Tent of stacaravan seizoensplaats

14-07-2025 14:06 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu een mooie opblaasbare tent, met toebehoren. Maar zit er nu toch over te denken om een caravan te kopen. Maar waar moet ik dan aan denken? Heb de ballen verstand van zo,n ding, Hoeft niet heel groot te zijn. Prijsklasse ong1500/2000 euro. Gaat dan om mijn dochter en mij die er in kunnen.

En ik zit aan een seizoensplaats te denken. Lijkt mij heerlijk om in de weekenden daarheen te vertrekken. En in de zomer gewoon 3 weken. Ik weet dat er vaak wachtlijsten zijn maar kun je je bijv alvast inschrijven voor zo,n seizoen plaats? Of zouden we de tent er eerst neer kunnen zetten? Geen idee of een tent kan blijven staan zolang? (April tot okt). Dit ook om te kijken of het ons überhaupt bevalt.

Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen?
Nogevendit schreef:
16-07-2025 12:06
Ik ben bekend met de regels,

Ik post het dan ook niet voor jou

heb zelf een caravan gehad en rijd regelmatig met aanhangers. Ik zou TO dan ook niet aanraden om een historische caravan aan te schaffen.
TO heeft een budget. Met maximaal 2000 Euro wordt het een oudje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
16-07-2025 12:11
TO heeft een budget. Met maximaal 2000 Euro wordt het een oudje.
Waarom quote je mij dan?
Wij hebben ook wel eens op een seizoens of voorseizoensplek gestaan. Zeker met kinderen en gezellige mensen moet je op zoek naar de grotere campings met voorzieningen. De kleine campings trekken veel ouderen die komen voor hun rust en op zichzelf zijn. Daar is voor kinderen echt niets aan. De leuke campings waar jouw dochter wat aan heeft zijn vaak kostbaar en snel vol. Een camping die in deze tijd nog zomaar plek heeft is eigenlijk een slecht teken.

Als jouw budget zo beperkt is heb je dan wel geld voor alle bijkomende kosten (stalling, verzekering, onderhoud, mooie camping). En ja je kunt mensen vragen de caravan vervoeren maar daarmee maak je je afhankelijk van je omgeving (of het moet een betaalde professionals zijn). Een goede auto met trekhaak lijkt mij eigenlijk wel een voorwaarde.

En zeer goedkope caravans zijn vaak met een reden zo goedkoop (technisch niet in orde, schimmels, lekkages etc). Voor een degelijke 2e hands moet je budget wat omhoog.
Deze is precies wat je zoekt:

https://www.noordcaravans.nl/aanbod/#19 ... eneemprijs

Betaalbaar, extra zitje, een WC ruimte, gezellig knus, en lijkt netjes te zijn gebruikt. Met voortent zelfs! En in het Noorden van Nederland
Dutchess schreef:
16-07-2025 14:06

Betaalbaar, extra zitje, een WC ruimte, gezellig knus, en lijkt netjes te zijn gebruikt. Met voortent zelfs! En in het Noorden van Nederland
Oh daar ben ik geweest.... Nooit meer!

TO als je gaat kijken, zou ik na de zomer gaan kijken, dat zakken de prijzen iets.
Wij hebben vorig jaar een kleine caravan gekocht uit 1991 voor ruim 2500 euro, dit zijn momenteel normale prijzen.
Onze oude caravan verkocht voor 2750 euro, deze was uit 1992.

Let goed op vochtschade en verende/rotte bodem.

Oude caravans is niks mis mee, wel goed opletten en evt kijken voor een bedrijf welke een keuring kan doen (die nu allemaal geen tijd hebben)

Wij rijden zelf door NL/BE/DUI met onze caravan van dik 30 jaar oud. Maar 600 km is voor ons de max, de vorige eigenaren van onze huidige caravan zijn er vorig jaar gewoon mee naar Spanje gegaan. Vooral goed kijken en opletten is het beste.

Seizoenplaatsen hebben wij nooit gedaan, maar daar kan je volgens mij alles wat rolt kwijt, een toercaravan pik je tenslotte zo op.
https://www.stratingcaravans.nl/caravan ... emen.html/

Heb je een naaimachine? Dan is deze pipo wagen caravan fantastisch! Kijk naar die ruime badkamer. En als je er toch niet ver mee hoeft te rijden, dan hoef jij je nergens druk om te maken.
In die tijden bouwden ze nog echt heel degelijke caravans, die na 50 jaar nog geen vochtproblemen geven.

Koelvriescombinatie, een oven, een ruim bed én een ruime zit. Je hebt helemaal geen voortent meer nodig.
Dutchess schreef:

Wc ruimte ? Met de deur open en je benen in het gangpad misschien. :rofl:

Afbeelding

Plus 1000 euro boven budget.
Nogevendit schreef:
16-07-2025 12:23
Waarom quote je mij dan?
Als aanvulling
Dutchess schreef:
16-07-2025 15:01
https://www.stratingcaravans.nl/caravan ... emen.html/

Heb je een naaimachine? Dan is deze pipo wagen caravan fantastisch! Kijk naar die ruime badkamer. En als je er toch niet ver mee hoeft te rijden, dan hoef jij je nergens druk om te maken.
In die tijden bouwden ze nog echt heel degelijke caravans, die na 50 jaar nog geen vochtproblemen geven.

Koelvriescombinatie, een oven, een ruim bed én een ruime zit. Je hebt helemaal geen voortent meer nodig.
Dit is geen pipo wagen, maar een zeer winterharde caravan van het Zweedse merk Kabe!! Goed merk en heel degelijk!
Dutchess schreef:

Pfff wat een geld zeg!!!
16-07-2025 16:21
Wc ruimte ? Met de deur open en je benen in het gangpad misschien. :rofl:

Afbeelding
Sowieso, ik zie geen eens een wc…
Irregular_Choice schreef:
16-07-2025 18:51
Sowieso, ik zie geen eens een wc…
Is er ook niet. Maar er past ook geen potje in. Of je moet er met je voeten in gaan staan en rechtopstaand kunnen kakken.
16-07-2025 18:53
Is er ook niet. Maar er past ook geen potje in. Of je moet er met je voeten in gaan staan en rechtopstaand kunnen kakken.
Ook handig :mrgreen:
Maar het is dus sowieso geen wc-ruimte haha! Een wastafelruimte :-P)
Dutchess schreef:

Nou dit is niet zo verkeerd toch? Wc hoeft niet, loop wel naar het toiletgebouw.
Lisa2022 schreef:
17-07-2025 09:02
Nou dit is niet zo verkeerd toch? Wc hoeft niet, loop wel naar het toiletgebouw.
Wij zijn bij dat bedrijf geweest, kijk echt alles heel goed na en onder alle kleppen, controleer de bodem.
Wij komen van verder weg, hadden een aanbetaling moeten doen (anders hield hij m niet vast) en na bezichtiging bleek er heel wat mis. Met moeite m'n geld terug kunnen krijgen.

Neem eventueel iemand mee die er iets meer vanaf weet.
Lisa2022 schreef:
17-07-2025 09:02
Ik vind het een hoop geld 😬
Toen ik gisteravond de caravans richting de zwarte cross zag trekken moest ik aan dit topic denken 😆
TO, je klinkt als snel tevreden. Er zijn behoorlijk wat ouderen die hun keurig onderhouden oude caravannetje voor een habbekrats verkopen. Mijn ouders hebben hem zelfs gratis weggegeven. Als je aan iedereen verteld wat je zoekt, dan komt er vast wel zoiets op je pad.
thistle schreef:
18-07-2025 21:37
Toen ik gisteravond de caravans richting de zwarte cross zag trekken moest ik aan dit topic denken 😆
TO, je klinkt als snel tevreden. Er zijn behoorlijk wat ouderen die hun keurig onderhouden oude caravannetje voor een habbekrats verkopen. Mijn ouders hebben hem zelfs gratis weggegeven. Als je aan iedereen verteld wat je zoekt, dan komt er vast wel zoiets op je pad.
Ik denk dat je vooral even heel goed uit moet zoeken wat er allemaal bij komt, wat dat kost en of het mogelijk is. Stalling is inderdaad in hele delen van Nederland een groot probleem, en alles behalve goedkoop àls je al iets vindt. Dan nog verzekering en onderhoud, kan ook zomaar meer zijn dan je denkt. En de standplaats. De populaire campings hebben vaak wachtlijsten, je wilt geen caravan kopen en dan jarenlang geen plek hebben. Wat zijn de kosten van die plek (let vooral ook op of bv stroom en water er nog bij komt, sommige campings verdienen daar leuk op), wat zijn de regels over wat mag qua caravans (mogen tenten überhaupt, heel vaak niet), mag je wel je hele stuk afzetten, dat wordt ook regelmatig niet gewaardeerd.

Van caravans heb ik geen verstand, maar deze dingen heb ik wel eens uitgezocht, dan blijkt het soms minder simpel dan gedacht.
Verzekeren zou ik bij een caravan van €2000,- niet meer doen. Dat is totaal niet meer rendabel. Wij hadden een caravan van 25 jaar oud (gekocht toen hij 15 jaar oud was) en die hebben we ook nooit verzekerd. Nu met een nieuwe uiteraard wel, maar dat gaat over hele andere bedragen dan een paar duizend euro.
Overigens was onze vorige caravan wel een goede investering. Gekocht voor €3000,- en 10 jaar later verkocht voor €3250,- :mrgreen:
Irregular_Choice schreef:
19-07-2025 22:22
Verzekeren zou ik bij een caravan van €2000,- niet meer doen. Dat is totaal niet meer rendabel. Wij hadden een caravan van 25 jaar oud (gekocht toen hij 15 jaar oud was) en die hebben we ook nooit verzekerd. Nu met een nieuwe uiteraard wel, maar dat gaat over hele andere bedragen dan een paar duizend euro.
Overigens was onze vorige caravan wel een goede investering. Gekocht voor €3000,- en 10 jaar later verkocht voor €3250,- :mrgreen:
Ik weet niet hoe het met caravans zit, maar bij mijn vakantiehuis achtig iets (denk aan een stacaravan, het is net iets anders, maar vergelijkbaar) gaat de verzekering ook om bv schade die het ding zelf veroorzaakt als hij bv in een storm weg zou waaien.
Net even opgezocht, en blijkbaar valt een caravan als hij aan je auto zit onder de wa verzekering van de auto, maar zodra hij los is niet meer.
Dan hangt het wellicht een beetje af van wanneer en waar je staat. Hoe groter deel van een jaar iets ergens staat, hoe meer kans op dergelijke dingen. Als je alleen in het zomer twee weken op een camping staat met jou er bij, speelt dat veel minder natuurlijk.
nausicaa schreef:
20-07-2025 02:43
Ik weet niet hoe het met caravans zit, maar bij mijn vakantiehuis achtig iets (denk aan een stacaravan, het is net iets anders, maar vergelijkbaar) gaat de verzekering ook om bv schade die het ding zelf veroorzaakt als hij bv in een storm weg zou waaien.
Net even opgezocht, en blijkbaar valt een caravan als hij aan je auto zit onder de wa verzekering van de auto, maar zodra hij los is niet meer.
Dan hangt het wellicht een beetje af van wanneer en waar je staat. Hoe groter deel van een jaar iets ergens staat, hoe meer kans op dergelijke dingen. Als je alleen in het zomer twee weken op een camping staat met jou er bij, speelt dat veel minder natuurlijk.
Ik heb nog nooit gehoord dat een hele caravan weg is gewaaid tijdens een storm. Alleen 1 keer 1 omgevallen bij zo’n valwind. Maar voor schade aan andermans eigendommen ben je toch ook al verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering? Wij in ieder geval wel. De caravanverzekering is bij ons voor schade aan de caravan zelf of diefstal van de caravan. En ik heb hagel- en stormschade mee verzekerd.
Wij hebben jarenlang een mei-arrangement gedaan met de tent. Dat was een arrangement waarbij je in de maand mei mag staan voor x-bedrag. Aangezien ik de meivakantie vrij heb en Hemelvaart en Pinksteren er vaak in valt, vonden wij dat heerlijk. We hebben een kachel voor koude momenten.

In de coronaperiode hebben we een caravan gekocht en hebben we een seizoensplek genomen. Wij konden de caravan zelf niet trekken, maar vanuit de camping werd dat wel aangeboden om de caravan naar de stalling te brengen.

Wij hebben de caravan weer verkocht, want weekendactiviteiten namen toe naarmate dochter ouder werd. Nu gaan we weer met de tent op vakantie en voelt het ook wel weer lekker om niet vast te zitten aan een plek, camping of campinggasten.
Fox off!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven