Geld & Recht alle pijlers

Waarom werken jullie?

08-08-2025 21:19 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)

Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?

En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?

Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?

En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2025 17:01
Maar geen 8 uur per dag.
Ik ging in het middelbaar naar school van 8u30 tot 16u. Dat is dus 7.5 uren. In het hoger onderwijs meestal van 8u30 tot 17u15. En dan moet je thuis nog beginnen met studeren en taken maken. Dus veel méér dan 8 uren per dag. Dus ik was wel blij als ik dan begon te werken dat het "maar" 8 uren per dag was.

En ja, ik spreek gewoon over mijn eigen ervaring, ik ervaarde het als minder zwaar dan studeren toen ik begon met fulltime werken. Ik weet ook wel dat het bij ziekte / moeilijke gezinssituatie / fysiek werk anders is.
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:11
38.85% gewijzigd
09-08-2025 17:04
Ik denk niet dat jij 8 uur lang op ladders klimt, straten legt oid ? Hoogstwaarschijnlijk zit jij merendeel van de tijd ?
Fysiek werk is iets helemaal anders inderdaad. Dat zou in veel gevallen best afgewisseld worden met ander werk bvb. administratieve taken, vooral wanneer iemand ouder wordt. Maar in de praktijk is het helaas meestal niet zo.
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 17:07
Ik ging in het middelbaar naar school van 8u30 tot 16u. Dus is dus 7.5 uren. En dan moet je thuis nog beginnen met studeren en taken maken. Dus veel méér dan 8 uren per dag.
Kindermishandeling vind ik het.
En dus zeker niet iets wat je je hele leven moet gaan doen.
solomio wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:10
9.55% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 17:08
Fysiek werk is iets helemaal anders inderdaad. Dat zou in veel gevallen best afgewisseld worden met ander werk bvb. administratieve taken, vooral wanneer iemand ouder wordt. Maar in de praktijk is het helaas meestal niet zo.
Mentaal werk kan ook zwaar zijn. Dat onderscheid mag wat mij betreft best wat minder gemaakt worden.

David Dunning
Solomio schreef:
Kindermishandeling vind ik het.
En dus zeker niet iets wat je je hele leven moet gaan doen.
Ik heb dat toen inderdaad wel als kindermishandeling ervaren. Maar daardoor dat een fulltime job daarna dus juist wel redelijk relaxt leek.
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 16:58
Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.
Goed dat je het zegt: denk eens aan mantelzorgers. En aan mensen met kleine kinderen, voor wie FT werken ook niet altijd even gemakkelijk is. Als je al die mensen eerst moet onderwerpen aan een gedegen onderzoek voor ze toeslagen mogen ontvangen denk ik dat je goedkoper uit bent door gewoon iedereen die niet aan een bepaalde inkomensgrens komt die toeslagen gewoon te geven. Natuurlijk zitten er gerust een paar tussen die de boter eruit proberen te braden maar dat weegt niet op tegen de rompslomp die het alternatief met zich meebrengt, nog afgezien van de psychische belasting voor degenen die die onderzoeken moeten ondergaan.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 17:07
Ik ging in het middelbaar naar school van 8u30 tot 16u. Dus is dus 7.5 uren. En dan moet je thuis nog beginnen met studeren en taken maken. Dus veel méér dan 8 uren per dag.
Met 2 keer 15 min pauze en de grote pauze van wat : een half uur ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
09-08-2025 17:12
Goed dat je het zegt: denk eens aan mantelzorgers. En aan mensen met kleine kinderen, voor wie FT werken ook niet altijd even gemakkelijk is. Als je al die mensen eerst moet onderwerpen aan een gedegen onderzoek voor ze toeslagen mogen ontvangen denk ik dat je goedkoper uit bent door gewoon iedereen die niet aan een bepaalde inkomensgrens komt die toeslagen gewoon te geven. Natuurlijk zitten er gerust een paar tussen die de boter eruit proberen te braden maar dat weegt niet op tegen de rompslomp die het alternatief met zich meebrengt, nog afgezien van de psychische belasting voor degenen die die onderzoeken moeten ondergaan.
Ik ben zelf ooit mantelzorger geweest voor een ernstig ziek familielid. Daar kreeg ik dan wel speciaal verlof voor binnen mijn fulltime job. Daar kwam geen "gedegen onderzoek" aan te pas, gewoon een attest van de arts die verklaarde dat de persoon ernstig ziek was.
Rosanna1985 schreef:
Meh. De gemiddelde wasvrouw/stratenmaker is niet opgeleid voor administratieve taken. En hoe veel eenvoudige administratieve taken denk je dat er te vergeven zijn? Denk je echt dat je, in het licht van de huidige vergrijzing, daar al die oudere werknemers zo'n 16 uur per week mee bezig kunt houden? De tijd dat je als bedrijf iemand in dienst had om papier te versnipperen en facturen in mappen te stoppen is al een tijdje voorbij hoor.
Wie minder kan of wil werken, moet dat doen. Maar daar staat nou eenmaal minder vergoeding tegenover. Daarom is het handig om in je piek zoveel mogelijk te werken, zodat je later af kunt schalen. Dat zou door werkgevers ook beter begeleid moeten worden.

Ja, en dan zijn er nog de mensen die sowieso niet veel kunnen werken. Heel vervelend, maar tot op zekere hoogte is dat iets dat bij de persoon ligt. Iemand zal dan minder inkomsten hebben dan iemand die wel meer kan werken.
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 17:14
Ik ben zelf ooit mantelzorger geweest voor een ernstig ziek familielid. Daar kreeg ik dan wel speciaal verlof voor binnen mijn fulltime job. Daar kwam geen "gedegen onderzoek" aan te pas, gewoon een attest van de arts die verklaarde dat de persoon ernstig ziek was.
Maar nu zijn je ouders niet ernstig ziek, maar heel oud of alleen maar krakkemikkig en niet in staat om weetikveelwat te doen waardoor jij elke week / steeds naar ze toe moet. Daar krijg jij geen verlof voor, hoor.
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 16:58
Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.
Maar dat buiten het werk niet zoveel hoeven te doen, is niet voor iedereen zo.
Zorg voor kinderen, zorg voor ouders, zorg voor zieke partner. Er kunnen talloze redenen zijn om niet 5 dagen te kunnen werken. Ook kan dag 5 lichamelijk of mentaal net teveel voor je zijn. Ik heb een zittend beroep, ik zit de hele dag achter een computer (horror voor velen). In de wintermaanden loop ik geregeld bij een fysio, omdat ik dan veelal 5 dagen werk vanwege drukte. Vanwege die drukte ook meer stress. Samen zorgt dat voor nek- en schouderklachten en helpt de fysio mij letterlijk de winter door. In de andere periodes werk ik doorgaans 4 dagen. Bewust gekozen voor de woensdag zodat ik dan maar 2 dagen achter elkaar hoef te werken. Dus ja, ik kan wel 5 dagen werken, maar dat is niet bevorderlijk voor mijn lijf. En dat geldt natuurlijk in het kwadraat voor mensen die lichamelijk zwaar werk doen. Of mentaal zwaar werk doen.
Rosanna1985 schreef:
09-08-2025 17:14
Dat is zorgverlof, daar bestaat hier in NL ook een regeling voor en dat nog wel zonder attest van de huisarts. Mantelzorg is iets heel anders, lees BGB er maar eens op na. En voor mantelzorg krijg je geen verlof, maar het kost wel tijd en energie.
Solomio schreef:
09-08-2025 17:09
Mentaal werk kan ook zwaar zijn. Dat onderscheid mag wat mij betreft best wat minder gemaakt worden.
Ook helemaal waar.
pina schreef:
09-08-2025 17:17
. Daarom is het handig om in je piek zoveel mogelijk te werken, zodat je later af kunt schalen.
De laatste jaren bouw je het meeste pensioen op.
pina schreef:
Wie minder kan of wil werken, moet dat doen. Maar daar staat nou eenmaal minder vergoeding tegenover. Daarom is het handig om in je piek zoveel mogelijk te werken, zodat je later af kunt schalen. Dat zou door werkgevers ook beter begeleid moeten worden.

Ja, en dan zijn er nog de mensen die sowieso niet veel kunnen werken. Heel vervelend, maar tot op zekere hoogte is dat iets dat bij de persoon ligt. Iemand zal dan minder inkomsten hebben dan iemand die wel meer kan werken.
Wat mij betreft gaan we dus 'werken' heel anders bekijken.
Nu wordt daar alleen maar betaald werk mee bedoeld. Mensen die minder (aan)kunnen krijgen minder geld.

Maar die mensen die niet fulltime betaald (kunnen/willen) werken zijn geheid op een andere manier nuttig voor de maatschappij. Daar zouden we wat mij betreft echt veel meer waarde aan moeten hechten.

David Dunning
09-08-2025 17:22
Nou, daar ga je al.
09-08-2025 17:22
En in je piek zit je veelal in de (kleine) kinderen.
Solomio schreef:
09-08-2025 17:24
Wat mij betreft gaan we dus 'werken' heel anders bekijken.
Nu wordt daar alleen maar betaald werk mee bedoeld. Mensen die minder (aan)kunnen krijgen minder geld.

Maar die mensen die niet fulltime betaald (kunnen/willen) werken zijn geheid op een andere manier nuttig voor de maatschappij. Daar zouden we wat mij betreft echt veel meer waarde aan moeten hechten.
Ja, ik ben daar denk ik meer zwart-wit in. Tuurlijk, ieder mens heeft zijn waarde. Maar werken en daarvoor geld krijgen zie ik als een financiële transactie. Daarom hebben we geld verzonnen.

Bovendien heeft ieder mens die andere waarde naast het betaalde werk, dus dat is niet echt iets dat je kunt compenseren.
pina wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:29
8.91% gewijzigd
Pelle schreef:
09-08-2025 17:25
En in je piek zit je veelal in de (kleine) kinderen.
Dat moet ieder voor zich inrichten. En opvang moet beschikbaar zijn. Maar beter dan in je piek wordt het niet, natuurlijk. Dat is gewoon zo.
“Solomio schreef: ↑08-08-2025 23:13
Waarom nou weer dat oordeel: aartslui.

Capaciteiten kunnen benutten is gewoon ook weer een capaciteit.

Ik heb een IQ dat hoger is dan dat van de meeste mensen en daarnaast zowel fysiek als mentaal nauwelijks energie. Dat werd in mijn jeugd ook lui genoemd, inmiddels weet ik beter.

Of, zoals onze laatste psychiater zei: lui is geen diagnose.”

pina schreef:
08-08-2025 23:17
Ik spreek over mezelf, wat betreft aartslui. Ik zal altijd een shortcut zoeken en ik zal nooit perfectie nastreven, dat bedoel ik ermee. En ik heb zeker niet mijn capaciteiten benut, niet vanwege energie, maar vanwege veel uit willen gaan (nog steeds) en lang uit willen slapen. Ik zal mezelf nooit voor mijn max voor iets inzetten.
Mooie reactie Pina, inclusief je zelfinzicht!

@Solomio

Alhoewel ik jouw posts vaak wel snap, heb je daarnaast inmiddels ook een enorme tunnelvisie ontwikkeld, waarvan oa bovenstaand een mooi voorbeeld is.
Live Life to the fullest
Lady*Voldemort schreef:
Meh. De gemiddelde wasvrouw/stratenmaker is niet opgeleid voor administratieve taken. En hoe veel eenvoudige administratieve taken denk je dat er te vergeven zijn? Denk je echt dat je, in het licht van de huidige vergrijzing, daar al die oudere werknemers zo'n 16 uur per week mee bezig kunt houden? De tijd dat je als bedrijf iemand in dienst had om papier te versnipperen en facturen in mappen te stoppen is al een tijdje voorbij hoor.
Maar wanneer iemand het maximum aantal uren doet van wat voor een normale gezonde persoon haalbaar is in een fysieke job, zou dat dan eigenlijk niet gewoon fulltime moeten heten? Waarom moet fulltime eigenlijk in elke job evenveel uren zijn? Waarom zouden we überhaupt als 30 uren stratenleggen voor de meeste mensen het maximum is daar nog 10 uren ander werk bij moeten verzinnen in plaats van die 30 uren als fulltime te zien?
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:34
11.01% gewijzigd
pina schreef:
09-08-2025 17:26
Ja, ik ben daar denk ik meer zwart-wit in. Tuurlijk, ieder mens heeft zijn waarde. Maar werken en daarvoor geld krijgen zie ik als een financiële transactie. Daarom hebben we geld verzonnen.

Bovendien heeft ieder mens die andere waarde naast het betaalde werk, dus dat is niet echt iets dat je kunt compenseren.
Ik zie daar de voordelen van in, maar dat geld is geen middel meer, maar een doel, en een criterium om iemands waarde vast te stellen. En daar vind ik wel echt iets van. En ook van mensen die dat normaal vinden.

David Dunning
Solomio schreef:
08-08-2025 23:18
Ik heb én geen erfenis én geen (goed) betaalde baan.
Maar dan wel weer hersens die heel goed kunnen leren.
pina schreef:
08-08-2025 23:20
Zo heeft iedereen weer wat en is de cirkel rond.
Live Life to the fullest
pina schreef:
09-08-2025 17:28
Dat moet ieder voor zich inrichten. En opvang moet beschikbaar zijn. Maar beter dan in je piek wordt het niet, natuurlijk. Dat is gewoon zo.
Daar heb je nu niet echt veel keuze in. Je zegt niet van: ik ga van mijn 25e tot mijn 45e fulltime werken en daarna begin ik wel aan kinderen en ga ik parttime werken.
En er is nu al opvang tekort, laat staan als iedereen fulltime zou werken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven