126 keer afgewezen na sollicitatie

13-05-2025 10:15 7 berichten
Een man heeft het Parool gehaald omdat hij in 6 jaar tijd 126 keer is afgewezen voor de functie van leraar. Hij heeft al 25 jaar ervaring en is pas vorig jaar voor het eerst uitgenodigd voor een gesprek. Om daarna alsnog afgewezen te worden.

https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... kort-staat

Dit artikel verbaast me niks. Ik ben in het begin van de Corona afgestudeerd aan de PABO en ik probeer al een tijd buiten Hilversum een nieuwe baan te vinden. Zo solliciteer ik bijvoorbeeld in Amsterdam omdat ik daar voorrang kan krijgen op een huurwoning en dan eindelijk het huis uit kan.
Echter, meestal krijg ik te horen dat de vacature al vervuld is (staat daarna gewoon open) en het laatste half jaar ervaar ik dat ik ondanks een bevestiging op mijn sollicitatie daarna niks meer verneem.

In mijn vriendenkring hoor ik hetzelfde. Dit speelt ook zeker niet alleen in het (basis)onderwijs.

Merken jullie ook dat ondanks het personeelstekort en de vele vacatures dat het lastig is om een (andere) baan te verkrijgen?
Dit artikel verbaast mij ook niks. Volgens mij zijn werkgevers nog steeds verslaafd aan flex én lijken ze eindeloos te willen zoeken naar de perfecte werknemer die er gewoon niet is.

Om mij heen is er ook nog eens veel inhuurpersoneel. Vaak zijn dat starters beneden de 30 jaar die het halve land afreizen naar hun werkplek (lekker klimaatneutraal…) én 50+’ers die op deze manier als zzp’er extra veel “salaris” kunnen vragen. (Want eigenlijk is geld dat je niet in loondienst krijgt geen salaris)
Ik ken mensen uit Groningen die elke dag naar Utrecht reizen, maar ook andersom. En dat in vergelijkbare functies.

Als werkgevers uit Amsterdam liever inhuur hebben dan iemand intern, maar internen wel een woning aanbieden, snap ik wel dat dat irritatie oplevert. Zeker als je voldoet aan de vacature-eisen, al in de buurt woont maar gewoon geen kans krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan het artikel niet lezen. Jammer dat zijn motivatiebrief niet te lezen is, waarschijnlijk er niet bij zit. Ongetwijfeld weinig mis mee maar wie weet is het wel oubollig maar dat vul ik nu zelf in. Of woon- werkverkeer. Leraren die om 8 uur worden verwacht maar te lang onderweg zijn kan ook een reden voor afwijzing zijn. Hier wel in ieder geval. Want kans op files of OV dat uitvalt. School moet dat dan oplossen.

Ik weet niet hoeveel sollicitaties hij er in totaal op heeft zitten maar ik ben in 2016 werkeloos geraakt en had met 2 jaar ook honderden sollicitaties er op zitten 400 - 500 en uiteraard net zoveel afwijzingen. Allemaal opgeslagen en het UWV ermee om de oren geslagen. Solliciteerde me suf.
Moedeloos en demotiverend, zelfvertrouwen in de kreukels. Het doet wat met je.
De desbetreffende briefschrijver had gesolliciteerd voor CKV. Dat is volgens mij geen tekortvak.

Verder had de briefschrijver volgens mij geen recente ervaring in het onderwijs en überhaupt nooit een aanstelling gehad op een middelbare school. Het is de vraag of hij überhaupt bevoegd docent was en/of over de juiste vaardigheden beschikte om les te geven op een middelbare school.

Hij dacht dat men om hem zat te springen in het onderwijs omdat hij was gepromoveerd.
Waarom een topic van maanden geleden omhoog halen?

Maar goed, ik heb die brief toen wel gelezen en als deze meneer in zijn sollicitatiebrieven of gesprekken zijn onuitstaanbare arrogantie niet kon verbergen (in de brief lukte het niet) dan is het niet vreemd dat je niet aangenomen wordt.
Si abra la puerta hay lobos.
Paradise schreef:
30-07-2025 20:32
De desbetreffende briefschrijver had gesolliciteerd voor CKV. Dat is volgens mij geen tekortvak.

Verder had de briefschrijver volgens mij geen recente ervaring in het onderwijs en überhaupt nooit een aanstelling gehad op een middelbare school. Het is de vraag of hij überhaupt bevoegd docent was en/of over de juiste vaardigheden beschikte om les te geven op een middelbare school.

Hij dacht dat men om hem zat te springen in het onderwijs omdat hij was gepromoveerd.
Alleen hier heb ik al 11 vacatures CKV gevonden: https://www.meesterbaan.nl/vacatures?trefwoord=CKV

Er is wel meer een beetje vreemd aan die 126 afwijzingen dan alleen dat hij nooit op een middelbare school had gewerkt. En hoe had hij die ervaring moeten opbouwen als hij niet eens de kans kreeg om in ieder geval op een eerste gesprek te komen?
Geen ervaring in het onderwijs. Maar ik hoor en zie om mij heen vaak dat mensen vaak na soms wel een jaar solliciteren nog nergens binnenkomen, maar dat diezelfde werkgevers waar ze willen werken wel een hele grote groep externen via Deloitte, Capgemini en Accenture binnenhalen.

Misschien dat als deze meneer stopt met solliciteren bij scholen en het via een onderwijs-deloitte doet hij wel de baan krijgt die hij wil.

Een huis aangeboden krijgen in Amsterdam (of Almere zoals laatst op het nieuws was) als je daar in het onderwijs werkt lijkt me een lokkertje. Of gebruiken de scholen daar nu overheidsgeld om de huur te betalen i.p.v. bedrijven als Accenture te spekken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven