Wat doe jij met je voortuin?
maandag 21 juli 2025 om 14:49
Hoi,
Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).
Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?
Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).
Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?

Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 21 juli 2025 om 17:56
Dit vond ik ook leuk (al hoef jij er dan geen fietsen in kwijt): https://www.tuinburohk.nl/portfolio/voo ... rentzkade/
https://www.tuinburohk.nl/portfolio/voo ... erdenhout/
pimpelmeesje87 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 20:58
0.27% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 17:59
Je bakken staan in de schuur, maar is dat handig? Omrijden met de bak door een steeg of zo als het ophaaldag is lijkt me nogal gedoe em wie weet kun je de plek in je schuur beter gebruiken. Hier is een huis waar aan de voorkant een plek voor de bakken mooi weggewerkt is in de haag. Is praktisch en je tuin is beter afgeschermd van de straat dus meer privé.
maandag 21 juli 2025 om 18:49
In onze voortuin heb ik een inheemse bloemenmix gezaaid. Goed voor de biodiversiteit; het wemelt er van de bijen, vlinders, libellen, echt van alles. Je zou aan de straatzijde je bloemenzee kunnen zaaien, en dan dichter bij het huis een strookje gras, eventueel met een terrasje zodat je daar lekker kunt zitten.
maandag 21 juli 2025 om 18:53
Wij hebben een relatief grote voortuin, groen en met privacy.
We hebben twee leibomen voor het huis staan om zon tegen te houden en voor privacy.
Verder hebben we het omheind met een haag met in het midden een zitje en wat siergrassen en wilde bloemen. Aan de zijkant hebben we nog de balken staan, verstopt in de haag.
Ik ben heel blij met onze voortuin.
We hebben twee leibomen voor het huis staan om zon tegen te houden en voor privacy.
Verder hebben we het omheind met een haag met in het midden een zitje en wat siergrassen en wilde bloemen. Aan de zijkant hebben we nog de balken staan, verstopt in de haag.
Ik ben heel blij met onze voortuin.
maandag 21 juli 2025 om 19:18
maandag 21 juli 2025 om 20:18
Als je het niet erg vindt om de hele tijd mensen te groeten, kun je in de voortuin gaan zitten.
Ik heb een hond en het is een ongeschreven wet dat ik alle voortuinzitters gedag zeg. Die oogcontact maken dan.
Is er achter in de achtertuin niet ook een plek met de hele dag zon?
Ik heb mijn voortuin op het oosten, maar in de zomer ook al om 10 uur zon op de schutting achter.
Nou haat ik in de zon zitten, maar het zou wel kunnen.
Ik heb een hond en het is een ongeschreven wet dat ik alle voortuinzitters gedag zeg. Die oogcontact maken dan.
Is er achter in de achtertuin niet ook een plek met de hele dag zon?
Ik heb mijn voortuin op het oosten, maar in de zomer ook al om 10 uur zon op de schutting achter.
Nou haat ik in de zon zitten, maar het zou wel kunnen.
maandag 21 juli 2025 om 21:30
Ik heb in ons ienie mini voortuintje verschillende kruidenplekjes, aangevuld met lavendel, en een sering voor wat hoogte.
Paadje naar de deur, stapstenen naar de kruiden en een bankje tegen de gevel voor de ochtendzon.
Hier was zoveel mogelijk groen, liefst bij-vriendelijk een wens, een bankje was een wens, en de kruiden binnen handbereik.
Paadje naar de deur, stapstenen naar de kruiden en een bankje tegen de gevel voor de ochtendzon.
Hier was zoveel mogelijk groen, liefst bij-vriendelijk een wens, een bankje was een wens, en de kruiden binnen handbereik.
maandag 21 juli 2025 om 21:43
Wij hebben de stenenzee vorig jaar grotendeels vergroend. Planten, paar boompjes. Een natuurlijke vijver met plantjes en een bruggetje waar we nu kijken wat voor beestjes zich erin vestigen. Er wonen al kikkers en schaatsenrijders, we hebben al kikkervisjes gehad en de eerste libellen zijn uitgeslopen! Zo leuk om te zien wat er allemaal gebeurt.
En een hangmat ernaast.
Wij wonen in een vrijstaand huis aan het eind van een doodlopende straat dus er komt bijna niemand langs, en het is een vrij grote tuin die meer een soort zijtuin is dan een voortuin en een achtertuin. Niet helemaal de gangbare indeling. Daarmee voel ik me ook niet zo aso/volks als ik in de voortuin zit.
In het algemeen: ik vind je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen stukje natuur heel belangrijk. Laat er ook echte natuur zijn.
Al die verstrating in alle tuinen samen is een stille ecologische ramp.
En een hangmat ernaast.
Wij wonen in een vrijstaand huis aan het eind van een doodlopende straat dus er komt bijna niemand langs, en het is een vrij grote tuin die meer een soort zijtuin is dan een voortuin en een achtertuin. Niet helemaal de gangbare indeling. Daarmee voel ik me ook niet zo aso/volks als ik in de voortuin zit.
In het algemeen: ik vind je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen stukje natuur heel belangrijk. Laat er ook echte natuur zijn.
Al die verstrating in alle tuinen samen is een stille ecologische ramp.
maandag 21 juli 2025 om 23:21
boro_ schreef: ↑21-07-2025 15:35Dat viel exht enorm mee.
En ik dacht altijd, nou ja als iemand dan een courgette en tomaten jat, dan zullen ze het wel nodig gehad hebben.
Ik heb echt alles verbouwd. Van
kolen tot mais, andijvie tot kousenband en alles er tussen inDe tuin trok altijd wel bekijks van voorbijgangers.
Op zich juist wel leuk om groenten beschikbaar te stellen in de buurt? Leuk mandje, gratis mee te nemen. Schept meteen een band? Recepten uitwisselen?

maandag 21 juli 2025 om 23:27
Pimpelmeesje87 schreef: ↑21-07-2025 17:56Dit vond ik ook leuk (al hoef jij er dan geen fietsen in kwijt): https://www.tuinburohk.nl/portfolio/voo ... rentzkade/
Leuk inderdaad, maar wat een werk met maaien en bijhouden bij die tegels! Dat moet handmatig, want je kunt daar niet met een grasmaaier maaien.
dinsdag 22 juli 2025 om 01:21

dinsdag 22 juli 2025 om 02:10
LemoosGaatDoor schreef: ↑22-07-2025 01:21Ik maai gewoon over de stapstenen heen. Is één keer per jaar nodig dat ik echt rondom wat moet afsteken.
Wat grappig, ik zou dat niet durven.

dinsdag 22 juli 2025 om 07:16
Tuin op het zuidoosten moet je wel opletten waar je eventueel een fruitboom zet. Heeft veel zon en warmte nodig.
Verder groen maken. Ik heb een Tinus vibernum, ook wel sneeuwbal genoemd en ca 2,5 met hoog.
Laurierhaag of van Red Robins of fargesia bamboe, waait zo mooi alle kanten op.
Als bodembedekker kleine duizendknoop of lage siergrassen. Heb je geen omkijken naar, groeit vanzelf.
Kuil in de grond, cementbak erin, een minivijver. Luchtpompje erin (als dat lukt bij jou) en de rest gaat vanzelf.
En waterschaal voor de vogels en egels.
Verder groen maken. Ik heb een Tinus vibernum, ook wel sneeuwbal genoemd en ca 2,5 met hoog.
Laurierhaag of van Red Robins of fargesia bamboe, waait zo mooi alle kanten op.
Als bodembedekker kleine duizendknoop of lage siergrassen. Heb je geen omkijken naar, groeit vanzelf.
Kuil in de grond, cementbak erin, een minivijver. Luchtpompje erin (als dat lukt bij jou) en de rest gaat vanzelf.
En waterschaal voor de vogels en egels.
dinsdag 22 juli 2025 om 07:56
Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
Nee hoor, je bent niet de enige. Voortuin, schultenbrau, tokkies.
dinsdag 22 juli 2025 om 08:07
Maar is het dan ook de prijs van de woning die bepaalt of het tokkies zijn? Hoe dichter op de stoep je zit, hoe meer tokkie?
Er staan hier in het durp namelijk ook wat villa's met een zichtbaar terras en zei zitten ook in het zicht van de stoep te pimpelen. En steken ook hun hand op.
Wel wijn inderdaad. In een glas.
dinsdag 22 juli 2025 om 08:12
Tijdens het wandelen met de hond kom ik langs een voortuin met jacuzzi, kippenhok, tuinsets, gekleurde verlichting, koelkasten en luide muziek.
Je zal er naast wonen!
Ik vind de voortuin eigenlijk niet om in te zitten. Dan zit je zo in de etalage.
Zelf hebben we de voortuin bomvol planten, zodat er geen plek is voor onkruid, helemaal op kleur afgestemd, goed op hoogte, en is het onderhoudsvrij. Het is voor de sier, maar ook goed voor insecten en tegen teveel warmte.
Je zal er naast wonen!
Ik vind de voortuin eigenlijk niet om in te zitten. Dan zit je zo in de etalage.
Zelf hebben we de voortuin bomvol planten, zodat er geen plek is voor onkruid, helemaal op kleur afgestemd, goed op hoogte, en is het onderhoudsvrij. Het is voor de sier, maar ook goed voor insecten en tegen teveel warmte.
dinsdag 22 juli 2025 om 08:25
De grond hééééél goed bemesten. Heermoes groeit op kale grond. En zodra je de grond goed verrijkt hebt zal het er erg ongelukkig worden. Daarbij ook goed de planten uitputten door veel te plukken, en dan kom je er ooit vanaf. Die pluksels zoveel mogelijk laten liggen, want die verteren en bemesten de grond. En de buren moeten ook een beetje meewerken.MevrouwJack schreef: ↑21-07-2025 16:25Jaaa met dank aan mijn "laten we het even een kans geven, misschien is het een leuk plantje" heb ik nu ook heermoes in mijn achtertuin. Wist niet wat het was en het zag er zo grappig uit in eerste instantieIk hoor me nog zeggen "kijk wat schattig, lijkt wel een mini-boompje!"
Die wortels gaan wel tot vier meter diep. Je komt er moeilijk vanaf.
dinsdag 22 juli 2025 om 08:33
In de voortuin zitten, wordt waar ik woon, ook alleen gedaan in wijken die... hoe zeg ik dit netjes..... "iets minder sociaal publiek trekken?"
Hier worden de meeste voortuinen betegeld voor een parkeerplaats. Omdat er te weinig plek in de wijk is. Ik heb daarnaast wel flink wat bloembakken er gezet omdat ik het een kale bedoeling vond toen ik er vorig jaar kwam wonen.
Zodra er budget is om voor en achtertuin op te knappen komt er meer groen.
Hier worden de meeste voortuinen betegeld voor een parkeerplaats. Omdat er te weinig plek in de wijk is. Ik heb daarnaast wel flink wat bloembakken er gezet omdat ik het een kale bedoeling vond toen ik er vorig jaar kwam wonen.
Zodra er budget is om voor en achtertuin op te knappen komt er meer groen.
Carpe Diem!
dinsdag 22 juli 2025 om 09:21
Wat een vooroordelen over mensen die in de voortuin zitten
. Daar zou ik me geen seconde over druk maken of bij stilstaan.
Wij hebben misschien wel 2m2 voortuin. Zoveel mogelijk benut met biologische bij-vriendelijke planten, en daarnaast groeit er het eea tegen de gevel aan. Er staat een bankje en we hebben een deel van de openbare weg benut met planten in potten (zonder de doorgang te belemmeren).
Afhankelijk van waar de zon staat, zitten we er geregeld. Met hond los op de stoep en campingstoelen erbij mocht er visite zijn. En we zijn zeker niet de enige, toen de kinderen jong waren noemden we het altijd “camping <naam wijk>”.
Wij hebben misschien wel 2m2 voortuin. Zoveel mogelijk benut met biologische bij-vriendelijke planten, en daarnaast groeit er het eea tegen de gevel aan. Er staat een bankje en we hebben een deel van de openbare weg benut met planten in potten (zonder de doorgang te belemmeren).
Afhankelijk van waar de zon staat, zitten we er geregeld. Met hond los op de stoep en campingstoelen erbij mocht er visite zijn. En we zijn zeker niet de enige, toen de kinderen jong waren noemden we het altijd “camping <naam wijk>”.
dinsdag 22 juli 2025 om 09:36
Ik kan me er ook niet druk over maken. Geef alleen aan dat het -waar ik woon- door mensen zo gezien wordt. Als ik ga wandelen loop ik altijd langs een oude man die zijn voortuin heel gezellig heeft ingericht. Patasolletje, tuinsetje. Hij heeft geen achtertuin en is eenzaam. Maar op deze manier heeft hij genoeg aanspraak door mensen die aan het wandelen zijn. Hoe mooi is dat?_horizon_ schreef: ↑22-07-2025 09:21Wat een vooroordelen over mensen die in de voortuin zitten. Daar zou ik me geen seconde over druk maken of bij stilstaan.
Carpe Diem!
dinsdag 22 juli 2025 om 09:48
Precies dat. Ik maak ook altijd graag een praatje met ouderen die daarom verlegen zitten als ik met de hond wandel. En hoop dat mensen dat ook met mij doen als ik oud (en eenzaam?) ben.misspatrice schreef: ↑22-07-2025 09:36Ik kan me er ook niet druk over maken. Geef alleen aan dat het -waar ik woon- door mensen zo gezien wordt. Als ik ga wandelen loop ik altijd langs een oude man die zijn voortuin heel gezellig heeft ingericht. Patasolletje, tuinsetje. Hij heeft geen achtertuin en is eenzaam. Maar op deze manier heeft hij genoeg aanspraak door mensen die aan het wandelen zijn. Hoe mooi is dat?
dinsdag 22 juli 2025 om 10:00
Dat is misschien wel het belangrijkst, om biologisch geteelde planten te plaatsen: zelfs de zogenaamd 'bijvriendelijke' planten van de standaard tuincentra zitten vol insecticiden. Biologisch en het liefst inheems, zodat de bijen, vlinders en andere beestjes er zo veel mogelijk voedsel uit kunnen halen._horizon_ schreef: ↑22-07-2025 09:21Wat een vooroordelen over mensen die in de voortuin zitten. Daar zou ik me geen seconde over druk maken of bij stilstaan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 22 juli 2025 om 10:02
De prijs bepaalt niet of ze tokkies zijn, maar wel wat voor type tokkie. In de voortuin bij de sociale woningbouw = laagopgeleide tokkie, in de voortuin van de rijke wijk = hoogopgeleide tokkie. Die tokkies komen in allerlei soorten en maten.Dropdrop schreef: ↑22-07-2025 08:07Maar is het dan ook de prijs van de woning die bepaalt of het tokkies zijn? Hoe dichter op de stoep je zit, hoe meer tokkie?
Er staan hier in het durp namelijk ook wat villa's met een zichtbaar terras en zei zitten ook in het zicht van de stoep te pimpelen. En steken ook hun hand op.
Wel wijn inderdaad. In een glas.
Gekheid natuurlijk, ik vind in de voortuin zitten niet tokkie maar wel als het gepaard gaat met veel drank en bijkomend hard gepraat/geschreeuw, maar dat geldt ook als ze in de achtertuin zitten.
Onze voortuin: paadje naar de voordeur, verder gras en een grote border met een paar vaste planten en bijen- en vlindermix, en leibomen aan de voorzijde voor het voorraam wegens privacy en hitte. En een klein zitje voor onze avondkoffie, blijk ik dus ook een tokkie te zijn….

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in