Geld & Recht alle pijlers

Waarom werken jullie?

08-08-2025 21:19 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)

Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?

En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?

Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?

En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
08-08-2025 23:13
Waarom nou weer dat oordeel: aartslui.

Capaciteiten kunnen benutten is gewoon ook weer een capaciteit.

Ik heb een IQ dat hoger is dan dat van de meeste mensen en daarnaast zowel fysiek als mentaal nauwelijks energie. Dat werd in mijn jeugd ook lui genoemd, inmiddels weet ik beter.

Of, zoals onze laatste psychiater zei: lui is geen diagnose.
Ik spreek over mezelf, wat betreft aartslui. Ik zal altijd een shortcut zoeken en ik zal nooit perfectie nastreven, dat bedoel ik ermee. En ik heb zeker niet mijn capaciteiten benut, niet vanwege energie, maar vanwege veel uit willen gaan (nog steeds) en lang uit willen slapen. Ik zal mezelf nooit voor mijn max voor iets inzetten.
Ik heb én geen erfenis én geen (goed) betaalde baan.
Maar dan wel weer hersens die heel goed kunnen leren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Om mijn rekeningen te betalen en te leven in deze maatschappij.
Wat mij wel stoort, is dat werk ook stress geeft die je eigenlijk niet kunt gebruiken. Hier heb ik al nadelen van meegemaakt helaas.

Uiteindelijk zou ik tal van andere dingen kunnen doen (meer tijd aan kunnen besteden) die betere energie geven, als ik niet hoefde te werken, maar dat is niet het leven.
Solomio schreef:
08-08-2025 23:18
Ik heb én geen erfenis én geen (goed) betaalde baan.
Maar dan wel weer hersens die heel goed kunnen leren.
Zo heeft iedereen weer wat en is de cirkel rond.
Procne schreef:
08-08-2025 23:15
Ik vind dit een rare vergelijking. Voor een erfenis heb jij helemaal niets, noppes, nada hoeven doen. Geen enkele inspanning hoeven te leveren. Alleen de mazzel te hebben gehad rijke ouders te hebben.

Voor een goed betaalde baan heb je in de meeste gevallen wel inspanning moeten leveren. Tuurlijk komt er altijd een beetje geluk (of aanleg) bij kijken, maar je hebt er in de meeste gevallen wel veel tijd en moeite in gestoken. En hopelijk levert je in de baan ook nog wat waarde op voor de rest van de maatschappij. En je hoeft echt niet altijd een studiebol te zijn om een goed betaalde baan te vinden. De aannemer die mijn huis heeft verbouwd, heeft met zijn MBO-diploma een hoger inkomen dan ik met mijn twee universitaire masters.

(Overigens staat mij ook een dikke erfenis te wachten. Maar ik zou die liever inruilen voor lagere loonheffing, zodat ik nu van mijn salaris meer over houd)

Ik heb geen rijke ouders hoor, alleen wel ouders die in de goede tijd een huis hebben kunnen kopen. De erfenis zit hem dan ook in stenen.

Maar ook zij hebben hun hele leven fulltime gewerkt, moeder was TBM toen wij nog zorg nodig hadden maar daarna weer fulltime gaan werken tot haar pensioen. Ze komen dus niet uit een rijke familie, verre van zelfs.

En nee ik heb daar niets voor gedaan, maar het is wel geld wat mij vooruit kan helpen. Geld wat mij weer de mogelijkheid geeft zoals ik zei om misschien eerder te stoppen met werken. Dat zou met een lagere belasting op arbeid nog steeds niet mogelijk zijn, aangezien dat gedeeld wordt in het collectief.

Puur uit egoïstisch oogpunt, vind ik dan weer dat ik dat geluk dan ook mag hebben alleen uit andere middelen.

(Overigens zijn de echt grote erfenissen natuurlijk wel te vinden bij de miljonairs en allerrijksten.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
08-08-2025 23:12
Maar dat vind ik wel een heel ander verhaal. Je capaciteiten bewust niet benutten en dan bijvoorbeeld klagen over te weinig kansen/geld verdienen, dat ligt dan ook aan jezelf.

Maar de post waarop jij reageert stelt dat omdat zij het kan het voor iedereen mogelijk is dus geen medelijden met mensen die het minder voor elkaar hebben. Ja daar kan ik dus niks mee, maar het is helaas wel typerend voor hoe mensen denken tegenwoordig.

Alsof alles mogelijk is wanneer je maar je best doet.

Het is ongelofelijk dat iemand met een universitaire opleiding en dus voldoende IQ, zo denigrerend kan schrijven over mensen die minder fortuinlijk zijn.
Definieer wat je bedoeld met mensen die het minder voor elkaar hebben! En waarom ben ik denigrerend?,. Ik heb een laagbegaafde buurvrouw die keihard werkt, heb heel veel respect voor haar. Elke nacht hoor ik haar vertrekken, wat voor weer het ook is, de volgende ochtend komt ze terug van haar werk, ik weet niet wanneer ze precies slaapt, maar ze werkt overdag ook. Denk helemaal niet dat zij hogere ambities heeft. Wie zou anders het "zwaardere" werk moeten doen?. Mijn zus heeft haar LBO ook niet afgemaakt, maar heeft geen enkele ambitie, vind het werk dat ze doet wel prima.

En over mijzelf, ik denk dat het een kwestie van hard werken is als je iets wilt bereiken in het leven, zoals geschreven heb ik een ontwikkeling meegemaakt in mijn opleiding, heb niks cadeau gekregen en daarbij ben ik al jaren chronisch ziek, ook tijdens mijn studies, vond dat ook enorm zwaar, ook op cognitief niveau. Ben afgekeurd en toch gaan werken, wil niet thuiszitten, denk dat velen ervoor zouden tekenen.
Teddydeniffler schreef:
08-08-2025 23:19
Om mijn rekeningen te betalen en te leven in deze maatschappij.
Wat mij wel stoort, is dat werk ook stress geeft die je eigenlijk niet kunt gebruiken. Hier heb ik al nadelen van meegemaakt helaas.

Uiteindelijk zou ik tal van andere dingen kunnen doen (meer tijd aan kunnen besteden) die betere energie geven, als ik niet hoefde te werken, maar dat is niet het leven.
Ja, stress is wel erg vervelend. Dat hoop je als mens wel te ontwijken. Er bovenuit stijgen is het enige dat bij mij werkt. This too shall pass is mijn mantra als ik weer midden in de shit zit. Is ook altijd zo.
pina schreef:
08-08-2025 23:24
Ja, stress is wel erg vervelend. Dat hoop je als mens wel te ontwijken. Er bovenuit stijgen is het enige dat bij mij werkt. This too shall pass is mijn mantra als ik weer midden in de shit zit. Is ook altijd zo.

Stress is echt iets wat je hele plezier in leven kan verpesten. Het kan zo overheersend zijn in je dagelijkse leven, je slaapritme verstoren, nou ja stress is niet goed voor iemand.

Ik kan er iig niet mee omgaan, dat heb ik inmiddels dan ook wel weer geleerd. Misschien moet je ook leren om je bij sommige situaties ook gewoon neer te leggen...? Of zou dat in iemands karakter zitten?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
smorre schreef:
08-08-2025 23:09
Het hele systeem van belasting en toeslagen etc in Nederland is gewoon niet okay.
Vermogen zou veel meer belast moeten worden dan arbeid.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Wij hebben een redelijk vermogen omdat we zuinig hebben geleefd.
en dat zou dus meer belast moeten worden?
Een ander gaf dat uit aan roken , drinken , horeca ,thuisbezorgd of mode.
Wij deden dat niet , dat moet dan nu bestraft worden?

Ik vind het raar dat bv aow premie betaald wordt op de eerste 38.000 die iemand verdient en daarboven niet.(Ik verdiende altijd minder )
De mensen die weinig verdienen betalen t dus over hun hele salaris , de mensen die veel verdienen over een klein stukje, te zot voor woorden.

Maar dit is off topic
Galileogalilei schreef:
08-08-2025 23:24
Definieer wat je bedoeld met mensen die het minder voor elkaar hebben! En waarom ben ik denigrerend?,. Ik heb een laagbegaafde buurvrouw die keihard werkt, heb heel veel respect voor haar. Elke nacht hoor ik haar vertrekken, wat voor weer het ook is, de volgende ochtend komt ze terug van haar werk, ik weet niet wanneer ze precies slaapt, maar ze werkt overdag ook. Denk helemaal niet dat zij hogere ambities heeft. Wie zou anders het "zwaardere" werk moeten doen?. Mijn zus heeft haar LBO ook niet afgemaakt, maar heeft geen enkele ambitie, vind het werk dat ze doet wel prima.

En over mijzelf, ik denk dat het een kwestie van hard werken is als je iets wilt bereiken in het leven, zoals geschreven heb ik een ontwikkeling meegemaakt in mijn opleiding, heb niks cadeau gekregen en daarbij ben ik al jaren chronisch ziek, ook tijdens mijn studies, vond dat ook enorm zwaar, ook op cognitief niveau. Ben afgekeurd en toch gaan werken, wil niet thuiszitten, denk dat velen ervoor zouden tekenen.

Onder andere deze zin in je post;

Ik heb totaal geen medelijden met mensen die "lagere functies" vervullen, of fysiek zware functies. Ik ben van LBO, naar MBO, naar HBO naar Universiteit gegaan, heb daar echt keihard voor moeten werken.

En deze;

De hogere beloning die ik kreeg had niks met geluk te maken, maar alles met keihard werken, doorzettingsvermogen, ik had een visie. Wilde een goed betaalde baan, dat was altijd mijn visie. Geen medelijden dus.

Dat geeft het wel een beetje weg voor mij.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
08-08-2025 23:28
Stress is echt iets wat je hele plezier in leven kan verpesten. Het kan zo overheersend zijn in je dagelijkse leven, je slaapritme verstoren, nou ja stress is niet goed voor iemand.

Ik kan er iig niet mee omgaan, dat heb ik inmiddels dan ook wel weer geleerd. Misschien moet je ook leren om je bij sommige situaties ook gewoon neer te leggen...? Of zou dat in iemands karakter zitten?
Oh dat is absoluut karakter. Nu heb ik nogal een destructief karakter, dus ik tel qua stress niet echt mee. Dat heeft ook weer zo zijn nadelen.
Gerbera schreef:
08-08-2025 23:29

Ik vind het raar dat bv aow premie betaald wordt op de eerste 38.000 die iemand verdient en daarboven niet.(Ik verdiende altijd minder )
De mensen die weinig verdienen betalen t dus over hun hele salaris , de mensen die veel verdienen over een klein stukje, te zot voor woorden.

Maar dit is off topic

Ja hier ben ik het wel mee eens. Vooral dat laatste eigenlijk ook.

En vermogen wat je zelf hebt verdiend is zo wit als sneeuw en dus al belast. Dat nogmaals belasten is best gek. Zeker gezien de maatschappij waarin we leven. Aan de ene kant zo kapitalistisch als de pest, en aan de andere kant het zelf gecreeerde systeem bestraffen door zo'n soort belasting te innen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Gerbera schreef:

Maar dit is off topic
Macro economisch gezien zou dat beter zijn, ik snap dat het op individueel niveau anders voelt.
MrsM schreef:
08-08-2025 23:34

En vermogen wat je zelf hebt verdiend is zo wit als sneeuw en dus al belast. Dat nogmaals belasten is best gek. Zeker gezien de maatschappij waarin we leven. Aan de ene kant zo kapitalistisch als de pest, en aan de andere kant het zelf gecreeerde systeem bestraffen door zo'n soort belasting te innen.
Maar nu is het dus vrij oneerlijk: hard werken loont minder dan rijk zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MrsM schreef:
08-08-2025 23:31
Onder andere deze zin in je post;

Ik heb totaal geen medelijden met mensen die "lagere functies" vervullen, of fysiek zware functies. Ik ben van LBO, naar MBO, naar HBO naar Universiteit gegaan, heb daar echt keihard voor moeten werken.

En deze;

De hogere beloning die ik kreeg had niks met geluk te maken, maar alles met keihard werken, doorzettingsvermogen, ik had een visie. Wilde een goed betaalde baan, dat was altijd mijn visie. Geen medelijden dus.

Dat geeft het wel een beetje weg voor mij.
Ik heb school altijd stom gevonden. Ik ging wel, want dat hoorde zo en ik was best braaf wat dat betreft. Maar ik zat daar mijn tijd uit te zitten, maakte geen huiswerk of wat. Desondanks ging ik wel altijd over en haalde zonder vertraging vwo. Daarna ging het mis want op de uni snapte ik er niets van. Dezelfde aanpak als op school werkte dus niet.
Toen gaan werken, waar ik al snel doorhad dat je met alleen middelbare school levenslang secretaresse of administratief medewerker zou moeten blijven voor een laag salaris. Gelukkig was het hbo een soort school waar je ook met aanwezigheid en een beetje gbv aardig doorheen rolt.
Ik kijk niet neer op mensen met een lagere opleiding of baan, maar vind ook niet dat je moet klagen als je er ook iets zou kunnen doen. Dan ga je haren knippen als hobby en zoek je een baan die beter betaalt, of je geeft geen rijlessen maar wordt buschauffeur.
Solomio schreef:
08-08-2025 23:36
Maar nu is het dus vrij oneerlijk: hard werken loont minder dan rijk zijn.

Ja dat klopt. Maar het hele systeem is eigenlijk al oneerlijk toch?

En degenen die hun vermogen middels hard werken bij elkaar gespaard hebben, tegenover mensen die altijd alles hebben uitgegeven, dan zou het oneerlijk zijn die mensen weer zwaarder te belasten...

Uiteindelijk loont sparen en zuinig zijn ook niet echt in deze maatschappij. Of je nu spaart voor jezelf voor later of spaart om je kinderen een betere toekomst te kunnen geven. Het zit hem in wat je kunt verdienen met zelf werken, en dus wederom het geluk hebben dat je überhaupt wel kunt werken en daarnaast het geluk dat je een goedbetaalde baan hebt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Gerbera schreef:

Maar dit is off topic
Ik vind dit dan juist weer heel logisch. Je krijgt er ook hetzelfde voor.
KamilleT schreef:
08-08-2025 23:45
Ik heb school altijd stom gevonden. Ik ging wel, want dat hoorde zo en ik was best braaf wat dat betreft. Maar ik zat daar mijn tijd uit te zitten, maakte geen huiswerk of wat. Desondanks ging ik wel altijd over en haalde zonder vertraging vwo. Daarna ging het mis want op de uni snapte ik er niets van. Dezelfde aanpak als op school werkte dus niet.
Toen gaan werken, waar ik al snel doorhad dat je met alleen middelbare school levenslang secretaresse of administratief medewerker zou moeten blijven voor een laag salaris. Gelukkig was het hbo een soort school waar je ook met aanwezigheid en een beetje gbv aardig doorheen rolt.
Ik kijk niet neer op mensen met een lagere opleiding of baan, maar vind ook niet dat je moet klagen als je er ook iets zou kunnen doen. Dan ga je haren knippen als hobby en zoek je een baan die beter betaalt, of je geeft geen rijlessen maar wordt buschauffeur.

Jouw antwoord zou kloppen wanneer je zelf bewust je capaciteiten niet benut en dan gaat zitten klagen over te weinig geld hebben.

Ik weet van mezelf dat ik mijn capaciteiten benut, de hele omscholing naar rijinstructeur heb ik ook zelf bekostigd met spaargeld uit eerdere banen. (Idd secretaresse/administratief medewerker) En ik heb er keihard voor moeten leren, het is niet aan komen waaien met minimale inzet. Ook heb ik vanaf mijn 18e altijd fulltime gewerkt. Met mijn inzet is niks mis. Voor sommige mensen is dit ook gewoon wat het is. Ik snap niet zo goed wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is? Denk jij echt dat een kapper, een stratenmaker, een thuiszorgmedewerker zich met meer inzet alleen omhoog kunnen werken of leren, naar functies die vele malen beter betalen? Dat betekent dan feitelijk dat iemand met een lagere beloning dat ook aan zichzelf te danken heeft?

Feit is wel dat rijinstructeurs nodig zijn in de maatschappij. Ze zijn ook nodig, net als mensen in de zorg of het onderwijs. En juist die beroepen, die maatschappelijk nut hebben, worden een heel stuk minder betaald. Dat vind ik ergens gewoon heel gek ja.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
09-08-2025 00:00
Ik vind dit dan juist weer heel logisch. Je krijgt er ook hetzelfde voor.

Maar omgekeerd is de eigen bijdrage voor langdurige zorg weer wel inkomensafhankelijk. Je krijgt dezelfde zorg, maar je betaald er een heel stuk meer voor.

En, even heel sec gezegd, iedereen in Nederland heeft recht op AOW. Ook degenen die nooit betaald werk hebben gedaan. Die dus nooit daaraan hebben bijgedragen. Die krijgt toch hetzelfde als iemand die tot een bepaald loon verdient, en hetzelfde als iemand die veel en veel meer verdient.

Ik zou me dan bijboorbeeld best kunnen vinden in een inkomensafhankelijke bijdrage voor de AOW, gezien heel veel dingen inkomensafhankelijk zijn in Nederland.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik werk voornamelijk voor mijn plezier. Ik heb een leuke baan met hele fijne collega’s inmiddels zien we elkaar ook regelmatig buiten werk om. Ik kan ergens anders meer verdienen maar ik vind de werksfeer zo fijn dat ik nu nog niet aan moet denken weg te gaan.

TO je zegt dat de lage inkomens nooit minder kunnen werken omdat ze dan niet rond kunnen komen. Maar die mogelijkheid is er wel degelijk en wordt gecompenseerd door toeslagen.
Ik werkte voor geld.
Vanaf 17 uit huis en geen spaargeld want was opgemaakt door mijn ouders.

Later wel iets gaan doen waar ik goed in was ( wat niet betekende dat ik dat nog veel langer hadden willen doen voor ik echt arbeidsongeschikt werd) en er ook terug voor naar school gegaan, maar vooral om ergens te kunnen wonen en te kunnen eten.

Vond school op latere leeftijd wel leuk, dus ws had ik me ondertussen wel omgeschoold naar iets waar ik blijer van werd dan credit analist maar goed dan was nog steeds voor geld geweest.
Nanouk schreef:
09-08-2025 00:27
Ik werk voornamelijk voor mijn plezier. Ik heb een leuke baan met hele fijne collega’s inmiddels zien we elkaar ook regelmatig buiten werk om. Ik kan ergens anders meer verdienen maar ik vind de werksfeer zo fijn dat ik nu nog niet aan moet denken weg te gaan.

TO je zegt dat de lage inkomens nooit minder kunnen werken omdat ze dan niet rond kunnen komen. Maar die mogelijkheid is er wel degelijk en wordt gecompenseerd door toeslagen.
Er bestaat daarnaast een grote groep die geen tot amper enige toeslagen krijgt. En deze groep werkende armen wordt steeds groter en groter.
Ook middeninkomens met een huurhuis net boven de toeslaggrens of mensen met middeninkomens die ergens vastzitten in een koophuis die maar net rondkomen is echt groot. TO zit er helemaal niet zo naast, die bulk mensen kunnen niet zomaar minder uren/ander werk gaan doen.
MrsM schreef:
08-08-2025 23:34

Het is ook niet het vermogen zelf dat belast wordt, maar het rendement op dat vermogen.
MrsM schreef:
08-08-2025 23:03
Ik lees eigenlijk niet echt veel verrassende antwoorden, die van mezelf is evenzogoed niet altruïstisch ben ik bang.

Feit is dat je nu eenmaal geld nodig hebt om te leven, en hoe meer geld je verdiend hoe makkelijker en fijner je je leven in kunt richten.

Maar wat ik dan weer een beetje gek vindt, is dat mensen (algemeen) het bijvoorbeeld wel okee vinden de erfbelasting flink te verhogen, terwijl sommige mensen juist met een flinke erfenis ook weer kansen kunnen creëeren voor zichzelf en anderen.

Als ik naar mezelf kijk, dan heb ik best een flinke erfenis in het vooruitzicht. Met dat geld zou ik in staat zijn eerder te kunnen stoppen met werken of minder te gaan werken. Dat geeft mij meer financiele ruimte, en kansen die ik niet zal krijgen met werken alleen.

Die erfenis wordt mij dan niet gegund, want ik heb er niet zelf voor gewerkt. Aan de andere kant is mijn pech weer dat ik niet heel goed kan leren, en een beroep heb wat maatschappelijk nut heeft maar niet bijster goed betaald. Dus met werken alleen zou ik minder kansen op eigen geluk hebben. Die erfenis zou mij dan weer heel goed uitkomen.

Wat maakt het dan zo verschillend voor mensen dat het ene wel okee is (geluk doordat je een goeie baan hebt) of geluk doordat je een erfenis krijgt? Beide factoren maken het leven voor iemand aangenamer uiteindelijk.
Ja geen idee. Ik vind zelf trouwens niet dat de erfbelasting flink omhoog moet, jouw familie heeft er wel zelf voor gewerkt en al belasting over betaald, dus waarom moet daar weer zo'n enorm groot deel over worden afgedragen?
Gerbera schreef:
Ja ik vind het eigenlijk ook raar dat je soms beter alles uit lijkt te kunnen geven dan dat je spaart.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven