Waarom valt Franse supermarktwijn zo tegen?
dinsdag 5 augustus 2025 om 12:10
In Nederland geef ik rond de 7 euro uit aan een fles wijn van bv de AH of de HEMA. Ik weet welk druivensoort ik lekker vind (Pinot Noir) en meestal vind ik wel iets wat me ligt.
Op vakantie verbaas ik me elk jaar over hoe teleurstellend ik de wijn in de hypermarche vind. Er is heel veel keuze, ik trek de prijs ook op naar 17,50 per fles. En toch vind ik de wijnen vaak vlak.
Ik ben zeker geen kenner, maar ik heb wel ooit een wijnproefcursus gedaan. Dus het is geen kwestie dat ik de verkeerde fles uit het rek trek.
Gaat alle goede wijn in de export? Is hypermarche-wijn alleen voor sukkels en kopen alle Fransen hun wijn direct uit de wijngaard? Liggen mijn smaakpapillen door alle ontspanning in coma? Iemand een verklaring?
Op vakantie verbaas ik me elk jaar over hoe teleurstellend ik de wijn in de hypermarche vind. Er is heel veel keuze, ik trek de prijs ook op naar 17,50 per fles. En toch vind ik de wijnen vaak vlak.
Ik ben zeker geen kenner, maar ik heb wel ooit een wijnproefcursus gedaan. Dus het is geen kwestie dat ik de verkeerde fles uit het rek trek.
Gaat alle goede wijn in de export? Is hypermarche-wijn alleen voor sukkels en kopen alle Fransen hun wijn direct uit de wijngaard? Liggen mijn smaakpapillen door alle ontspanning in coma? Iemand een verklaring?
dinsdag 5 augustus 2025 om 21:59
Check toch ook ns het alcoholpercentage en vergelijk wat je thuis koopt met de supermarché.Kipzonderkop schreef: ↑05-08-2025 20:26Dat is eigenlijk de meest logische verklaring. Dat én dat ik een pietje precies ben.
Daar kan gerust 3 % verschil in zitten, geheid dat je dat proeft.
woensdag 6 augustus 2025 om 10:56
Op vakantie in de Elzas haalde ik meestal een Pinot Gris of Pinot Blanc uit de supermarkt, Le Clerq. Kostte rond de 3 of 4 euro de fles en ik vond die prima te drinken. Maar ik ben geen wijnkenner.Biebeltje schreef: ↑05-08-2025 13:55Ik herken dat probleem echt niet en wij drinken dan toch vooral de 3-euro-flessen uit de aanbieding (ook wel eens iets duurder, maar hooguit 7 euro).
Ik kijk vooral naar het smaakprofiel (ik hou van wat zwaardere smaken, voor bij het eten).
Maar misschien ben ik gewoon niet zo'n fijnproever![]()
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
woensdag 6 augustus 2025 om 17:59
Nee kan zijn dat de wijn alsnog je smaak niet is, maar het is in ieder geval gezonder voor jezelf en de boer en zijn omgeving.
Verder lijkt het me zo dat een boer die de moeite neemt om biologisch te gaan verbouwen meer bezieling en verstand heeft (van druiven en verbouwen) en geen kiloknallers probeert te maken met veel pesticiden en suiker toevoegen achteraf. Maar ik kan er best naast zitten.... garanties heb je nooit.
Verder lijkt het me zo dat een boer die de moeite neemt om biologisch te gaan verbouwen meer bezieling en verstand heeft (van druiven en verbouwen) en geen kiloknallers probeert te maken met veel pesticiden en suiker toevoegen achteraf. Maar ik kan er best naast zitten.... garanties heb je nooit.
Lorem Ipsum
woensdag 6 augustus 2025 om 21:14
woensdag 6 augustus 2025 om 21:42
donderdag 7 augustus 2025 om 07:28
Nee, ik dacht dat meer zon meer smaak, en een hoger alcoholpercentage geeft.
Zo kun je dan aan een hoger alcoholpercentage afleiden dat de druiven waarschijnlijk veel zon hebben gehad.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
donderdag 7 augustus 2025 om 07:59
donderdag 7 augustus 2025 om 08:07
Ja dat heb ik ook!
Een Chablis koop je daar voor 12 euro bijvoorbeeld. Ik word altijd heel blij van de wijn, en kaas, afdeling in de hypermarche. Maar ook in de kleine supermarkten staan lekkere wijnen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn