Tent of stacaravan seizoensplaats

14-07-2025 14:06 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu een mooie opblaasbare tent, met toebehoren. Maar zit er nu toch over te denken om een caravan te kopen. Maar waar moet ik dan aan denken? Heb de ballen verstand van zo,n ding, Hoeft niet heel groot te zijn. Prijsklasse ong1500/2000 euro. Gaat dan om mijn dochter en mij die er in kunnen.

En ik zit aan een seizoensplaats te denken. Lijkt mij heerlijk om in de weekenden daarheen te vertrekken. En in de zomer gewoon 3 weken. Ik weet dat er vaak wachtlijsten zijn maar kun je je bijv alvast inschrijven voor zo,n seizoen plaats? Of zouden we de tent er eerst neer kunnen zetten? Geen idee of een tent kan blijven staan zolang? (April tot okt). Dit ook om te kijken of het ons überhaupt bevalt.

Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen?
Ik lees mee, sta op het punt een vouwwagen aan te schaffen ipv een tent. Ik wil niet meer op de grond liggen. Een jaar plaats lijkt me leuk, niet te ver weg, toch even er uit.

Overweeg ook om een deel-buddy te vinden, soort co-ouderschap over de vouwwagen en dan om en om gebruiken en kosten delen. Maar dat lijkt in uitvoering/vinden best een gedoe
Als je denkt voor 1500 euro klaar te zijn met een caravan, bedenk dan dat je véél meer kwijt bent dan dat alleen: Verzekering, stalling, onderhoud, afschrijving, extra brandstofverbruik en natuurlijk de camping.
Wij hebben dit jaar ook gekeken naar een tweedehands caravan, maar hebben (hier in de buurt) niets gevonden onder de 7.000 euro wat niet stokoud of foeilelijk was. Heb je al gekeken of je voor jouw budget iets ziet dat naar je zin is?
Pinaco schreef:
14-07-2025 14:30
Wij hebben dit jaar ook gekeken naar een tweedehands caravan, maar hebben (hier in de buurt) niets gevonden onder de 7.000 euro wat niet stokoud of foeilelijk was. Heb je al gekeken of je voor jouw budget iets ziet dat naar je zin is?
Ja heb al wel wat gezien, binnen budget zijn dan niet hele grote caravans maar dat hoeft ook niet. Wil er dan wel graag een voortent en luifel voor hebben.
Ik heb een stacaravan en die valt denk ik wel buiten het door jouw genoemde budget. Prijzen van tourcaravans weet ik niet maar dan zou ik me meer daar op gaan richten.
Daar komen dan de kosten bij voor de plek, verbruik (elektra/water/evt WIFi) en toeristenbelasting. Ik vind het wel echt een aanrader, ik vind het heerlijk om er zo even een weekend tussenuit te kunnen gaan. Daarnaast ben je zowat goedkoper uit dan het boeken van een vakantie.
Aneso schreef:
14-07-2025 14:47
Ik heb een stacaravan en die valt denk ik wel buiten het door jouw genoemde budget. Prijzen van tourcaravans weet ik niet maar dan zou ik me meer daar op gaan richten.
Daar komen dan de kosten bij voor de plek, verbruik (elektra/water/evt WIFi) en toeristenbelasting. Ik vind het wel echt een aanrader, ik vind het heerlijk om er zo even een weekend tussenuit te kunnen gaan. Daarnaast ben je zowat goedkoper uit dan het boeken van een vakantie.
Ja daarom. Ik woon in het noorden dus wil daar ook ergens een seizoensplek vinden. En het hoeft voor ons ook niet echt super de luxe ofzo. Dit jaar gaan wij naar Spanje en dat is bijna net zo duur als een seizoensplek. Terwijl je van een seizoensplek veel vaker kunt genieten. Spanje is maar 10 dagen.

Het lijkt mij gewoon heerlijk, elke keer weer op een plek komen waar je de mensen kent. Waar dochter dan al vriendinnetjes heeft en dat evt mijn volwassen zonen ook af en toe een weekend in de caravan kunnen logeren.
2.000,-? Hm, een kip shelter, een van de kleinste caravans op de Nederlandse markt, doet op marktplaats circa 20.000,-

Maar stacaravans heb je kennelijk wel zo goedkoop
mylittlepony wijzigde dit bericht op 14-07-2025 15:04
29.93% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Nvm
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
14-07-2025 15:00
2.000,-? Hm, een kip shelter, een van de kleinste caravans op de Nederlandse markt, doet op marktplaats circa 20.000,-

Nee wil geen stacaravan, ben mij gewoon aan het Oriënteren op wat mogelijk is.
Ik zei niet dat je dat wil. Ik zag dat iemand zei dat je voor 2.000,- een stacaravan hebt. En jij zei dat je een seizoensplaats wil.

Persoonlijk zou ik nooit aan een caravan van 2.000,- (met luifel en voortent ook nog) beginnen
Tot groot genoegen heb ik toen mijn dochters jong waren een paar jaar met een grote tent à la de Waard Zilvermeeuw een seizoensplaats in het bos op een mooie camping in Overijssel gehad niet heel ver van huis.
Nu ruim volwassen hebben ze het er nog over
Dus ja, met een tent kan dat ook prima :)
Ik zie op MP voor die prijs best leuke dingen. Errug 'retro' (nou ja oud, jaren 70). Maar als je handig bent, best oké

Ben je beetje handig TO?
MyLittlePony schreef:
14-07-2025 15:09
Ik zei niet dat je dat wil. Ik zag dat iemand zei dat je voor 2.000,- een stacaravan hebt. En jij zei dat je een seizoensplaats wil.

Persoonlijk zou ik nooit aan een caravan van 2.000,- (met luifel en voortent ook nog) beginnen
Nee de stacaravan valt buiten het budget zegt diegene.
Maar eens met jou ik zou niet aan een caravan van 2000€ beginnen . Vrees dat er dan heel snel kosten gemaakt moeten worden .
Seizoensplek, aldus google, hier in de buurt zo'n 3000. Mrt-okt
MyLittlePony schreef:
14-07-2025 15:00

Huh? Het gaat toch niet over de grootte van een caravan? De Shelter is een populaire caravan die ook nog tamelijk recent pas op de markt is gebracht.

Als ik op marktplaats inplaats van Kip Shelter, Kip Caravan invoer, dan kom ik op een hele andere bedragen. Daar staan ook een hoop caravans bij rond de 2000 euro.

Dus ook tourcaravans heb je zo goedkoop. Ook van Kip.
MyLittlePony schreef:
14-07-2025 15:09

Waar jij wel of niet aan zou beginnen is de vraag toch helemaal niet?
Yildizlar2 schreef:
14-07-2025 15:13
Nee de stacaravan valt buiten het budget zegt diegene.
Maar eens met jou ik zou niet aan een caravan van 2000€ beginnen . Vrees dat er dan heel snel kosten gemaakt moeten worden .
Hangt ervan af wat je met je caravan wil. Rondtrekken lijkt me inderdaad niet handig met zo'n oud beestje maar als ie het hele jaar op één plek staat kan er niet zo veel mee gebeuren.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
TO, bedoel je dat je met caravan ook naar Spanje wil rijden? of staat dat er los van?
Voor een seizoen plek heb je geen dure luxe caravan nodig. Een ouder model met toilet voldoet dan prima. Zolang maar heel. Zorg coor grote voortent en luifel. Daar leef je in.

Wij stonden jaren op de berenkuil in grolloo. Heerlijk.
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2025 15:36
Hangt ervan af wat je met je caravan wil. Rondtrekken lijkt me inderdaad niet handig met zo'n oud beestje maar als ie het hele jaar op één plek staat kan er niet zo veel mee gebeuren.
Waar je echt op moet letten is wat de camping wil, er zijn camping die de oude(re) caravans weigeren. Willen zich vooral op het duurdere segment richten dus vraag dat goed na, TO.
Een stacaravan voor €2000,- zal ongetwijfeld aanbod in zijn maar dan wel veel risico op veel onderhoudskosten, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

TO ik sta zelf ook in het noorden en daar is echt behoorlijk wat aanbod qua niet al te dure campings. Zelf betaal ik, voor een jaarplek incl verbruik, zo'n €2500,-
Heb je een goede auto die de caravan kan trekken? Er komt nog een inboedel bij/ gasflessen/ verzekering/ stalling…
Er zijn ook nog wel wat praktische dingen aan het bezit van een caravan. Ik zou ook eerst een stalling zoeken, dan pas kopen.

En het is ook heel handig als de caravan een beetje in de buurt van je voordeur kan staan voor in- en uitruimen en schoonmaken.

Rijden met een caravan is ook wel wat oefening en geduld waard want opschieten is ineens een hele andere dimensie. Daarnaast sta je op parkeerplaatsen altijd met een lange combi te hannesen, als je al een plek kunt vinden. Meestal tussen de vrachtauto's. Maar dat is meer een ding voor als je ver weg gaat, misschien in dit geval niet aan de orde.

En een oud beessie heeft meestal geen mover. Dat betekent dat op zijn plek zetten (op de camping, bij je huis, in de stalling, wherever) nogal wat bloed, zweet en tranen kan kosten. Een sterke buur is dan geen overbodige luxe. Ook ventilatie lijkt me een ding in een oud exemplaar.

Daarnaast kunnen dingen als aan- en afkoppelen en de verlichting, stromend water/afvalwater, toilet legen, waterpas zetten, stroom, ook wel een klein gedoetje zijn.

Maar hee, als ie eenmaal staat en je zit lekker met je drankje voor je caravan te turen naar een leuk uitzicht (knappe buur/mooie natuur) dan vergeet je al het gedoe snel en is het vooral genieten.
Hela schreef:
14-07-2025 15:12
Tot groot genoegen heb ik toen mijn dochters jong waren een paar jaar met een grote tent à la de Waard Zilvermeeuw een seizoensplaats in het bos op een mooie camping in Overijssel gehad niet heel ver van huis.
Nu ruim volwassen hebben ze het er nog over
Dus ja, met een tent kan dat ook prima :)

Misschien dat ik idd met de tent begin. Die heb ik tenslotte ook al. Met alles erop en eraan. Het enige wat ik dan nog zou moeten kopen is een goede afrastering voor mijn 2 hondjes. Dit om te kijken of dat idd bevalt, zo,n seizoensplek. Het is dat ik mij gewoon voor nu aan het oriënteren ben, wat er is, de kosten etc.
Lila-Linda schreef:
14-07-2025 15:39
TO, bedoel je dat je met caravan ook naar Spanje wil rijden? of staat dat er los van?
Nee gewoon in Nederland ergens neerzetten. Van april tot oktober, liefst in Friesland of Drenthe. Dan hoef ik nl niet elk weekend km,s te rijden maar ben je er toch lekker uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven