Femicide

18-07-2025 19:39 311 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zomaar weer 3 berichten in 1 week. In 1 week! Twee vrouwen van het leven beroofd waar haar kind of kinderen bij waren. Ondanks signalen en veroordelingen vooraf en een blijf van mijn lijf huis....

En 2 dagen geleden, een rechtszaak: waar een vrouw maar 13 dagen van haar pasgeboren baby kon genieten, omgebracht werd door de vader van de baby, met 258 messteken. Een baby die nog maanden later signalen laat zien van trauma.

Nederland staat in de top 3 van landen met de hoogste femicidecijfers in Europa. Wat gaat er hier verkeerd, of, nou ja dat zien we wel: waarom is onze wetgeving zo slecht als het gaat om het beschermen van vrouwen die gestalkt of mishandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Kia•Ora schreef:
25-07-2025 21:51
Ah nee, ben je mal. :lips:

Ik deel dit soort dingen niet voor knuffels hoor, ik hoop altijd dat er maar iemand is die wat aan je verhaal heeft, een mede slachtoffer die een stap durft te zetten of iemand die zo'n mindset heeft als Krulliebollie en eens gaat denken over of ze (nog) wel geschikt is voor het werk dat ze doen. En niet (on)bewust door blijven gaan met traumatiseren van al getraumatiseerde mensen.
Dat zeker! En er over schrijven of het uitspreken maakt het voor mij meer werkelijk, waar gebeurd. En dat helpt weer met traumaverwerking enzo
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
25-07-2025 21:57
Dat zeker! En er over schrijven of het uitspreken maakt het voor mij meer werkelijk, waar gebeurd. En dat helpt weer met traumaverwerking enzo
Ja dat snap ik ook, gaslighten gaat ook diep in je zitten dat je zo gaat twijfelen..
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Moiren schreef:
25-07-2025 20:37
Stond die ook in het rijtje? Alleen controle geld en social media (was sowieso nog niet echt iets toen) kon ik niet aanvinken.

Zeker. Puntje 8.
Overigens zijn er inmiddels best wat vrouwen die zich vanuit ervaringsdeskundigheid inzetten voor meer bekendheid en die bv ook blogs schrijven of in podcast zijn verschenen.
Als er interesse is wil ik best een lijstje maken (moet ik ff alles bij elkaar sprokkelen).
https://pointer.kro-ncrv.nl/als-je-part ... oord-groot

Incl interessante uitzending onderaan
Voor iedereen een groene tuin
https://npo.nl/luister/podcasts/470-ik- ... ang/123352

En podcast over dit onderwerp
Voor iedereen een groene tuin
Ik vermoed dat ze bij een instantie als Veilig Thuis werkt? Als ik zo tussen de regels door lees. Mij heeft dat niets gebracht. Ik werd een half jaar nadat ex uit huis gezet benaderd door Veilig Thuis. Heb toen ook aangegeven: "had al dood en begraven kunnen zijn". Ze excuseerden zich "maar ze hadden het druk".

Ik heb nu nog mensen in mijn omgeving die me niet geloven. Ondanks dat ik een jaar lang EMDR bij een psycholoog heb gehad, vervolgtraject waarin ik nu zit bij een andere psycholoog zit, eerste contact met de psychisch verpleegkundige bij huisarts, huisarts zelf en maatschappelijk werk. Dus met andere woorden zou ik dus 5 professionels hebben kunnen voorliegen... wauw..... van deze mensen hou ik me nu ver van weg. Kan er makkelijk zonder!
Carpe Diem!
Best opmerkelijk dat op een vrouwenforum een onderwerp als dit zo snel doodvalt.
Ruin it yourself.
Ja vind ik ook.

Ik lees in de Volkskrant dat Songül Mutluer, Kamerlid voor GroenLinks/PvdA, op 20 november 2024 al in een initiatiefwet heeft aangegeven dat er te weinig opvangplekken voor slachtoffers van huiselijk geweld zijn.

Over hoe een effectieve aanpak eruit moet zien schreef zij: ‘Een effectieve aanpak van femicide vereist uiteindelijk dat we diepgewortelde seksistische opvattingen en schadelijke genderstereotypen in de samenleving aanpakken’. Dit zou moeten beginnen bij bewustwording in de maatschappij en de Nederlandse politiek over wat femicide en geweld tegen vrouwen precies inhoudt.

Bijna tien jaar na de ratificatie van het verdrag in Istanbul (Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld, Istanboel, 11-05-2011)
is het beleid simpelweg tekortgeschoten. Dit is niet alleen duidelijk door de ontkenning van het bestaan van het woord ‘femicide’ zelf, maar blijkt ook uit uitingen op bijvoorbeeld sociale media.
Onder menig nieuwsbericht over femicide staan misogyne, of seksistische opmerkingen. Een punt van kritiek is bijvoorbeeld dat berichtgeving ‘ongenuanceerd’ zou zijn met betrekking tot welke mannen in staat zijn tot het plegen van geweld tegen, of moord op vrouwen, terwijl het in elke laag van de samenleving voorkomt. Hier liggen nog genoeg kansen.

In mijn eigen omgeving is werkelijk niet op te boksen tegen die diepgewortelde seksistische opvattingen en schadelijke genderstereotypen.
En mensen zien je al snel als een boze feminist, dus je moet ook nog oppassen hoe je iets brengt, want anders komt de boodschap helemaal niet over.
Moiren schreef:
31-07-2025 11:10
Best opmerkelijk dat op een vrouwenforum een onderwerp als dit zo snel doodvalt.

Ik denk dat dat mede komt doordat men intieme terreur niet herkent en dus ook niet ziet. Tot er in het nieuws komt dat er weer een vrouw is gedood.

Het is voor de meesten (denken ze!) een ver van hun bed show.
Van Nienke 's Gravemade;

'Ik maakte satire over spirituele types die zeiden dat je geld kon manifesteren door heel lang naar een bloem te kijken, bijvoorbeeld.
Mijn eerste feministische filmpje postte ik anderhalf jaar geleden. Ik lachte toen al met mannen die bitcoins of fitness promootten, geen echte vrouwenhaters.
Alleen raak je zo blijkbaar snel in een algoritme verstrikt dat al die interesses aan elkaar linkt.
Ik zag plots misogyne filmpjes en dacht dat iedereen die wel zou zien, en dus begon ik er grapjes over te maken. Maar blijkbaar was mijn algoritme per ongeluk veranderd in dat van een jongetje van 16.'
(Haar insta staat vol met fimpjes van mannen die zeggen dat vrouwen minder waard zijn dan mannen/ hoeren zijn/ thuis bij de kinderen moeten blijven. En dat feminisme een soort van kanker is. Zij neemt deze mannen in de zeik)

En:
'Mannen willen hun status terugpakken' antwoordde femicide-onderzoeker Marieke Liem, in gesprek met NOS, op de vraag 'wat schuilt er achter vrouwenmoord'.

Dat ze hun status willen 'herwinnen', zou komen door de emancipatie van de vrouw. Met andere woorden; Emancipatie is niet langer een streven naar gelijkwaardigheid, maar verandert voor onze ogen in een direct gevaar voor vrouwen. een direct levensgevaar.
Frizz schreef:
31-07-2025 14:23
Ik denk dat dat mede komt doordat men intieme terreur niet herkent en dus ook niet ziet. Tot er in het nieuws komt dat er weer een vrouw is gedood.

Klopt, veel mensen zien de schadelijkheid niet van genderstereotyperen, omdat ze het niet herkennen of het gewoonweg met de opvattingen eens zijn.
Mijn moeder en zus zeggen dingen als 'belachelijk, een man in een roze autootje' of 'kijk die grote vent nou met zo'n klein hondje'.
Want een roze autootje en een klein hondje is voor vrouwen of homo's.
Wat we bestempelen als truttig/lullig/niet serieus te nemen dingetjes, vinden we niet geschikt voor een man, dat past niet bij zijn status. Het haalt hem naar beneden.
Het vrouwelijke is degraderend voor mannen.
Frizz schreef:

Ik heb in eerdere topics over dit soort onderwerpen actief meegeschreven, maar eerlijk gezegd vond het het vrij vaak een heel naar verloop krijgen. Daar heb ik best mee gezeten en brand dus liever mijn vingers er niet meer aan.
Where is my mind?
Frizz schreef:

Dat zou best eens kunnen.
Toevallig had ik het afgelopen week heel even met mijn moeder over toen.
Dat ze geen idee hadden hoe erg het was, ook omdat ik er zelf niet duidelijk over was. Dat klopt ook wel, want ik had ook helemaal niet door wat er gebeurde, dat komt nu pas door therapie naar voren.
Ruin it yourself.
Yakuzakiko schreef:
31-07-2025 14:45

Dat ze hun status willen 'herwinnen', zou komen door de emancipatie van de vrouw. Met andere woorden; Emancipatie is niet langer een streven naar gelijkwaardigheid, maar verandert voor onze ogen in een direct gevaar voor vrouwen. een direct levensgevaar.
Hier kan ik dan weer echt niets mee en vind ik zulk gewauwel.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
31-07-2025 15:31
Hier kan ik dan weer echt niets mee en vind ik zulk gewauwel.
Oh ik zie het wel zo, hoe fel de oprukkende manosphere reageert op emancipatie is angstaanjagend.
SurferRosa schreef:
31-07-2025 15:19
Ik heb in eerdere topics over dit soort onderwerpen actief meegeschreven, maar eerlijk gezegd vond het het vrij vaak een heel naar verloop krijgen. Daar heb ik best mee gezeten en brand dus liever mijn vingers er niet meer aan.

Wat ontzettend naar. Een naar verloop als in victim blaming?
Yakuzakiko schreef:
31-07-2025 15:38
Oh ik zie het wel zo, hoe fel de oprukkende manosphere reageert op emancipatie is angstaanjagend.

Ik zie dat wel gebeuren, maar schreef hier al eerder dat zo ongeveer alle daders een DSM-diagnose hebben (of een vermoeden daarvan op basis van hun gedragskenmerken).

Beschadigde mannen dus, vaak vanuit hun jeugd. Ik zou graag zien dat daar meer aandacht naar uitging.
Mijn inziens ben je echt behoorlijk gestoord als je je vrouw de trap af kiepert bijvoorbeeld, omdat ze te laat thuis was. Dat komt niet alleen doordat je filmpjes van Andrew Tate hebt gekeken.
Frizz schreef:
31-07-2025 19:06
Ik zie dat wel gebeuren, maar schreef hier al eerder dat zo ongeveer alle daders een DSM-diagnose hebben (of een vermoeden daarvan op basis van hun gedragskenmerken).

Beschadigde mannen dus, vaak vanuit hun jeugd. Ik zou graag zien dat daar meer aandacht naar uitging.
Mijn inziens ben je echt behoorlijk gestoord als je je vrouw de trap af kiepert bijvoorbeeld, omdat ze te laat thuis was. Dat komt niet alleen doordat je filmpjes van Andrew Tate hebt gekeken.
Dat denk ik ook.
Ik denk ook dat het helemaal niet zo veel meer dan vroeger gebeurt, alleen dat er meer aandacht voor is en toch ook meer bespreekbaar én de mogelijkheid tot financiële onafhankelijkheid van de vrouw.
Ruin it yourself.
Een paar vrouwen in mijn familie waren in verwachting geraakt buiten het huwelijk en konden toen alleen nog maar trouwens met een restant-man, iemand die met goede redenen overgebleven was. Dat waren, op een uitzondering na, dramatische en onveilige huwelijken. Maar wat konden ze anders? Ze moesten wel trouwen en het was ze ook goed ingepeperd dat ze zelf schuldig waren aan hun lot, hadden ze maar hun benen bij elkaar moeten houden.
Het is een enorme winst dat de vrouwen in mijn familie uit mijn generatie die jong in verwachting raakten zelf konden bepalen of ze met de vader wilden gaan samenwonen. Ze deden het alleen vaak enorm veel beter.
Si abra la puerta hay lobos.
Frizz schreef:
31-07-2025 19:06

Maar ik ben dus wel bang voor de sfeer die er ontstaat omdat de groep mannen die bereikt wordt door die filmpjes, best omvangrijk is.
Een sfeer waarin het helemaal niet gek is om je vrouw te behandelen als je eigendom, met eventueel fysieke gevolgen.
Het was vroeger ook normaal om je kinderen te disciplineren met klappen, en in veel landen is dat nog steeds normaal. In Amerika bijvoorbeeld. En als je ziet hoe makkelijk een maatschappij rechtser wordt, vind ik het niet raar om alert te zijn op dit soort ontwikkelingen.
Want ik vind een man als Andrew Tate net zo eng en opruiend als Wilders, Baudet en Trump.
Als iets maar genoeg draagvlak heeft, kan het zomaar gebeuren.
Rabarbara schreef:
31-07-2025 21:21
Een paar vrouwen in mijn familie waren in verwachting geraakt buiten het huwelijk en konden toen alleen nog maar trouwens met een restant-man, iemand die met goede redenen overgebleven was. Dat waren, op een uitzondering na, dramatische en onveilige huwelijken. Maar wat konden ze anders? Ze moesten wel trouwen en het was ze ook goed ingepeperd dat ze zelf schuldig waren aan hun lot, hadden ze maar hun benen bij elkaar moeten houden.
Het is een enorme winst dat de vrouwen in mijn familie uit mijn generatie die jong in verwachting raakten zelf konden bepalen of ze met de vader wilden gaan samenwonen. Ze deden het alleen vaak enorm veel beter.
Vreselijk, dat móeten trouwen met zo iemand..
Yakuzakiko schreef:
31-07-2025 21:32
Maar ik ben dus wel bang voor de sfeer die er ontstaat omdat de groep mannen die bereikt wordt door die filmpjes, best omvangrijk is.
Een sfeer waarin het helemaal niet gek is om je vrouw te behandelen als je eigendom, met eventueel fysieke gevolgen.
Het was vroeger ook normaal om je kinderen te disciplineren met klappen, en in veel landen is dat nog steeds normaal. In Amerika bijvoorbeeld. En als je ziet hoe makkelijk een maatschappij rechtser wordt, vind ik het niet raar om alert te zijn op dit soort ontwikkelingen.
Want ik vind een man als Andrew Tate net zo eng en opruiend als Wilders, Baudet en Trump.
Als iets maar genoeg draagvlak heeft, kan het zomaar gebeuren.
Vergeet de godsdiensten niet die de positie van de vrouw als minder zien.
Ruin it yourself.
Met dat slaan van kinderen in Amerika, wilde ik zeggen dat de ouders die dat doen, er niet eens over nadenken. Ze doen het omdat het normaal is, omdat iedereen in hun omgeving het doet.
En als er dan influencers zijn die zeggen dat je je vrouw best mag disciplineren, desnoods met klappen dan word ik daar bang van.
De emancipatie is nog lang niet klaar, er is zelfs een hele groep bezig om ons agressief terug te dringen.
En jonge mannen in Europa zijn al toleranter over geweld tegen vrouwen dan oudere mannen.

https://pointer.kro-ncrv.nl/jonge-manne ... en-vrouwen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven