Slimme tips en aankopen voor mini-vakantiehuisje?
woensdag 6 augustus 2025 om 11:57
Ik heb samen met mijn man een heel klein vakantie appartementje gekocht in Duitsland.
Het is behoorlijk basis, maar de omgeving is prachtig. We zijn vol op bezig met de inrichting. Qua verbouwen/klussen valt het mee. Maar goed, het is dus klein, zo'n 40 m2
We zijn dus ook bezig om na te denken over praktische oplossingen voor opbergen en slimmigheden om zo goed mogelijk gebruik te maken van de kleine ruimtes.
(Het appartementje bestaat uit een slaapkamer, een halletje, woonkamer, keuken, een bijkeukentje en een badkamer. En een eigen tuin, waar we heel blij mee zijn).
Online vind ik veel tips, hacks en trucs. Ook Temu, Amazon en dergelijke staan vol met slimme opbergoplossingen. Een opblaasbaar bad bijvoorbeeld. Frutsels voor in de keuken die handig kunnen zijn (of niet?) Of een mini-wasmachine (een echte wasmachine kunnen we niet kwijt).
Misschien moet ik het eens gaan zoeken in de kampeerhoek?
Ik ben in elk geval erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor klein wonen, vakantiewoningen, wat er nou echt onmisbaar is en wat ik zeker moet aanschaffen?
Het is behoorlijk basis, maar de omgeving is prachtig. We zijn vol op bezig met de inrichting. Qua verbouwen/klussen valt het mee. Maar goed, het is dus klein, zo'n 40 m2
We zijn dus ook bezig om na te denken over praktische oplossingen voor opbergen en slimmigheden om zo goed mogelijk gebruik te maken van de kleine ruimtes.
(Het appartementje bestaat uit een slaapkamer, een halletje, woonkamer, keuken, een bijkeukentje en een badkamer. En een eigen tuin, waar we heel blij mee zijn).
Online vind ik veel tips, hacks en trucs. Ook Temu, Amazon en dergelijke staan vol met slimme opbergoplossingen. Een opblaasbaar bad bijvoorbeeld. Frutsels voor in de keuken die handig kunnen zijn (of niet?) Of een mini-wasmachine (een echte wasmachine kunnen we niet kwijt).
Misschien moet ik het eens gaan zoeken in de kampeerhoek?
Ik ben in elk geval erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor klein wonen, vakantiewoningen, wat er nou echt onmisbaar is en wat ik zeker moet aanschaffen?
woensdag 6 augustus 2025 om 16:08
Goede kast in de hal met plek voor schoenen en schoonmaakspullen gaat dus lukken.
Omdat je het hebt over camera's, drones, laptops: daarvoor zou ik wel kijken voor een bank met opbergruimte of een groot wandmeubel met dichte kasten bij de tv. Met kasten op de slaapkamer moet je ook wel je koffer kwijt kunnen een anders zo'n bed met opbergruimte erin. Zoiets https://www.ikea.com/nl/nl/p/blafjallet ... s79561955/
Oh en een portable 2e scherm kan handig zijn met thuiswerken.
Omdat je het hebt over camera's, drones, laptops: daarvoor zou ik wel kijken voor een bank met opbergruimte of een groot wandmeubel met dichte kasten bij de tv. Met kasten op de slaapkamer moet je ook wel je koffer kwijt kunnen een anders zo'n bed met opbergruimte erin. Zoiets https://www.ikea.com/nl/nl/p/blafjallet ... s79561955/
Oh en een portable 2e scherm kan handig zijn met thuiswerken.
woensdag 6 augustus 2025 om 16:12
Kun je in je tuin geen aanbouwtje maken voor je wasmachine etcetera. Wij hadden wel genoeg plek, maar dan moest de wasmachine in de badkamer en dat vond ik niks. Spaans huis. Wij hebben een hokje aan gebouwd voor de wasmachine, schoonmaakspullen en een apart klein schuurtje voor opslag, koffers, boormachine en tuingereedschap.
woensdag 6 augustus 2025 om 16:35
Ik zou ook gaan voor dingen die je makkelijk in kan klappen als je het niet gebruikt, en veel verborgen opbergruimte. Zoals onder de bank, onder het bed, in de salontafel als je die hebt. En ook de hoogte in.
Ik zag laatst dit filmpje van een koppel dat woont in Amsterdam, die hadden echt heel handige oplossingen om de ruimte goed te benutten: https://youtu.be/Zyd2hWvomyA?si=1OlSHe74gAOCTnIP
Dat hele Youtube kanaal staat vol met hoe kleine huizen leuk in te richten, misschien haal je daar ook nog inspiratie uit.
Ik zag laatst dit filmpje van een koppel dat woont in Amsterdam, die hadden echt heel handige oplossingen om de ruimte goed te benutten: https://youtu.be/Zyd2hWvomyA?si=1OlSHe74gAOCTnIP
Dat hele Youtube kanaal staat vol met hoe kleine huizen leuk in te richten, misschien haal je daar ook nog inspiratie uit.
woensdag 6 augustus 2025 om 16:51
Graze schreef: ↑06-08-2025 16:35Ik zou ook gaan voor dingen die je makkelijk in kan klappen als je het niet gebruikt, en veel verborgen opbergruimte. Zoals onder de bank, onder het bed, in de salontafel als je die hebt. En ook de hoogte in.
Thanks, die ga ik vanavond eens rustig bekijken!
Ondertussen hebben we een bank gezien die én een slaapbank is, maar ook een opbergruimte heeft. En bij de Ikea een bed besteld die je opklapt. De Idanas als ik het goed uit mijn hoofd zeg.
Ik hou er niet van om tegen open kasten aan te kijken, dus liever zoveel mogelijk deurtjes. Scheelt ook weer met stoffen. Het zou best kunnen dat we er ook wel eens een paar weken niet komen.
Een poef met opbergruimte werd ook genoemd, ook wel een goeie!
woensdag 6 augustus 2025 om 16:55
Rond neemt minder ruimte in idd, maar met 40 m2 zou ik gaan voor een klaptafel.
Bijv: https://www.ikea.com/nl/nl/p/resaro-rol ... -20533337/
(Mijn huis is ongeveer zo groot als jouw vakantiehuis. Ik vind dit zelf prettiger dan een vaste tafel.)
woensdag 6 augustus 2025 om 16:59
In Spanje vriest het niet....Redhead70 schreef: ↑06-08-2025 16:12Kun je in je tuin geen aanbouwtje maken voor je wasmachine etcetera. Wij hadden wel genoeg plek, maar dan moest de wasmachine in de badkamer en dat vond ik niks. Spaans huis. Wij hebben een hokje aan gebouwd voor de wasmachine, schoonmaakspullen en een apart klein schuurtje voor opslag, koffers, boormachine en tuingereedschap.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:01
Ik zou voor een ronde uitschuiftafel gaan, zoiets:
https://www.sklum.com/nl/kopen-eettafel ... JMQAvD_BwE
https://www.sklum.com/nl/kopen-eettafel ... JMQAvD_BwE
woensdag 6 augustus 2025 om 17:06
Sonne schreef: ↑06-08-2025 16:55Rond neemt minder ruimte in idd, maar met 40 m2 zou ik gaan voor een klaptafel.
Bijv: https://www.ikea.com/nl/nl/p/resaro-rol ... -20533337/
(Mijn huis is ongeveer zo groot als jouw vakantiehuis. Ik vind dit zelf prettiger dan een vaste tafel.)
Je zit hier wel flink met je benen tegen die ‘poot’ aan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 6 augustus 2025 om 17:13
Die poef kan je ook als salontafel gebruiken. Zelf hebben we een salontafel met lade voor boek, afstandsbediening, onderzetters, tijdschriften, leesbril enz.Choco-fan schreef: ↑06-08-2025 16:51Thanks, die ga ik vanavond eens rustig bekijken!
Ondertussen hebben we een bank gezien die én een slaapbank is, maar ook een opbergruimte heeft. En bij de Ikea een bed besteld die je opklapt. De Idanas als ik het goed uit mijn hoofd zeg.
Ik hou er niet van om tegen open kasten aan te kijken, dus liever zoveel mogelijk deurtjes. Scheelt ook weer met stoffen. Het zou best kunnen dat we er ook wel eens een paar weken niet komen.
Een poef met opbergruimte werd ook genoemd, ook wel een goeie!
woensdag 6 augustus 2025 om 17:31
Ja, klopt. Niet ideaal, maar ook niet heel erg storend. Je klapt m even uit om te eten. En je kan ietsje bijdraaien. (Ik ben niet zo lang. Als je dat wel bent heb je er denk ik meer last van.)
De tafel hierboven van Sklum ook mooi, maar 100cm zou voor mij al niet passen. Hier was 60 wel de max.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:41
Naar mijn idee neemt dat juist meer ruimte in als je er aan gaat zitten. Een vierkant of rechthoek kun je makkelijk tegen de muur schuiven als het moet, met rond is dat toch lastiger.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:41
Wat ik zelf erg handig vind in ons vakantiehuisje: meubels die gemakkelijk mee naar buiten kunnen.
Regisseursstoelen, bijvoorbeeld
https://euroseat.nl/nieuw-meubilair/sto ... frIoTeHLc0
Lichtgewicht bijzettafel, eventueel met handvat, bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl/p/relaxdays-b ... ping&gQT=1
Ik heb ook diverse krukjes; handig als nachtkastje, als bijzettafel binnen of buiten, als extra zitplek voor onverwachte gasten, als voetenbankje etc.
Regisseursstoelen, bijvoorbeeld
https://euroseat.nl/nieuw-meubilair/sto ... frIoTeHLc0
Lichtgewicht bijzettafel, eventueel met handvat, bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl/p/relaxdays-b ... ping&gQT=1
Ik heb ook diverse krukjes; handig als nachtkastje, als bijzettafel binnen of buiten, als extra zitplek voor onverwachte gasten, als voetenbankje etc.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:42
Poef als salontafel heb ik ook, ideaal.
Tv evt aan de muur bevestigen?
Bijkeukentje, zou ik werken in de hoogte. Minst belangrijke ruimte qua interieur, mits ie uit het zicht is. Toilet net zo, planken met mandjes. Hier kun je ook je shampoo, douchegel, wc papier bewaren.
Het grote voordeel is dat het een vakantiehuis is. Je hoeft niet 120 paar schoenen te stallen. Dus eigenlijk zou je best wat ruimte over kunnen hebben. Grote kledingkast in de slaapkamer, kunnen zaken ook uit het zicht.
Aanvulling: Dit zou je echt heerlijk minimalistisch kunnen houden.
Tv evt aan de muur bevestigen?
Bijkeukentje, zou ik werken in de hoogte. Minst belangrijke ruimte qua interieur, mits ie uit het zicht is. Toilet net zo, planken met mandjes. Hier kun je ook je shampoo, douchegel, wc papier bewaren.
Het grote voordeel is dat het een vakantiehuis is. Je hoeft niet 120 paar schoenen te stallen. Dus eigenlijk zou je best wat ruimte over kunnen hebben. Grote kledingkast in de slaapkamer, kunnen zaken ook uit het zicht.
Aanvulling: Dit zou je echt heerlijk minimalistisch kunnen houden.

woensdag 6 augustus 2025 om 18:11
Bij de Action hebben ze voor een euro of 2 twee vacuüm zakken. Handig om (bulkige) kleding en dekbedden/dekens in te bewaren als je ze niet nodig hebt, scheelt veel ruimte en het wordt stof- en vuilvrij opgeborgen. Mijn 2x2.20 dekbed past er makkelijk in.
Wel een stofzuiger nodig om dat te doen, maar als je die niet in dat huisje hebt, neem je die bij de zomer/winterwissel mee of je doet het bij een tankstation/autowasplek.
Wel een stofzuiger nodig om dat te doen, maar als je die niet in dat huisje hebt, neem je die bij de zomer/winterwissel mee of je doet het bij een tankstation/autowasplek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 6 augustus 2025 om 18:36
Nadeel is wel dat hij niet vol zal raken als je weinig servies en bestek koopt. Dus je draait óf een halve vaatwasser, óf je vist er steeds iets uit omdat dat niet meer in de kast staat.GroenTuintje schreef: ↑06-08-2025 13:27Ik zou juist wel een vaatwasser en wasmachine nemen. Dat zijn de 2 dingen waar ik het meest gebruik van maak![]()
Ik weet eigenlijk niet of van die mini-vaatwassers fijn zijn.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:38
Dan maar half draaien, die vaatwasser en wasmachine. Is toch ook geen probleem? En anders wat tennisballen in de wasmachine ter opvulling
Voor iedereen een groene tuin
woensdag 6 augustus 2025 om 20:06
Ik vind een slaapbak altijd een compromis tussen een bed en een bank en dus niet ideaal. Hoe groot acht je de kans dat je logees krijgt? Ik zou kiezen voor een fijne bank.
In een vakantiehuis heb je veel minder opbergruimte nodig. Tenminste dat is mijn eigen ervaring, er staan geen overbodige spullen. Mijn kleding kast is een open kast met legplanken. Daar kan zo de weekendtas ingezet worden. Of als ik de tas uitpak alle kleding. Wij hebben bij onze vakantiewoning wel een ruime kelder onder de woning. Dat is wel fijn. Daar staan vooral de spullen die wij buiten gebruiken, maar ook een huishoudtrap bijvoorbeeld.
Qua matrassen hebben wij dezelfde matrassen als thuis. Thuis slapen wij daar erg goed op, dus ook fijn voor de vakantiewoning. Het logeerbed is nog nooit gebruikt.
Een ronde tafel is niet praktisch, beter een rechthoekige tafel die je kunt uitklappen.
Regel goed internet, met een modem. Internet is in Duitsland lang niet overal goed geregeld om alleen je databundel te kunnen gebruiken. Met mijn telefoon heb ik geregeld geen bereik, ook niet als ik buiten ben. En dus ook geen internet. Maar wellicht is dat in jullie omgeving beter geregeld.
woensdag 6 augustus 2025 om 20:53
Neem een smalle bovenlader als wasmachine. Die past wellicht ergens tussen.
https://www.2dekanswitgoed.nl/p/whirlpo ... 200t-o2412
https://www.2dekanswitgoed.nl/p/whirlpo ... 200t-o2412
woensdag 6 augustus 2025 om 21:05
Ik zou de ruimte gaan gebruiken zoals in een caravan, daar kun je in principe ook een lange periode verblijven.
Weinig servies en bestek. Een basic pannensetje met 1 koekenpan. Een keteltje voor koffie en thee. Wat kommen voor salades. Paar theedoeken, handdoeken, lakens, gewoon als voorraad.
Luchtbedden voor logees. Slaapzakken nemen ze zelf maar mee. Een tentje voor de logees kan ook.
Een hoogslaper in de slaapkamer, met daaronder een werkplekje of een leeshoekje. In de woonkamer kan dat ook, als opbergplek of als extra bed. Daaronder een bank.
Een grote diepe kast met schuifdeuren voor in de hal. Ik wil eigenlijk wel een plattegrond met de maten. Kan dat?
Weinig servies en bestek. Een basic pannensetje met 1 koekenpan. Een keteltje voor koffie en thee. Wat kommen voor salades. Paar theedoeken, handdoeken, lakens, gewoon als voorraad.
Luchtbedden voor logees. Slaapzakken nemen ze zelf maar mee. Een tentje voor de logees kan ook.
Een hoogslaper in de slaapkamer, met daaronder een werkplekje of een leeshoekje. In de woonkamer kan dat ook, als opbergplek of als extra bed. Daaronder een bank.
Een grote diepe kast met schuifdeuren voor in de hal. Ik wil eigenlijk wel een plattegrond met de maten. Kan dat?
woensdag 6 augustus 2025 om 21:37
Onze stacaravan is ook iets van 35m2. En dat gaat prima met zijn 3en. (Twee volwassenen en 1 kind). Wel maar 1 slaapkamer dus 1 van de volwassenen of kind slaapt op de slaapbank.
Mijn tips:
Behalve als je erg gehecht bent aan elkaar zou ik de bedden in de slaapkamer in L vorm zetten.. Dan heb je veel meer ruimte dan met een tweepersoonsbed. Hangt wel van de indeling af;
Kijk ook naar bovenkastjes zoals je die in ouderwetse stacaravans ziet (ff op marktplaats spieken ), kun je stiekem veel in kwijt.
Je hebt veel grond;
Zet een mooie blokhut neer voor allerlei zooi. En denk aan de veranda/overkapping zodat je ook fijn buiten kunt leven…
Wij hebben bij de stacaravan een klein schuurtje/blokhutje waar de fietsen inpassen, jassen, gereedschap, boodschappentassen, kussens van buiten, etc.
Dan nog een losse overkapping waar we ‘s avonds lekker kunnen zitten.
En nog een soort overkappinkje tegen de schutting van de buren waar we de parasols kwijt kunnen (en nog wat andere zut)…
Aangezien je veel grond hebt zou ik echt buiten-opslag realiseren, dan kan je het binnen netjes houden.
Vaatwasser missen wij niet. Wasmachine wel. Dat zouden we nog wel willen.
Wij hebben wel een buitenkraan met wasbak. Zeer fijn. Maar wij zitten ook bij het strand in de buurt dus weleens wat af te spoelen wat we liever niet naar binnen slepen.
Nog een andere praktische tip;
Koop een koelbox die op 12v een 220v werkt. Handig als backup als je net iets teveel boodschappen hebt voor de reguliere koelkast en ook handig als je naar huis gaat (zodat je de kaas en boter niet hoeft weg te gooien bijvoorbeeld).
https://www.bol.com/nl/p/travellife-tl2 ... _iphoneapp
Mijn tips:
Behalve als je erg gehecht bent aan elkaar zou ik de bedden in de slaapkamer in L vorm zetten.. Dan heb je veel meer ruimte dan met een tweepersoonsbed. Hangt wel van de indeling af;

Kijk ook naar bovenkastjes zoals je die in ouderwetse stacaravans ziet (ff op marktplaats spieken ), kun je stiekem veel in kwijt.
Je hebt veel grond;
Zet een mooie blokhut neer voor allerlei zooi. En denk aan de veranda/overkapping zodat je ook fijn buiten kunt leven…
Wij hebben bij de stacaravan een klein schuurtje/blokhutje waar de fietsen inpassen, jassen, gereedschap, boodschappentassen, kussens van buiten, etc.
Dan nog een losse overkapping waar we ‘s avonds lekker kunnen zitten.
En nog een soort overkappinkje tegen de schutting van de buren waar we de parasols kwijt kunnen (en nog wat andere zut)…
Aangezien je veel grond hebt zou ik echt buiten-opslag realiseren, dan kan je het binnen netjes houden.
Vaatwasser missen wij niet. Wasmachine wel. Dat zouden we nog wel willen.
Wij hebben wel een buitenkraan met wasbak. Zeer fijn. Maar wij zitten ook bij het strand in de buurt dus weleens wat af te spoelen wat we liever niet naar binnen slepen.
Nog een andere praktische tip;
Koop een koelbox die op 12v een 220v werkt. Handig als backup als je net iets teveel boodschappen hebt voor de reguliere koelkast en ook handig als je naar huis gaat (zodat je de kaas en boter niet hoeft weg te gooien bijvoorbeeld).
https://www.bol.com/nl/p/travellife-tl2 ... _iphoneapp

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in