Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:14
Als ik serieus veel beter betaald kreeg om poep te scheppen trok ik morgen kaplaarzen aan, hoor.
Iemand die gek is van computers zal er waarschijnlijk dan niet voor kiezen om voor de klas te gaan staan. Maar mensen die het toch al leuk vinden om met mensen te werken haal je wel over de streep door een beroep aantrekkelijker te maken. En dat doe je oa door salaris.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:20
Op welke manier zou het serieus geregeld kunnen worden en niet flauw met oke, de salarissen gaan met 0,2% omhoog komend jaar. Maar dat het echt nou eens goed geregeld wordt met serieuze salarissen en arbeidsvoorwaarden. Vakbonden maken zich wel hard en een staking wordt breed uitgemeten in het nieuws maar uiteindelijk verandert voor personeel ook niet heel veel. Hoe moet het wel? Een andere wet die door de Kamers komt na een ministerieel besluit?blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 14:11Als er veel ziekteverzuim is bij 5 dagen en minder met 4 , dan weet ik niet of het wel zo onbetaalbaar is.
In de zorg geven ze bijna geen grote contracten. Maar dan heb je dus geen hoog salaris . Mensen werken heel veel extra diensten om maar aan een leuk salaris te komen ( en om gaten op te vullen natuurlijk ) maar het verzuim ligt ook hoog. Kip, ei.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/24 ... %20procent.
En waarom komt dat er niet van dan, wat zijn hierin de grootste haken en ogen? Dat het alleen met belastinggeld kan worden bekostigd en (dus) bij een andere post vandaan gehaald wordt waarover de politiek het niet eens wordt?
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:32
Er zijn natuurlijk wel meer dingen mis in de zorg wat met meer salaris niet wordt opgelost.Dala schreef: ↑09-08-2025 14:20Op welke manier zou het serieus geregeld kunnen worden en niet flauw met oke, de salarissen gaan met 0,2% omhoog komend jaar. Maar dat het echt nou eens goed geregeld wordt met serieuze salarissen en arbeidsvoorwaarden. Vakbonden maken zich wel hard en een staking wordt breed uitgemeten in het nieuws maar uiteindelijk verandert voor personeel ook niet heel veel. Hoe moet het wel? Een andere wet die door de Kamers komt na een ministerieel besluit?
En waarom komt dat er niet van dan, wat zijn hierin de grootste haken en ogen? Dat het alleen met belastinggeld kan worden bekostigd en (dus) bij een andere post vandaan gehaald wordt waarover de politiek het niet eens wordt?
Bijvoorbeeld de hoeveelheid “ poppetjes “ die maar op de werkvloer mogen staan aan de hand van bepaalde criteria ; die plekken kun je inderdaad wel vullen met meer salaris, maar zijn dan nog steeds niet genoeg om de dingen te doen waarvoor je nou eigenlijk in dit vak ging werken.
Als cliënten op vakantie gaan moet personeel dus in hun eigen tijd, onbetaald mee.
Dagjes uit hetzelfde.
Maar een hoger salaris zou misschien wel zorgen voor een ander beeld .Niet alleen bij anderen , maar het personeel gaat zichzelf misschien wat gelijkwaardiger voelen.
We zien onszelf toch vaak als “ klootjesvolk “ waarover beschikt wordt door mensen die niet echt een idee hebben wat we aan het doen zijn en wat dat ons kost zijn ( lichamelijk en mentaal ) en daar dan ook nog eens niet royaal voor beloond worden.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-08-2025 14:41
22.15% gewijzigd
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:37
In mijn ideale wereld is er alleen een uitkering/ toeslag zijn voor wie echt niet kan en draagt verder iedereen In fulltime werk bij en kun je daar ook bij de minder betaalde banen minimaal van rondkomen (woning, eten, af en toe een uitje, niet buitensporig). Wil je minder werken, prima maar dan betaal je zelf de kosten. Red je fulltime niet vanwege gezondheidsredenen? Dan krijg je dat deel aangevuld vanuit die uitkering.
Kinderopvang zou ik graag verplicht vanuit werkgevers geregeld willen zien.
Maargoed, dat is hoe ik het graag zou zien, anderen denken daar weer anders over.
Maargoed, dat is hoe ik het graag zou zien, anderen denken daar weer anders over.
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:43
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:47
Nee, want die zijn ook vader. Wie zegt dat de kinderen bij het bedrijf waar moeder werkt ondergebracht worden?blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 14:43Dat zou mooi zijn.
Maar zouden mannen dan niet nog meer de voorkeur krijgen ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:20
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik werk gewoon omdat je geld nodig hebt. En ja, ik wil best wel iets minder verdienen voor een leukere job maar het verschil moet niet te groot worden.
Parttime werken kan je hier in België als alleenstaande gewoon vergeten, daarvoor is het leven te duur. Hier in België krijg je echt geen toeslagen als je ook gewoon meer zou kunnen werken.
Parttime werken kan je hier in België als alleenstaande gewoon vergeten, daarvoor is het leven te duur. Hier in België krijg je echt geen toeslagen als je ook gewoon meer zou kunnen werken.
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:46
Niet per se mannen, maar wel mensen zonder kinderen.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 14:43Dat zou mooi zijn.
Maar zouden mannen dan niet nog meer de voorkeur krijgen ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:48
Uiteraard. Waarom zou kinderopvang het probleem van de werkgever zijn? Het zijn jouw kinderen, niet die van de werkgever.
Natuurlijk moet er dan wel voldoende kinderopvang voorhanden zijn en met voldoende ruime openingsuren.
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:50
Dat is nu al zo.TinyTiny schreef: ↑09-08-2025 14:37In mijn ideale wereld is er alleen een uitkering/ toeslag zijn voor wie echt niet kan en draagt verder iedereen In fulltime werk bij en kun je daar ook bij de minder betaalde banen minimaal van rondkomen (woning, eten, af en toe een uitje, niet buitensporig). Wil je minder werken, prima maar dan betaal je zelf de kosten. Red je fulltime niet vanwege gezondheidsredenen? Dan krijg je dat deel aangevuld vanuit die uitkering.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:51
Hoe wordt door de overheid nagegaan of iemand meer kan werken?Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 15:20Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik werk gewoon omdat je geld nodig hebt. En ja, ik wil best wel iets minder verdienen voor een leukere job maar het verschil moet niet te groot worden.
Geen motto
zaterdag 9 augustus 2025 om 15:56
Toeslagen zijn er niet alleen voor degenen die echt niet (meer) kunnen werken.
Genoeg mensen die bewust 3 dagen werken, maar er best 4 zouden kunnen werken, maar die 4e dag levert te weinig op. Ik heb een collega met een zoon van 16 die niet meer uren wil werken, omdat het onder aan de streep niks of nauwelijks iets oplevert. En ik snap haar keuze. Maar kgb vervalt straks natuurlijk wel. En dan heeft ze nog een koopwoning, dus geen huurtoeslag.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:00
Nope, je krijgt nu ook toeslagen als je besluit minder te werken. En er zijn mensen die wel fulltime werken en toch nog toeslagen krijgen. In mijn ideale wereld zou die laatste groep het niet nodig moeten hebben en die eerste groep het niet krijgen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:06
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:08
Dat soort gedachtes zorgen er volgens mij mede voor dat mensen uitvallen.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 15:48Uiteraard. Waarom zou kinderopvang het probleem van de werkgever zijn? Het zijn jouw kinderen, niet die van de werkgever.
Natuurlijk moet er dan wel voldoende kinderopvang voorhanden zijn en met voldoende ruime openingsuren.
Ik heb jou nodig - ik wil hier graag werken - hoe kunnen we er voor zorgen dat… ipv wil je hier werken? Zorg maar dat het je lukt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:13
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:13
Om het in te voeren zitten er nog wel wat haken en ogen aan maar ik vind dat als mensen minder gaan werken om zo meer toeslagen te krijgen er geen recht op die toeslagen moet zijn. Toeslagen alleen als je met een fulltime baan niet genoeg verdient, of al je aantoonbaar niet fulltime kunt werken.
Je kunt nu in principe met een baan die anderhalf keer modaal zou opbrengen toch toeslagen kunnen krijgen als je 50% gaat werken. Daar kies je zelf voor en dan is het niet fair dat de gemeenschap maar je inkomen moet aanvullen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:16
Dat lijkt me te kort door de bocht. Genoeg mensen die niet in aanmerking komen voor een uitkering maar toch minder belastbaar zijn dan fulltime. Die worden hier dan de dupe van.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:13Simpel. Als je niet fulltime werkt, dan kan je meer werken.
Of je moet ziek zijn, maar dan val je dus onder het systeem van de ziekteuitkeringen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:18
Ja er bestaan wel wat regelingen. Als je bvb. autisme hebt kan het zijn dat je werkgever wat subsidies krijgt voor de verminderde productiviteit. Maar dan moet je echt aan strikte voorwaarden voldoen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:20
En dat kan ook inhouden dat iemand nog steeds niet 5 dagen in de week kan werken.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:18Ja er bestaan wel wat regelingen. Als je bvb. autisme hebt kan het zijn dat je werkgever wat subsidies krijgt voor de verminderde productiviteit. Maar dan moet je echt aan strikte voorwaarden voldoen.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:21
Precies. Dus je dupeert dan een grote groep mensen.Kidneybean schreef: ↑09-08-2025 16:20En dat kan ook inhouden dat iemand nog steeds niet 5 dagen in de week kan werken.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:21
Precies. Bovendien biedt lang niet iedere werkgever fulltime contracten, denk bijvoorbeeld aan de gehandicaptenzorg waar een contract van 32 uur wel zo ongeveer de max is en dan moet je wel fulltime beschikbaar zijn om ingeroosterd te worden, dus even 8 uurtjes erbij zoeken is geen optie.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in