Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 336 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Solsol schreef:
21-07-2025 14:17
Ik ben redelijk goed bijgelezen maar heb het nergens zien staan. Wat was het bedrag (ongeveer) wat je hebt bijgedragen aan de jurk TO?

Je hebt het over behoorlijk boven budget en flink bijdragen, dan gok ik dat dat minimaal een paar honderd euro is?
Dat maakt toch niet uit, als wij dat bedrag zouden weten? Dat hoeft ze niet te vertellen voor de beeldvorming, wat mij betreft.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Eidde schreef:
21-07-2025 14:15
Als het echt mijn allerbeste vriendin was, zodanig dat ik meeging trouwjurk shoppen, dan was ik eerder geneigd om te denken: het is zo vanzelfsprekend dat ik erbij ben, dat ik niet eens een uitnodiging hoef te hebben.

Dat kan ook nog misschien?
Dat zou raar zijn. Op een uitnodiging staat alles duidelijk. Locatie(s), datum, tijdstip en eventueel een bijdrage van de ceremoniemeester (hoeft niet, kan wel).
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
21-07-2025 14:37
Dat maakt toch niet uit, als wij dat bedrag zouden weten? Dat hoeft ze niet te vertellen voor de beeldvorming, wat mij betreft.
Nou spreekt TO over een aanzienlijk bedrag, dus ga ik uit van sowieso een paar honderd euro, maar er zijn genoeg mensen die daar ook 100 euro mee zouden bedoelen.

Het zou in alle gevallen raar zijn, maar ik vind het wel uitmaken of ze 100 heeft bijbetaald of 500 of 1000. Hoe groter het bedrag, hoe aparter ik de keuze van de bruid vind. Maar ik vind het sowieso al apart dat de bruid (behoorlijk wat) geld aanneemt van een vriendin voor de jurk, dat had ik sowieso al niet gedaan. Wel heel lief van TO hoor, maar ik zou me daar als bruid sowieso niet prettig bij voelen.
Solsol schreef:
21-07-2025 14:17
Ik ben redelijk goed bijgelezen maar heb het nergens zien staan. Wat was het bedrag (ongeveer) wat je hebt bijgedragen aan de jurk TO?

Je hebt het over behoorlijk boven budget en flink bijdragen, dan gok ik dat dat minimaal een paar honderd euro is?
Oh, het bedrag vind ik nou echt totaal niet relevant.

Al is het een tientje, ik heb meer moeite met de gang van zaken. Als TO inderdaad niet genodigd is, dat moet nu nog maar blijken.
Johanna schreef:
21-07-2025 14:35
Inderdaad. Snap dat zoet verpakken niet zo. Duidelijk vragen leidt tot een duidelijk antwoord (hoop je dan).
Precies, er is nu geen tijd meer voor onduidelijkheden.
BeeDifferent schreef:
21-07-2025 11:58
Dit.

Ooit ook eens gehad bij een nicht die trouwde (we waren ook niet heel dik met elkaar dus ik vond het prima) Mijn sibling was wel uitgenodigd. Ik heb niks gezegd en heb de bruiloft gewoon voorbij laten gaan. Maar nicht had wel vragen gehad waarom ik er niet was. En toen zou er ook 'iets mis gegaan zijn met de post"
Tuurlijk... ik geloof daar alleen helemaal niks van.
Bij mij is er toen inderdaad 1 kaart echt niet aangekomen waardoor er van 1 tante 1 kind niet kwam.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij mij is de post echt dramatisch slecht, dus er komt heel vaak iets niet aan. Meestal niet zo erg, want veel dingen krijg je ook digitaal. Maar juist rouwkaarten en uitnodigingen moet je maar net weten dat het eraan komt.

Ook al meerdere malen gehad dat een vriendin een grappige kaart met foto’s opstuurde en maar niets van mij hoorde, en ik heb het gewoon nooit ontvangen. Echt heel vervelend.

En omgekeerd ontvangen wij vaak post, correct geadresseerd, maar voor hetzelfde nummer drie straten verderop. Ik breng het dan wel even. Moet een ander ook maar net doen.

Klachten zijn al zo vaak ingediend.
Maar als je weet dat je genodigd bent en de trouwende vriendin heeft toch ook die insteek, dan merk je dat toch al tijdens het gesprek met trouwjurken passen? Dan zijn de zinnen zo aangekleed, dat het toch duidelijk is dat het de bedoeling is dat je erbij bent? Dan heb je het over straks en dan en hoe leuk als en die ander reageert daar ook op. Dan merk je toch al tijdens zo'n gesprek of je allebei in een compleet ander boek zit? Ergens gaan zinnen dan voor verwarring zorgen. Kan me niet voorstellen bij zo'n groot iets waar je een halve dag met elkaar voor mee op pad gaat en het event bespreekt, dat daar niks gezegd is dat niet duidelijk maakt hoe en wat. Dan moet een bruid to be echt opzettelijk haar mond hebben dicht gehouden.
Johanna schreef:
21-07-2025 14:35
Inderdaad. Snap dat zoet verpakken niet zo. Duidelijk vragen leidt tot een duidelijk antwoord (hoop je dan).
Het is niet eens zoet, maar vals. Ze wil niet weten of de kaart mooi is, maar of ze is uitgenodigd. Vraag dat dan gewoon.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
@viamia

Ik lees al een poosje mee en er is al genoeg geschreven maar lees nu dat je geen uitnodiging heb gekregen en een andere vriendin wel waarop je de conclusie trekt dat je niet uitgenodigd bent?

Wellicht is bij jou toch iets misgegaan met de post, dit hele verhaal kun je toch meteen tackelen door haar even te bellen en te vragen of je uitnodiging misschien zoekgeraakt is?

Mocht ze aangeven dat je niet uitgenodigd bent kun je aangeven dat je dat jammer vind en weet je meteen waar je staat.

Of ben ik nu te praktisch ingesteld? Je kunt hier nog dagen over praten en analyseren maar ik zou gewoon even doorpakken
krullenboldame wijzigde dit bericht op 21-07-2025 15:29
Reden: Aanvulling
7.76% gewijzigd
Drackie schreef:
21-07-2025 11:29
Hoe weet je dan dat er aan beide kanten drie vrienden zijn uitgenodigd? Wist zij jou dat ook te vertellen? Overigens zou ik denk ik gewoon zeggen tegen die vriendin: klopt het dat ik nog geen uitnodiging voor de bruiloft heb gehad? Stel nou dat het wél is misgegaan bij de post, maar ook omdat het gewoon gek is dat je haar er niet over hebt gehoord zou ik doen alsof ik die andere vriendin van haar niet gesproken had.
Wat is er mis met de waarheid?
Iedereen valt(terecht) over hoe oneerlijk vriendin het aanpakt (kleine kans dat het aan de post ligt daargelaten) maar ik snap dan al die omslachtige suggesties niet.
NomenNesci0 schreef:
21-07-2025 15:18
Maar als je weet dat je genodigd bent en de trouwende vriendin heeft toch ook die insteek, dan merk je dat toch al tijdens het gesprek met trouwjurken passen? Dan zijn de zinnen zo aangekleed, dat het toch duidelijk is dat het de bedoeling is dat je erbij bent? Dan heb je het over straks en dan en hoe leuk als en die ander reageert daar ook op. Dan merk je toch al tijdens zo'n gesprek of je allebei in een compleet ander boek zit? Ergens gaan zinnen dan voor verwarring zorgen. Kan me niet voorstellen bij zo'n groot iets waar je een halve dag met elkaar voor mee op pad gaat en het event bespreekt, dat daar niks gezegd is dat niet duidelijk maakt hoe en wat. Dan moet een bruid to be echt opzettelijk haar mond hebben dicht gehouden.
Ja inderdaad, dat soort info mis ik een beetje. De bruid is vast helemaal vol van haar bruiloft en haar plannen, dus dan wordt er toch vast wel eens iets gezegd, of door die stiefmoeder die erbij was bijv. Al was het maar dat je aan elkaar vraagt of jullie zelf al een outfit gevonden hebben. Of dat je grapt over dat er misschien een dresscode komt. Of dat de bruid vertelt hoe de dag eruit gaat zien qua planning. Of dat jij vraagt of ze veel gasten uitnodigen, of er een receptie komt of enkel een feest, etc etc. Ik kan tig vragen bedenken waaruit duidelijk zou moeten blijken of jij er wel of niet bij gaat zijn.

En hoe zit het met een vrijgezellenfeest?
Moiren schreef:
21-07-2025 15:26
Het is niet eens zoet, maar vals. Ze wil niet weten of de kaart mooi is, maar of ze is uitgenodigd. Vraag dat dan gewoon.
Inderdaad. Ik snap niet dat de weg naar duidelijkheid voor sommige mensen een weg is van eromheen draaien, halve waarheden en passief agressieve benaderingen.
Ik hoop ook dat er een fout gemaakt is.
Maar ik hoor ook niets over een vrijgezellenfeest? Een goede vriendin hoort daarbij te zijn? Of wilde deze bruid absoluut geen vrijgezellenfeest omdat ze het klein houdt?
En de ceremoniemeester overlegt ook vaak of er ruimte is voor speeches of stukjes en een persoonlijkcklein iets dat je mee moet nemen. Heeft een dergelijke brief vaak toegevoegd in de uitnodiging. Heel veel gaat ook per mail.
Ik begreep dat de bruiloft niet heel ver weg meer is, las ik, binnen 2 maanden? Dat de ceremoniemeester iets nog niet heeft geregeld zou kunnen, maar zeker bij vrouwen is het vrijgezellenfeest meestal al geregeld omdat er veel bij komt kijken. (Ik zal niet zeggen dat er altijd een man/vrouw onderscheid is, maar bij mijn man is het echt last minute geregeld en bij mij stond de datum van het vrijgezellenfeest +9 maanden tevoren gepland, no kidding)

Afijn, wat vragen die in mij opkwamen haha
Krullenboldame schreef:
21-07-2025 15:28
@viamia

Ik lees al een poosje mee en er is al genoeg geschreven maar lees nu dat je geen uitnodiging heb gekregen en een andere vriendin wel waarop je de conclusie trekt dat je niet uitgenodigd bent?

Geweldige samenvatting hoor.
It-is-joysjuhhh schreef:
21-07-2025 15:33
Maar ik hoor ook niets over een vrijgezellenfeest? Een goede vriendin hoort daarbij te zijn? Of wilde deze bruid absoluut geen vrijgezellenfeest omdat ze het klein houdt?
En de ceremoniemeester overlegt ook vaak of er ruimte is voor speeches of stukjes en een persoonlijkcklein iets dat je mee moet nemen. Heeft een dergelijke brief vaak toegevoegd in de uitnodiging. Heel veel gaat ook per mail.
Ik begreep dat de bruiloft niet heel ver weg meer is, las ik, binnen 2 maanden? Dat de ceremoniemeester iets nog niet heeft geregeld zou kunnen, maar zeker bij vrouwen is het vrijgezellenfeest meestal al geregeld omdat er veel bij komt kijken. (Ik zal niet zeggen dat er altijd een man/vrouw onderscheid is, maar bij mijn man is het echt last minute geregeld en bij mij stond de datum van het vrijgezellenfeest +9 maanden tevoren gepland, no kidding)

Afijn, wat vragen die in mij opkwamen haha
Maar een vrijgezellenfeest en een ceremoniemeester zijn toch niet de standaard? Het laatste zeker niet als het zo klein is...
NomenNesci0 schreef:
21-07-2025 15:18
Goede vragen, zelfs voor zo'n passessie is het best logisch dat het ter sprake komt.

Een goede vriendin van mij gaat pas volgend jaar trouwen maar we hebben het geregeld over de voorbereidingen en ik kom duidelijk in de plannen voor. Als dat niet het geval was, was me dat echt al opgevallen.
OlleGrieze schreef:
21-07-2025 13:11
Beetje passief agressief je uitnodiging afdwingen :nope:
Hoezo passief agressief? TO ging er toch ook steeds vanuit dat ze zou komen? Wat wellicht ook het geval is, als er iets is misgegaan met de post. En net of ze jou nu ineens zou uitnodigen, als ze niet van plan was geweest dat te doen. Dus je dwingt hier echt niks mee af.
framboosje123 schreef:
21-07-2025 15:52
Hoezo passief agressief? TO ging er toch ook steeds vanuit dat ze zou komen? Wat wellicht ook het geval is, als er iets is misgegaan met de post. En net of ze jou nu ineens zou uitnodigen, als ze niet van plan was geweest dat te doen. Dus je dwingt hier echt niks mee af.

En dat "Laat haar zich maar verantwoorden als dat niet zo is." is ook niet afdwingend?
blijfgewoonbianca schreef:
21-07-2025 15:10
Bij mij is er toen inderdaad 1 kaart echt niet aangekomen waardoor er van 1 tante 1 kind niet kwam.
Ik heb dat ook gehad toen mijn nicht ging trouwen. Ik dacht toen ook echt dat ik niet was uitgenodigd. Ik sprak haar ook verder nooit. Ik heb het toen uiteindelijk wel nagevraagd, omdat mijn ouders en zus wel waren uitgenodigd en dat vond ik gek. Maar toen kon ik zelf al niet eens meer.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 16:02
2.06% gewijzigd
BeeDifferent schreef:
21-07-2025 15:56
En dat "Laat haar zich maar verantwoorden als dat niet zo is." is ook niet afdwingend?
Dat is toch niet iets wat je letterlijk zegt? Dat zeg ik nu tegen TO, dat zegt TO niet tegen haar vriendin.
Wat lopen hier nu een hoop mensen moeilijk te doen. To heeft vanwege de informatie van een gemeenschappelijke kennis/vriendin gehoord bedacht dat zij dus niet is uitgenodigd. Maar ze weet niet meer dan dat er drie mensen een uitnodiging hebben ontvangen

Er is echt maar een manier om er achter te komen en dat is vragen hoe het zit. En anders komt het vast ter spraken als ze elkaar weer zien deze week.
trien31 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 16:03
19.57% gewijzigd
Vivalafete25 schreef:
21-07-2025 15:28
Wat is er mis met de waarheid?
Iedereen valt(terecht) over hoe oneerlijk vriendin het aanpakt (kleine kans dat het aan de post ligt daargelaten) maar ik snap dan al die omslachtige suggesties niet.
Gewoon vragen of jij nog een uitnodiging krijgt is toch niet halfslachtig. Het doet er niet toe dat je een vriendin hebt gesproken die gezegd heeft dat ze een uitnodiging heeft ontvangen, is niet echt relevant.
framboosje123 schreef:
21-07-2025 16:01
Gewoon vragen of jij nog een uitnodiging krijgt is toch niet halfslachtig. Het doet er niet toe dat je een vriendin hebt gesproken die gezegd heeft dat ze een uitnodiging heeft ontvangen, is niet echt relevant.
Als het niet relevant is, waarom zo expliciet benoemen om het gegeven achterwege te houden?

De twijfel is nou eenmaal ontstaan doordat ze die vriendin tegenkwam en die bepaalde informatie deelde. Er is toch niks mis mee om dat te benoemen?
It-is-joysjuhhh schreef:
21-07-2025 15:33
Maar ik hoor ook niets over een vrijgezellenfeest?
Newsflash: niet iedereen doet aan die onzin vrijgezellenfeesten. Zeker niet in het geval van een kleine bruiloft.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven