Wie geniet ervan serre/overkapping?
maandag 21 juli 2025 om 07:32
Als ik buiten zit dan voel ik graag wat wind op mijn gezicht en heb ik graag de lucht boven mij, anders heb ik nog het idee dat ik binnen zit.
Een vriendin heeft een hele mooie overkapping in haar tuin waar ik graag onder zit, maar daarvan is een gedeelte van het dak van glas en twee kanten zijn open. Daarnaast heeft zij een gigantische tuin waardoor je niet het gevoel hebt in een doosje te zitten.
Sorry ik ben er nooit zo enthousiast over merk ik, tenzij het echt een losstaande overkapping is en je een grote tuin hebt.
Een vriendin heeft een hele mooie overkapping in haar tuin waar ik graag onder zit, maar daarvan is een gedeelte van het dak van glas en twee kanten zijn open. Daarnaast heeft zij een gigantische tuin waardoor je niet het gevoel hebt in een doosje te zitten.
Sorry ik ben er nooit zo enthousiast over merk ik, tenzij het echt een losstaande overkapping is en je een grote tuin hebt.
maandag 21 juli 2025 om 07:44
Wij hebben er een en zitten er echt heel veel
Luxe tuinset eronder met heerlijke bank
Waar ik veel lig/zit met de telefoon(Netflix oid) of een boek.
Ook zetten we onze ligstoelen buiten dan zorg ik dat hoofd onder de overkapping ligt(dus in de schaduw) en de rest erbuiten.
Wij hebben een vaste overkapping aan het huis vast, niet van glas.
Ons leven speelt zich als we thuis zijn grotendeels onder de overkapping af,heerlijk buiten.
Onze zit wel aan het huis vast.
Voor in de avond hebben we speciale buiten zonwering die we kunnen laten zakken als de zon laag staat (en onder de veranda gaat schijnen) anders wordt het te warm.
Luxe tuinset eronder met heerlijke bank
Waar ik veel lig/zit met de telefoon(Netflix oid) of een boek.
Ook zetten we onze ligstoelen buiten dan zorg ik dat hoofd onder de overkapping ligt(dus in de schaduw) en de rest erbuiten.
Wij hebben een vaste overkapping aan het huis vast, niet van glas.
Ons leven speelt zich als we thuis zijn grotendeels onder de overkapping af,heerlijk buiten.
Onze zit wel aan het huis vast.
Voor in de avond hebben we speciale buiten zonwering die we kunnen laten zakken als de zon laag staat (en onder de veranda gaat schijnen) anders wordt het te warm.
gerbera wijzigde dit bericht op 21-07-2025 07:46
Reden: Aanvullend
Reden: Aanvullend
18.42% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 07:46
Wij hebben er 2. Een aan het huis en een in de tuin. Beiden kunnen ze dicht (met glazen pannelen) en ze zijn beiden sfeervol ingericht met gewone meubels. Wij zitten er heel vaak. Zodra het weer het toelaat (en dat is door de ligging al vroeg in het voorjaar) zitten we daar. Vrijwel elke dag en zomers de hele dag. Bijna elke dag koken en eten we er ook. Het is de perfecte plek om lekker buiten te zijn.
maandag 21 juli 2025 om 08:01
Mijn ouders hebben het aan het huis. Met kunststof doorzichtig dak. Scheelt weinig licht. Met warme dagen blijft de warmte er onder hangen en dat maakt dat het in huis echt heel warm wordt.
Op warme dagen (22+) kun je er ook niet goed onder zitten. Mijn ouders vinden het heerlijk dat ze in april al zo veel buiten kunnen zitten als ik er ben ga ik altijd er net niet onder zitten. Het lijkt mij vreselijk om zoiets te hebben.
maandag 21 juli 2025 om 08:37
Wij hebben een overkapping aan huis waardoor we een droge verbinding hebben met onze twee achterdeuren. De overkapping zit tussen onze schuur en de uitbouw van de buren. De voorkant is open. Onze tuin is op het noorden dus veel zon komt er niet. Het is vooral lekker om er droog te kunnen zitten en de was er eventueel neer te kunnen zetten. De tuinmeubels blijven er ook droog. Onze overkapping is van polycarbonaat dus neemt niet veel licht weg uit huis; nu wonen wij ook in een doorzonwoning en komt het meeste licht van de zuidkant. Nu met al die regen kan de achterdeur ook openstaan zonder dat het naar binnen regent.
Maar mensen gaan voorbij
maandag 21 juli 2025 om 08:38
maandag 21 juli 2025 om 08:43
Deze snap ik niet. De achterdeur zit toch in je huis?
Ik zou wel een overkapping willen, maar inderdaad niet aan het huis. Onze tuin ligt op het westen en het is overdag al vrij donker in ons huis. We hebben in de tuin wel de perfecte plek voor een overkapping. Maar ik zou hem dan inderdaad met een dichter achterkant en 1 zijkant willen en de rest gewoon open. Meer een kapschuur zeg maar. En van hout, geen glas.
maandag 21 juli 2025 om 08:47
Ik vind al die aanbouwsels ook zelden mooi.
Mijn broer heeft er een van metaal glas, aan het huis. Met feestjes is het wel makkelijk als het regent enzo, toch meer ruimte. Geen idee of ze er zelf veel zitten.
maandag 21 juli 2025 om 08:48
maandag 21 juli 2025 om 09:11
Dit, een serre misschien nog wel omdat je daar veel woonruimte voor terug krijgt maar een overkapping aan het huis kost je meer aan zonlicht dan dat het je oplevert aan buiten zitten.
maandag 21 juli 2025 om 09:16
Ik ken verschillende mensen met een overkapping.
De prettigste overkappingen staan los in de tuin en er is nog genoeg ruimte over in de rest van de tuin en nemen geen licht weg uit het huis. Die twee zitten vast aan een schuurtje. De een gebruikt het voornamelijk om droog en uit de zon te kunnen klussen/knutselen aan fietsen. De ander heeft er een kleine keuken en een bbq staan. De bbq wordt daardoor veel meer gebruikt dan enkel als het warm en/of droog is en het zijn kookfanaten, dus dat wil wel.
Als ik minder enthousiast ben, is het vaak omdat:
- Er helemaal geen tuin overblijft.
- Tegen het huis aan, waardoor het binnen licht wegneemt.
- Lelijke constructie.
- Onhandige locatie. Bijvoorbeeld dat de opening dusdanig is, dat op het heetste van de dag, dus zon er nog vol instaat.
- Sommigen hebben er ook een tv in staan, waar alle buren dan van mee moeten genieten.
De prettigste overkappingen staan los in de tuin en er is nog genoeg ruimte over in de rest van de tuin en nemen geen licht weg uit het huis. Die twee zitten vast aan een schuurtje. De een gebruikt het voornamelijk om droog en uit de zon te kunnen klussen/knutselen aan fietsen. De ander heeft er een kleine keuken en een bbq staan. De bbq wordt daardoor veel meer gebruikt dan enkel als het warm en/of droog is en het zijn kookfanaten, dus dat wil wel.
Als ik minder enthousiast ben, is het vaak omdat:
- Er helemaal geen tuin overblijft.
- Tegen het huis aan, waardoor het binnen licht wegneemt.
- Lelijke constructie.
- Onhandige locatie. Bijvoorbeeld dat de opening dusdanig is, dat op het heetste van de dag, dus zon er nog vol instaat.
- Sommigen hebben er ook een tv in staan, waar alle buren dan van mee moeten genieten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 21 juli 2025 om 09:23
Wij hebben er een aan huis, maar aan de 2 kanten open en wij zitten daardoor veel meer buiten. Staat een loungebank onder en een tafel met 4 stoelen. Ik zit lekker veel buiten te lezen, eten , spelletjes doen.
Doordat het aan 2 kanten open is wordt het niet te warm, tenzij het buiten 30 graden is. Hebben hem nu 13 jaar, maar nog altijd heel blij mee.
Hebben wel een grote tuin dus kan nog altijd op het gras met een parasol. Het is voor ons echt een verlengde van de huiskamer.
Doordat het aan 2 kanten open is wordt het niet te warm, tenzij het buiten 30 graden is. Hebben hem nu 13 jaar, maar nog altijd heel blij mee.
Hebben wel een grote tuin dus kan nog altijd op het gras met een parasol. Het is voor ons echt een verlengde van de huiskamer.
maandag 21 juli 2025 om 09:27
maandag 21 juli 2025 om 09:28
AnAppleADay schreef: ↑21-07-2025 09:11Dit, een serre misschien nog wel omdat je daar veel woonruimte voor terug krijgt maar een overkapping aan het huis kost je meer aan zonlicht dan dat het je oplevert aan buiten zitten.
Onze overkapping maakt het huis wel wat donkerder, maar dat is t extra buitenleven meer dan waard.
En t ligt aan je huis, heb je een rijtjes huis dan kost het je veel daglicht
Heb je aan de zijkant ook ramen dan is t beter te doen.Wij hebben 1 zijkant van het huis die grotendeels uit glas bestaat .
Als we thuis zijn zit ik de hele dag onder de veranda (aan 2 zijden aan t huis gebouwd, aan 2 zijden open) ik zit er nu ook, en ook als het regent zitten we hier heerlijk.
Toen ik nog werkte sliep ik hier zelfs overdag na een nachtdienst ( wel onder een dekentje)
Van buiten zijn voel ik mij zoveel prettiger.
maandag 21 juli 2025 om 09:28
Wij hebben er 1, aan het huis vast en we zijn er heel erg blij mee!! We zitten er zeker dagelijks van maart tot oktober/november. Er staat een eettafel en een daybed. We zitten er om te lezen, te eten, spelletje te spelen,... Ook handig om de was te drogen als het plots begint te regenen. Ik zit er nu ook

maandag 21 juli 2025 om 09:34
Wij hebben een schuurtje aan zijkant huis vast met een deur aan de voor- en achterkant, ons huis heeft dan een deur aan de voorkant en een achterdeur bij de keuken. Vandaar twee achterdeuren ( eigenlijk drie want de schuurdeur aan de voorkant is feitelijk ook een 'achterdeur')Irregular_Choice schreef: ↑21-07-2025 08:43Deze snap ik niet. De achterdeur zit toch in je huis?
Ik zou wel een overkapping willen, maar inderdaad niet aan het huis. Onze tuin ligt op het westen en het is overdag al vrij donker in ons huis. We hebben in de tuin wel de perfecte plek voor een overkapping. Maar ik zou hem dan inderdaad met een dichter achterkant en 1 zijkant willen en de rest gewoon open. Meer een kapschuur zeg maar. En van hout, geen glas.
Maar mensen gaan voorbij

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in