Introductiedagen en studenten ov

29-07-2025 21:02 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
AnAppleADay schreef:
30-07-2025 10:06
Er staat letterlijk 'vanwege de kosten', dus dan ga ik er vanuit dat dat de reden van afweging is. Als er nog een andere reden is dan zou dat wel in de OP gemeld zijn.
Ja dat klopt maar is dat omdat to het te duur vind of het kind ?
Solomio schreef:
30-07-2025 09:38
:facepalm:
Ze kent TO en haar gezin, overduidelijk.
Solomio schreef:
30-07-2025 10:02
Maar je weet helemaal niet of kind dat treinkaartje niet wil of kan betalen, of dat de ouders dat niet willen of kunnen.
Als ouders en kind geen 85 euro (14,50 voor een kortingskaart + 5 kaartjes voor 50%) bij elkaar kùnnen sprokkelen voor volgende maand dan is studeren (en helemaal op een plek waar je niet naartoe kunt fietsen sowieso) wel een ding de komende jaren. Want er gaan nog meer kosten komen die niet volledig worden gedekt.
Logischer is dat het wel kàn maar dat het natuurlijk wel een hap geld is die anders besteed kan worden. En in dat geval is de introductie (mits kind dat ook leuk vindt) echt wel een hele goede besteding.
anappleaday wijzigde dit bericht op 30-07-2025 10:37
0.14% gewijzigd
Yildizlar2 schreef:
30-07-2025 09:58
Omdat je kind niet wil of er niet gelukkig van wordt ?

Grappig dat vaak gezegd wordt dat kind volwassen is en het allemaal zelf moet regelen maar als ze zelf deze afweging maken dan is het ineens geen optie .
Oh zo bedoelde ik het eigenlijk helemaal niet. Bedoelde meer waarom het voor TO geen optie zou zijn. Ik vind dat kind zelf moet weten. Zou het wel aanraden maar inderdaad, info komt anders later toch wel.
Maar goed, alleen TO kan vertellen of ze door deze kosten zelf de hele week brood met pindakaas moet eten en/of het kind het zelf wel leuk vindt om te gaan, wat vrij cruciale punten zijn.
AnAppleADay schreef:
30-07-2025 10:14
Maar goed, alleen TO kan vertellen of ze door deze kosten zelf de hele week brood met pindakaas moet eten en/of het kind het zelf wel leuk vindt om te gaan, wat vrij cruciale punten zijn.
En waarom kind niet zelf voor de kosten op kan draaien. Want dat kan natuurlijk ook een prima optie zijn.
Ik zou het heel sneu vinden als dochter graag willen, maar ouders zeggen dat dat niet kan vanwege de kosten. In dit geval ga ik er vanuit dat dochter graag wil. En daar worden vast wel oplossingen voor aangeboden door de organisatie. Lijkt mij prima voor dochter om dat zelf even na te vragen.

De vraag is niet of introductiedagen wel of niet leuk zijn en of ouders wel of niet genoeg inkomen hebben. Dat is helemaal niet relevant. Als dochter graag naar de introductiedagen wil, dan kijk je naar wat wel kan ipv wat niet kan.
Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.

En die groepjes wisselen de komende jaren nog 30 keer.

Ze zal echt niet de enige zijn die om één of andere reden (geen budget, op reis, werk, geen zin, ...) er niet is.
Kan ze desnoods tijdens de eerste weken les socializen met die groep :-).

En aan een minimumloon van 6 à 7 euro per uur zou ik mijn kind niet effe 140 euro laten ophoesten om de boel zelf te betalen. Dat geld houdt ze maar bij om andere kosten tijdens 't jaar te betalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou het wel betalen.

Zo’n kortingsabonnement voor een maand, scheelt een hoop.

Als kind zelf graag wil dan hè. Als ze niet wil is het toch prima zo?
moiren wijzigde dit bericht op 30-07-2025 10:42
29.75% gewijzigd
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
broadway schreef:
30-07-2025 09:46
De introductie is enorm belangrijk en het enige dat je als ouders met je bijna volwassen kind moet is zéér motiveren dat ze gaat.
Nee joh, je kan prima zonder.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Paradise schreef:
30-07-2025 09:50
Welnee. Zo belangrijk zijn die introductiedagen helemaal niet.
dan snap je in mijn ogen de secundaire kant die de introductie bedient niet.
Dan kan, maar maakt de introductie niet minder belangrijk
En doooooor!
Jezus, die meid is toch geen 11. Wat praat je raar over haar, laat haar het lekker even zelf regelen en uitzieken. Heel eng helikoptergedrag dit.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Studeren is duur. Als er al "moeilijk" wordt gedaan over 28 euro, dan gaat die studie verder nog heel zwaar vallen.

En hoezo "laten gaan". Dat mag ze zelf bepalen lijkt me.

Introductie dagen kunnen heel belangrijk zijn aangaande eerste contacten leggen.

Ik begrijp niks van dit topic(alleen OP gelezen overigens).
AnAppleADay schreef:
30-07-2025 10:09
Als ouders en kind geen 85 euro (14,50 voor een kortingskaart + 5 kaartjes voor 50%) bij elkaar kùnnen sprokkelen voor volgende maand dan is studeren (en helemaal op een plek waar je niet naartoe kunt fietsen sowieso) wel een ding de komende jaren. Want er gaan nog meer kosten komen die niet volledig worden gedekt.
Logischer is dat het wel kàn maar dat het natuurlijk wel een hap geld is die anders besteed kan worden. En in dat geval is de introductie (mits kind dat ook leuk vindt) echt wel een hele goede besteding.
Als ouders en kind het niet kunnen betalen heeft kind wrsch recht op een maximale beurs van ongeveer 600 euro en daar kun je dan weer een boel van doen, als je thuis blijft wonen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Raak schreef:
30-07-2025 08:12
Klopt, maar de introductie start 25 augustus, dus dat zou gewoon moeten kunnen.
Niet als je start met studeren. Heeft mijn kind ook bij de hand gehad. OV kaart kon pas vanaf 1 september gebruikt worden.
Ik zou dochter lekker e.e.a. laten uit- en opzoeken. Dan hoor ik wel welke bijdrage er nog nodig is van mijn kant. Of ze wel of niet gaat moet ze zelf weten, het is haar studie.
Phlox24 schreef:
30-07-2025 10:16
Ik zou het heel sneu vinden als dochter graag willen, maar ouders zeggen dat dat niet kan vanwege de kosten. In dit geval ga ik er vanuit dat dochter graag wil. En daar worden vast wel oplossingen voor aangeboden door de organisatie. Lijkt mij prima voor dochter om dat zelf even na te vragen.

De vraag is niet of introductiedagen wel of niet leuk zijn en of ouders wel of niet genoeg inkomen hebben. Dat is helemaal niet relevant. Als dochter graag naar de introductiedagen wil, dan kijk je naar wat wel kan ipv wat niet kan.
Dat denk ik niet. Als er al een regeling voor de kosten van introductiedagen zelf is, wat ik zeer betwijfel, dan lijkt me niet dat het reizen ernaartoe ook daaronder gaat vallen.

Is natuurlijk ook een beetje idioot, je krijgt als student gewoon stufi en je had kunnen werken in de zomer, dus als er nu geen geld is voor een paar keer een treinkaartje dan is er niet goed gebudgetteerd.

Vragen staat vrij natuurlijk dus ze kunnen het proberen, maar het zou mijn eer te na zijn om dit voor te leggen aan de organisatie
Wissewis schreef:
30-07-2025 10:26
Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.

En die groepjes wisselen de komende jaren nog 30 keer.

Ze zal echt niet de enige zijn die om één of andere reden (geen budget, op reis, werk, geen zin, ...) er niet is.
Kan ze desnoods tijdens de eerste weken les socializen met die groep :-).

En aan een minimumloon van 6 à 7 euro per uur zou ik mijn kind niet effe 140 euro laten ophoesten om de boel zelf te betalen. Dat geld houdt ze maar bij om andere kosten tijdens 't jaar te betalen.
Hoe kom je bij 140 euro? Dan ga je dus uit van 5 dagen. Dan kun je beter een dal flex abonnement nemen.
Als kind nog 17 is, is deze trouwens gratis en reis je in de daluren met 40% korting.
Iemand van 18 jaar en ouder betaalt hiervoor 5,95 per maand. En voor altijd korting 14,25.
LemoosGaatDoor schreef:
30-07-2025 10:56
Ik zou dochter lekker e.e.a. laten uit- en opzoeken. Dan hoor ik wel welke bijdrage er nog nodig is van mijn kant. Of ze wel of niet gaat moet ze zelf weten, het is haar studie.
Ik zou met dochter samen kijken of zij hier hulp bij nodig heeft, hoe ze het evt kan regelen.
Áls ze er überhaupt naar toe wil.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solsol schreef:
30-07-2025 11:04
Dat denk ik niet. Als er al een regeling voor de kosten van introductiedagen zelf is, wat ik zeer betwijfel, dan lijkt me niet dat het reizen ernaartoe ook daaronder gaat vallen.
Ik heb het hierbij ook helemaal niet over de kosten, maar om het verblijf ter plekke. Dus zodat TO niet elke dag heen en weer hoeft te reizen. Het kan zomaar zijn dat ze tips kunnen geven voor slaaplokaties.
Wat erg dat het op die 28 euro moet afhangen!. Er zullen nog wel meer kosten aankomen voor aankomende schooljaar, heb je al een plan hoe je dat gaat doen?.
ZomerVlinder schreef:
30-07-2025 11:10
Wat erg dat het op die 28 euro moet afhangen!. Er zullen nog wel meer kosten aankomen voor aankomende schooljaar, heb je al een plan hoe je dat gaat doen?.
Daarom denk ik dat het om 28 Euro per dag gaat. En introductieweek is iets van 5 dagen, dan loopt het wel op. Wij kunnen natuurlijk niet in de portemonnee van TO kijken.
phlox24 wijzigde dit bericht op 30-07-2025 11:27
8.02% gewijzigd
NS stopt met de Jongerendagkaart, maar deze zomer nog wel verkrijgbaar in de Glimble-app
Sinds 1 juli 2025 is NS gestopt met de verkoop van de NS Jongerendagkaart. Jongeren die deze zomer toch een NS Jongerendagkaart willen scoren, kunnen terecht in de mobiliteits-app van Glimble. De dagkaart is daar in elk geval in juli en augustus 2025 nog gewoon verkrijgbaar.

TO heeft het zelf over de jongerendagkaart, dus ik ga ervan uit dat kind nog geen 18 is.

Deze kaart kun je dus nog wel aanschaffen via de Glimble app.
Dan heb je een dagkaart voor 11,70. Wel reizen in de daluren.

Je kunt dan ook een gratis NS dal abonnement nemen. 40% in de daluren.
Heeft kind helemaal geen spaargeld? In september krijgt ze toch studiefinanciering en kan ze dit dan niet even voorschieten van haar spaargeld?
ankalida schreef:
30-07-2025 09:22
Ze gaat studeren aan een hbo/uni (ivm de ov-kaart per 1-9). Dus laat los en laat haar het zelf regelen en betalen. Als jullie dit niet kunnen betalen gaat ze een riante aanvullende beurs krijgen, naast haar spaargeld van haar baantje afgelopen zomer.

Zorg dat jullie niet in de situatie komen dat dochter een luizenleventje heeft met veel studiebeurs en dat jullie op een houtje bijten.
Ik snap de logica van dit bericht niet echt, volgens jou gaat ze een riante aanvullende beurs krijgen, maar de ouders moeten er vervolgens voor zorgen dat die beurs niet te riant wordt, want voor je het weet heeft ze het te makkelijk?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven