Ik haat werken
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:23
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:34
Klinkt vanuit je post alsof je mentaal 0 uitdaging hebt. Heb je er wel eens aan gedacht dat je hoogbegaafd zou kunnen zijn? Het vervelen, bepaald nut wat je niet ziet in waar je mee bezig bent, misschien zijn er wat zaken die jou bekend voorkomen als je je inleest over hoogbegaafdheid. Niet dat een stempel belangrijk is, maar als je weet hóé je denkt en hóé jouw brein werkt, is dat erg helpend bij het zoeken naar werk wat wél passend is.
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:35
Met de kinderen bezig zijn, wat meer in het huishouden oppakken, treinreisjes maken naar zomaar ergens, lezen, films kijken, af en toe eens naar familie.nerdopviva schreef: ↑05-08-2025 15:31Wat zou je de hele dag doen, als je niet zou hoeven werken? Wat staat je tegen van werken? Het soort werk, het werken voor een baas, het moeten?
Het is niet het werken voor een baas dat me tegenstaat. Ik kan met mijn leidinggevenden prima overweg en heb ook niets tegen autoriteit of zo. Ik denk dat het misschien het moeten is? Hoewel er wel meer dingen moeten in het leven en die lukken ook (met moeite, maar toch).
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:37
Nee, nooit aan gedacht en dat ben ik ook zeker niet. Eerder wat "dommig". Dingen komen bij mij niet zo snel aan, ik heb 0 ruimtelijk inzicht, kan niet snel logische verbanden leggen en zie dingen vaak verkeerd. Tel daar dyscalculie bij op en ik denk niet dat ik voldoe aan dat plaatjeapiejapie schreef: ↑05-08-2025 15:34Klinkt vanuit je post alsof je mentaal 0 uitdaging hebt. Heb je er wel eens aan gedacht dat je hoogbegaafd zou kunnen zijn? Het vervelen, bepaald nut wat je niet ziet in waar je mee bezig bent, misschien zijn er wat zaken die jou bekend voorkomen als je je inleest over hoogbegaafdheid. Niet dat een stempel belangrijk is, maar als je weet hóé je denkt en hóé jouw brein werkt, is dat erg helpend bij het zoeken naar werk wat wél passend is.

dinsdag 5 augustus 2025 om 15:38
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:46
Het is vooral het moeten denk ik. Ik had vroeger ook een pesthekel aan werken. Niet omdat ik vervelend werk had, maar omdat ik zoveel ballen hoog moest houden als alleenstaande moeder.
En ik had, en heb, een aversie tegen overdreven professioneel gedrag. Sommige werknemers gedragen zich- en communiceren zo totaal anders op de werkvloer dan daarbuiten, ook als het best wat informeler kan.. Brrrrrrrr.....
Nu vind ik mijn werk leuk. Ik heb als ouwe rot inmiddels een bepaald aanzien verworven, niet omdat ik zo geweldig ben, hou op...maar omdat ik totaal mezelf blijf, me niet professioneler of interessanter voordoe dan ik ben.
Veel collega's vinden dat verfrissend en ze hebben er ook een soort van bewondering voor.
Maar dat is lang niet altijd zo geweest hoor, ik heb mezelf vaak heel klein en ongelukkig gevoeld op mijn werk. Wat ik heb gedaan is doorbeunen, met vallen en opstaan. Ook ik belandde een paar keer totaal doorgedraaid in de ziektewet.
Maar vanaf dat de kinderen zelfstandiger werden kreeg ik de kans om me te ontplooien. En daarbij komt ook dat het me inmiddels mijn reet roest wat ze van me vinden.
Ik werk nu bij een onderwijsinstituut waar ook informeel/ eigen gedrag gewaardeerd wordt.
TO, ik hoop dat het voor jou ook gemakkelijker gaat worden in de loop van de tijd!
En ik had, en heb, een aversie tegen overdreven professioneel gedrag. Sommige werknemers gedragen zich- en communiceren zo totaal anders op de werkvloer dan daarbuiten, ook als het best wat informeler kan.. Brrrrrrrr.....
Nu vind ik mijn werk leuk. Ik heb als ouwe rot inmiddels een bepaald aanzien verworven, niet omdat ik zo geweldig ben, hou op...maar omdat ik totaal mezelf blijf, me niet professioneler of interessanter voordoe dan ik ben.
Veel collega's vinden dat verfrissend en ze hebben er ook een soort van bewondering voor.
Maar dat is lang niet altijd zo geweest hoor, ik heb mezelf vaak heel klein en ongelukkig gevoeld op mijn werk. Wat ik heb gedaan is doorbeunen, met vallen en opstaan. Ook ik belandde een paar keer totaal doorgedraaid in de ziektewet.
Maar vanaf dat de kinderen zelfstandiger werden kreeg ik de kans om me te ontplooien. En daarbij komt ook dat het me inmiddels mijn reet roest wat ze van me vinden.
Ik werk nu bij een onderwijsinstituut waar ook informeel/ eigen gedrag gewaardeerd wordt.
TO, ik hoop dat het voor jou ook gemakkelijker gaat worden in de loop van de tijd!
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:49
Wist je dat veel hoogbegaafden zichzelf 'dommig' vinden?EstelleGallois schreef: ↑05-08-2025 15:37Nee, nooit aan gedacht en dat ben ik ook zeker niet. Eerder wat "dommig". Dingen komen bij mij niet zo snel aan, ik heb 0 ruimtelijk inzicht, kan niet snel logische verbanden leggen en zie dingen vaak verkeerd. Tel daar dyscalculie bij op en ik denk niet dat ik voldoe aan dat plaatje![]()
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:51
Wat fijn dat je uiteindelijk toch een plek hebt gevonden waar je het naar je zin hebt!Lieneke schreef: ↑05-08-2025 15:46Het is vooral het moeten denk ik. Ik had vroeger ook een pesthekel aan werken. Niet omdat ik vervelend werk had, maar omdat ik zoveel ballen hoog moest houden als alleenstaande moeder.

Ik moet zeggen dat het zeker niet aan ons team of de collega's ligt. Het is een leuk team en er is veel ruimte voor een grapje hier en daar. Het is echt het idee dat er een groot deel van de dag weg is aan iets dat je totaal niet wilt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:51
TO, jij hebt ook ASS toch?
Ken je dit: https://www.autismecentrum-groningen.nl ... j-autisme/
Ik noem het vaak cynisch 'verwend gedrag', maar het zit veel dieper.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:53
Ik ben ook liever thuis dan dat ik werk en vind mijn werk over het algemeen heel leuk. Maar ja ik geef ook eerlijk toe ik werk omdat ik heel graag op vakantie ga en leuke dingen doe. Echt niet voor de carrière.
Nu vanwege een verbouwing zit ik wat meer op kantoor, saai, en zit echt werk te zoeken. Heb ook vanmiddag en morgen vrij gepakt daarom. Zat er zo ongemotiveerd bij. Gelukkig wordt het volgende week weer aanpoten en daarna weer normaal.
Ik weet wel dat afwisselend werk heel fijn is. Mijn man is ook zo, die moet je ook niet op kantoor zetten.
Dus ik zou daarnaar zoeken. Iets wat verschillende taken /werkplekken heeft.
Nu vanwege een verbouwing zit ik wat meer op kantoor, saai, en zit echt werk te zoeken. Heb ook vanmiddag en morgen vrij gepakt daarom. Zat er zo ongemotiveerd bij. Gelukkig wordt het volgende week weer aanpoten en daarna weer normaal.
Ik weet wel dat afwisselend werk heel fijn is. Mijn man is ook zo, die moet je ook niet op kantoor zetten.
Dus ik zou daarnaar zoeken. Iets wat verschillende taken /werkplekken heeft.
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:55
Klopt. Heel interessant, hier ga ik meer over lezen. Ik herken dit gedeeltelijk bij mezelfSolomio schreef: ↑05-08-2025 15:51TO, jij hebt ook ASS toch?

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:02
Ik vind er ook niets aan. Ik ben nergens echt goed in, dus ik rommel maar wat aan. Communicatief ben ik waardeloos en ik maak ook rare fouten. Ik ben heel onoplettend en dromerig. Dus ik voel me ook vaak dom omdat hele simpele dingen vaak al niet lekker lukken.
Dan hoor ik weleens mensen dingen zeggen als 'Wat is je droom? Je moet je droom najagen'.
Maar ik zou het echt niet weten. En ondertussen gaan de rekeningen gewoon door dus ik ga iedere dag naar mijn suffe baan.
Dus ik lees even mee hier
Dan hoor ik weleens mensen dingen zeggen als 'Wat is je droom? Je moet je droom najagen'.
Maar ik zou het echt niet weten. En ondertussen gaan de rekeningen gewoon door dus ik ga iedere dag naar mijn suffe baan.
Dus ik lees even mee hier

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:04
Ik herken mezelf enorm in je verhaal.
Ik heb ook een enorme hekel aan werken en nu ik ouder wordt, wordt dat alleen maar erger.
Heb ook best wel rot banen gehad, of leuke banen met vreselijke collega's.
Ik ben 50 en heb een echt heel leuke baan gehad, tussen 1997 en 2007. Daarna gescheiden en toen is het nooit meer echt leuk geworden. Veel pech gehad tijdens de bankencrisis, en nu ook al weer wat verschillende werkgevers gehad de afgelopen jaren.
Merk ook dat mijn belastbaarheid steeds minder wordt, geheugen, concentratie en ik gewoon helemaal geen zin meer heb om te werken.
Wat ik wel zou doen als ik niet meer hoefde?
Beetje lezen, wandelen, yoga, sporten, lekkere recepten maken, poetsen alles eens lekker bijhouden in plaats van achter de feiten aanlopen.
Ik heb vanaf mijn 18e tot nu gewerkt en ben er zo ontzettend klaar mee, helaas, ik moet nog een kleine 18 jaar.
School vond ik als kind en jongere ook al zo verschrikkelijk.
En nee, geen last met het idee onder een baas te werken, ik vind werken geen zak aan, en het kost zo ontzettend veel vrije tijd.
Tijd die ik veel liever aan rustigere bezigheden zou besteden, bezigheden waar ik zelf blij van word.
Het is dat ik het me niet kan permitteren maar anders zou ik geen dag van mijn leven nog werken.
Ik heb ook een enorme hekel aan werken en nu ik ouder wordt, wordt dat alleen maar erger.
Ik ben 50 en heb een echt heel leuke baan gehad, tussen 1997 en 2007. Daarna gescheiden en toen is het nooit meer echt leuk geworden. Veel pech gehad tijdens de bankencrisis, en nu ook al weer wat verschillende werkgevers gehad de afgelopen jaren.
Merk ook dat mijn belastbaarheid steeds minder wordt, geheugen, concentratie en ik gewoon helemaal geen zin meer heb om te werken.
Beetje lezen, wandelen, yoga, sporten, lekkere recepten maken, poetsen alles eens lekker bijhouden in plaats van achter de feiten aanlopen.
Ik heb vanaf mijn 18e tot nu gewerkt en ben er zo ontzettend klaar mee, helaas, ik moet nog een kleine 18 jaar.
En nee, geen last met het idee onder een baas te werken, ik vind werken geen zak aan, en het kost zo ontzettend veel vrije tijd.
Tijd die ik veel liever aan rustigere bezigheden zou besteden, bezigheden waar ik zelf blij van word.
Het is dat ik het me niet kan permitteren maar anders zou ik geen dag van mijn leven nog werken.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:10
Ja, heel herkenbaar dit. Mij noemen ze ook vaan dromerig. Simpele dingen lukken niet, ik schijn wel goed te zijn in het werk dat ik altijd deed maar dat is nu grotendeels door ChatGPT overgenomen. Eerlijk gezegd heeft dat mijn plezier in het werk wel nóg kleiner gemaakt.Yakuzakiko schreef: ↑05-08-2025 16:02Ik vind er ook niets aan. Ik ben nergens echt goed in, dus ik rommel maar wat aan. Communicatief ben ik waardeloos en ik maak ook rare fouten. Ik ben heel onoplettend en dromerig. Dus ik voel me ook vaak dom omdat hele simpele dingen vaak al niet lekker lukken.
Dus ik lees even mee hier![]()
En inderdaad, die rekeningen...die moeten worden betaald. Ik verdien meer dan mijn man dus kan echt niet stoppen met werken. Ook niet als hij gaat fulltimen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:11
Echt woord voor woord herkenbaar...Ladylola2022 schreef: ↑05-08-2025 16:04Ik herken mezelf enorm in je verhaal.
Ik had ergens gehoopt dat het met het ouder worden (ik ben 39) beter zou worden, maar het is alleen maar erger geworden. Idd minder belastbaar.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:14
Ik herken het deels, al vond ik school en later studeren juist leuk — stages daarentegen vond ik vreselijk. Ik heb ook lang gestudeerd, omdat ik erg opzag tegen vijf dagen per week naar kantoor moeten en het verlies van vrijheid in het indelen van mijn dag. Mijn eerste baan viel ontzettend tegen. Inmiddels heb ik zowel leuke als minder leuke banen gehad. Ik weet van mezelf dat faalangst ook een rol speelt; tot nu toe heb ik vooral banen gehad die ‘onder’ mijn niveau lagen.
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan, ik miste uitdaging (al een hele tijd, maar ik heb ook veel vrijheid nu en dat wilde ik niet kwijt). Ik heb bewust gezocht naar werk waarin ik deels kan thuiswerken.
Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan, ik miste uitdaging (al een hele tijd, maar ik heb ook veel vrijheid nu en dat wilde ik niet kwijt). Ik heb bewust gezocht naar werk waarin ik deels kan thuiswerken.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:18
Dit probeer ik ook maar te doen. Ik blijf het moeten ook verschrikkelijk vinden, maar het te zien als tijdsbesteding waar ik geld voor krijg, helpt wel iets. Dan voelt het ook minder serieus/ zwaar. Het is ook maar een baan.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑05-08-2025 15:58Ik herken het wel een beetje van toen ik nog in loondienst was. Wat hielp was het werk niet te zien als een hinderlijke onderbreking van mijn vrije tijd, maar als een soort dagbesteding met leuke elementen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:20
Wat een herkenning!
Het enige leuke aan werken vond ik mijn inkomen, en dat is dan ook alles, school vond ik ook niet leuk.
Ik denk dat ik meer geschikt ben voor een eigen bedrijf, dan zou ik een workaholic kunnen worden in verband met meer inkomen proberen binnen te harken,.
Het enige leuke aan werken vond ik mijn inkomen, en dat is dan ook alles, school vond ik ook niet leuk.
Ik denk dat ik meer geschikt ben voor een eigen bedrijf, dan zou ik een workaholic kunnen worden in verband met meer inkomen proberen binnen te harken,.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in