Daten, hopeloos iets
donderdag 31 juli 2025 om 07:32
Ik ben nu drie jaar single. Heb best veel gedate in die drie jaar en ook mannen tegengekomen die ik leuk vind maar ergens loopt het steeds mis.
Mannen vinden mij te zelfstandig, ik geef te veel prioriteit aan mijn gezin, dan vinden ze me weer te claimend, de seks is goed maar de chemie voor een relatie is er niet, ik heb te veel exen, ik heb te weinig tijd…. Ga zo door ga zo door.
Ik heb denk ik iedere reden wel gehoord. En het raakt mij in mijn zelfvertrouwen merk ik.
Ik ben best een mooie vrouw denk ik, dat zeggen mannen ook. Maar het lijkt wel dat ik leuk ben voor losse dates maar zodra het begint te lijken op serieus haken ze af. Dan ben ik weer niet goed genoeg. En ik kan niet meer snappen waarom. Wat doe ik fout dat de mannen steeds na een aantal dates of een maand of twee afhaken.
En belangrijker nog. Hoe laat ik dit los?
Gisteren ook weer, leuke man… maar hij had moeite ermee dat ik gedate heb, dat ik relaties heb afgelopen jaren, dat ik nog wat contact heb met ex dates. Hij vond mij daardoor wat losbandig. Dit was voor hem een dealbreker. Verstandelijk denk ik ik heb niks fout gedaan maar die opmerkingen raken me.
Mannen vinden mij te zelfstandig, ik geef te veel prioriteit aan mijn gezin, dan vinden ze me weer te claimend, de seks is goed maar de chemie voor een relatie is er niet, ik heb te veel exen, ik heb te weinig tijd…. Ga zo door ga zo door.
Ik heb denk ik iedere reden wel gehoord. En het raakt mij in mijn zelfvertrouwen merk ik.
Ik ben best een mooie vrouw denk ik, dat zeggen mannen ook. Maar het lijkt wel dat ik leuk ben voor losse dates maar zodra het begint te lijken op serieus haken ze af. Dan ben ik weer niet goed genoeg. En ik kan niet meer snappen waarom. Wat doe ik fout dat de mannen steeds na een aantal dates of een maand of twee afhaken.
En belangrijker nog. Hoe laat ik dit los?
Gisteren ook weer, leuke man… maar hij had moeite ermee dat ik gedate heb, dat ik relaties heb afgelopen jaren, dat ik nog wat contact heb met ex dates. Hij vond mij daardoor wat losbandig. Dit was voor hem een dealbreker. Verstandelijk denk ik ik heb niks fout gedaan maar die opmerkingen raken me.
donderdag 31 juli 2025 om 11:39
Het blijft altijd een beetje gekunsteld ja, dat klopt.
Er zit vast wel een leukerd voor jou bij!
En een sterk karakter is iemand die in mijn optiek zijn grenzen bewaakt, respect heeft voor jouw grenzen, dat je allebei je mening mag hebben, niet over zich heen laat lopen maar wel zo flexibel is om samen te kijken hoe je het samen leuk vindt i.p.v. NEE ik wil alleen bowlen. Klaar.
Er zit vast wel een leukerd voor jou bij!
En een sterk karakter is iemand die in mijn optiek zijn grenzen bewaakt, respect heeft voor jouw grenzen, dat je allebei je mening mag hebben, niet over zich heen laat lopen maar wel zo flexibel is om samen te kijken hoe je het samen leuk vindt i.p.v. NEE ik wil alleen bowlen. Klaar.

donderdag 31 juli 2025 om 11:41
Daten voor de leuk betekent niet dat het een of andere losse seks-fling hoeft te zijn he. Maar daten met de hevige nadruk op een relatie (zeker direct in het begin al) schrikt mensen af. Want hoe kan je in hemelsnaam weten of je dat met die persoon wil terwijl je elkaar net ontmoet hebt? Dus leer elkaar kennen. En als dan na twee dates blijkt dat jullie geen match zijn dan neem je afscheid. En dat zal wel nog vaak gebeuren. Of je hebt chemie na 2 dates en duikt met elkaar het bed in. Misschien kom je er daarna achter dat hij toch geen relatiemateriaal is. Dat maakt niet dat het mislukt is. En ook niet dat het niet leuk is. Als je alleen de relatie als einddoel een succes noemt dan staat je nog een hoop teleurstelling te wachten. En dat is zonde want je kan in ieder geval een beetje proberen te genieten van de weg ernaartoe.
donderdag 31 juli 2025 om 11:41
Zal het eigenzinnige proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Niet 100% wat er wel eens gebeurt is maar lijkt erop.
Man wil afspreken, ik heb voor die ochtend al een plan. Hij wil mij ophalen op x tijdstip, ik geef hem meerdere keren aan dan nog niet klaar te zijn. Na twee keer aangeven stop ik met discussie en laat hem gewoon wachten als hij me komt ophalen. Ik weiger mij door iemand te laten voorschrijven wanneer ik wat moet doen. Ik had in theorie mijn activiteiten kunnen stoppen maar daar ben ik dan te eigenwijs voor
Man wil afspreken, ik heb voor die ochtend al een plan. Hij wil mij ophalen op x tijdstip, ik geef hem meerdere keren aan dan nog niet klaar te zijn. Na twee keer aangeven stop ik met discussie en laat hem gewoon wachten als hij me komt ophalen. Ik weiger mij door iemand te laten voorschrijven wanneer ik wat moet doen. Ik had in theorie mijn activiteiten kunnen stoppen maar daar ben ik dan te eigenwijs voor
donderdag 31 juli 2025 om 11:43
Uhm iemand die vóór de eerste date al geen “nee” van je accepteert kan je beter direct uit je telefoonlijst deleten hoor…lonelycat schreef: ↑31-07-2025 11:41Zal het eigenzinnige proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Niet 100% wat er wel eens gebeurt is maar lijkt erop.
donderdag 31 juli 2025 om 12:06
Het klinkt meer alsof je eigenzinnige mannen kiest als ik dat laatste voorbeeld lees. Ik heb iets van tien jaar op datingapps gezeten, mijn vriend er uiteindelijk wel ontmoet, maar daten is gewoon kut, vooral as je graag een relatie wilt.
Wat anderen schrijven qua daten voor de leuk: Natuurlijk is het anders als met vrienden, maar je kunt er wel luchtiger mee omgaan. Bij een eerste date niet denken: misschien is dit wel De Liefde van mijn Leven, maar gewoon iets gaan drinken met iemand die je een leuk persoon lijkt. Hoe meer druk je er op legt, hoe meer je geneigd bent om verder te daten met iemand die eigenlijk niet zo leuk is.
Zet duidelijk in je profiel wat je wel of niet zoekt. Ik ben jonger en woonde in een grote stad, dus ik heb op een gegeven moment geschreven dat ik een monogame relatie zoek, geen open, polyamoreuze of iets anders. Ja, dan haken er wat mensen af, maar dat scheelt je een hoop na drie dates ontdekken dat je niet hetzelfde wilt. Wees duidelijk dat je kinderen hebt en daar best wat tijd in gaat zitten.
Kijk welk platform je gebruikt en of dat past.
Het gaat mannen niks aan met wie je het bed hebt gedeeld, al helemaal niet hoe vaak je met een man iets bent gaan drinken. Maar als iemand schrikt van 6 dates over twee jaren moet je je ook afvragen of je niet te veel met incel-achtige of conservatieve boomers op pad gaat.
Je zegt dat je een heel leuk en vol leven hebt. Goed zo! Focus daar ook op en laat je niet de put in praten door die paar mannen.
Wat anderen schrijven qua daten voor de leuk: Natuurlijk is het anders als met vrienden, maar je kunt er wel luchtiger mee omgaan. Bij een eerste date niet denken: misschien is dit wel De Liefde van mijn Leven, maar gewoon iets gaan drinken met iemand die je een leuk persoon lijkt. Hoe meer druk je er op legt, hoe meer je geneigd bent om verder te daten met iemand die eigenlijk niet zo leuk is.
Zet duidelijk in je profiel wat je wel of niet zoekt. Ik ben jonger en woonde in een grote stad, dus ik heb op een gegeven moment geschreven dat ik een monogame relatie zoek, geen open, polyamoreuze of iets anders. Ja, dan haken er wat mensen af, maar dat scheelt je een hoop na drie dates ontdekken dat je niet hetzelfde wilt. Wees duidelijk dat je kinderen hebt en daar best wat tijd in gaat zitten.
Kijk welk platform je gebruikt en of dat past.
Het gaat mannen niks aan met wie je het bed hebt gedeeld, al helemaal niet hoe vaak je met een man iets bent gaan drinken. Maar als iemand schrikt van 6 dates over twee jaren moet je je ook afvragen of je niet te veel met incel-achtige of conservatieve boomers op pad gaat.
Je zegt dat je een heel leuk en vol leven hebt. Goed zo! Focus daar ook op en laat je niet de put in praten door die paar mannen.
advocaatje wijzigde dit bericht op 31-07-2025 12:08
Reden: Typefouten
Reden: Typefouten
0.27% gewijzigd
donderdag 31 juli 2025 om 12:07
Van zo'n man kun je toch niet snel genoeg weten hoe stom het is? Ik snap niet hoe je in zo'n voorbeeld toch nog weer de bal bij je zelf weet te leggen, alsof het er in dit voorbeeld aan ligt dat jij te eigenzinnig bent.
Waarom wil je zo graag dat het iets wordt met mannen die overduidelijk geen match met je zijn?
Waarom wil je zo graag dat het iets wordt met mannen die overduidelijk geen match met je zijn?
donderdag 31 juli 2025 om 12:26
Veel vrouwen (zonder dat ze het doorhebben) spelen nog steeds mee in een oud patroon dat ons van jongs aan is geleerd: je laat je van je beste kant zien en wacht dan af of je wordt gekozen. Alsof je op een soort markt staat, en mannen mogen bepalen of je goed genoeg bent voor een relatie. Alsof jij moet zorgen dat je aantrekkelijk, gezellig, open, leuk genoeg bent en hij daarna beslist of hij ‘jou wil’.
Datingapps maken dit nog erger. Daar zit je letterlijk in een etalage. Swipebaar. Beoordeelbaar. Alsof het normaal is dat jij moeite doet om op te vallen, en hij dan eventueel reageert. En dan ga je vanzelf je gedrag aanpassen. Iets minder kritisch, iets meer inschikken. Terwijl je jezelf eigenlijk moet afvragen: wil ik dit überhaupt?
Dus mijn punt is eigenlijk: als het daten steeds mislukt, kijk dan niet alleen naar wat je doet, maar ook vanuit welk idee je het doet. Als je onbewust bezig bent met ‘gewenst worden’, voelt het nooit gelijkwaardig. En dan trek je eerder mensen aan die vooral nemen, niet geven. Die bepalen en niet denken: zijn we leuk genoeg met en voor elkaar.
Ik denk dat je uitgangspunt anders moet worden. Niet: ‘hoe voldoe ik’, maar: ‘wie past bij mij’. Niet: ‘ik hoop dat hij me leuk vindt’, maar: ‘hoe voel ik me bij hem’.
Datingapps maken dit nog erger. Daar zit je letterlijk in een etalage. Swipebaar. Beoordeelbaar. Alsof het normaal is dat jij moeite doet om op te vallen, en hij dan eventueel reageert. En dan ga je vanzelf je gedrag aanpassen. Iets minder kritisch, iets meer inschikken. Terwijl je jezelf eigenlijk moet afvragen: wil ik dit überhaupt?
