Introductiedagen en studenten ov

29-07-2025 21:02 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn dochter gaat in september beginnen met een opleiding in een andere stad. Ze heeft recht op studiefinanciering vanaf 1 september. Echter de introductie dagen beginnen op 25 augustus. Helaas zijn de jongerendagkaarten afgeschaft en een retour kost 28 euro. We zitten er nu over na te denken om haar niet naar de introductie dagen te laten gaan vanwege de kosten. Maar ik twijfel omdat ik het ook zielig vind als ze straks met haar studie begint en er al groepjes zijn gemaakt. Wat is wijsheid
makreel schreef:
30-07-2025 14:09
Het kan leuk zijn en nuttig. Sommige mensen, zoals Solomio, vinden het afschuwelijk, andere mensen, zoals Phlox, vinden het heel leuk. Om daar achter te komen kan je dochter zelf naar de eerste dag gaan en het programma een beetje bekijken, om daarna te beslissen of ze wil meedoen.
Achteraf leuk, vooraf vooral spannend ;-).
Charlotta schreef:
30-07-2025 13:54
Jongeren die niet fysiek onderwijs kunnen volgen door een beperking zijn niet de norm, en daar hoeven de opleidingen dan ook niet volledig op ingericht te zijn. Dat heeft niets met rigide te maken. Voor deze studenten kunnen er aparte leerwegen worden ingericht maar als je iedereen maar toestaat om niet fysiek aanwezig te zijn dan leidt je een hele generatie op die niet meer kunnen functioneren in de maatschappij. Heel onwenselijk.
Of je leidt een generatie op die flexibeler kan inspelen op situaties en daarmee een inclusievere maatschappij kunnen gaan vormen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
30-07-2025 14:13
Ik had gehoopt en verwacht dat corona zou leiden tot meer hybride mogelijkheden.
Het is toch helaas weer alles of niks.
En dat heeft alles met rigide te maken.
Omdat qua studeren hybride vaak gewoon niet goed werkt; zeker niet als de keuze per activiteit bij de studenten ligt. Dat is wel iets wat ik door corona heb geleerd. We hebben twee jaar van alles uitgeprobeerd qua online/hybride en daar ook veel van geleerd. Mijn conclusie is dat het zwaartepunt van een fysieke studie ook echt moet liggen bij het persoonlijk aanwezig. Dan kunnen er uiteraard wel enkele onderdelen online zijn (zoals materiaal wat online staat) maar het grootste deel is gewoon fysiek. Dat is overigens ook wat verreweg de meeste studenten willen.
En daarnaast kan je uitstekende online studies hebben waarbij het zwaartepunt online ligt (met eventueel wat fysieke onderdelen zoals aanwezigheidsdagen, een zomerschool die al dan niet optioneel zijn.) Maar het constant kunnen wisselen naar keuze online of fysiek werkt gewoon niet goed en zorgt er voor dat de meeste studenten een stuk minder tevreden zijn over de studie (want die klagen dan ook over halflege college zalen of activiteiten waarbij maar weinig mensen komen.)
broadway schreef:
30-07-2025 10:45
dan snap je in mijn ogen de secundaire kant die de introductie bedient niet.
Dan kan, maar maakt de introductie niet minder belangrijk
Omdat ik het er niet mee eens ben, begrijp ik het niet?
Solomio schreef:
Ik had gehoopt en verwacht dat corona zou leiden tot meer hybride mogelijkheden.

Ach nu moet je ophouden. Universiteiten en hogescholen zijn super veel flexibeler geworden. Alle colleges zijn zo'n beetje ook online te kijken. Maar wat is het gevolg? Studenten die niet komen, docenten die voor 2 studenten staan les te geven. En dus veel uitval van studenten.

Er zijn altijd uitzonderingen te maken voor studenten die het echt nodig hebben. Maar heel goed dat de norm weer wordt, dat je erbij bent. Studeren is meer dan de stof tot je nemen.
Kijk TO, als ze echt niet wil dan houdt het op natuurlijk, maar persoonlijk zou ik het wel echt aanmoedigen, ook ik ben van mening dat het er wel bij hoort.

En ik zou die OV ook voor haar betalen trouwens.
Een intro is echt fantastisch en grote kans dat ze hier vriendschappen opdoet en een netwerk aanlegt voor de rest van haar leven. Gewoon betalen, hoort erbij en een mooie investering.

Met een beetje geluk maakt ze snel vrienden en kan ze halverwege de week ook al bij iemand slapen.
Charlotta schreef:
Jongeren die niet fysiek onderwijs kunnen volgen door een beperking zijn niet de norm, en daar hoeven de opleidingen dan ook niet volledig op ingericht te zijn. Dat heeft niets met rigide te maken. Voor deze studenten kunnen er aparte leerwegen worden ingericht maar als je iedereen maar toestaat om niet fysiek aanwezig te zijn dan leidt je een hele generatie op die niet meer kunnen functioneren in de maatschappij. Heel onwenselijk.
Half het land doet aan thuiswerk, maar voor studenten zou het ineens een probleem zijn?
En ze zouden ineens niet meer functioneren?

Studeren lijkt mij net ideaal om vooral thuis te doen.
Naar de campus als je wil of als het écht om practica gaat en anders gewoon voor je scherm.
Met degelijke regels en studie-gidsen waar instaat per vak wat er verwacht wordt.

Zou ineens een deel van de kamer-nood oplossen.
Als studenten nog 3 keer per maand aan de unief / hogeschool moeten of willen zijn moeten ze niet persé op kamers.
wissewis wijzigde dit bericht op 30-07-2025 15:12
8.67% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Chance40 schreef:
30-07-2025 12:15
Dank voor alle reacties. Ik kan niet op iedereen reageren.

Ik wist niet dat er een alternatieve jongeren dagkaart is. Hartelijk dank voor de tip. Dit scheelt meer dan de helft van de prijs.

Er is budget voor studie en rijbewijs. Mijn dochter (en ik ook) weet niet zo goed wat ze van die introductie dagen moet verwachten. Van haar hoeft het niet zo, ze wil zelfs niet gaan. Maar ik denk ook omdat ze het spannend vindt. Ik betaalde altijd haar vervoer, voorheen was dat makkelijk want het koste maar 8,50. Mijn dochter vindt het niet waard om haar geld uit te geven voor de introductie dagen. Ik ga het er met haar over hebben dat het belangrijk is dat ze gaat. Ik ga kijken hoeveel mijn bijdrage wordt (ook aan het eten eb drinken) en wat zij zelf dient te betalen. Dochter heeft een bijbaantje maar krijgt ook zakgeld en kleedgeld.

Natuurlijk hebben we geld opzij gezet voor haar studie. Maar dat potje is echt voor boeken en collegegeld en haar rijbewijs. Ik wil dat potje liever niet aanbreken voor vervoerkosten en het geld dat ze daar kwijt is aan eten en drinken. Ik had hier geen rekening mee gehouden en daarbij komt ook dat mijn andere kind naar de middelbare gaat en wij ook kamp moeten betalen in september.
Jullie klinken allebei nogal simpel, sorry. Je dochter weet niet wat ze moet verwachten en denkt vervolgens ‘laat maar’, in plaats van dat ze met enthousiasme haar nieuwe studie en stad gaat ontdekken. Jij mauwt over een paar tientjes terwijl je een hele spaarpot hebt aangelegd voor haar studie. Aan veel studies komt geen boek meer te pas dus dat geld houd je al over. Is ze überhaupt gemotiveerd om te gaan studeren?

Afijn. Ik heb in Nijmegen gestudeerd, daar duurt de introductie van de universiteit twee hele weken. De eerste dag werd geïnventariseerd wie er nog geen slaapplek had, en die kwamen te logeren bij mensen die wel al een kamer hadden. Was niet de bedoeling dat je op en neer naar huis ging vanwege het avondprogramma. Ik vond het verschrikkelijk. De idiote spelletjes, de enorme hoeveelheden alcohol, de gezamenlijke pot, het verplichte stappen. Na drie dagen was ik helaas ‘ziek’. Nooit spijt van gehad. Toen de studie begon werden we allemaal ingedeeld in een werkgroep, in de mijne zat niemand van mijn introductiegroepje. Heb hoe dan ook een prima start gehad. De meeste mensen vonden die intro trouwens geweldig leuk.

Ik raad je aan om je dochter te stimuleren om erheen te gaan, haar uit te leggen dat dit erbij hoort en dat dingen nou eenmaal geld kosten. Vindt ze het niks kan ze de rest laten zitten maar heeft ze zichzelf in ieder geval de kans gegeven om een fijne tijd te hebben en het reilen en zeilen op de uni/hbo te leren kennen.
Kia•Ora schreef:
30-07-2025 13:25
Wie zegt dat ze kon werken? De kans bestaat dat ze nog geen stufi ontvangt omdat ze pas in september start. Je weet niet of haar ouders vermogend genoeg zijn om die reis te bekostigen. We weten eigenlijk helemaal niets dus je doet allerlei aannames...

Je kind "laten gaan" vind ik een beetje een gekke uitspraak. Als dochter wil en het is te betalen dan laten gaan en anders voorbij laten gaan. Maar laat je kind een keuze maken zonder jouw beïnvloeding van een duur treinkaartje.
Ja ik doe aannames, zoals iedereen op dit forum. Dochter start een reguliere opleiding blijkbaar (al is dat weer een aanname, maar anders had TO dat vast wel vermeld), dan ga ik ervan uit dat ze gewoon kan werken. Zeker gezien er overal baantjes voor het oprapen liggen deze zomer. Als je echt wil werken dan kan dat gewoon. Dat vind ik niet een heel rare aanname. Als het mis heb mag TO daar gewoon op reageren. Als je niet mag reageren op basis van aannames dan kunnen we beter het forum opdoeken.
Charlotta schreef:
Dit is de reden waarom ze op de opleiding (HBO) van mijn kind een regel hebben ingevoerd dat studenten minimaal zoveel % aanwezig dienen te zijn. En ik snap dat heel goed.

En ja, ik heb een neurodivergent kind, voor wie dat niet persé vanzelfsprekend is. En toch snap ik het.
Solomio schreef:
Dat geldt op de werkvloer ook. Toch veel bedrijven die weer erg sturen op fysiek aanwezig zijn. Dus dat is vaak het werkende leven.
oneenietweer schreef:
30-07-2025 15:10
Jullie klinken allebei nogal simpel, sorry. Je dochter weet niet wat ze moet verwachten en denkt vervolgens ‘laat maar’, in plaats van dat ze met enthousiasme haar nieuwe studie en stad gaat ontdekken. Jij mauwt over een paar tientjes terwijl je een hele spaarpot hebt aangelegd voor haar studie. Aan veel studies komt geen boek meer te pas dus dat geld houd je al over. Is ze überhaupt gemotiveerd om te gaan studeren?

Afijn. Ik heb in Nijmegen gestudeerd, daar duurt de introductie van de universiteit twee hele weken. De eerste dag werd geïnventariseerd wie er nog geen slaapplek had, en die kwamen te logeren bij mensen die wel al een kamer hadden. Was niet de bedoeling dat je op en neer naar huis ging vanwege het avondprogramma. Ik vond het verschrikkelijk. De idiote spelletjes, de enorme hoeveelheden alcohol, de gezamenlijke pot, het verplichte stappen. Na drie dagen was ik helaas ‘ziek’. Nooit spijt van gehad. Toen de studie begon werden we allemaal ingedeeld in een werkgroep, in de mijne zat niemand van mijn introductiegroepje. Heb hoe dan ook een prima start gehad. De meeste mensen vonden die intro trouwens geweldig leuk.

Ik raad je aan om je dochter te stimuleren om erheen te gaan, haar uit te leggen dat dit erbij hoort en dat dingen nou eenmaal geld kosten. Vindt ze het niks kan ze de rest laten zitten maar heeft ze zichzelf in ieder geval de kans gegeven om een fijne tijd te hebben en het reilen en zeilen op de uni/hbo te leren kennen.

Hoe lang is dit geleden?
Wat ik nu hoor is namelijk dat er op een heel andere manier mee omgegaan wordt.
Merys schreef:
30-07-2025 12:45
Ik had een vrij introvert kind dat de intro dagen van de studievereniging (niet te verwarren met studentenvereniging) ook niet zo zag zitten. Afgesproken dat hij de eerste dag ging om even te kijken hoe het was.
Lang verhaal kort, hij landde in een vereniging met een boel gelijkgestemden en heeft nog steeds de tijd van zijn leven.
Slaapplek was na dag 1 geregeld, de meeste studenten gooien hun huis open in de intro week.
Ik had je kind kunnen zijn. :) natuurlijk zijn er mensen voor wie zo’n intro echt hel op aarde is (zeker als er sprake is van neurodivergentie). Maar voor mij, als behoorlijke introvert, was dit veel makkelijker contact en vrienden maken dan koud in een collegebank of met werkgroepen. Nu zal er met dat student activerend onderwijs wel iets veranderd zijn, maar ik zou het juist de meer introverten aanraden om te gaan. Vrijwel iedereen vindt het heel spannend en vrijwel iedereen is op zoek naar nieuwe mensen om kennis mee te maken. Na de intro is een flink deel van de groepen al gevormd.

Dan eventueel maar wat later dat rijbewijs. Met een OV kaart is dat toch wat minder relevant en autorijden is ook duur.
Ik vond de introdagen van de universiteit niet zo leuk maar die van mijn studie fantastisch! Eindelijk een groep mensen die hetzelfde leuk vonden als ik, het was echt ‘mijn soort mensen’ daar. Ik was niet meer de enige weirdo, ik had een hele groep weirdo’s gevonden.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
30-07-2025 17:49
Ik vond de introdagen van de universiteit niet zo leuk maar die van mijn studie fantastisch! Eindelijk een groep mensen die hetzelfde leuk vonden als ik, het was echt ‘mijn soort mensen’ daar. Ik was niet meer de enige weirdo, ik had een hele groep weirdo’s gevonden.

Precies dit gold ook voor mijn kind. 10 x gelukkiger dan op de middelbare.
Hetzelfde kind organiseert nu de intro's en wat mij opvalt is dat ze juist heel alert zijn op bv excessief drankgebruik. Jongeren worden daar echt op aangesproken of niet meer geschonken.
Ik vind persoonlijk dat het belang van de stads-introductiedagen schromelijk wordt overdreven. Natuurlijk kan het echt een leuke week zijn, als het je ding is, maar het is absoluut niet noodzakelijk ofzo. En ik ken echt niemand, behalve de mensen die bij een vereniging gingen, die aan die specifieke week vrienden hebben overgehouden.

Persoonlijk heb ik er dus niks aan gemist. Wel van die van de opleiding, maar dat had ik al gezegd.
Tavistock schreef:
30-07-2025 19:51
Ik vind persoonlijk dat het belang van de stads-introductiedagen schromelijk wordt overdreven. Natuurlijk kan het echt een leuke week zijn, als het je ding is, maar het is absoluut niet noodzakelijk ofzo. En ik ken echt niemand, behalve de mensen die bij een vereniging gingen, die aan die specifieke week vrienden hebben overgehouden.

Persoonlijk heb ik er dus niks aan gemist. Wel van die van de opleiding, maar dat had ik al gezegd.
Eens, maar om het nou vanwege het geld niet te doen lijkt me zonde. Tenzij er dan echt geen boodschappen gedaan kunnen worden. Ik zal wel weer vanuit een of ander privilege spreken, maar €28 lijkt me toch niet onoverkomelijk.
Tavistock schreef:
30-07-2025 19:51
Ik vind persoonlijk dat het belang van de stads-introductiedagen schromelijk wordt overdreven.
(…)
Stadsintro was toen niet waar ik studeerde. Daar kan ik ook niets over zeggen. Maar die studie-intro heeft me veel gebracht. 🙌🏻
Taskmaster schreef:
30-07-2025 14:42
Ach nu moet je ophouden. Universiteiten en hogescholen zijn super veel flexibeler geworden. Alle colleges zijn zo'n beetje ook online te kijken. Maar wat is het gevolg? Studenten die niet komen, docenten die voor 2 studenten staan les te geven. En dus veel uitval van studenten.

Er zijn altijd uitzonderingen te maken voor studenten die het echt nodig hebben. Maar heel goed dat de norm weer wordt, dat je erbij bent. Studeren is meer dan de stof tot je nemen.
Dit is precies waarom ik geen lol meer heb in college geven.
Doe ik super mijn best om een gewogen verhaal te vertellen, komt maar een handjevol studenten (tussen de 5 en 10%). En die zitten dan wel in een megagrote zaal waar ze allemaal in theorie in passen. En dan haalt 70% het tentamen niet en dan komen er klachten dat het te moeilijk was.
Het gaat echt niet goed zo.

Maar wat betreft de intro, wat anderen al zeiden. Algemene intro van de stad: die is voor de lol, hoeft echt niet. Draait om uitgaan en het studentenleven.
Van de studie is wel belangrijk maar die is later.
En ook ik vind het ‘laten gaan’ een wat gekke woordkeuze: dochter is in the lead hier, laat haar kiezen. Maar liever niet vanwege het geld, tenzij je enorm krap bij kas zit.
Ginevra schreef:
30-07-2025 12:31
Introductie van de studie is WEL voor iedereen goed. Hou op met me zeg. Ik ben al 25 jaar docent in het hoger onderwijs en een van de grootste problemen waar we tegenaan lopen is dat allerlei studenten niet meer fysiek komen omdat ze denken dat ze alles thuis wel kunnen nalezen.
Dat gaat ten koste van allerlei leeractiviteiten.

En de introductie van de opleiding is gewoon dat je de gebouwen en docenten en faciliteiten leert kennen, dat je uitleg krijgt over de systemen en regels, en nog 1000 andere dingen.
En dan krijg je later te horen "ja ik weet niet hoe ik mijn opdrachten moet inleveren want ik was niet bij de uitleg, ik wist niet dat er een studiegids was, ik wist niet dat er een examenreglement was, ik wist niet dat die BSA echt gehandhaafd werd.....".

Als je de algemene studentenintroductie in de stad overslaat vind ik dat jammer maar dat moeten mensen zelf weten, maar die introductie van je opleiding daar hoor je gewoon te zijn. En als je daar al begint met "ik lees het thuis wel na", dan moet je niet willen studeren.
Je leert toch niet tijdens de introductiedagen hoe je opdrachten moet inleveren? En wat valt er precies te leren? Hoe de inleverbox er precies uitziet? Dat kan een docent tijdens een vak niet meer uitleggen?

En die docenten en faciliteiten leren studenten vanzelf wel kennen toch? Het gaat om hbo-studenten. Die komen er toch wel achter?
Solsol schreef:
30-07-2025 15:20
Ja ik doe aannames, zoals iedereen op dit forum. Dochter start een reguliere opleiding blijkbaar (al is dat weer een aanname, maar anders had TO dat vast wel vermeld), dan ga ik ervan uit dat ze gewoon kan werken. Zeker gezien er overal baantjes voor het oprapen liggen deze zomer. Als je echt wil werken dan kan dat gewoon. Dat vind ik niet een heel rare aanname. Als het mis heb mag TO daar gewoon op reageren. Als je niet mag reageren op basis van aannames dan kunnen we beter het forum opdoeken.
Ook alweer fout.
Solomio schreef:
30-07-2025 12:34
Er is verschil tussen algemene introductie van de universiteit en die van de studie.

Maar buiten dat: waarom zou je niet kunnen studeren als je dat thuis wilt doen?

Door dit soort inflexibiliteit loopt er heel wat talent ongebruikt rond.
Niks mis mee om van studenten wat flexibiliteit te verwachten. De mensen die dat niet kunnen/willen kunnen ook nog kijken of de OU of een variant daarop een optie is. Of kijken of aangepast onderwijs een mogelijkheid is.
Paradise schreef:
30-07-2025 20:15
Je leert toch niet tijdens de introductiedagen hoe je opdrachten moet inleveren? En wat valt er precies te leren? Hoe de inleverbox er precies uitziet? Dat kan een docent tijdens een vak niet meer uitleggen?

En die docenten en faciliteiten leren studenten vanzelf wel kennen toch? Het gaat om hbo-studenten. Die komen er toch wel achter?
Joh, ik heb 25 jaar ervaring en in die tijd duizenden studenten onderwijs gegeven, en honderden meer direct begeleid. Ik ben voorzitter van de examencommissie geweest heb en heb talloze verzoekschriften beoordeeld van studenten die thuis bleven, uiteindelijk de boot misten en achterop raakten. Ik heb honderden stagiaires begeleid en vooral gezien hoe mensen vastlopen die niet geleerd hebben buiten hun eigen kamertje te functioneren.

Kortom, ik weet wel een beetje waar ik het over heb.

Studeren is ontzettend veel complexer geworden dan 30 jaar geleden, niet qua inhoud maar qua regels, procedures, werkvormen, opdrachten, manieren van studiepunten halen, systemen etc etc.
Waar wij vroeger een studiegids hadden in de vorm van één boekje van pakweg 200 pagina’s, is de hoeveelheid handleidingen en beschrijvingen makkelijk 40 X zoveel geworden. Dat zie je niet omdat het niet meer geprint wordt, maar het is een onvoorstelbare bak informatie en dat leest dus niemand.
En je haalt onderdeel A van vak B door bij vak C een project D te doen, en dan doe je daar een deeltoets die deels telt voor onderdeel A maar deels ook als instap eis geldt voor onderdeel E, maar als je het niet gehaald hebt kun je het eventueel herkansen bij onderdeel F.
Stagedocumenten lever je in in systeem A, opdrachten lever je in in systeem B, de cijfers worden geëxporteerd naar systeem C, en de slides van vakken en de teamruimtes voor projecten staan in systeem D. Succes met dat zelf thuis uit te zoeken. En nee, ik ga dat niet nog een keer uitleggen voor alle studenten die er thuis niet uitkwamen en nu toch nog een keertje langskomen voor extra uitleg. Daar heb ik geen tijd voor. Je zou misschien denken dat hbo studenten er zelf wel achter komen maar je schrikt je kapot van wat ze allemaal niet blijken te kunnen, vooral de corona generatie die soms wel erg soepeltjes een diploma hebben gekregen.

En natuurlijk regelen we iets voor studenten die om persoonlijke redenen niet kunnen komen, maar dat is bij de grote meerderheid niet aan de orde.

En o ja, vroeger deed ik vaak iets met gastdocenten uit het werkveld, dat werd altijd zeer gewaardeerd, die hadden leuke verhalen uit de praktijk. Helaas ben ik daarmee gestopt. Ik geneer me kapot als ik een drukbezet iemand laat opdraven en driekwart van de studenten is afwezig.
Te peerd parmant al triomfant

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven