Vriendin gaat trouwen
zondag 20 juli 2025 om 17:56
Ha,
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
maandag 21 juli 2025 om 16:15
Lijkt mij ook niet. TO kan toch gewoon appen 'joooh, ik hoorde van Trudy dat zij de uitnodiging al ontvangen heeft, is de mijne ook al onderweg?'Vivalafete25 schreef: ↑21-07-2025 16:07Als het niet relevant is, waarom zo expliciet benoemen om het gegeven achterwege te houden?
De twijfel is nou eenmaal ontstaan doordat ze die vriendin tegenkwam en die bepaalde informatie deelde. Er is toch niks mis mee om dat te benoemen?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 21 juli 2025 om 16:17
Inderdaad, niks vreemds aan om te zeggen: hoorde van Truus dat zij vorige week een uitnodiging heeft ontvangen. Ik heb zelf nog niets gezien dus vroeg me of of er iets mis gaat?
Maar gewoon zeggen: de bruiloft is over 4 (?) weken, wanneer kan ik de uitnodiging verwachten?
Wat ga je doen TO? Wanneer ga je haar bellen of appen?
Maar gewoon zeggen: de bruiloft is over 4 (?) weken, wanneer kan ik de uitnodiging verwachten?
Wat ga je doen TO? Wanneer ga je haar bellen of appen?
tulpje22 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 16:25
17.17% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 16:20
Nee daar is niks mis mee, je kan het ook wel benoemen. Maakt niet zoveel uit in mijn ogen. De aanleiding noemen tot je vraag hoeft niet per se, de kern is: komt er nog een uitnodiging ja of nee?Vivalafete25 schreef: ↑21-07-2025 16:07Als het niet relevant is, waarom zo expliciet benoemen om het gegeven achterwege te houden?
De twijfel is nou eenmaal ontstaan doordat ze die vriendin tegenkwam en die bepaalde informatie deelde. Er is toch niks mis mee om dat te benoemen?
maandag 21 juli 2025 om 16:24
Het kan als het inderdaad echt al heel bijna is maar sommigen sturen uitnodigingen heel kort van tevoren. Ik zou dus wel benoemen dat je van vriendin hebt gehoord dat ze de uitnodiging had gekregen, want dat is de reden dat je nu denkt… huh waar is die van mij?
Als vriendin hem niet had gehad, had TO dit niet bedacht en gewoon gedacht dat ze vrij laat waren met uitnodigen.
maandag 21 juli 2025 om 16:25
Zo zou ik het ook vragen. Gewoon duidelijk zijn.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 21 juli 2025 om 16:27
Ik zou ook gewoon een appje sturen. Klopt het dat ik nog geen uitnodiging heb ontvangen?
Maar ik vind het wel gek dat TO blijkbaar niet wist dat vriendin het klein gaat houden. Nooit ter sprake gekomen? Raar dat vriendin A wel weet dat bruid maar 3 vriendinnen uitnodigt (A, B en C) en TO weet helemaal niet hoe groot of klein het gevierd wordt, maar wel meegevraagd wordt bij het passen van jurken. Dan heb je het toch ook wel over de bruiloft. En waarom vertelde vriendin A dat? Omdat TO aangaf geen uitnodiging gehad te hebben?
Maar ik vind het wel gek dat TO blijkbaar niet wist dat vriendin het klein gaat houden. Nooit ter sprake gekomen? Raar dat vriendin A wel weet dat bruid maar 3 vriendinnen uitnodigt (A, B en C) en TO weet helemaal niet hoe groot of klein het gevierd wordt, maar wel meegevraagd wordt bij het passen van jurken. Dan heb je het toch ook wel over de bruiloft. En waarom vertelde vriendin A dat? Omdat TO aangaf geen uitnodiging gehad te hebben?
maandag 21 juli 2025 om 16:30
Ik vond het op die manier vragen erg omslachtig, onzinnig en zoet. Maar dat laatste is dus eigenlijk gewoon vals inderdaad.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 21 juli 2025 om 16:32
Ja, prima. Maar het is ook niet raar om je zo kort van tevoren af te vragen wat de bedoeling is. 6 weken is toch eigenlijk wel het minimum.Minik schreef: ↑21-07-2025 16:24Het kan als het inderdaad echt al heel bijna is maar sommigen sturen uitnodigingen heel kort van tevoren. Ik zou dus wel benoemen dat je van vriendin hebt gehoord dat ze de uitnodiging had gekregen, want dat is de reden dat je nu denkt… huh waar is die van mij?
Als vriendin hem niet had gehad, had TO dit niet bedacht en gewoon gedacht dat ze vrij laat waren met uitnodigen.
maandag 21 juli 2025 om 16:35
Er zijn vrouwen die, echt waar, de ‘erebaantjes’ rondom de bruiloft zien als een gunst die ze verdelen onder hun vriendinnen.framboosje123 schreef: ↑20-07-2025 18:03Wat raar! Waarom mag je dan wel mee de trouwjurk kopen? Waarom betrekt ze je er dan wel bij, terwijl ze je vervolgens niet uitnodigd? Ik zou dat wel willen vragen.
Jurk kopen, ceremoniemeester zijn, getuigen, bruidsmeisje zijn…
To is dus meegevraagd bij jurk kopen, dan hoeft ze níet uitgenodigd te worden. Het is krankjorum, maar zo zou ze kunnen denken.
maandag 21 juli 2025 om 16:36
ladadieladieda schreef: ↑21-07-2025 16:35Er zijn vrouwen die, echt waar, de ‘erebaantjes’ rondom de bruiloft zien als een gunst die ze verdelen onder hun vriendinnen.
Jurk kopen, ceremoniemeester zijn, getuigen, bruidsmeisje zijn…
To is dus meegevraagd bij jurk kopen, dan hoeft ze níet uitgenodigd te worden. Het is krankjorum, maar zo zou ze kunnen denken.![]()
Ik neig ook naar die gedachtengang.
maandag 21 juli 2025 om 16:40
Ik zou dat extreem raar vinden. Iemand die mee mag een jurk kopen, komt natuurlijk ook op de bruiloft. Ik zie het ook niet als “gunst” of “eer” die je iemand verleend, maar juist als gezellige activiteit die je wilt delen met een goede vriendin, leuk voor de voorpret enzo. Je gaat toch ook niet je moeder meevragen voor de jurk, en haar vervolgens niet uitnodigen “omdat ze al mee was de jurk kopen”?
maandag 21 juli 2025 om 16:48
Ik begrijp niet waarom er in de afgelopen maanden, met alle voorbereidingen voor de bruiloft, er blijkbaar niet zoveel/duidelijk genoeg over de dag zelf gepraat is. Voorpret bespreek je toch ook samen met vriendinnen en ook over hoe je de dag ingevuld wordt?
Ik snap echt niet dat het aantal gasten of het feit dat jij TO wel/niet erbij bent, niet eerder is besproken tussen jullie.
Ik snap echt niet dat het aantal gasten of het feit dat jij TO wel/niet erbij bent, niet eerder is besproken tussen jullie.
maandag 21 juli 2025 om 16:55
Dat hoeft toch niet? Ik ken er genoeg die klein getrouwd zijn waarbij niet alle details met vriendinnen besproken zijn. Ik ben ooit geregistreerd partnerschap aangegaan, klein gevierd, maar ook genodigden, invulling etc niet besproken met anderen dan toenmalige partner. Dus dat vind ik niet per se vreemd.Ommetje schreef: ↑21-07-2025 16:48Ik begrijp niet waarom er in de afgelopen maanden, met alle voorbereidingen voor de bruiloft, er blijkbaar niet zoveel/duidelijk genoeg over de dag zelf gepraat is. Voorpret bespreek je toch ook samen met vriendinnen en ook over hoe je de dag ingevuld wordt?
maandag 21 juli 2025 om 16:56
Bedankt voor t compliment, lang over na gedacht
maandag 21 juli 2025 om 16:59
Om die reden vraag ik me dus af of TO voor vriendin niet meer en niet minder is dan een 'kwantiteitsvriendin'. TO schrijft zelf al dat ze sinds hun veertiende vriendinnen zijn. Ik vermoed dan ook dat de toekomstige bruid de drie vriendinnen die wel mogen komen hoger heeft zitten dan haar jeugdvriendin, maar niet het lef heeft om deze vriendschap te beëindigen.NomenNesci0 schreef: ↑20-07-2025 22:25Dat. En wat het voor mij nóg vervelender maakt qua nasmaak: 3 andere vriendinnen wél. Het is dus niet zo dat het zó intiem is met alleen ouders bijv. Er zijn wel wat vriendinnen welkom. Helaas helaas ben jij niet vriendin genoeg voor mij....
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
maandag 21 juli 2025 om 17:01
Dan is het toch volstrekt onlogisch om to wel mee te vragen een trouwjurk te kopen?Morgan-Salander schreef: ↑21-07-2025 16:59Om die reden vraag ik me dus af of TO voor vriendin niet meer en niet minder is dan een 'kwantiteitsvriendin'. TO schrijft zelf al dat ze sinds hun veertiende vriendinnen zijn. Ik vermoed dan ook dat de toekomstige bruid de drie vriendinnen die wel mogen komen hoger heeft zitten dan haar jeugdvriendin, maar niet het lef heeft om deze vriendschap te beëindigen.
TO: eerst maar eens navragen. Ik zou overigens wel alvast appen of bellen maar ik ben dan ook weinig geduldig en zou mezelf anders opvreten.
maandag 21 juli 2025 om 17:06
Ja dat.
En TO, denk anders ook even aan ons arme forummers die nu op het puntje van hun stoel zitten

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 21 juli 2025 om 17:07
Ommetje schreef: ↑21-07-2025 16:48Ik begrijp niet waarom er in de afgelopen maanden, met alle voorbereidingen voor de bruiloft, er blijkbaar niet zoveel/duidelijk genoeg over de dag zelf gepraat is. Voorpret bespreek je toch ook samen met vriendinnen en ook over hoe je de dag ingevuld wordt?
Dit dacht ik ook. Hoe vaak ziet/spreekt TO deze vriendin? Er is werkelijk geen vriendin van mij die me de laatste maanden voor de bruiloft niet gevraagd heeft hoe het met de organisatie ging. Dat bespreek je toch met elkaar?
Bij mij zijn er overigens ook 2 uitnodigingen van de ongeveer 40 niet aangekomen. Gaat echt best vaak wat mis bij de post. Maar ik hield met mijn vriendinnen gewoon contact per whatsapp dus er was echt niemand die per ongeluk gedacht heeft dat ze er niet bij mocht zijn..
maandag 21 juli 2025 om 17:10
Je neemt iemand toch niet mee om je trouwjurk te kopen als je diegene eigenlijk niet als vriendin wilt hebben. Dat slaat echt nergens op.Morgan-Salander schreef: ↑21-07-2025 16:59Om die reden vraag ik me dus af of TO voor vriendin niet meer en niet minder is dan een 'kwantiteitsvriendin'. TO schrijft zelf al dat ze sinds hun veertiende vriendinnen zijn. Ik vermoed dan ook dat de toekomstige bruid de drie vriendinnen die wel mogen komen hoger heeft zitten dan haar jeugdvriendin, maar niet het lef heeft om deze vriendschap te beëindigen.
maandag 21 juli 2025 om 17:17
Lady*Voldemort schreef: ↑21-07-2025 17:06Ja dat.
En TO, denk anders ook even aan ons arme forummers die nu op het puntje van hun stoel zitten![]()
Nou dat nog het meest natuurlijk! En snel een beetje

maandag 21 juli 2025 om 17:37
Voor TO hoop ik dat het echt een storm in een glas water blijkt te zijn. Zoja, dan gaat ze er later heel hard om kunnen lachen met haar vriendin(nen).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in