Dus mijn punt is eigenlijk: als het daten steeds mislukt, kijk dan niet alleen naar wat je doet, maar ook vanuit welk idee je het doet. Als je onbewust bezig bent met ‘gewenst worden’, voelt het nooit gelijkwaardig. En dan trek je eerder mensen aan die vooral nemen, niet geven. Die bepalen en niet denken: zijn we leuk genoeg met en voor elkaar.
Ik denk dat je uitgangspunt anders moet worden. Niet: ‘hoe voldoe ik’, maar: ‘wie past bij mij’. Niet: ‘ik hoop dat hij me leuk vindt’, maar: ‘hoe voel ik me bij hem’.
donderdag 31 juli 2025 om 12:45
Je 'geeft aan dan nog niet klaar te zijn' (Oftewel: aarzel aarzel, hoe gaat hij op dit slechte nieuws reageren...). Daarmee steur je een afwachtende/onduidelijke boodschap. Die actie van hem daarna maar gewoon te laten wachten verdient ook niet de schoonheidsprijs. Buiten dat deze man waarschijnlijk gewoon niet bij je past, had je beter meteen duidelijk gecommuniceerd: 'In de ochtend heb ik afspraken, om x uur zou ik kunnen. Hoe zit jij dan?'.lonelycat schreef: ↑31-07-2025 11:41Man wil afspreken, ik heb voor die ochtend al een plan. Hij wil mij ophalen op x tijdstip, ik geef hem meerdere keren aan dan nog niet klaar te zijn. Na twee keer aangeven stop ik met discussie en laat hem gewoon wachten als hij me komt ophalen. Ik weiger mij door iemand te laten voorschrijven wanneer ik wat moet doen. Ik had in theorie mijn activiteiten kunnen stoppen maar daar ben ik dan te eigenwijs voor
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
donderdag 31 juli 2025 om 12:56
Geloof me ik heb duidelijk gecommuniceerd. Het is ook niet precies deze situatie maar ik heb duidelijk aangegeven wanneer ik klaar zou zijn en waar hij mij zou kunnen ontmoeten. Hij vond een ander plan beter. Daarop heb ik twee keer aangegeven dat ik vanwege X reden dan nog niet klaar ben. Hij zei daarop tegen mij dat op zijn moment en zijn locatie ik mijn activiteiten wel zat zou zijn en dat hij mij daarom daar zou oppikken.OlleGrieze schreef: ↑31-07-2025 12:45Je 'geeft aan dan nog niet klaar te zijn' (Oftewel: aarzel aarzel, hoe gaat hij op dit slechte nieuws reageren...). Daarmee steur je een afwachtende/onduidelijke boodschap. Die actie van hem daarna maar gewoon te laten wachten verdient ook niet de schoonheidsprijs. Buiten dat deze man waarschijnlijk gewoon niet bij je past, had je beter meteen duidelijk gecommuniceerd: 'In de ochtend heb ik afspraken, om x uur zou ik kunnen. Hoe zit jij dan?'.
Dan ga ik niet alsnog een half uur een discussie aan.
donderdag 31 juli 2025 om 13:02
Misschien dan eens voor een ander type gaan? Ik vind dit soort mannen overigens helemaal niet 'sterk'.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
donderdag 31 juli 2025 om 13:03
En terecht. Irritant zulke mensen.
Ik zou zeggen, date lekker door en als het echt allemaal op niets uitloopt kan je er nog mee stoppen. Is het dus leuk dan doorgaan, word je echt moedeloos dan wat anders verzinnen
koekies zijn lekker
donderdag 31 juli 2025 om 13:05
donderdag 31 juli 2025 om 13:06
Nee natuurlijk niet.
Waarom zou je nog op stap willen met een man die zo lomp over je heen walst?
Al helemaal als het je niet gaat om een gezellig uitje maar om een langdurige relatie.
donderdag 31 juli 2025 om 13:11
donderdag 31 juli 2025 om 13:20
Nou ja wat ik leuk vind is nieuwe mensen ontmoeten. Ik ben toch sociaal bezig, en klinkt misschien weer verkeerd maar mislukt een date heb ik misschien wel een potentiële nieuwe vriend. Sinds de scheiding is mijn sociale kring niet zo groot.
donderdag 31 juli 2025 om 13:24
Mss kan je ook gaan daten om niet meteen voor relatiemateriaal te gaan? Genoeg andere redenen te verzinnen waarom je ook zou kunnen daten.
koekies zijn lekker
donderdag 31 juli 2025 om 13:39
Dat snap ik. Maar je spreekt jezelf wel een beetje tegen hier; want uit je andere antwoorden blijkt dat je datet mer een zware focus op relatie. Dus dat je daar in dat proces nieuwe vriendschappen gaat opdoen is toch een illusie? Met mannen die je niet geschikt vindt als relatiemateriaal? Ik zou vriendschappen toch exht ergens anders zoeken.
donderdag 31 juli 2025 om 13:41
Dit inderdaad. Het klinkt zelfs hier alsof je aan het solliciteren bent door alles wat je over jezelf zegt positief te laten klinken, alsof je anders niet goed genoeg bent. Je bent goed in bed, familiemens, zelfstandig, komt voor jezelf op… ik neem aan dat je dat mooi vind aan jezelf? En zij vinden dat slechte eigenschappen? Nou dan is het klaar lijkt me.Mariejan schreef: ↑31-07-2025 12:26Veel vrouwen (zonder dat ze het doorhebben) spelen nog steeds mee in een oud patroon dat ons van jongs aan is geleerd: je laat je van je beste kant zien en wacht dan af of je wordt gekozen. Alsof je op een soort markt staat, en mannen mogen bepalen of je goed genoeg bent voor een relatie. Alsof jij moet zorgen dat je aantrekkelijk, gezellig, open, leuk genoeg bent en hij daarna beslist of hij ‘jou wil’.
Daten is altijd klote, maar ik denk dat je teveel bezig bent met hun waarde oordeel en een relatie opzich, dan wat goed is en goed voelt voor jou.
Het is ff balen als een date weer op niks uitdraait, maar beter alleen en prima dan in een relatie settelen die eigenlijk niet is zoals je wilt en jou niet waardeert zoals je bent toch?
Ik ben zelf 6 jaar single geweest voor mn huidige vriend en heb daarvoor altijd de (onbewuste) voorkeur gehad om op onbereikbare mannen te vallen. Bindingsangst, getrouwd, gewoon alleen casual willen etc etc. De een na de ander, absurd hoe je dat onbewust zo kan opzoeken. Tot ik dat patroon doorkreeg en dus tijdje expres single bleef en aan mezelf te werken en dat patroon te leren herkennen. In de tijd dat ik mijn vriend ontmoette was ik actief aan het daten en heb ik veel mannen na 1 of 2 dates (of soms na paar uur chatten) al laten gaan omdat ik inmiddels heel snel herkende wat ik wel en niet wilde. En bij mijn vriend was het meteen schot in de roos, alle signalen waren goed. Maar daar moest ik dus wel eerst voor leren dat het niet gaat om wat zij doen/willen, maar wat ik wilde en nodig had.
donderdag 31 juli 2025 om 13:44
Waarom is dat dan eigenwijs? Waarom is het dan eigenwijs van jou?? Want jij had al een activiteit staan, dus kon niet. Maar hij is zo eigenwijs dat hij zijn zin door probeert te drukken.lonelycat schreef: ↑31-07-2025 11:41Zal het eigenzinnige proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Niet 100% wat er wel eens gebeurt is maar lijkt erop.
En om eerlijk te zijn, ik zou zo'n date dan niet meer door laten gaan. Juist omdat ik het niet trek dat iemand zoiets voor mijn gaat beslissen. Echt een dealbreaker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in