Ik voel me niet meer aantrekkelijk

02-08-2025 23:57 123 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik ben begin 50 en begin me oud en onaantrekkelijk te voelen.. mannen glimlachen nog wel eens naar me op straat ofzo maar dit lijkt meer een soort vriendelijke glimlach. Ik voel me niet meer begeerd. Ik ben nu op vakantie en om me heen zie ik dan de blikken die jonge vrouwen krijgen. Ik voel me er dan zo niet (meer) toe doen.. Ik baal van mezelf dat ik dit ervaar maar ik kan er niks aan doen, ik vind het gewoon pijnlijk.. Als ik mezelf in de spiegel zie vind ik mezelf soms ook zo oud en lelijk…. Ik word er gewoon somber van af en toe. Ik zou graag ook nog eens een relatie willen maar dat ik me zo onaantrekkelijk voel helpt daar niet bij natuurlijk….
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic.. even van me afschrijven helpt iig een klein beetje…
KamilleT schreef:
03-08-2025 11:44
Oh echt? Mijn vriend is 57 en mijn vader werkte op die leeftijd al niet meer. Hij is daarna ook wel vrij snel een oude man geworden. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat mijn vriend (of ik) nu al ‘met pensioen’ zou gaan.
Toevallig hadden we het er van de week over op het werk (collega’s van 53-60 jaar). We waren er allemaal nog niet zo mee bezig, maar het er wel over eens dat we dan een dagbesteding zouden gaan zoeken of een kleinere baan.
Dat vind ik wel tegenstrijdig: jullie zijn er niet zo mee bezig maar wordt wel besproken. Ergens denk ik dan dat 1 van jullie er blijkbaar in gedachten wel mee bezig is.
Nogevendit schreef:
03-08-2025 11:53
Dat vind ik wel tegenstrijdig: jullie zijn er niet zo mee bezig maar wordt wel besproken. Ergens denk ik dan dat 1 van jullie er blijkbaar in gedachten wel mee bezig is.
Het ging over de goede oude tijd en collega’s die al met pensioen waren.
Ik herken het gevoel, TO. Vijftig+, in de overgang en ik zie m’n gezicht bijna dagelijks net een beetje meer uitzakken. Ik moet er erg aan wennen. Het verlies van het soepele lichaam waar iemand aan refereerde, ook zo niet leuk. Op datingapps vind ik mannen van mijn leeftijd ook bijna nooit aantrekkelijk. Ik moet nog even in m’n eigen leeftijdscategorie landen, denk ik.

Ik herken dat “geen life events meer in het vooruitzicht” dan weer niet. Heb nog allerlei plannen over naar het buitenland verhuizen enzo. M’n baan is ook uitdagend en bevredigend. Bij mij zit m’n ontevredenheid of m’n weemoed echt in het lichamelijke en esthetische verval.
Het ouder worden an sich gaat me best goed af ;), en minder aandacht van mannen met dubbelzinnig intenties vind ik fijn.
Maar ik schrik toch wel regelmatig als ik in de spiegel kijk van mijn uitgebluste gezicht en ook zitten een aantal kilo’s me echt in de weg. Ik mis de jeugdige “lichtjes” of glans in mijn ogen en gezicht. Zie het bij mijn vriend ook. In plaats leeftijd, zegt het mijn inziens vooral iets over hoe het met ons gaat.

Ook al druk bezig met hier verandering in aan te brengen, en dat voelt goed. Ipv toewerken “naar het einde”, wil ik vooral zoveel mogelijk nog uit het leven halen.
Lampje25 schreef:
03-08-2025 12:04
Ik herken het gevoel, TO. Vijftig+, in de overgang en ik zie m’n gezicht bijna dagelijks net een beetje meer uitzakken. Ik moet er erg aan wennen. Het verlies van het soepele lichaam waar iemand aan refereerde, ook zo niet leuk. Op datingapps vind ik mannen van mijn leeftijd ook bijna nooit aantrekkelijk. Ik moet nog even in m’n eigen leeftijdscategorie landen, denk ik.
(…)
Oh ja, dit herken ik ook. Al die ouwe onaantrekkelijke mannen op de apps. Die mijn leeftijd zijn, haha! In mijn hoofd ben ik nog 28. Maar ja.
Het scheelt denk ik ook wel als je een partner hebt die je nog steeds ziet als toen je elkaar voor het eerst ontmoetten.
Mijn ouders zijn inmiddels ver in de 80, maar mijn vader ziet mijn moeder nog steeds als die jonge, mooie vrouw die ze was toen ze jong was.
Ik loop tegen de 50, zie er ook zo uit. Ik vind mezelf objectief gezien een stuk minder mooi dan toen ik jonger was. Maar dat doet niet zo veel met me: ik kan wel eens van een uiterlijk dingetje balen, maar dat had ik vroeger ook, alleen toen waren het andere dingen. En ik ervaar nog steeds aandacht en complimenten van mannen én vrouwen over mijn uiterlijk/uitstraling, maar nu vaak leuker: meer gelijkwaardig, respectvoller, gemeender. Veel leuker dan vieze geile opmerkingen van vreemde mannen, of gefluit. Dat gebeurt niet meer, en dat vind ik prima!!
Nogevendit schreef:
03-08-2025 12:18
Het scheelt denk ik ook wel als je een partner hebt die je nog steeds ziet als toen je elkaar voor het eerst ontmoetten.
Mijn ouders zijn inmiddels ver in de 80, maar mijn vader ziet mijn moeder nog steeds als die jonge, mooie vrouw die ze was toen ze jong was.

Ach, dat vind ik zo mooi en ontroerend! Die houden echt van elkaar! :heart:
Nogevendit schreef:
03-08-2025 12:18
:heart:
Lieneke schreef:
03-08-2025 12:52
Ach, dat vind ik zo mooi en ontroerend! Die houden echt van elkaar! :heart:

Sowieso belangrijk om in een relatie nooit je roze bril af te zetten.
Ik ben inmiddels 62…… En ja, dat ouder worden in uiterlijk vind ik niet leuk. Gelukkig voel ik me nog even fit als 30 jaar geleden. Wat ik vooral lastig vind is, dat ik in m’n hoofd niet ouder ben. Dat vind ik gek, maar ook moeilijk.
Buster schreef:
03-08-2025 13:06
Sowieso belangrijk om in een relatie nooit je roze bril af te zetten.

Dat vind ik een mooie!
pina schreef:
03-08-2025 12:14
Oh ja, dit herken ik ook. Al die ouwe onaantrekkelijke mannen op de apps. Die mijn leeftijd zijn, haha! In mijn hoofd ben ik nog 28. Maar ja.
.
M’n ouders zeiden vroeger op een gegeven moment elke verjaardag weer: maar ik vóel me 27. Zo pathetisch vond ik dat en ik begrijp het nu helemaal. Hahaha

(Offtopic: Heb je wel eens je zoekopdracht omgedraaid? Wat een geweldige vrouwen van 50+ staan er op die apps, leuke, interessante teksten, prettig verzorgd, realistisch en levendig tegelijk. Refererend aan het andere topic: meer emancipatie aan manzijde zou leuk zijn.)
Lampje25 schreef:
03-08-2025 13:45
.
M’n ouders zeiden vroeger op een gegeven moment elke verjaardag weer: maar ik vóel me 27. Zo pathetisch vond ik dat en ik begrijp het nu helemaal. Hahaha

(Offtopic: Heb je wel eens je zoekopdracht omgedraaid? Wat een geweldige vrouwen van 50+ staan er op die apps, leuke, interessante teksten, prettig verzorgd, realistisch en levendig tegelijk. Refererend aan het andere topic: meer emancipatie aan manzijde zou leuk zijn.)
Nooit geprobeerd, maar dat hoor ik wel vaker. Ik heb zelf nooit lang op de apps gezeten, ik ben daar niet geschikt voor. Ik moet mensen in het echt tegenkomen.

Maar bij B&B vol liefde zie ik soms mensen waarbij ik denk, goh, die is maar 10 jaar ouder dan ik, en dan zie ik echt een oude man. Maar ja, zo zal men mij dan ook wel zien, haha!
Quetal, wees niet te ongerust over het ouder worden. Ik geef meteen maar toe dat ik weinig van vrouwen weet, maar als man weet ik wel een beetje hoe mannen denken.
Natuurlijk vallen mooie jonge vrouwen op. Maar de meeste mannen hebben na verloop van tijd wel afgeleerd om alleen op het uiterlijk af te gaan. Ik vermoed dat de meeste mannen, net als ik, juist vallen op vrouwen die iets uitstralen. Dat kan zijn een aanstekelijke lach, een houding, mooie handen, humor, of wat dan ook. Of wat ze te vertellen hebben. Hoe ze in het leven staan (of waardoor ze zo in het leven staan). Het gaat er niet om hoe sexy ze er uit zien, maar hoe sexy ze zich voelen. Een lichaam is in kort tijd nauwelijks te veranderen, maar je mindset is als een kledingstuk dat je aantrekt. Draag iets leuks, doe iets goed voor een ander. Doe iets dat je je goed en waardig laat voelen. Draag een leuk lingeriesetje als jou dat opheft. Zelfs een onzichtbaar setje zal opvallen door jouw uitstraling.
In de lunchpauze komt er vaak een dame voorbij mijn kantoor wandelen. Iets ouder, niet knap volgens de maatstaven, maar de manier waarop ze zelfbewust haar lichaam “draagt” is zo woest aantrekkelijk. Mijn dag fleurt op als ik haar gezien heb.
Juist vrouwen boven de 45 zijn het leukst tussen de lakens, is mijn ervaring.
Dus, no worries. Komt goed, Quetal.
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Ik heb me nooit aantrekkelijk gevoeld. Ook niet lelijk hoor, ik ben best content met mijn spiegelbeeld, maar meer voor mezelf. Dit soort speciale aandacht: ik herken het totaal niet. Met dit soort topics vraag ik me altijd af wat ik heb gemist!
Maar misschien ontdek ik nog wel dat er toch iets verandert als ik de 50 passeer.
Lungo schreef:
03-08-2025 08:39
Deze te dikke vijftiger denkt juist dat ze ontzettend leuk lief wijs en grappig is . Echt zo relaxed. Gun ik jou ook .
Same!
Wombat schreef:
03-08-2025 15:09
Ik heb me nooit aantrekkelijk gevoeld. Ook niet lelijk hoor, ik ben best content met mijn spiegelbeeld, maar meer voor mezelf. Dit soort speciale aandacht: ik herken het totaal niet. Met dit soort topics vraag ik me altijd af wat ik heb gemist!
Maar misschien ontdek ik nog wel dat er toch iets verandert als ik de 50 passeer.

Je bent hierin niet alleen, hoor. Ik herken het ook niet. Ook bij vriendinnen speelt dit niet. Kennelijk vinden we andere dingen belangrijk in het leven.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
KamilleT schreef:
03-08-2025 11:44
Oh echt? Mijn vriend is 57 en mijn vader werkte op die leeftijd al niet meer. Hij is daarna ook wel vrij snel een oude man geworden. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat mijn vriend (of ik) nu al ‘met pensioen’ zou gaan.
Toevallig hadden we het er van de week over op het werk (collega’s van 53-60 jaar). We waren er allemaal nog niet zo mee bezig, maar het er wel over eens dat we dan een dagbesteding zouden gaan zoeken of een kleinere baan.
Mijn vader mocht ook op zijn 57ste stoppen. Maar door zwaar lichamelijk werk was dat echt nodig. Hij werkte vanaf zijn 14e en kon echt niet meer. Na die tijd is ie helemaal opgebloeid. Heeft een paradijs van de tuin gemaakt. Elk jaar een verre reis en genoot later van zijn kleinkinderen.
Vooropgesteld dat je eigenwaarde niet alleen afhangt van je uiterlijk, en dat je 'gezien voelen' absoluut belangrijk is... daar wil ik absoluut niets aan af doen. Maar vraag ik me af; zit het ook niet in uitstraling? Er zijn toch ook genoeg vrouwen van 50-60 jaar die er wel aantrekkelijk uitzien, inclusief rimpels etc?

Natuurlijk verandert je lichaam met de jaren, en als je jezelf alleen maar vergelijkt met vroeger word je daar natuurlijk niet gelukkig van. Zou het helpen om gewoon te kijken naar wat werkt in het hier en nu? En als je zo baalt van je spiegelbeeld; laat een kleur- en stylingadvies doen, ga naar de kapper en laat je adviseren bij de Douglas ofzo? Als je blij(er) wordt van je spiegelbeeld, volgen hopelijk je zelfbeeld en het daten ook?

Je moet er natuurlijk wel zin in hebben om er werk van te maken, alleen een intrinsieke motivatie werkt natuurlijk. Er zullen genoeg vrouwen zijn die gewoon accepteren dat het is zoals het is. En ik weet het ook niet hoor, misschien is het ook wel verkeerd om je te kleden/stylen naar maatschappelijke normen. Maar goed, ik denk ook: je kan je erbij neerleggen en het beste ervan maken, maar als je echt ongelukkig bent met je spiegelbeeld kan je er ook iets aan proberen te doen waardoor je blijer bent met jezelf (op een manier die bij jou past natuurlijk).
To je krijgt binnen korte tijd veel reacties, en dat is niet vreemd. Ik denk dat veel 50+ vrouwen hiermee bezig zijn. Ik ben 60+ en ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Ik ervaar het zelf ook: de vanzelfsprekende aandacht die ik kreeg i.v.m. m'n uiterlijk is er nu niet meer. Zeker nu ik sinds 2 jaar m'n haar helemaal grijs heb laten worden. Maar....ik kan niet zeggen dat ik m'n eigenwaarde af liet hangen van m'n uiterlijk. Ik heb het toch altijd belangrijk gevonden gewaardeerd te worden om wie ik ben. Ik heb een bepaalde hobby, ik schrijf niet precies wat het is i.v.m. herkenning, maar het heeft te maken met dans, zang en theater. Het is naast het werk dat ik deed (onderwijs) belangrijk voor me. Daarnaast is het veel belangrijker wie je bent als mens: je uitstraling, maar ook hoe je van betekenis kunt zijn voor de ander.
Ik geef nog steeds les (op vrijwillige basis) en ik merk hoezeer ik mijn levenservaring in kan zetten in mijn lessen. Ik ben wel de 60+ vrouw die lesgeeft. De vrouwen (en mannen) in mijn klas zijn volwassen maar in mijn ogen nog hartstikke jong (de meesten 30+). Als ik me constant met hen zou vergelijken, dan zou ik daar niet blij van worden. Kortom: probeer een weg te vinden in het ouder worden. Het is zo jammer om over 20 jaar terug te kijken op deze jaren, en je te realiseren dat je deze (nog relatief jonge jaren) zo voorbij hebt laten gaan. Vanaf 50 jaar is er echt nog zoveel mogelijk!
Ik heb weleens gelezen dat mannelijke aandacht zo'n beetje stopt als je 50 bent.

Lijkt me heerlijk, ik heb helemaal niets met al die blikken, opmerkingen en zogenaamd "behulpzame" mannen die er iets voor terug willen. En ik ben een niet al te knappe vrouw met fors overgewicht, dus ik kan me de ellende waar mooie vrouwen doorheen gaan op dat gebied nog niet eens voorstellen.
Sierlijk schreef:
03-08-2025 16:00
Je bent hierin niet alleen, hoor. Ik herken het ook niet. Ook bij vriendinnen speelt dit niet. Kennelijk vinden we andere dingen belangrijk in het leven.
Je kunt andere dingen belangrijker vinden en evengoed merken dat je met het klimmen der jaren minder aandacht krijgt, en ook andere dingen krijg je minder, drankjes van het huis, ergens zonder kaartje naar binnen, dat soort dingen is voorbij als het schattige/jonge er vanaf is. Is niet erg, maar dat verschil merk je gewoon.
Ik herken het ook wel, heb ook echt moeite met de veroudering. Een jaar of 6, 8 geleden kon ik met wat moeite nog doorgaan voor aantrekkelijk maar tegenwoordig zie ik echt wel een oudere vrouw in de spiegel. En dan die opvliegers, gewrichtspijn, net iets te zwaar (en de vorm van mijn lichaam verandert ook nog eens), grijs haar. Nou ja de sjeu is er wel van af, zeg maar.
Gelukkig zegt mijn vriend nog steeds heel vaak dat ie me mooi vindt maarik denk dan dat ie iets aan z'n ogen mankeert
pina schreef:
03-08-2025 20:15
Je kunt andere dingen belangrijker vinden en evengoed merken dat je met het klimmen der jaren minder aandacht krijgt, en ook andere dingen krijg je minder, drankjes van het huis, ergens zonder kaartje naar binnen, dat soort dingen is voorbij als het schattige/jonge er vanaf is. Is niet erg, maar dat verschil merk je gewoon.
Oh, dat soort dingen heb ik nooit ervaren. Lijkt me wel lastig als je merkt dat dat ineens minder wordt. Ik kan me de teleurstelling best voorstellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven