Ik haat werken
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:23
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:25
Waarom begin je dan geen eigen bedrijf?Henk-und-Roelie schreef: ↑05-08-2025 16:20Wat een herkenning!
Het enige leuke aan werken vond ik mijn inkomen, en dat is dan ook alles, school vond ik ook niet leuk.
Ik denk dat ik meer geschikt ben voor een eigen bedrijf, dan zou ik een workaholic kunnen worden in verband met meer inkomen proberen binnen te harken,.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:35
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:44
Ik heb precies hetzelfde, ik zou zo een workaholic kunnen worden want ik word heel fanatiek van geld verdienen. Dus een eigen bedrijf zou in principe heel leuk zijn, alleen ik kan niks en ik kan al helemaal niet met klanten omgaan

Ik zou wel de hele dag moodboards willen maken voor mensen die niet weten wat ze in hun huis moeten zetten. Maar ik wil die mensen niet spreken.
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:48
Deels herkenbaar.
Toen ik nog werkte als verpleegkundige, kreeg ik veel voldoening uit mijn werk, en leverde het me ook energie op.
Sinds ik daarvoor afgekeurd ben en op kantoor werk, kost het me alleen maar energie. De klachten zijn er nog, ik heb al mijn energie nodig om op mijn werk te functioneren, en er blijft weinig over voor mezelf. Ook al werk ik parttime.
Ik haat het dat ik dingen moet doen die ik niet wil doen, en die er dan ook nog voor zorgen dat ik in mijn vrije tijd minder energie heb.
Ik ben dus ook op zoek naar passend werk, maar werk dat mijn lijf aankan vind ik niet leuk.
Toen ik nog werkte als verpleegkundige, kreeg ik veel voldoening uit mijn werk, en leverde het me ook energie op.
Sinds ik daarvoor afgekeurd ben en op kantoor werk, kost het me alleen maar energie. De klachten zijn er nog, ik heb al mijn energie nodig om op mijn werk te functioneren, en er blijft weinig over voor mezelf. Ook al werk ik parttime.
Ik haat het dat ik dingen moet doen die ik niet wil doen, en die er dan ook nog voor zorgen dat ik in mijn vrije tijd minder energie heb.
Ik ben dus ook op zoek naar passend werk, maar werk dat mijn lijf aankan vind ik niet leuk.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:50
Mijn man (ass) heeft ongeveer hetzelfde. Hij heeft/wij hebben een paar jaar geleden de keuze gemaakt dat hij niet meer gaat werken in het vakgebied waar hij voor opgeleid is. Hij is nu 16 uur in de week postbezorger, kan zijn eigen tijden bepalen en is lekker buiten en heel erg veel gelukkiger. Ik ben wat meer gaan werken en wat meer gaan verdienen. Hij doet nu het overgrote deel van het huishouden en de derde shift en daardoor is het voor mij ook helemaal prima zo.
Financieel hebben we wel wat ingeleverd, maar niet heel veel. We sparen nog steeds elke maand, maar net iets minder. Maar het is mij elke cent waard om een gelukkige man te hebben.
Financieel hebben we wel wat ingeleverd, maar niet heel veel. We sparen nog steeds elke maand, maar net iets minder. Maar het is mij elke cent waard om een gelukkige man te hebben.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:20
Deels herkenbaar. Ik vond mijn studententijd juist ook erg fijn, veel vrijheid om je eigen week en dagindeling te maken. Mij staat het ook tegen dat werken zo veel tijd kost en een groot deel van je werkindeling er aan kwijt bent.
Ik vind mijn werk oke, ik heb leuke collega's, verdien genoeg en heb veel vrijheid in hoe ik mijn werkdag indeel en waar ik werk. En ook zijn lange vakanties nooit een probleem. Ik ga hier dus ook nooit weg
Mij lijkt werk wat buiten is ook best leuk, maar dan moet ik geld inleveren en dat is me het niet waard, want dat extra geld kan ik in de toekomst inzetten om minder te werken.
Je zou mijn werk zinvol kunnen noemen, maar ik haal daar zelf geen waarde uit.
Ik kan duizend dingen noemen die ik liever zou doen en dat is voor mij een reden dat ik wat extra spaar zodat ik eerder kan stoppen met werken.
Mij lukt het nog wel goed genoeg om naar werk te gaan en dat goed uit te voeren en heb het idee dat ik dat ook nog wel een paar jaar kan doen, maar ik voel weinig verantwoordelijkheid voor dingen die buiten mijn taken liggen (of als er enorme werkdruk is) en heb daardoor ook geen stress en zodra mijn werkdag klaar is, denk ik er bijna nooit meer aan.
Ik zie het puur voor wat het is; ik geef mijn werkgever mijn tijd en als ik eerlijk ben, 80% inzet en in ruil daarvoor krijg ik een zak geld waarmee ik leuke dingen kan doen.
Ik hoop dat een coach met je mee kan denken naar een meer passende baan!
Ik vind mijn werk oke, ik heb leuke collega's, verdien genoeg en heb veel vrijheid in hoe ik mijn werkdag indeel en waar ik werk. En ook zijn lange vakanties nooit een probleem. Ik ga hier dus ook nooit weg

Mij lijkt werk wat buiten is ook best leuk, maar dan moet ik geld inleveren en dat is me het niet waard, want dat extra geld kan ik in de toekomst inzetten om minder te werken.
Je zou mijn werk zinvol kunnen noemen, maar ik haal daar zelf geen waarde uit.
Ik kan duizend dingen noemen die ik liever zou doen en dat is voor mij een reden dat ik wat extra spaar zodat ik eerder kan stoppen met werken.
Mij lukt het nog wel goed genoeg om naar werk te gaan en dat goed uit te voeren en heb het idee dat ik dat ook nog wel een paar jaar kan doen, maar ik voel weinig verantwoordelijkheid voor dingen die buiten mijn taken liggen (of als er enorme werkdruk is) en heb daardoor ook geen stress en zodra mijn werkdag klaar is, denk ik er bijna nooit meer aan.
Ik zie het puur voor wat het is; ik geef mijn werkgever mijn tijd en als ik eerlijk ben, 80% inzet en in ruil daarvoor krijg ik een zak geld waarmee ik leuke dingen kan doen.
Ik hoop dat een coach met je mee kan denken naar een meer passende baan!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:42
Ik denk dat heel veel mensen het moet-aspect van werk niet leuk vinden.
Maar we moeten wel zorgen dat er brood op de plank komt.
En werk kan wel voldoening geven, het 'nut' hebben. Zoals goed voedsel verbouwen, het goed verzorgen van een patiënt.
Sommige mensen houden van de uitdagingen die werk kan bieden.
Sommige mensen houden van regelen en organiseren, zoals evenementen.
Sommige mensen houden van macht.
Andere mensen houden van gesprekken met mensen.
Anderen vinden optreden, een kunst uitvoeren leuk.
Weer anderen willen de wereld een beetje veranderen.
Zo zijn er veel aspecten die werk bevatten kan, waar je naar zou kunnen kijken wat jij eigenlijk nodig hebt om het werk ook leuk te houden.
Ben je leuker als je een gids voor stadswandelingen bent, een sportcoach, post rondbrengt, andere mensen hun huis ook stoft? Moet je eigenlijk in een museum staan?
Producten ontwerpen? Name it.
Maar we moeten wel zorgen dat er brood op de plank komt.
En werk kan wel voldoening geven, het 'nut' hebben. Zoals goed voedsel verbouwen, het goed verzorgen van een patiënt.
Sommige mensen houden van de uitdagingen die werk kan bieden.
Sommige mensen houden van regelen en organiseren, zoals evenementen.
Sommige mensen houden van macht.
Andere mensen houden van gesprekken met mensen.
Anderen vinden optreden, een kunst uitvoeren leuk.
Weer anderen willen de wereld een beetje veranderen.
Zo zijn er veel aspecten die werk bevatten kan, waar je naar zou kunnen kijken wat jij eigenlijk nodig hebt om het werk ook leuk te houden.
Ben je leuker als je een gids voor stadswandelingen bent, een sportcoach, post rondbrengt, andere mensen hun huis ook stoft? Moet je eigenlijk in een museum staan?
Producten ontwerpen? Name it.
dinsdag 5 augustus 2025 om 18:48
To, kan het zijn dat er een verschil zit tussen je IQ en je verwerkingssnelheid? Dst dus alles in het leven meer moeite kost, en je meer tijd nodig hebt dan een ander om verbanden te leggen ed? En dat je daardoor na een werkdag ook "op" bent, omdat het bijbenen je veel meer moeite kost dan een ander?
Misschien een rare invalshoek, maar bij mijn dochter is deze discrepantie vastgesteld. En ik merk dat alles in het leven haar meer moeite kost dan een ander. En ik kan me voorstellen dat werken dan meer een opgave wordt, ook als collega's en werk eigenlijk prima is.
Misschien een rare invalshoek, maar bij mijn dochter is deze discrepantie vastgesteld. En ik merk dat alles in het leven haar meer moeite kost dan een ander. En ik kan me voorstellen dat werken dan meer een opgave wordt, ook als collega's en werk eigenlijk prima is.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:21
Ik vind mijn werk en mijn collega’s leuk. Maar ik heb ook vaak een hekel aan werken. Bij mij zit het echt in het moeten van dingen. Ik wil eigenlijk gewoon kunnen luieren wanneer ik daar zin in heb. Ik zou ook zeker niet werken als ik het financieel niet nodig had, hoe leuk ik mijn werk ook vind. Ik ben een geboren pensionado.
Volgens de Gretchen Rubin-test (is psychologie van de koude grond hoor), ben ik een Rebel, ik ben slecht met dingen moeten doen en me vastleggen. Mijn geluk is nu dat ik een heel zelfstandige baan heb, dus ik heb weinig last van mensen. Maar ik heb wel veel deadlines waar niet aan te tornen valt.
Volgens de Gretchen Rubin-test (is psychologie van de koude grond hoor), ben ik een Rebel, ik ben slecht met dingen moeten doen en me vastleggen. Mijn geluk is nu dat ik een heel zelfstandige baan heb, dus ik heb weinig last van mensen. Maar ik heb wel veel deadlines waar niet aan te tornen valt.
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:40
Nou, dan snap je het toch écht helemaal niet hoor, ik ben helaas blijvend arbeidsongeschikt en mis het werken dagelijks!
Live Life to the fullest
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:46
Ik moet binnenkort wia aanvragen, en ik sluit me bij je aan. Ik hou van mijn werk, en ik mis het echt dat ik niet kan doen waar ik van hou.GeweldigWeer schreef: ↑05-08-2025 19:40Nou, dan snap je het toch écht helemaal niet hoor, ik ben helaas blijvend arbeidsongeschikt en mis het werken dagelijks!
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:47
Ik ben al eeuwen arbeidsongeschikt, maar ik had echt graag willen kunnen werken.GeweldigWeer schreef: ↑05-08-2025 19:40Nou, dan snap je het toch écht helemaal niet hoor, ik ben helaas blijvend arbeidsongeschikt en mis het werken dagelijks!
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:49
Begrijp ik heel goed, mensen hebben vaak geen idee wat het inhoudt als je niet meer kunt werken en waar je dan, qua emoties en vooral onbegrip (en lompe opmerkingen), tegenaan loopt. Sterkte Lucy!
Live Life to the fullest
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:54
Eigenlijk denk ik dat TO graag met wat minder tegenzin zou willen kunnen werken, maar zich niet kan voorstellen dat er iemand met plezier naar het werk gaat.
Heeft bij mij ook best lang geduurd, voordat ik doorhad dat het bij anderen vaak anders werkt dan bij mij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 19:58
Er zijn werkelijk mensen die zielsongelukkig worden van werken/hun werk. Ik vind het jammer dat dit door sommigen wordt afgedaan met dat je blij moet zijn dat je kunt werken.GeweldigWeer schreef: ↑05-08-2025 19:40Nou, dan snap je het toch écht helemaal niet hoor, ik ben helaas blijvend arbeidsongeschikt en mis het werken dagelijks!
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:00
Oh dat zal best, maar ik viel nogal over haar laatste zin dat niemand zou willen werken. Ik bedoel, je hoort, leest en ziet heus vaker dat er mensen zijn die wél graag werken.
Live Life to the fullest
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:06
Ja. Maar ik denk dat de Nederlandse economie instort als iedereen die zijn werk niet leuk vindt het per vandaag neerlegde. Hoe leuk iemand zijn werk ook kan vinden, velen werken nou eenmaal voor het geld en zouden dat niet doen als het niet nodig was.GeweldigWeer schreef: ↑05-08-2025 19:40Nou, dan snap je het toch écht helemaal niet hoor, ik ben helaas blijvend arbeidsongeschikt en mis het werken dagelijks!
Het kan fijn zijn om te kunnen werken om heel andere redenen, je plek in de maatschappij, etc., een gevoel van voldoening, etc.
Ik heb vaak geen schijt zin om te werken, maar een werkweek achter de rug hebben kan wel goed voelen.
pina wijzigde dit bericht op 05-08-2025 20:07
4.71% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:07
Ik begrijp het inderdaad niet. En heb ook nog nooit gehoord van iemand die bijvoorbeeld een grote prijs won in de loterij en dan gewoon lekker doorbuffelde in een kledingzaak of fabriek.GeweldigWeer schreef: ↑05-08-2025 20:00Oh dat zal best, maar ik viel nogal over haar laatste zin dat niemand zou willen werken. Ik bedoel, je hoort, leest en ziet heus vaker dat er mensen zijn die wél graag werken.
Ik ben een jaar in de ziektewet geweest en was nog nooit zo gelukkig. Misschien is het inderdaad anders als je niet kunt werken maar het wel graag deed.
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:10
Ja, er zijn genoeg mensen die werken zonder dat ze het geld nodig hebben, er werken miljonairs bij mij op kantoor, die vinden het echt leuk. En hebben hun schaapjes al lang op het droge. Sommigen gaan tot ver na hun pensioen door. Maar die zitten niet bij de receptie, en die staan ook niet aan de lopende band. En hoeveel mensen heb je op een dag niet mee te maken die aan het werk zijn, die dat heus niet allemaal leuk kunnen vinden. Er is zoveel niet zo leuk werk dat toch door mensen ingevuld wordt.EstelleGallois schreef: ↑05-08-2025 20:07Ik begrijp het inderdaad niet. En heb ook nog nooit gehoord van iemand die bijvoorbeeld een grote prijs won in de loterij en dan gewoon lekker doorbuffelde in een kledingzaak of fabriek.
Ik ben een jaar in de ziektewet geweest en was nog nooit zo gelukkig. Misschien is het inderdaad anders als je niet kunt werken maar het wel graag deed.
pina wijzigde dit bericht op 05-08-2025 20:11
8.00% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:10
Je was ziek en nog nooit zo gelukkig? Serieus??EstelleGallois schreef: ↑05-08-2025 20:07Ik begrijp het inderdaad niet. En heb ook nog nooit gehoord van iemand die bijvoorbeeld een grote prijs won in de loterij en dan gewoon lekker doorbuffelde in een kledingzaak of fabriek.
Zou je mij kunnen uitleggen hoe je dat deed? Want dat wil ik dan wel weer graag leren...
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:11
Mijn eerste gedachte was in de richting van ad(h)d maar ik denk dat ik me toch meer aansluit bij de mensen die ASS benoemd hebben. Al zou ik, als ik een voorstel mag doen jezelf toch zeker laten testen.
Vanwege je username ga ik ervan uit dat je een vrouw bent en met het gevaar van seksistisch genoemd te worden of een mansplainer te zijn, ASS, Asperger, AD(H)D en soortgelijke aandoeningen komen bij mannen eerder en vaker aan het licht dan bij vrouwen. En dan nog. Ik was ook al 36 toen ik pas een diagnose kreeg.
Al was ik totaal het omgekeerde van jouw verhaal: ik werkte zestig uur per week, mijn nu ex vrouw is er voor beide kinderen maximaal 4 keer uitgeweest 's nachts en op mijn vrije dagen deed ik al het huishouden.
Niet dat ik wil zeggen dat er iets mis met je is maar ik denk wel dat je je verhaal hier voor een reden doet.
En iedereen die erop reageert heeft vast en zeker het beste met je voor en wil je helpen maar een anoniem forum is niet zo diepgaand als één op één de bron van wat je (soms ongemerkt) dwarszit zoeken en bekijken of een oplossing mogelijk is.
En probeer het ook breder te bekijken?
Als je ergens werkt ben je onderdeel van een geheel. Als je in een winkel werkt draag je er aan bij dat mensen bij jou boodschappen hebben kunnen doen waardoor een gezin gezellig aan tafel zit. Of misschien heb je die onzekere knul wel aan een superleuke outfit geholpen voor zijn eerste date.
Of zoek het dichter op het vuur, een baan waarbij je direct betrokken bent bij het resultaat van wat je doet, zoals nauw contact met andere mensen.
"Als je je werk zo leuk vind als ik doe, dan hoef je nooit meer een dag in je leven te werken."
#Rudolph van Veen
Vanwege je username ga ik ervan uit dat je een vrouw bent en met het gevaar van seksistisch genoemd te worden of een mansplainer te zijn, ASS, Asperger, AD(H)D en soortgelijke aandoeningen komen bij mannen eerder en vaker aan het licht dan bij vrouwen. En dan nog. Ik was ook al 36 toen ik pas een diagnose kreeg.
Al was ik totaal het omgekeerde van jouw verhaal: ik werkte zestig uur per week, mijn nu ex vrouw is er voor beide kinderen maximaal 4 keer uitgeweest 's nachts en op mijn vrije dagen deed ik al het huishouden.
Niet dat ik wil zeggen dat er iets mis met je is maar ik denk wel dat je je verhaal hier voor een reden doet.
En iedereen die erop reageert heeft vast en zeker het beste met je voor en wil je helpen maar een anoniem forum is niet zo diepgaand als één op één de bron van wat je (soms ongemerkt) dwarszit zoeken en bekijken of een oplossing mogelijk is.
En probeer het ook breder te bekijken?
Als je ergens werkt ben je onderdeel van een geheel. Als je in een winkel werkt draag je er aan bij dat mensen bij jou boodschappen hebben kunnen doen waardoor een gezin gezellig aan tafel zit. Of misschien heb je die onzekere knul wel aan een superleuke outfit geholpen voor zijn eerste date.
Of zoek het dichter op het vuur, een baan waarbij je direct betrokken bent bij het resultaat van wat je doet, zoals nauw contact met andere mensen.
"Als je je werk zo leuk vind als ik doe, dan hoef je nooit meer een dag in je leven te werken."
#Rudolph van Veen
dinsdag 5 augustus 2025 om 20:15
Het kan toch dat je blij bent van dat werk af te zijn?
Ik zat eens thuis met een gebroken been en wat andere ongemakken, na een ongeluk, toen ik niet zo’n leuke baan had. Nou, heerlijk, veel pijn wel, maar heerlijk de tijd aan mezelf, lekker lummelen, niets hoeven.
Tuurlijk, zit je depressief thuis, of moet je zware behandelingen ondergaan, dan is het wat anders. Maar niet alle ziek is doodziek.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in