Wat doe jij met je voortuin?

21-07-2025 14:49 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).

Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?

:-)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
pina schreef:
26-07-2025 16:14
Een taalmodel? Mensen ontwerpen van alles met ChatGPT. Het talige zit ‘m in de prompts.
Dat mensen iets doen betekent niet dat het daarvoor bedoelt is.
ChatGPT is een LLM, een taalmodel.
Als je zelf specifiek een tuinontwerp met chat gpt hebt gemaakt, hoor ik het graag Pina. Maar dat 'men' éen' ontwerp kan maken, betekent nog niet dat dit met chat gpt gedaan is door een onervaren iemand die er een fotootje in gestopt heeft. Een goede uitkomst kan dan net zo goed mazzel zijn.
Mijn voortuin gonst van de insecten door alle uit de kluiten gewassen biobloeiers die erin staan.

Er staat ook een flinke boom die me de seizoenen prachtig laat belevenvanuit mijn thuiswerkplek, een framboos waar ik nu elke avond van kan plukken én een bankje tegen het huis waarop ik in de ochtend soms koffiedrink maar vooral geniet van alles om me heen. Vind het ook een gezellige kant om te zitten in onze overigens zeer rustige straat.

Op de een of andere manier is onze voortuin een groter succes dan de - ook flink groene, maar minder constant bloeiende - achtertuin. Ik stem voor meer groene voortuinen!
NomenNesci0 schreef:
26-07-2025 20:53
Als je zelf specifiek een tuinontwerp met chat gpt hebt gemaakt, hoor ik het graag Pina. Maar dat 'men' éen' ontwerp kan maken, betekent nog niet dat dit met chat gpt gedaan is door een onervaren iemand die er een fotootje in gestopt heeft. Een goede uitkomst kan dan net zo goed mazzel zijn.
Nee, heb ik niet gemaakt. Ik heb er een hele tijd terug een podcast over geluisterd, dus ik ging er vanuit dat het een optie was. Maar het zal dan dus nog wel te pril zijn!
Ja, het is te pril. Je moet echt een geoefend gebruiker zijn en vaak ook nog wel meer ingetraind hebben om goede resultaten te kunnen halen uit chatgpt. In potentie kan er best veel, maar ook dat vraagt vaardigheden en weten hoe je dit moet aanpakken.

Soms denkt men iets te simpel over Ai is mijn idee. Plug en play, je spreekt een paar zinnen in (of typt die) en dan rolt er een kant en klaar product uit. Zo werkt dat niet, al zou dat best fijn zijn ; )
Je kunt van AI geen kant en klaar tuinontwerp verwachten, maar je kunt natuurlijk wel sparren over beplanting enzo. Als je zelf de bezonning van de tuin kent, en de samenstelling van de grond, ben je al een heel eind. Zo heb ik zelf met behulp van AI een ontwerpje gemaakt voor mijn tuin. Mijn doel was biodiversiteit, aantrekkelijk voor bepaalde zoogdieren en insecten. AI maakte een verdeling van de tuin in zones met suggesties voor beplanting, inclusief een lijstje met kwekers en kosten. Plus wat andere ideeën die ik zelf niet zo een, twee, drie had bedacht. Best handig als leidraad waar je dan zelf verder op kunt borduren.
kaatje_ka wijzigde dit bericht op 27-07-2025 14:12
0.08% gewijzigd
NomenNesci0 schreef:
27-07-2025 13:30
Ja, het is te pril. Je moet echt een geoefend gebruiker zijn en vaak ook nog wel meer ingetraind hebben om goede resultaten te kunnen halen uit chatgpt. In potentie kan er best veel, maar ook dat vraagt vaardigheden en weten hoe je dit moet aanpakken.

Soms denkt men iets te simpel over Ai is mijn idee. Plug en play, je spreekt een paar zinnen in (of typt die) en dan rolt er een kant en klaar product uit. Zo werkt dat niet, al zou dat best fijn zijn ; )
Nou ja, zo werd er in die podcast dus niet over gesproken, vandaar.
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 20:57
Heb je hier zelf ervaring mee? Chat kan veel. Maar chat kan heel veel ook (nog) niet. Of je moet een hele specifieke functie of agent echt hebben getraind. Zo ja, dan ben ik heel benieuwd naar je aanpak, want leer graag.
Chat kan meer dan een mens denkt. Het komt wel eens vaak voor dat je iets stuurt naar chat, en je een antwoord terugkrijgt waarin enkele details mist. Zoals bij mijn voorbeeld net, dat je vergeet in je prompt de afmetingen door te geven aan chat van ieder stukje wat je in je tuin wil hebben. Dit voeg je dan toe aan je prompt.

Je moet het zien alsof je tegen een kind van 4 praat. Alles stap voor stap duidelijk uitleggen en vertellen zodat het kind weet wat hij/zij moet doen. Vergeet je 1 detail? Dan kan het kind iets doen wat je bent vergeten te vertellen.

Hierdoor typ ik veel lange zinnen in mijn prompt. Hoe meer informatie ik toevoeg, hoe beter je antwoord terugkrijgt van ChatGPT.
EstelleGallois schreef:
21-07-2025 23:11
Mooie leibomen misschien? Dat houdt je huis koel. En dan een wat lager tuinhekje of een mooie lage heg. En als je niet zo van wilde tuinen houdt maar juist van wat strakker: een paar vormsnoei heesters.
Als er genoeg ruimte is zou ik een gewone boom kiezen ipv leibomen, dan hoef je een stuk minder te snoeien.
Rabarbara schreef:
21-07-2025 15:35
Ik ben opgegroeid in een buurt waar mensen in de voortuin zaten en dat was echt een van de dingen waar de mensen uit de betere buurt enorm op neerkeken, dus dat dit nu als optie genoemd wordt, verbaast mij nogal.

Ik kom uit een ghettowijk en woon nu in een Vinex-wijk en ik herken dit heel erg, maar dan van de andere kant zeg maar. Vind het niet prettig om langs huizen (of galerijen) te lopen waar mensen eventueel met buren enz. samen zitten. De mensen die ik ken die dit doen (en vaak ook een achtertuin hebben) doen dit vaak uit nieuwsgierigheid en om alles in de gaten te houden. Zo had ik een buurvrouw met een vrijstaand huis, een prachtige achtertuin, maar ze zat altijd voor naast haar deur en ze wist alles dat er in de buurt afspeelde. Ze wist precies wie zijn huis te koop had gezet en voor hoeveel geld enz..

Ik zie trouwens ook vaak studenten op straat zitten als het zonnig is, die hebben dan hun huisraad naar buiten gehaald, en hebben het waarschijnlijk warm in huis en geen tuin/ balkon, maar die zijn dan met zichzelf bezig, in tegenstelling tot buren die alles in de gaten houden.
Ik heb op social media best vaak tuinontwerpen voorbij zien komen die door ChatGPT gemaakt waren die heel aardig waren. Maar ik vind het wel behoorlijk tegenstrijdig dat er mensen zijn die inheemse planten planten, mooie bloeiers die bijen en vlinders aantrekken en zo hun best doen voor de natuur, en dan zo'n energie- en waterslurpend medium inzetten om een natuurvriendelijke tuin voor ze te ontwerpen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
28-07-2025 14:30
Ik heb op social media best vaak tuinontwerpen voorbij zien komen die door ChatGPT gemaakt waren die heel aardig waren. Maar ik vind het wel behoorlijk tegenstrijdig dat er mensen zijn die inheemse planten planten, mooie bloeiers die bijen en vlinders aantrekken en zo hun best doen voor de natuur, en dan zo'n energie- en waterslurpend medium inzetten om een natuurvriendelijke tuin voor ze te ontwerpen.
Dat hoeven niet dezelfde mensen te zijn, natuurlijk

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven