtand die best ver naar achteren staat.
Verder heb ik een zorgeloos, recht gebit, maar vooral op foto's lijkt het vaak alsof ik een tand mis, er een gat zit.
Ik ga op mijn leeftijd niet meer aan een beugel beginnen voor die ene tand. Maar heb me wel al vaak afgevraagd of hier geen cosmetische oplossing voor is?
Ik heb inmiddels 3 tandartsen gezien die er niks voor voelen en een gezonde tand niet willen afslijpen/ aantasten. Hoe ging dat bij jullie dan?
Het glazuur op mijn voortanden was aangetast, ze verkleurden langs de rand en werden erg gevoelig. En ik had vrij lange snijtanden, beetje Dracula. En een tand naast de voortanden stond een stukje naar achter. Ik besprak in eerste instantie de gevoeligheid van mijn voortanden en de lelijke verkleuring. Daarop heeft mijn tandarts mij verteld over composietfacings. Over mijn voortanden is een dunne laag composiet (witte vulling) aangebracht en ze zijn ook langer gemaakt. De tand ernaast kreeg een dikkere laag waardoor deze weer aansloot op de voortanden. De snijtanden zijn afgeslepen, zodat ze aansloten op de lengte van de rest van mijn gebit. Dit waren dus ook gezonde tanden. Voor de facings is niet geslepen, de tanden zijn wel opgeruwd. Ik weet niet precies wat je bedoelt met strakker te laten lijken. Ik wil geen spierwitte of kaarsrechte Hollywood smile, maar wel een verzorgd gebit. Ik was erg tevreden over het resultaat met de composietfacings, nu zou ik graag een langdurige oplossing willen. Voornamelijk omdat composiet na een paar jaar gaat verkleuren.
Mijn man is tandtechnicus en hij heeft mij in het kort uitgelegd dat je:
- een heeele goede technicus moet vinden om dit mooi te krijgen:
- dat het maar bij ongeveer 5% van de mensen die facings willen gerealiseerd kan worden (omdat je ruimte moet hebben om je tanden heen)
- er maar minimaal aan vorm en lengte mee kan worden gecorrigeerd;
- aan kleur heeel weinig te veranderen is ten opzichte van je natuurlijke tand;
- en als je het goed wil vrij kostbaar is (zeker 1000 euro en wellicht meer).

Laat je dus goed informeren. Composiet verkleurt altijd maar is wellicht wel geschikter voor het resultaat dat je wil bereiken.
Bbubbels schreef:
07-07-2025 19:42
Mijn man is tandtechnicus en hij heeft mij in het kort uitgelegd dat je:
- een heeele goede technicus moet vinden om dit mooi te krijgen:
- dat het maar bij ongeveer 5% van de mensen die facings willen gerealiseerd kan worden (omdat je ruimte moet hebben om je tanden heen)
- er maar minimaal aan vorm en lengte mee kan worden gecorrigeerd;
- aan kleur heeel weinig te veranderen is ten opzichte van je natuurlijke tand;
- en als je het goed wil vrij kostbaar is (zeker 1000 euro en wellicht meer).

Laat je dus goed informeren. Composiet verkleurt altijd maar is wellicht wel geschikter voor het resultaat dat je wil bereiken.
Hier kan ik wat mee, Bbubbels! Dus minimale correctie van vorm, lengte én kleur mogelijk… en ik heb weinig ruimte om mijn tanden heen, dus dat gaat sowieso lastig worden. Er moet bij mij echt gecorrigeerd worden. Ik weet dat dit met composiet een stuk eenvoudiger te realiseren is.
Misschien wegen de nadelen van de composiet (verkleuring en minder duurzaam) inderdaad niet op tegen het corrigerende effect dat er mee bereikt kan worden.
Ik ga nog eens goed nadenken over het vervangen van de huidige facings.
Als het over facings gaat, zie ik meteen de broertjes Roelvink voor me, die in Turkije de boel lieten afslijpen tot maatje melktandjes. En daar gingen dan van die facings overheen.
Ik zie dat weleens voorbij komen en dat zijn altijd van die vage salons ergens in de wereld.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n dun plaatje porselein zo over je tanden te leggen is.
Hallodaar schreef:
07-07-2025 23:16
Als het over facings gaat, zie ik meteen de broertjes Roelvink voor me, die in Turkije de boel lieten afslijpen tot maatje melktandjes. En daar gingen dan van die facings overheen.
En daarna was er altijd pijn en gedoe aan het gebit. En kregen ze spijt.
Hallodaar schreef:
07-07-2025 23:16
Ik ben vooral verbaasd dat celebrities als Taylor Swift of Miley Cyrus zulke slechte veneers hebben genomen. Die hadden alle mogelijkheden om er wat moois van te maken.
Hallodaar schreef:
07-07-2025 14:24
Ik heb zelf precies zo'n tand. In 1e instantie is daar zo'n 15 jaar geleden een composietvulling opgezet. Maar die werd lelijk en ging verkleuren en nu is er een jaar of vier geleden echt een facing/kroon op gezet. Dus de tand wel afgeslepen en een volledige kroon erop, zoals dat ook bij kiezen gebeurd als die kapot zijn. Helemaal top, ziet er een stuk mooier uit, geen schaduw meer waardoor het lijkt alsof je er een gat hebt zitten.

Je zou dus eerst eens voor een composietvulling kunnen gaan en dat aankijken. Ik moest in het begin best wennen qua gevoel, want je lip is gewend dat daar een gat zit, dus met facing voelde dat ineens alsof er een bobbel zat. Maar dat went.

Elke tandarts zou dit moeten kunnen trouwens. Als ze een kroon kunnen zetten op een kies die dat nodig heeft (door gaatjes, of zoals bij mij door veel te grote vullingen uit mijn jeugd), dan kunnen ze dit ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven