Aansprakelijk gesteld door eigenaar van andere hond

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:52

Afgelopen week liep mijn man 's morgens vroeg met onze Golden Retriever te wandelen. Er kwam een man aan met een hele grote hond. Onze hond ging (onderdanig) liggen maar de eigenaar bleef doorlopen. De honden reageerden op elkaar en sprongen tegen elkaar op. Er leek verder niets aan de hand.
De volgende dag kwam de man mijn man opzoeken op zijn gebruikelijke uitlaathonden en gaf aan dat zijn hond gewond was in zijn borst. Onze hond zal hem wel gebeten hebben. Nu heeft onze hond nog nooit zijn tanden gebruikt maar wij vermoeden dat tijdens het tegen elkaar opspringen een nagel van onze hond de andere hond heeft geraakt. Hij liet foto's zien en mijn man zag een klein wondje.
Hij gaf aan naar de dierenarts te zijn geweest en €250 had betaald. Hier komen nog extra kosten bij omdat de hond nog terug moet voor nacontrole.
Wij weten niet goed wat te doen. De eigenaar liep zelf naar onze hond toe en de honden vochten niet maar waren aan het spelen. Iemand advies?
                    De volgende dag kwam de man mijn man opzoeken op zijn gebruikelijke uitlaathonden en gaf aan dat zijn hond gewond was in zijn borst. Onze hond zal hem wel gebeten hebben. Nu heeft onze hond nog nooit zijn tanden gebruikt maar wij vermoeden dat tijdens het tegen elkaar opspringen een nagel van onze hond de andere hond heeft geraakt. Hij liet foto's zien en mijn man zag een klein wondje.
Hij gaf aan naar de dierenarts te zijn geweest en €250 had betaald. Hier komen nog extra kosten bij omdat de hond nog terug moet voor nacontrole.
Wij weten niet goed wat te doen. De eigenaar liep zelf naar onze hond toe en de honden vochten niet maar waren aan het spelen. Iemand advies?

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:58

Nou, dit klinkt  best raar en zou hier niet zomaar in meegaan. Als de honden tegen elkaar op springen, is niet te zeggen of er iets gebeurt is. Dan had die eigenaar hem strak aan de lijn moeten houden. 
Is het iemand in geldnood? En een wondje van 250.00. Ik weet niet, maar vind het erg raar. Dan had hij gisteren het gelijk moeten zeggen lijkt me. En anders je verzekeraar bellen en dit verhaal voorleggen.
                    Is het iemand in geldnood? En een wondje van 250.00. Ik weet niet, maar vind het erg raar. Dan had hij gisteren het gelijk moeten zeggen lijkt me. En anders je verzekeraar bellen en dit verhaal voorleggen.
                                    Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:59

- Hij zal moeten bewijzen wat er gebeurd is, en dat is zijn verhaal tegen dat van jullie.
- Hij moet onderbouwen wat hij betaald heeft en waarvoor.
- In het geval van gewoon speelgedrag lijkt me dat jullie hierin niet aansprakelijk zijn. Dit gebeurt als honden spelen. Als je dit wilt voorkomen dan moet je de hond aangeleid uit de buurt van een andere hond houden.
Ik zou dus zeker niet zomaar aansprakelijkheid aanvaarden, er is geen bewijs, er is sprake van gewoon speelgedrag. Je kunt ook contact opnemen met de dierenarts in kwestie, die zal vast niet verklaren dat het hier om een bijtwond gaat. Voel je je geroepen dan kun je delen in de kosten, maar zou hierbij zeker aangeven dat jullie niets te verwijten valt.
                    - Hij moet onderbouwen wat hij betaald heeft en waarvoor.
- In het geval van gewoon speelgedrag lijkt me dat jullie hierin niet aansprakelijk zijn. Dit gebeurt als honden spelen. Als je dit wilt voorkomen dan moet je de hond aangeleid uit de buurt van een andere hond houden.
Ik zou dus zeker niet zomaar aansprakelijkheid aanvaarden, er is geen bewijs, er is sprake van gewoon speelgedrag. Je kunt ook contact opnemen met de dierenarts in kwestie, die zal vast niet verklaren dat het hier om een bijtwond gaat. Voel je je geroepen dan kun je delen in de kosten, maar zou hierbij zeker aangeven dat jullie niets te verwijten valt.

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:03

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:04

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:04

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:10

Voor mij klinkt het als, dit doet mijn hond nooit. Terwijl golden retrievers niet zo lief zijn als ze lijken. Kan baldadigheid zijn, angst wat dan ook. Kortom, vraag de diagnose van de dierenarts, dan weet je het.

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:18

Daar gaat het niet om. Dan had de man direct naar deze mensen moeten gaan, sowieso niet pas een dag later. Want wie zegt dat dit wondje niet door een andere hond of op een andere manier is ontstaan?

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:19

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:24

Ik krijg de indruk dat ze elkaar niet kennen behalve van een hondenrondje. Dan moet je maar net weten waar iemand woont.
Maar verder eens met velen hier, laat de factuur maar zien dan.
                                    There is always something happening, and it's usually right now

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:35

Als het iemand is die je dagelijks tegen het lijf loopt, dan zou ik contact opnemen met mijn verzekeraar. Die gaat dat niet vergoeden (want aanvaardbaar risico dat meneer zelf heeft genomen door zijn hond op jullie aangelijnde hond af te laten gaan en er is geen sprake van een aanval/beet door jullie hond) maar voor de bühne is het dan klaar. Als die gast al een rekening heeft om te laten zien. Waarschijnlijk trekt ie de keutel weer in als je aangeeft het via de formele weg te laten gaan.
En als mijn hond niet heeft gebeten dan zou ik dat ook zeker zeggen tegen verzekeraar en die man. Het kan dat er een nageltje is blijven hangen bij het springen maar je hebt echt wel door als je hond bijt.
                    En als mijn hond niet heeft gebeten dan zou ik dat ook zeker zeggen tegen verzekeraar en die man. Het kan dat er een nageltje is blijven hangen bij het springen maar je hebt echt wel door als je hond bijt.
                                    Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:36

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:39

Maar er is geen sprake geweest van vechten, loslopen, onderdanigheid of ander raar/afwijkend gedrag.
Wat ik me dan afvraag:
- Als er 2 hetzelfde gedrag vertonen, moet dan sowieso degene die het geluk heeft het wondje niet te hebben de rekening betalen??
- Als die man niet wil dat er iets met zijn hond gebeurt, dan moet hij er toch zelf zorg voor dragen dan hij zijn hond weghoudt bij 'gevaar' ? Dat is dan toch zijn eigen verantwoordelijkheid?!
Ik vind dit een beetje zoals als Jantje boos is en de bril van Piets neus afslaat vind ik dat Jantje de brilreparatie mag betalen.
Als Jantje en Pietje op de speelplaats botsen (2 rennen tegen elkaar aan), dan is dit het risico van Pietje. Pech, zelf regelen.
Daarnaast zou ik zéker de rekening eerst willen zien! De prijs van een consult ligt ergens tussen de €40 en €60 volgens Google. Voor die €200 extra ben ik toch wel benieuwd wat ze dan wel niet allemaal gedaan hebben!

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:40

Een hond hoeft niet agressief te zijn om toch te happen. Ik snap deze onkunde niet. Maar laat maar.lonelycat schreef: ↑05-08-2025 17:36Een hond kan zich geschaafd hebben. Tegen een tak gelopen, een andere hond kan hem geraakt hebben. Er zijn zoveel manieren waarop een hond zich kan verwonden. Dus nee als ik op dat moment geen extreem agressief gedrag had gezien vanuit mijn hond ging ik hier niet in mee.

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:41

Oh die 250 geloof ik wel. Ik heb vorige week alleen al voor het consult 125,- kunnen aftikken. De pilletjes waren nog eens 65,-. Zit je zo aan als ze naar een wondje moeten kijken, even schoonmaken en een oplosbare hechting zetten. Plus een tube wondzalf en je komt wel aan de 250,-

Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:44

Als mijn hond agressief is is het aan mij de taak mijn hond weg te houden. Als mijn hond hondengedrag vertoont (en die van de tegenpartij ook) en ze spelen samen, dan vind ik dat eigen risico. Je hebt een hond, geen pop.

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:48

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:52

Dit. Helemaal mee eens. Het lijkt me überhaupt maar zeer de vraag of to aansprakelijk is, en zelfs als dat zo is, zou ik echt wel een bewijs van het bedrag willen zien.-Matilda- schreef: ↑05-08-2025 17:39Maar er is geen sprake geweest van vechten, loslopen, onderdanigheid of ander raar/afwijkend gedrag.
Wat ik me dan afvraag:
- Als er 2 hetzelfde gedrag vertonen, moet dan sowieso degene die het geluk heeft het wondje niet te hebben de rekening betalen??
- Als die man niet wil dat er iets met zijn hond gebeurt, dan moet hij er toch zelf zorg voor dragen dan hij zijn hond weghoudt bij 'gevaar' ? Dat is dan toch zijn eigen verantwoordelijkheid?!
Ik vind dit een beetje zoals als Jantje boos is en de bril van Piets neus afslaat vind ik dat Jantje de brilreparatie mag betalen.
Als Jantje en Pietje op de speelplaats botsen (2 rennen tegen elkaar aan), dan is dit het risico van Pietje. Pech, zelf regelen.
Daarnaast zou ik zéker de rekening eerst willen zien! De prijs van een consult ligt ergens tussen de €40 en €60 volgens Google. Voor die €200 extra ben ik toch wel benieuwd wat ze dan wel niet allemaal gedaan hebben!

dinsdag 5 augustus 2025 om 17:55

Als er sprake is van hechtingen en wondzalf, lijkt het me sterk dat zoiets gebeurt met alleen maar naar elkaar springen. Lastig voor te stellen dat een hond dusdanig gewond raakt dat er hechtingen nodig zijn, en beide partijen lopen gewoon vrolijk verder in business as usual. Dat kan ik moeilijk rijmen.LemoosGaatDoor schreef: ↑05-08-2025 17:41Oh die 250 geloof ik wel. Ik heb vorige week alleen al voor het consult 125,- kunnen aftikken. De pilletjes waren nog eens 65,-. Zit je zo aan als ze naar een wondje moeten kijken, even schoonmaken en een oplosbare hechting zetten. Plus een tube wondzalf en je komt wel aan de 250,-

dinsdag 5 augustus 2025 om 18:03

En wie zegt dat die hond niet ook nog door de bosjes is gerend of met een andere hond gespeeld heeft? Of dat het een wondje van gisteren was waar het korstje vanaf gegaan is en nu pas opviel?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in