Vakantie met puber(s)
donderdag 31 juli 2025 om 11:32
Wij zijn op vakantie in het buitenland met de kinderen van 13 en 11. Ik had me er op voorbereid dat de vakantie anders zou zijn dan 2 jaar geleden toen we voor het laatst gingen, maar heb er toch een zware kluif aan.
Waar de meiden de vorige vakantie nog lekker met elkaar bezig waren in het zwembad of op het strand, zijn ze nu vooral bezig elkaar te corrigeren en op elkaar te mopperen.
En ik vind er geen moer aan. Thuis zijn ze natuurlijk ook al even geen vier handen op één buik meer, maar daar ontlopen ze elkaar wat meer en is het redelijk harmonieus. Maar hier is het gewoon bal!
De oudste wordt veel ochtenden chagrijnig wakker. Ze ontbijt wel mee, maar zit met een lang gezicht. Zo ook wanneer één van ons iets doet wat 'cringe' is, of eigenlijk elke andere aanleiding.
En ik verander in mijn moeder en noet oppassen niet te gaan schermen met dingen als: "we hebben hier veel geld voor betaald" en "als het zo moet blijven we voortaan thuis". Ik zeg het niet, maar denk het zeker wel.
Wie helpt mij omdenken? Ik zou zo graag van de gezinsvakantie genieten, maar ik laat me het plezier ontnemen door de grillen van mijn kind, die duidelijk uit haar hum is.
Waar de meiden de vorige vakantie nog lekker met elkaar bezig waren in het zwembad of op het strand, zijn ze nu vooral bezig elkaar te corrigeren en op elkaar te mopperen.
En ik vind er geen moer aan. Thuis zijn ze natuurlijk ook al even geen vier handen op één buik meer, maar daar ontlopen ze elkaar wat meer en is het redelijk harmonieus. Maar hier is het gewoon bal!
De oudste wordt veel ochtenden chagrijnig wakker. Ze ontbijt wel mee, maar zit met een lang gezicht. Zo ook wanneer één van ons iets doet wat 'cringe' is, of eigenlijk elke andere aanleiding.
En ik verander in mijn moeder en noet oppassen niet te gaan schermen met dingen als: "we hebben hier veel geld voor betaald" en "als het zo moet blijven we voortaan thuis". Ik zeg het niet, maar denk het zeker wel.
Wie helpt mij omdenken? Ik zou zo graag van de gezinsvakantie genieten, maar ik laat me het plezier ontnemen door de grillen van mijn kind, die duidelijk uit haar hum is.
donderdag 31 juli 2025 om 14:20
Ik vind 11 en 13 toch nog wel jong om ze maar gewoon te laten. Op die leeftijd zou ik ze (zeker in het buitenland) niet alleen laten omdat ze niet mee willen met een uitstapje of uit eten.
Die van ons (ook twee meiden) zijn 12 en 14 en die hebben zéker inspraak in wat we gaan doen en mogen ook echt hangen en lummelen en op een scherm zitten. Maar gelukkig maken ze weinig ruzie en gaan ze gewoon (relatief) gezellig mee, zolang er ook iets voor hen op de agenda staat.
Die van ons (ook twee meiden) zijn 12 en 14 en die hebben zéker inspraak in wat we gaan doen en mogen ook echt hangen en lummelen en op een scherm zitten. Maar gelukkig maken ze weinig ruzie en gaan ze gewoon (relatief) gezellig mee, zolang er ook iets voor hen op de agenda staat.
donderdag 31 juli 2025 om 14:23
Yup hier ook herkenning. Uiteindelijk heeft ze gewoon hele dagen op de hotelkamer gezeten, met zwaar verbrande schouders ook nog, want die zonnebrandcreme was ook maar gezeik van ons. Ik vond het jammer, vooral voor haar, maar na drie keer proberen zijn we gewoon dingen zonder haar gaan doen.
Inmiddels is het mijn fijnste reismaatje, superleuk om stedentripjes met haar te doen.
Inmiddels is het mijn fijnste reismaatje, superleuk om stedentripjes met haar te doen.
donderdag 31 juli 2025 om 14:41
13 is ook een rotleeftijd. Hormonen, nog te klein voor 'leuke jongens', je zusje is stom en vet kinderachtig. Je ouders zijn echt mega cringe. En dan moet je ook nog mee uit eten. Kind zit vooral zichzelf in de weg. Is het ok als deze vakantie gewoon stom is, maar jullie in ieder geval even 'eruit' zijn.
Voor volgend jaar vakantieverwachtingen aanpassen óf een vriendin meenemen. Is zusje nog steeds vet stom en jullie mega cringe episch aan het falen, maar heeft ze het zelf hopelijk een beetje naar haar zin
Dan met 15 naar Renesse, met 16 Terschelling, 17 Salou, 18 Cherso, met 19 wil ze met je naar Parijs en met 20 naar New York. Oftewel, het wordt nog erger én veel leuker
Voor volgend jaar vakantieverwachtingen aanpassen óf een vriendin meenemen. Is zusje nog steeds vet stom en jullie mega cringe episch aan het falen, maar heeft ze het zelf hopelijk een beetje naar haar zin

Dan met 15 naar Renesse, met 16 Terschelling, 17 Salou, 18 Cherso, met 19 wil ze met je naar Parijs en met 20 naar New York. Oftewel, het wordt nog erger én veel leuker

donderdag 31 juli 2025 om 14:43
Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑31-07-2025 13:01Tja, soms helpt het om dat even te spiegelen.
Zusje doet inderdaad gênant, net zo gênant als jij twee jaar geleden nog deed.
Of zeggen dat het gedrag van zusje vooral op de ouders afstraalt.
Of zeggen dat ze met het gezeur over haar zus zelf nogal gênant overkomt.
hmmm, ik denk dat ik dan het hele restaurant bij elkaar zou gillen, als puberella
donderdag 31 juli 2025 om 14:44
donderdag 31 juli 2025 om 15:00
Gelukkig zijn we lang niet de enigen die hiermee te maken hebben en wordt het vanzelf weer beter (nadat het erger wordt, én ook haar zusje door de puberteit heen is
)
De uitjes hebben we samen uitgezocht (waterpark, kayakken en shoppen, lunch of gebakje her en der) en we gaan elke avond naar een restaurant wat de meiden om beurten mogen kiezen dus volgens mij komen we ze al tegemoet waar kan, zonder dat alles alleen om hen draait.
De opmerking mag het dit jaar gewoon stom zijn helpt me wel. Want het is zeker niet 100% van de tijd stom, en inderdaad, het mag best een stomme vakantie zijn. Dan ben ik alsnog vrij, in een mooi land, lekker weer, ik kan lezen wanneer ik wil etc.

De uitjes hebben we samen uitgezocht (waterpark, kayakken en shoppen, lunch of gebakje her en der) en we gaan elke avond naar een restaurant wat de meiden om beurten mogen kiezen dus volgens mij komen we ze al tegemoet waar kan, zonder dat alles alleen om hen draait.
De opmerking mag het dit jaar gewoon stom zijn helpt me wel. Want het is zeker niet 100% van de tijd stom, en inderdaad, het mag best een stomme vakantie zijn. Dan ben ik alsnog vrij, in een mooi land, lekker weer, ik kan lezen wanneer ik wil etc.
donderdag 31 juli 2025 om 15:27
Haha, mijn nichtje, ook niet zo lang geen puber meer , ging met vriendinnen op vakantie, ergens in Spanje geloof ik. Bij terugkomst was het toch wel n rare vakantie geweest. Geen kasteel of kerk van binnen gezien, dus die miste ook waar ze vroeger n hekel aan hadLila-Linda schreef: ↑31-07-2025 11:56En.... het komt goed.
Die van mij zijn puber-af en gaan op hun eigen vakanties naar marktjes, kastelen zelfs oude bibliotheken.....
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

donderdag 31 juli 2025 om 16:00
Prima, zet je jezelf voor schut, lekker gênant dan wel.
Die van mij ging dan gewoon alles negeren. Die stomme broertjes vooral, maar echt niet dat ze zichzelf voor schut zou zetten. Zat dan vooral heel stil erbij. Hadden wij er ook geen last van.
donderdag 31 juli 2025 om 16:03
Getver, wat een nare manier. Het is niet alsof ze het 'expres' doen, puber zijn is gewoon echt wel pittig.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑31-07-2025 16:00Prima, zet je jezelf voor schut, lekker gênant dan wel.
Die van mij ging dan gewoon alles negeren. Die stomme broertjes vooral, maar echt niet dat ze zichzelf voor schut zou zetten. Zat dan vooral heel stil erbij. Hadden wij er ook geen last van.
donderdag 31 juli 2025 om 16:11
Getver, wat een nare manier. Het is niet alsof ze het 'expres' doen, puber zijn is gewoon echt wel pittig.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑31-07-2025 16:00Prima, zet je jezelf voor schut, lekker gênant dan wel.

donderdag 31 juli 2025 om 16:18
Ze doen het inderdaad niet echt expres en die jongere broertjes hoeven zich daar niet aan aan te passen natuurlijk. Als zij zich geneert voor haar broertjes die in mijn ogen zich volkomen normaal gedragen dan is het vooral het probleem van de puber. En als de puber dan zou gaan gillen zoals de schrijfster waar ik op reageerde zei, dan is dat maar zo. Ik zou wel proberen de puber te kalmeren maar dus niet door de broertjes iets anders te laten doen dan ze doen.
donderdag 31 juli 2025 om 16:48
Vind ik ook. Dan zou ik eerder een compromis sluiten, de ene dag op pad, de dag daarna op de camping blijven en lekker je eigen gang gaan.
Ik had het er laatst nog met man over; vroegah (jaja… back in the day, man!) was er op vakantie echt geen sprake van dat je in het huisje/hotel/camping alleen achterbleef. Je ging gewoon mee. Mokkend en wel. Maar achteraf heb ik toch leuke herinneringen aan de familievakanties. En mijn kinderen nu ook. Nee, niet elk moment is altijd even leuk. Dat is het leven ook niet.
donderdag 31 juli 2025 om 16:53
Maar doel van TO is toch niet om kinderen culturele dingen mee te geven en dat de vraag is of dat ooit gaat lukken? Ze frustreert zich met tijden over het gedrag van haar tieners. Wat waarschijnlijk op vakantie zichtbaarder is en vaker voorkomt dan in een thuissituatie.Lila-Linda schreef: ↑31-07-2025 11:56En.... het komt goed.
Die van mij zijn puber-af en gaan op hun eigen vakanties naar marktjes, kastelen zelfs oude bibliotheken.....
To, je mag best hun gedrag los zien van jouw wensen. Zitten zij qua emoties op slot, dan mogen ze daarover praten. Gaan ze chagrijnig doen, dan mag jij ervoor kiezen om zelf iets leuks te gaan doen. Je hoeft dit niet op te lossen voor ze. Het is een fase waar ze doorheen gaan en wat voor iedereen verdomd lastig kan zijn. Maar voel je tegelijkertijd niet schuldig als jij op zo'n moment kiest voor ontspanning, leuke activiteiten en lol. Aan hen of ze mee willen doen of niet. Je hebt het dan voor jezelf leuker maar laat ze ook meteen zien dat het fijn hebben soms ook een keuze kan zijn. Je bent niet hun animatieteam, dus jij mag ook voor jezelf kiezen. Dat kan met de kinderen samen door vooraf te bespreken wat zij ook leuk vinden. En ter plekke voor jezelf kiezen als het even niet gezellig is, mag ook. Het is ook jouw vakantie.
donderdag 31 juli 2025 om 16:56
Vanaf welke leeftijd mocht jij alleen blijven?VR25 schreef: ↑31-07-2025 16:48Vind ik ook. Dan zou ik eerder een compromis sluiten, de ene dag op pad, de dag daarna op de camping blijven en lekker je eigen gang gaan.
Ik had het er laatst nog met man over; vroegah (jaja… back in the day, man!) was er op vakantie echt geen sprake van dat je in het huisje/hotel/camping alleen achterbleef. Je ging gewoon mee. Mokkend en wel. Maar achteraf heb ik toch leuke herinneringen aan de familievakanties. En mijn kinderen nu ook. Nee, niet elk moment is altijd even leuk. Dat is het leven ook niet.![]()
Ik denk dat het per kind zo verschillend is. Zelfde als met alleen naar school fietsen. Hier fietsten de kinderen vanaf groep 3 zelfstandig naar school (dus zonder mij), er zijn ook kinderen die dat pas prettig vinden bij groep 7. Zo ook op vakantie. De ene blijft alleen bij de tent op zijn dertiende bijv, de andere vindt het niet oké dat 17 jarig kind niet meegaat op familietrip. Ik denk dat dat zo verschilt per kind, per gezin, per vakantiebestemming.
donderdag 31 juli 2025 om 17:02
Ik weet niet hou oud jij bent maar wij gingen toen we 13 waren echt niet meer mee een kerk bezichtigen. We bleven lekker op de camping waar we altijd zo een hele groep jeugd hadden leren kennen.VR25 schreef: ↑31-07-2025 16:48Vind ik ook. Dan zou ik eerder een compromis sluiten, de ene dag op pad, de dag daarna op de camping blijven en lekker je eigen gang gaan.
Ik had het er laatst nog met man over; vroegah (jaja… back in the day, man!) was er op vakantie echt geen sprake van dat je in het huisje/hotel/camping alleen achterbleef. Je ging gewoon mee. Mokkend en wel. Maar achteraf heb ik toch leuke herinneringen aan de familievakanties. En mijn kinderen nu ook. Nee, niet elk moment is altijd even leuk. Dat is het leven ook niet.![]()
donderdag 31 juli 2025 om 17:04
Eens. Ik snap al niet waarom je als ouders zo nodig olie op het vuur wil gooien. En dan zeggen dat ze zichzelf voor schut zetten op het moment dat ze happen. Zou ook niet mijn manier zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 31 juli 2025 om 17:05
Ik ben als puber 14 dagen met opa en oma naar Oostenrijk en Duitsland geweest. Opa en oma stonden iedere dag bij het krieken van de morgen op, ik daarentegen lag het liefst tot elf uur (of later) in mijn nest te stinken. Oma vond er iets op: om de dag mocht ik uitslapen en dan gingen opa en oma des morgens samen iets leuks doen, naar de supermarkt of zo. En die andere dag moest ik er gewoon met de kippen uit en verder niet zaniken. En raai es wat: ik heb nooit gezanikt, want ondanks mijn onvolgroeide hersens vond ik het een zeer rechtvaardige regeling.
Waarmee ik maar zeggen wil: in overleg is zelfs met pubers een heleboel mogelijk, mits je ze een beetje serieus neemt in hun wensen.
Waarmee ik maar zeggen wil: in overleg is zelfs met pubers een heleboel mogelijk, mits je ze een beetje serieus neemt in hun wensen.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 31-07-2025 17:24
0.36% gewijzigd
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
donderdag 31 juli 2025 om 17:06
Ik ging overdag nog wel met mijn ouders (en oma) mee. Meestal gingen we geen kerken bezichtigen, maar naar een strandje in de buurt en daarna een stadje bezichtigen of naar een grotere stad om te winkelen, ik vond dat juist altijd leuk. De groep jongeren op de camping zag ik voornamelijk in de avond, dan hing iedereen bij de tafeltennistafels.
donderdag 31 juli 2025 om 17:07
Mijn oudste zou onmiddellijk de trein naar huis hebben gepakt als ik dat soort opvoedtechnieken in de strijd had geworpen.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑31-07-2025 13:01Tja, soms helpt het om dat even te spiegelen.
Zusje doet inderdaad gênant, net zo gênant als jij twee jaar geleden nog deed.
Of zeggen dat het gedrag van zusje vooral op de ouders afstraalt.
Of zeggen dat ze met het gezeur over haar zus zelf nogal gênant overkomt.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
donderdag 31 juli 2025 om 17:07
Bij de tafeltennistafels inderdaad! En dan rondje om te tafel doen. Maar overdag lagen we dan met zijn allen aan het water.Susan schreef: ↑31-07-2025 17:06Ik ging overdag nog wel met mijn ouders (en oma) mee. Meestal gingen we geen kerken bezichtigen, maar naar een strandje in de buurt en daarna een stadje bezichtigen of naar een grotere stad om te winkelen, ik vond dat juist altijd leuk. De groep jongeren op de camping zag ik voornamelijk in de avond, dan hing iedereen bij de tafeltennistafels.

donderdag 31 juli 2025 om 17:08
Wie zegt dat ze happen? Als er niemand wordt uitgedaagd maar je stoort jezelf aan kleinere broers of zussen, die gewoon hun normale zelf zijn, dan mag je het inderdaad zelf even uitzoeken.
Ik ga dan niet de kleinere broers/zussen vragen op te houden met hun normale gedrag om de puber terwille te zijn.
donderdag 31 juli 2025 om 17:10
Je hoeft er toch niet per se wat mee? Ze zit chagrijnig aan tafel, het is niet dat ze een hele rel schopt om wat haar zusje doet.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑31-07-2025 17:08Wie zegt dat ze happen? Als er niemand wordt uitgedaagd maar je stoort jezelf aan kleinere broers of zussen, die gewoon hun normale zelf zijn, dan mag je het inderdaad zelf even uitzoeken.
Ik ga dan niet de kleinere broers/zussen vragen op te houden met hun normale gedrag om de puber terwille te zijn.

donderdag 31 juli 2025 om 17:12
Lady*Voldemort schreef: ↑31-07-2025 17:07Mijn oudste zou onmiddellijk de trein naar huis hebben gepakt als ik dat soort opvoedtechnieken in de strijd had geworpen.
Vertel:
Wat doe je dan met een puber die zich overal aan stoort? Terwijl hetgeen ze zich aan stoort bij broer of zus door jou beoordeelt wordt als normaal gedrag van die broer of zus?
donderdag 31 juli 2025 om 17:13
Zeker kan dat per kind en per gezin verschillend zijn! Ben ik met je eens hoor. Ik bleef vroeger wel alleen thuis of zo, maar op vakantie kwam dat gewoon niet voor. Dachten we ook verder niet bij na. Daarmee bedoel ik niet dat iedereen dat zou moeten doen, of dat wij dat nu perse zelf zo doen in ons gezin. Het was meer ‘een herinnering aan onze vakanties’apiejapie schreef: ↑31-07-2025 16:56Vanaf welke leeftijd mocht jij alleen blijven?
Ik denk dat het per kind zo verschillend is. Zelfde als met alleen naar school fietsen. Hier fietsten de kinderen vanaf groep 3 zelfstandig naar school (dus zonder mij), er zijn ook kinderen die dat pas prettig vinden bij groep 7. Zo ook op vakantie. De ene blijft alleen bij de tent op zijn dertiende bijv, de andere vindt het niet oké dat 17 jarig kind niet meegaat op familietrip. Ik denk dat dat zo verschilt per kind, per gezin, per vakantiebestemming.

donderdag 31 juli 2025 om 17:15
Dit werkt bij ons ook meestal!Lady*Voldemort schreef: ↑31-07-2025 17:05

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in