Hand in hand lopen

01-08-2025 10:55 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik vroeg me even af of ik me aanstel..

Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.

Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.

Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:41
3.13% gewijzigd
Ik snap het alleen als je 15 bent.
Ik snap je wel. Moest wel even lachen om “krijg ik geen handje”.

Asociaal vind ik het niet, maar zelf zou ik het niet doen.

Kan me wel voorstellen dat jij het gevoel hebt dat je er nu een beetje bij hangt. Heeft ook wel iets ongemakkelijks. Jullie situatie was voorheen ook anders, dus de dynamiek is gewijzigd. Misschien even aankijken?
Jullie hadden een ongeschreven regel, die dus je ex vast niet eens kende en die wil je nu universeel maken??
Succes!
Lila-Linda schreef:
01-08-2025 11:08
Jullie hadden een ongeschreven regel, die dus je ex vast niet eens kende en die wil je nu universeel maken??
Succes!
Wat een rare overdreven reactie. Dat zegt ze nergens.
Ik ga zelf niet hand in hand lopen als er nog iemand naast loopt. Dat is gewoon rekening houden met elkaar. Ik begrijp best dat je je dan wat buiten gesloten voelt.
sabine wijzigde dit bericht op 01-08-2025 11:15
0.24% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
01-08-2025 11:08
Succes!
Dat is niet wat er staat. Ik vraag me gewoon af of mijn gevoel erover overdreven is of niet. Vanuit mijn eigen perspectief zou ik zeggen dat je je gedrag aanpast op het moment dat er ook anderen bij zijn. Zoals dat ik normaal met mijn partner best handtastelijk ben, maar dat absoluut niet zou doen als er anderen bij zijn.
Heb je het al wel eens naar hun uitgesproken dat je je hier ongemakkelijk bij voelt?
Alleen een opmerking als "Krijg ik geen handje?" is niet voldoende.

Zelf heb ik er geen problemen mee wanneer een stel hand in hand loopt. Ook niet als er anderen bij zijn. Doe ik zelf ook met mijn vriend.
Maar er is wel een grens. Wij werken bijvoorbeeld op dezelfde afdeling. En daar houden we het professioneel. Dus op het werk houden we niet elkaars handje vast.

Ik kan me voorstellen dat bij een vriendengroepje van 3 de dynamiek sowieso anders wordt wanneer er 2 een relatie krijgen of ze wel of geen hand vasthouden.
Dus ik zou dat gewoon uitspreken. Niet per se vanwege het handje vasthouden (want dat snap ik wel als je verliefd bent en dat je dan graag hand in hand mag lopen), maar wel vanwege de verandering.
Wat onhandig van ze.

Ik zou er luchtig iets over zeggen. Dat het voor jou voelt alsof je er een beetje bij hangt.
Wij lopen af en toe hand in hand, maar ik heb nog nooit bedacht dat dat mensen ongemakkelijk zou kunnen maken. Ik zie dat niet echt als een enorme fysieke aanraking en vind het enorm overdreven dat jij in je relatie had afgesproken dat dat niet zou kunnen en je dit als asociaal bestempeld.
Ik kan me wel voorstellen dat de vriendschap wat anders voelt nu zij een stel zijn en dat dit handen vast houden een zichtbaar verschil is dat jij buiten hun band staat en je daardoor het gevoel hebt er een beetje naast te hangen.

Wmb kun je niet direct vragen of ze nooit meer hand in hand willen lopen als jij er bij bent, maar je kunt wel aangeven dat je soms het gevoel hebt dat je er bij hangt, omdat zij altijd naast elkaar lopen en jij dan soms er maar achter moet lopen en dat je dat niet zo gezellig vindt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Handen losmaken en tussen ze in gaan lopen.
Of ook gewoon een van hun handen pakken. Is wel leuk, met z'n 3en hand in hand.
Ik loop meestal hand in hand met partner. Maar let heel goed op dat we met zijn 3en naast elkaar kunnen lopen. De 3e consistent voor of achter je laten lopen vind ik erg onaardig. Maar dat is voor mij niet alleen verbonden met hand in hand lopen.
Zij zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust van jou ongemak. Dit is maar net wat je perspectief is
where ever you go, go with your heart
Met zijn 3en hand in hand huppelen.
Roxy21 schreef:
01-08-2025 11:19
Wij lopen af en toe hand in hand, maar ik heb nog nooit bedacht dat dat mensen ongemakkelijk zou kunnen maken. Ik zie dat niet echt als een enorme fysieke aanraking en vind het enorm overdreven dat jij in je relatie had afgesproken dat dat niet zou kunnen en je dit als asociaal bestempeld.
Ik kan me wel voorstellen dat de vriendschap wat anders voelt nu zij een stel zijn en dat dit handen vast houden een zichtbaar verschil is dat jij buiten hun band staat en je daardoor het gevoel hebt er een beetje naast te hangen.

Wmb kun je niet direct vragen of ze nooit meer hand in hand willen lopen als jij er bij bent, maar je kunt wel aangeven dat je soms het gevoel hebt dat je er bij hangt, omdat zij altijd naast elkaar lopen en jij dan soms er maar achter moet lopen en dat je dat niet zo gezellig vindt.
Het is wellicht ook anders als je echt in een groep van mensen loopt. Maar wij lopen soms hele stukken door de stad heen en dan loop ik er maar een beetje achteraan.

En hoezo is dat overdreven dat ik binnen mijn relatie fysieke aanrakingen beperk op het moment dat we met anderen zijn?
gonniegijsje schreef:
01-08-2025 11:21
Ik loop meestal hand in hand met partner. Maar let heel goed op dat we met zijn 3en naast elkaar kunnen lopen. De 3e consistent voor of achter je laten lopen vind ik erg onaardig. Maar dat is voor mij niet alleen verbonden met hand in hand lopen.
Dit. Niks meer en niks minder.
Andersom kan ik er ook niet mee zitten, voel me ook geen moment buitengesloten als ik er net even voor of achter moet lopen.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik vind je reactie overdreven. Is het niet meer zo dat het hand vasthouden een uiting is van de veranderde dynamiek in jullie vriendschap? Want natuurlijk is hun band intiemer geworden met elkaar dan met jou. Snap best dat dat even schakelen is. Sluiten ze je verder ook buiten?

Hand vasthouden zie ik overigens niet als “fysiek contact” dat ongepast zou zijn in gezelschap.
bbubbels wijzigde dit bericht op 01-08-2025 11:27
0.66% gewijzigd
Eekhoorntje schreef:
01-08-2025 11:22
Het is wellicht ook anders als je echt in een groep van mensen loopt. Maar wij lopen soms hele stukken door de stad heen en dan loop ik er maar een beetje achteraan.

En hoezo is dat overdreven dat ik binnen mijn relatie fysieke aanrakingen beperk op het moment dat we met anderen zijn?
Dat zegt ze niet. Ze vindt ‘hand in hand lopen’ als dusdanige fysieke aanraking bestempelen overdreven.
Eekhoorntje schreef:
01-08-2025 11:22

Ik vind dat als je met meerdere mensen bent je prima met je eigen partner hand in hand kunt lopen als je dat zou willen. Met drie personen in totaal is een beetje rouleren wie naast wie loopt ( zeker in dit geval ) wel zo aardig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bbubbels schreef:
01-08-2025 11:25
Ik vind je reactie overdreven. Is het niet meer zo dat het hand vasthouden een uiting is van de veranderde dynamiek in jullie vriendschap. Want natuurlijk is hun band intiemer geworden met elkaar dan met jou. Snap best dat dat even schakelen is. Sluiten ze je verder ook buiten?
Niet perse, maar ik merk wel vaak dat ze hele gesprekken hebben over wat in hun relatie afspeelt waar ik niets mee te maken heb en ook niet bij betrokken ben. Dus gesprekken over wie de auto wanneer moet hebben of welke boodschappen gehaald moeten worden.
Eekhoorntje schreef:
01-08-2025 11:27
Niet perse, maar ik merk wel vaak dat ze hele gesprekken hebben over wat in hun relatie afspeelt waar ik niets mee te maken heb en ook niet bij betrokken ben. Dus gesprekken over wie de auto wanneer moet hebben of welke boodschappen gehaald moeten worden.
Als het je zo ongemakkelijk doet voelen zou ik niet meer meegaan.
Eekhoorntje schreef:
Sja dat is onvermijdelijk denk ik. Jullie vriendschap is vrij radicaal veranderd door het feit dat zij nu een stel zijn. Kijk als ze alleen nog maar zaken over de gezamenlijke huishouding bespreken als ze met jou zijn dan is dat nogal asociaal. Maar het een soort verboden topic maken dat zij naast jullie vriendschap ook een stel zijn lijkt me een onrealistisch verzoek. Waarom erger je er zo aan? Heb je het idee dat ze jou niet meer leuk vinden als vriend?
blijfgewoonbianca schreef:
Ik vind dat als je met meerdere mensen bent je prima met je eigen partner hand in hand kunt lopen als je dat zou willen. Met drie personen in totaal is een beetje rouleren wie naast wie loopt ( zeker in dit geval ) wel zo aardig.
Mee eens hoor, in een groep groter dan drie zie ik het probleem ook niet zo.
Eekhoorntje schreef:
01-08-2025 11:14
Dat is niet wat er staat. Ik vraag me gewoon af of mijn gevoel erover overdreven is of niet. Vanuit mijn eigen perspectief zou ik zeggen dat je je gedrag aanpast op het moment dat er ook anderen bij zijn. Zoals dat ik normaal met mijn partner best handtastelijk ben, maar dat absoluut niet zou doen als er anderen bij zijn.
hand vasthouden is voor mij niet echt handtastelijk hoor..
ik zou me niet storen, mijn vriend en ik lopen ook altijd hand in hand..
Als ik als derde naast een stel loop die handen vasthouden voel ik me daardoor ook echt niet buitengesloten. Mits ze gewoon tegen me praten en me dus bij de interactie betrekken. Als ze dat niet doen dan is dat gewoon onaardig. Heeft weinig met die handen te maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven