Lijf & Lijn alle pijlers

De ultieme tip tegen vet haar?

31-07-2025 23:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
1,5 jaar geleden ben ik bevallen en sindsdien is mijn haar vrijwel al-tijd vet. Voorheen werd mijn haar pas vet na een dag of 5-6. Nu was ik het bijv op dinsdagochtend en is het op woensdagavond alweer vet, slap en hangend. Het is voornamelijk bovenop, in de punten is mijn haar juist heel droog. Ik heb al zó veel geprobeerd en niks helpt. Ik heb nooit bv gegeven en al vanaf de kraamweek een normale cyclus, dus hormonen zijn niet meer van toepassing.

Wat ik al doe/ gedaan heb:
- niet te vaak wassen en juist om de dag wassen
- conditioner alleen in de punten en geen conditioner gebruiken
- vegan shampoo, andrelon prijs shampoo en dure merkshampoo
- laten opdrogen aan de lucht of juist föhnen
- gewone handdoek, microvezel handdoek en katoenen tshirt om af te drogen
- gewone kussensloop en satijnen kussensloop
- haardetox kuur bij de vegan haarsalon

Ik ben ook al bij de huisarts geweest en mijn bloed is gecheckt op hormonen, vitamines en allerlei andere dingen. Alles was in orde, alleen laag ferritine maar dat heb ik al jaren.

Heeft iemand dé tip wat echt heeft gewerkt? Prijs maakt me inmiddels niet meer uit, ik wil gewoon HEEL graag weer gezond haar!
Sowieso gebruikt men tegenwoordig natuurlijk nog weleens een product in het haar. Dat gaat er over het algemeen niet uit met wat water en dan gaat het zich op den duur alleen maar ophopen. Ik ga ervan uit dat ze bij de no poo-beweging niks qua styling in hun haar doen, anders zou ik echt niet weten hoe dat zou moeten werken.
Wat soms ook kan helpen is je hoofdhuid meer te hydrateren. Dus vocht aanbrengen na het wassen. Ik gebruik wel eens rozenwater voor mijn hoofdhuid. En soms een oliemasker!

En verder als je sowieso een vette huid hebt schijnt zink nog wel eens te helpen.
Ik heb altijd al snel vet haar gehad. Je ziet het ook goed doordat ik fijn en blond haar heb. Tijdens de zwangerschap had ik juist minder snel vet haar door de hormonen. Hetzelfde als toen ik de pil slikte. Haar trainen werkt niet bij elk soort haar. Ik heb het 1.5 jaar geprobeerd en het wordt nog steeds net zo vet. Wat hier nu werkt is dit:

- om de dag wassen en 1 dag droogshampoo (meer voor mezelf qua tijd)
- shampoo voor vet haar alleen op hoofdhuid (ik gebruik Redken hoofdhuid shampoo)
- conditioner in punten door m’n hoofd tijdens het erin doen op de kop te houden
- bamboe kussensloop of mutsje, satijn werd juist vet
- aan de pil
- föhnen
- speciale haarhanddoek zodat het sneller droog wordt ipv 2 uur lang nat blijft

Er is een goed Instagram account over haar Sciencemeetscosmetics. Zij legt ook uit hoe het werkt met een vette hoofdhuid.
kweepeer schreef:
01-08-2025 08:21
Mijn haar moet al sinds de puberteit elke anderhalve dag gewassen worden. Heb geprobeerd om minder vaak te wassen, een keer zelfs maandenlang helemaal niet, allerlei tips van internet volgend, dat heeft er allemaal niets aan veranderd. Het is wat het is. Ik ben inmiddels in de vijftig en heb sinds een jaar of twee ook een enorm jeukende hoofdhuid als ik het niet om de anderhalve dag was, dus ik was het gewoon zo vaak.
Heb je eens gekeken of je Seborroïsch eczeem op je hoofdhuid hebt? Ik heb dat en daardoor jeukt het heel snel. Speciale shampoo werkt er goed tegen want in veel (ook natuurlijke) shampoo zitten ingrediënten die het erger maken.
Ik was gewoon elke dag m’n haar, ik weet niet beter en vind het ook fris om het elke dag te wassen.

Maar waarschijnlijk is het nog steeds hormonaal bij je.
Je kunt het uitstellen met droogshampoo.
assiral wijzigde dit bericht op 01-08-2025 13:37
11.42% gewijzigd
.
assiral wijzigde dit bericht op 01-08-2025 13:38
Reden: Dubbel
99.27% gewijzigd
Elsy schreef:
01-08-2025 13:31
Heb je eens gekeken of je Seborroïsch eczeem op je hoofdhuid hebt? Ik heb dat en daardoor jeukt het heel snel. Speciale shampoo werkt er goed tegen want in veel (ook natuurlijke) shampoo zitten ingrediënten die het erger maken.
Ik ga ervanuit dat het dat is inderdaad. Ik heb die jeuk dus pas een jaar of twee, het zal wel weer een van de vele cadeautjes van de (peri)menopauze zijn. Ik gebruik nu anti-roos-shampoo, en dat helpt zeker, maar dan moet ik het dus wel regelmatig wassen.
Elsy schreef:
01-08-2025 13:31
Ik merk overigens ook dat als ik ketoconazol gebruik dat ik langer tussen wasbeurten kan wassen. Volgens mij werkt dat ook wel goed om alle talg te verwijderen.
Wat bij mij lijkt te helpen is een grove kam gebruiken ipv een haarborstel. Kan toeval zijn en geen spectaculair resultaat, maar sindsdien kan ik het wassen een dag overslaan (ipv elke dag). Misschien wordt mijn hoofdhuid daardoor minder gestimuleerd?
Je haar trainen is een mythe. Bij de een wordt het haar nou eenmaal sneller vet dan de ander. Dat is genetisch bepaald en hormonen spelen ook een rol. Daarnaast is een natuurlijke shampoo heel leuk bedacht maar ook dat werkt niet voor iedereen, een hoofdhuid kan gewoon SLS/SLES nodig hebben om schoon te worden. En daarnaast kunnen de dingen die als reiniger werken in een natuurlijke shampoo agressiever zijn dan SLS/SLES.

Kortom als je ziet dat je haar baat heeft bij om de dag wassen, dan was je het om de dag.
Let ook op met je hand door je pony of voorste lokken te halen. Ik houd het zo wel uit mijn gezicht, maar de vettigheid van je handen (of wat daar dan ook op zit) breng je zo wel over op je haar. En ook friemelen aan je haar (je haar om je vinger draaien) kan eraan bijdragen.

Ik was mijn haar zelf om de paar dagen. Mocht het tussendoor vettig worden dan gebruik ik droogschampoo of talkpoeder. Volgens mij is talkpoeder wat milder.
Ik hoor wel eens van mensen dat droogshampoo erg kan gaan jeuken.

Als ik mijn haar elke dag zou wassen zou het trouwens kurkdroog en pluizig worden. Als je je haar wast met shampoo, welke dan ook, dan haal je toch het laagje vet (talg) van je haar en hoofdhuid. Talg beschermt en verzorgt de hoofdhuid en je haar doordat het uitdroging voorkomt. Dus het is nuttig spul. Als je elke dag fanatiek je haar wast dan kunnen je talgklieren ook gaan overproduceren. Wat resulteert is snel vettig haar.

Trouwens, ik heb er ook geen zin in, elke dag mijn haar wassen. Ik heb lang dik haar dus het kost ook weer tijd om het te (laten) drogen.
Maak je niet teveel talg aan?
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
01-08-2025 21:07
Maak je niet teveel talg aan?

Ja duh, iedereen met vet haar maakt teveel talg aan :)
Charlotta schreef:
01-08-2025 22:11
Ja duh, iedereen met vet haar maakt teveel talg aan :)
Doe niet zo bijdehand.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Choco-fan schreef:
01-08-2025 16:43

Als ik mijn haar elke dag zou wassen zou het trouwens kurkdroog en pluizig worden. Als je je haar wast met shampoo, welke dan ook, dan haal je toch het laagje vet (talg) van je haar en hoofdhuid. Talg beschermt en verzorgt de hoofdhuid en je haar doordat het uitdroging voorkomt. Dus het is nuttig spul. Als je elke dag fanatiek je haar wast dan kunnen je talgklieren ook gaan overproduceren. Wat resulteert is snel vettig haar.

Trouwens, ik heb er ook geen zin in, elke dag mijn haar wassen. Ik heb lang dik haar dus het kost ook weer tijd om het te (laten) drogen.
Dat ligt wel echt aan je type haar. Mijn haar wordt bijvoorbeeld helemaal niet droog van vaak wassen. Het is sowieso altijd de dag erna vet en droogshampoo werkt dan, maar eigenlijk zou het elke dag moeten. Elke dag wassen vind ik alleen ook gedoe, heb ook lang maar fijn en stijl haar.

Soms wordt haar gewoon snel vet en kan je daar niets aan doen. Ik heb dit al sinds m’n puberteit. Ik heb het 1.5 jaar geprobeerd te “trainen” en dat had echt geen zin. Ik liep alleen met een vette kop en jeuk rond.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven