Wie geniet ervan serre/overkapping?
maandag 21 juli 2025 om 09:36
Roxy schreef: ↑21-07-2025 09:28Wij hebben er 1, aan het huis vast en we zijn er heel erg blij mee!! We zitten er zeker dagelijks van maart tot oktober/november. Er staat een eettafel en een daybed. We zitten er om te lezen, te eten, spelletje te spelen,... Ook handig om de was te drogen als het plots begint te regenen. Ik zit er nu ook![]()
![]()

Tip voor wie nog bouwen gaat: maak er 1 aan t huis vast en maak er een groot balkon op.
En dan openslaande deuren vanuit je slaapkamer.
Slapen met de deuren open of s morgens vroeg met de deuren open nog in bed liggen...zo lekker!!
Ooit sleepten we de matrassen zelfs naar buiten en sliepen onder de sterren ( helaas we waren niet alleen, dus door de muggen doen we dat niet meer) romantisch was t zeker.
Ons balkon is meestal te warm om te zitten
En ik zit er liever onder ( door huidproblemen blijf ik beter uit de zon)maar er staan wat plantenbakken met fleurige bloemen en ik zet er soms een wasrekje neer.' t voegt veel toe aan de beleving van het huis.
Het maakt de veranda wel duurder(stevigere constructie en balkonhek) maar wij vonden t het zeker waard en als je toch aan t bouwen bent... Is t een overweging.
gerbera wijzigde dit bericht op 21-07-2025 09:50
50.80% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 09:40
Aan het huis zou ik niet willen, de redenen zijn al vaak genoemd.
Een dichte overkapping/serre zie ik de toegevoegde waarde niet van. Dan kun je volgens mij net zo goed gewoon binnen gaan zitten.
Wij hebben een houten overkapping aan de schuur, dat vind ik wel ideaal. Neemt geen licht weg in huis en ziet er ook echt leuk uit. Het is bij ons een L-vorm, de voorkant en 1 zijkant zijn open, dus je zit nog wel echt 'buiten' en in de wind. Wij zitten daar heel graag als het regent (maar wel warm is) of juist voor de schaduw. 's Avonds is het daar heel gezellig zitten vind ik. Kaarsjes aan, boekje erbij, heerlijk.
Een dichte overkapping/serre zie ik de toegevoegde waarde niet van. Dan kun je volgens mij net zo goed gewoon binnen gaan zitten.
Wij hebben een houten overkapping aan de schuur, dat vind ik wel ideaal. Neemt geen licht weg in huis en ziet er ook echt leuk uit. Het is bij ons een L-vorm, de voorkant en 1 zijkant zijn open, dus je zit nog wel echt 'buiten' en in de wind. Wij zitten daar heel graag als het regent (maar wel warm is) of juist voor de schaduw. 's Avonds is het daar heel gezellig zitten vind ik. Kaarsjes aan, boekje erbij, heerlijk.
maandag 21 juli 2025 om 09:46
Wij hebben er een aan de zijkant van onze tuin. Ik vond het vooraf een onnodige uitgave, dacht niet dat ik er vaak zou zitten. In de praktijk vind ik hem fijner dan verwacht. Het scheelt erg in het inkijken vanuit de tuin van onze buren, dat is ook fijn.
Maar ik zit er ook veel vaker dan ik dacht. Als het een lekkere temperatuur is, maar regenachtig, of als het net te fris is om echt buiten te zitten, of juist te warm, dan zit je daar heerlijk. We hebben er nu ook een hottub in staan en in de winter kunnen we nog 1 zijkant dichtmaken met glazen panelen en dan zit je er ook heerlijk uit de wind de tuin in te kijken. In het plafond zitten twee glazen koepels, zodat het binnen ook licht genoeg is overdag.
Maar wij hebben wel een hele grote tuin met nog heel veel plek om echt buiten te zijn. In een gewone tussenwoningtuin zou ik het nog steeds onnodig vinden en liever die ruimte gebruiken om echt buiten te kunnen zitten.
Maar ik zit er ook veel vaker dan ik dacht. Als het een lekkere temperatuur is, maar regenachtig, of als het net te fris is om echt buiten te zitten, of juist te warm, dan zit je daar heerlijk. We hebben er nu ook een hottub in staan en in de winter kunnen we nog 1 zijkant dichtmaken met glazen panelen en dan zit je er ook heerlijk uit de wind de tuin in te kijken. In het plafond zitten twee glazen koepels, zodat het binnen ook licht genoeg is overdag.
Maar wij hebben wel een hele grote tuin met nog heel veel plek om echt buiten te zijn. In een gewone tussenwoningtuin zou ik het nog steeds onnodig vinden en liever die ruimte gebruiken om echt buiten te kunnen zitten.
maandag 21 juli 2025 om 09:48
Wij hebben allebei. Een overkapping en een serre. De overkapping vind ik fijn, omdat ik niet in de zon zit, maar wel buiten. Er zit een grote glazen koepel in. Genoeg licht in de woonkamer nog. De serre zit aan de keuken vast. Een heerlijke plek als het te koud is om buiten te zitten. Aan beide kanten grote ramen wat zowel voor veel licht in de keuken zorgt als voor een mooi zicht op de tuin. We hebben best een grote tuin dus er blijft bij ons genoeg tuin over.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 21 juli 2025 om 10:17
Een serre lijkt me heerlijk in de winterJohanna schreef: ↑21-07-2025 09:48Wij hebben allebei. Een overkapping en een serre. De overkapping vind ik fijn, omdat ik niet in de zon zit, maar wel buiten. Er zit een grote glazen koepel in. Genoeg licht in de woonkamer nog. De serre zit aan de keuken vast. Een heerlijke plek als het te koud is om buiten te zitten. Aan beide kanten grote ramen wat zowel voor veel licht in de keuken zorgt als voor een mooi zicht op de tuin. We hebben best een grote tuin dus er blijft bij ons genoeg tuin over.

Maar mensen gaan voorbij
maandag 21 juli 2025 om 11:06
Hier ook een overkapping, van 4 bij 6, achter in de tuin. We hebben er een heerlijke loungehoek waar ik in zit als het kan. In het voorjaar en de herfst is het nog lekker warm. Wij hebben ipv glas gekozen voor tentzeil met transparante ramen (die kan je bij een zeilmaker voor boten laten maken). Ideaal, afhankelijk van de wind kunnen we bepaalde delen oprollen naar boven zodat het door kan waaien. Het liefst zit ik daar de hele zomer, hou echt van mn overkapping, het fijnste plekje van waar we wonen

maandag 21 juli 2025 om 12:14
Een overkapping in 't midden van de tuin zou ik nooit zitten. Te veel moeite en te ver om daar te raken met mijn spullen.
Wij hebben een overkapping die open is aan de zijkanten. Ik voel de wind dus.
Het is echt een verlengstuk van ons huis, waar we in de zomer zo'n beetje elke dag eten als het niet regent of te koud is.
Het is een soort all-in-one-ruimte, want man sport er ook, een deel van de vuilbakken staan er, de fietsen staan er, we lezen er, het staat vol kruiden aan de randen, ...
Het is ook nog eens zwevend. De tuin is op -0.5, het huis en het terras op +0.5. We hebben dus ook nog uitzicht op de tuin en alle tuinen in de buurt.
Wij hebben een overkapping die open is aan de zijkanten. Ik voel de wind dus.
Het is echt een verlengstuk van ons huis, waar we in de zomer zo'n beetje elke dag eten als het niet regent of te koud is.
Het is een soort all-in-one-ruimte, want man sport er ook, een deel van de vuilbakken staan er, de fietsen staan er, we lezen er, het staat vol kruiden aan de randen, ...
Het is ook nog eens zwevend. De tuin is op -0.5, het huis en het terras op +0.5. We hebben dus ook nog uitzicht op de tuin en alle tuinen in de buurt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 21 juli 2025 om 12:26
Dat ligt er helemaal aan wat je zelf fijn vindt, hier komt de veranda over de hele breedte van het huis en dan juist om het directe zonlicht te weren, we zijn geen fan van direct zonlicht binnen en het wordt bloedje heet in huis, ( nieuwbouw en dus blijft de warmte lekker hangen )achterkant staat de hele dag zon op en we hebben 2 X openslaande deuren en rondom ramen , ik wil dan juist niet zomers gordijnen en andere verduistering, voro ons dus ideale oplossing, we kunnen vaker buiten zitten, en het is een verlengde van het huis icm dan nog met het terras ook.
maandag 21 juli 2025 om 12:38
Wij hebben hem aan huis, van aluminium en glas. Neemt echt bijna geen licht weg in huis. We hebben er 1 die dicht kan waardoor het snel warm wordt. Van april t/m oktober zitten we er veel en ook in de wintermaanden met de heater aan nog wel eens. Open wordt het zomers niet veel heter als in de tuin. We hebben de vloer en zijwanden geïsoleerd, en de ruimte sfeervol ingericht. Echt een aanvulling op je woning.
maandag 21 juli 2025 om 12:41
Wij hebben een glazen overkapping direct aan het huis en dat scheelt nauwelijks licht. Wij zijn er al jaren heel blij mee en zitten er vaak. Behalve als het buiten heel heet is want dan is het onder de overkapping nog warmer. Met regenweer is het juist weer heel fijn want ik kan droog naar de schuur lopen. Ook natte of vieze spullen staan droog onder de overkapping en ons tuinstoelen en tafels staan er ook het hele jaar onder en zijn nog steeds mooi.
poesminoes wijzigde dit bericht op 21-07-2025 17:23
Reden: Stomme spelfout
Reden: Stomme spelfout
0.33% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 16:40
Wij hebben 'm aan de garage vast, achterin de tuin. Het leuke van daar zitten is dat je echt 'in' de tuin zit, ipv voor de tuin.
Dat vind ik ook het grootste nadeel van de overkapping aan je huis: je tuin (het groen dus, de beplanting) komt verder van het huis te liggen. Daarom hebben wij ons terras ook pas halverwege de tuin, ipv aan huis.
En verder is het ook smaak: ik vind de aluminium en glazen overkappingen foeilelijk, en een houten overkapping maakt het huis heel donker
Dat vind ik ook het grootste nadeel van de overkapping aan je huis: je tuin (het groen dus, de beplanting) komt verder van het huis te liggen. Daarom hebben wij ons terras ook pas halverwege de tuin, ipv aan huis.
En verder is het ook smaak: ik vind de aluminium en glazen overkappingen foeilelijk, en een houten overkapping maakt het huis heel donker
maandag 21 juli 2025 om 17:28
Wij hebben er eentje met een plexiglas dak , ene zijkant is ons huis, andere zijkant een muurtje tussen de buren en ons en daarboven is het open. De eerste zomer werd het echt warm, dus het 2e jaar hebben we een doek erop laten leggen, die we automatische in en uit kunnen rollen. Het scheelt zeker 5 graden, het blijft binnen ook koeler.
Ik vind het qua lichtinval niet veel uitmaken, heb nooit het idee gehad dat het donkerder werd in huis.
En als het zoals nu hoost van de regen, maar nog wel boven de 20 graden is, kun je er gewoon blijven zitten.
Ook alle tuinkussens en tuttemerulletjes kun je gewoon laten liggen, ik vind het een aanwinst.
Ik vind het qua lichtinval niet veel uitmaken, heb nooit het idee gehad dat het donkerder werd in huis.
En als het zoals nu hoost van de regen, maar nog wel boven de 20 graden is, kun je er gewoon blijven zitten.
Ook alle tuinkussens en tuttemerulletjes kun je gewoon laten liggen, ik vind het een aanwinst.
"Boring conversation anyway"
maandag 21 juli 2025 om 17:30
Hier 1 aan het huis vast, het is onze 2e woonkamer waar we van februari tot oktober zitten. Ik vind het heerlijk. Er is nog meer dan genoeg tuin over. Als het heel heet is zitten we verderop in de tuin, maar als het regent kunnen we lekker blijven zitten. Het zorgt er ook voor dat het koeler in huis is op hete dagen. Ik kan hem niet meer missen.
maandag 21 juli 2025 om 18:10
De overkapping aan ons huis heeft 3 gigantische dakramen in het platte dak die ook open kunnen. Veel licht in huis dus. En handig om overtollige warmte kwijt te raken. Deze ramen hebben ook zonnewering en verduistering die makkelijk open en dicht kan.
Uiteindelijk bepaalt de hoeveelheid geld dat je er aan wil uitgeven hoe mooi, licht, praktisch, sfeervol, etc. je overkapping is.
In onze achtertuin hebben we een veranda dat meer een poolhouse is. In dezelfde stijl als ons huis. Met mooie meubels, verlichting, planten. Alleen geen pool.
Uiteindelijk bepaalt de hoeveelheid geld dat je er aan wil uitgeven hoe mooi, licht, praktisch, sfeervol, etc. je overkapping is.
In onze achtertuin hebben we een veranda dat meer een poolhouse is. In dezelfde stijl als ons huis. Met mooie meubels, verlichting, planten. Alleen geen pool.
maandag 21 juli 2025 om 18:13
We hadden een tuinkamer, maar zaten er nooit. Altijd te koud of te warm, de ramen lijken altijd vies.
En als we zoveel hebben geïnvesteerd in een comfortabele mooie woonkamer, waarom zou ik dan in een tuinkamer gaan zitten?
Eigenlijk zie ik nooit een serre/tuinkamer/overkapping met mensen erin. Nooit. Nergens.
En als we zoveel hebben geïnvesteerd in een comfortabele mooie woonkamer, waarom zou ik dan in een tuinkamer gaan zitten?
Eigenlijk zie ik nooit een serre/tuinkamer/overkapping met mensen erin. Nooit. Nergens.
maandag 21 juli 2025 om 19:02
Ik heb een grote aluminium overkapping achter het huis, direct aan het huis vast. Met glazen dak, zo’n 8 meter breed en 4/ 4,5 meter diep. In één woord: HEERLIJK!!! Ik zou het zo weer doen. Ik zit nu zó veel vaker in mijn tuin dan toen ik nog geen overkapping had! Ik vind het ook enorm fijn om loungeset kussens en houten tafels droog te kunnen laten staan, droog achter mn huis te kunnen lopen, droog naar de schuur te kunnen etc. En inderdaad, een wasrek neerzetten als ik wil. Ik heb er een heerlijke loungeset onder staan en heb het echt gezellig gemaakt, maar wel heel netjes.
Wil je een overkapping, dan zou ik:
* Altijd kiezen voor een glazen dak. Is duurder, maar zóveel mooier. Die plastic daken doen me echt denken aan kippenhokken, sorry. En ze nemen licht weg, wat glas totaal niet doet. Vanaf mn bank kijk ik nog steeds rechtstreeks naar de wolken buiten.
* Altijd kiezen voor een overkapping aan het huis vast. Wanneer je een overkapping los van je huis neemt, moet je alsnog door de regen om ernaar toe te lopen. Dat doe je niet (ik niet althans). Ik vond het juist zo heerlijk dat ik in de regen mijn achterdeur en schuifpui gewoon volledig open kan laten (of heel praktisch, de kattenbak buiten even droog uit kan scheppen etc).
Mijn overkapping is echt het verlengde van m’n huiskamer. Mooi vloerkleed etc.
Wil je een overkapping, dan zou ik:
* Altijd kiezen voor een glazen dak. Is duurder, maar zóveel mooier. Die plastic daken doen me echt denken aan kippenhokken, sorry. En ze nemen licht weg, wat glas totaal niet doet. Vanaf mn bank kijk ik nog steeds rechtstreeks naar de wolken buiten.
* Altijd kiezen voor een overkapping aan het huis vast. Wanneer je een overkapping los van je huis neemt, moet je alsnog door de regen om ernaar toe te lopen. Dat doe je niet (ik niet althans). Ik vond het juist zo heerlijk dat ik in de regen mijn achterdeur en schuifpui gewoon volledig open kan laten (of heel praktisch, de kattenbak buiten even droog uit kan scheppen etc).
Mijn overkapping is echt het verlengde van m’n huiskamer. Mooi vloerkleed etc.
hartje567 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 19:06
12.33% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 19:05
Die van ons zit aan de achterkant van het huis. Niemand ziet mij daar zitten.Dutchess schreef: ↑21-07-2025 18:13We hadden een tuinkamer, maar zaten er nooit. Altijd te koud of te warm, de ramen lijken altijd vies.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 21 juli 2025 om 19:17
Deze zit meestal aan de achterkant van de woning of staat in de tuin, kijk jij overal naar binnen of en waar je mensen ziet zitten?
Ik zit heel vaak onder de overkapping die dus los in de tuin staat. Niemand die mij vanaf de weg ziet zitten.
maandag 21 juli 2025 om 21:08
Wij hebben die van ons onlangs afgebroken. Het was iets van aluminium met doorzichtige platen en 2 glazen schuifwanden. Ik vond het lelijk. (Een mooie houten overkapping was al veel beter geweest)
We gebruikte m alleen voor opslag van tuinmeubilair en kinderspeelgoed.
We zaten er nooit, want veel te warm onder dat ding. Geen wind.
Als het geen lekker weer is zit ik liever binnen.
In de 3 jaar dat we hier wonen hebben we er nog nooit ingezeten.
Het was wel handig voor de bezorger om pakketjes onder te leggen. Dat is het enige wat ik nu mis.
We gebruikte m alleen voor opslag van tuinmeubilair en kinderspeelgoed.
We zaten er nooit, want veel te warm onder dat ding. Geen wind.
Als het geen lekker weer is zit ik liever binnen.
In de 3 jaar dat we hier wonen hebben we er nog nooit ingezeten.
Het was wel handig voor de bezorger om pakketjes onder te leggen. Dat is het enige wat ik nu mis.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in