Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:23
Ook dat nog eens inderdaad. Heb jaren als verpleegkundige gewerkt en daar kon je echt fluiten naar contract van 40 uur hoor. En vanwege de wisselende diensten is iets ernaast niet te doen.Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 16:21Precies. Bovendien biedt lang niet iedere werkgever fulltime contracten, denk bijvoorbeeld aan de gehandicaptenzorg waar een contract van 32 uur wel zo ongeveer de max is en dan moet je wel fulltime beschikbaar zijn om ingeroosterd te worden, dus even 8 uurtjes erbij zoeken is geen optie.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:25
Ja als 5 dagen echt niet blijkt te lukken, dan moet je jezelf eerst volledig ziekmelden. En dan ten vroegste na één maand kan je weer beginnen met opbouwen waarbij je dan minder uren werkt en nog een deel uitkering bij krijgt. Maar de controleartsen zijn niet mals en zien het vaak als iets tijdelijk tot je weer "genezen" bent. Dat is voor België dus.Kidneybean schreef: ↑09-08-2025 16:20En dat kan ook inhouden dat iemand nog steeds niet 5 dagen in de week kan werken.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:25
En pensioenopbouw is minder. Maar als ze een koopwoning heeft dan scheelt dat al.Pelle schreef: ↑09-08-2025 15:56Toeslagen zijn er niet alleen voor degenen die echt niet (meer) kunnen werken.
Genoeg mensen die bewust 3 dagen werken, maar er best 4 zouden kunnen werken, maar die 4e dag levert te weinig op. Ik heb een collega met een zoon van 16 die niet meer uren wil werken, omdat het onder aan de streep niks of nauwelijks iets oplevert. En ik snap haar keuze. Maar kgb vervalt straks natuurlijk wel. En dan heeft ze nog een koopwoning, dus geen huurtoeslag.
Maar het laat weer zien, wil je mensen aan het werk hebben, dan moet je vooral met geld over de brug komen. Weinig mensen hebben zin in werken terwijl je er niet financieel op vooruit gaat. Hoe leuk het werk ook is.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
In Nederland werkt het vanuit het doelgroepenregister/Banenafspraak echt niet zo.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:25Ja als 5 dagen echt niet blijkt te lukken, dan moet je jezelf eerst volledig ziekmelden. En dan ten vroegste na één maand kan je weer beginnen met opbouwen waarbij je dan minder uren werkt en nog een deel uitkering bij krijgt. Maar de controleartsen zijn niet mals en zien het vaak als iets tijdelijk tot je weer "genezen" bent. Dat is voor België dus.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:33
Hoe dan wel? En over welke mensen gaat het dan eigenlijk bvb. die niet fulltime kunnen werken, behalve uiteraard ziekte, autisme etc. ?Kidneybean schreef: ↑09-08-2025 16:32In Nederland werkt het vanuit het doelgroepenregister/Banenafspraak echt niet zo.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:38
Er zijn verschillende routes die je af kunt leggen. Je kunt ziek worden/vastlopen tijdens de contracttijd maar je kunt ook vanuit de gemeente (als je bijvoorbeeld bijstand ontvangt) contact opnemen met het UWV omdat je een hulpvraag hebt. Dan krijg je oa een keuring met een arbeidsarts etcetera. Daar komt uit voor hoe veel procent je kunt werken/wat je vermogen is om te kunnen werken. Van daaruit kan er een werkplan opgesteld worden om een passende werkgever te vinden of juist bij de huidige werkgever te blijven met aanpassingen. Dit kan dus ook minder arbeidsuren zijn.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:33Hoe dan wel? En over welke mensen gaat het dan eigenlijk bvb. die niet fulltime kunnen werken, behalve uiteraard ziekte, autisme etc. ?
Je noemt zelf al redenen waarom mensen onder het doelgroepenregister kunnen vallen.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:42
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:43
Ja in België bestaan ook wel zo'n dingen. Maar je moet bijna altijd vanuit volledige ziekte vertrekken. Slaat eigenlijk nergens op maar is gewoon om bureaucratische redenen. Belangrijk is wel dat je VOOR je ziek werd, wel fulltime werkte. Want anders zien ze het als een vrijwillige keuze en heb je dus geen recht op bijpassing tot fulltime. Het feit dat je situatie intussen veranderd kan zijn waardoor je voor de ziekte genoeg had aan een parttime inkomen en nu niet meer (bvb. relatiebreuk) wordt helaas helemaal niet in rekening genomen.Kidneybean schreef: ↑09-08-2025 16:38Er zijn verschillende routes die je af kunt leggen. Je kunt ziek worden/vastlopen tijdens de contracttijd maar je kunt ook vanuit de gemeente (als je bijvoorbeeld bijstand ontvangt) contact opnemen met het UWV omdat je een hulpvraag hebt. Dan krijg je oa een keuring met een arbeidsarts etcetera. Daar komt uit voor hoe veel procent je kunt werken/wat je vermogen is om te kunnen werken. Van daaruit kan er een werkplan opgesteld worden om een passende werkgever te vinden of juist bij de huidige werkgever te blijven met aanpassingen. Dit kan dus ook minder arbeidsuren zijn.
Je noemt zelf al redenen waarom mensen onder het doelgroepenregister kunnen vallen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:44
Ik reageerde op 'uitkering'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:45
Klopt, ik reageerde op 'uitkering'.Pelle schreef: ↑09-08-2025 15:56Toeslagen zijn er niet alleen voor degenen die echt niet (meer) kunnen werken.
Genoeg mensen die bewust 3 dagen werken, maar er best 4 zouden kunnen werken, maar die 4e dag levert te weinig op. Ik heb een collega met een zoon van 16 die niet meer uren wil werken, omdat het onder aan de streep niks of nauwelijks iets oplevert. En ik snap haar keuze. Maar kgb vervalt straks natuurlijk wel. En dan heeft ze nog een koopwoning, dus geen huurtoeslag.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:47
Volgens mij heeft betreffende forumster het over België.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:48
Ik vind een 65 jarige die full time bejaarden in een verpleegtehuis moet wassen, tillen, verschonen etc ook nogal wat, hoor.Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 16:42De zwaarte van het werk is natuurlijk ook een dingetje, zeker bij oudere werknemers. Je kunt van een 65-jarige stratenmaker moelijk meer verwachten dat ie het hele jaar door netjes de veertig uur vol maakt.
Op een bepaalde leeftijd gaan de jaren fysiek echt wel tellen. Ik ren ook niet meer zo hard achter een weglopende cliënt aan en iemand fixeren wordt ook steeds zwaarder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Klopt.
Het is inderdaad zo dat sommige mensen niet fulltime kunnen werken. Maar om dan iedereen die er vrijwillig voor kiest om parttime te werken dan maar toeslagen te geven lijkt me ook niet de oplossing. Want dat is wel geld dat je afneemt van diegenen die wel fulltime werken...
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:50
Ik heb al vaak gedacht dat het veel beter zou zijn om gewoon 4.5 dagen fulltime te maken. Dan heeft iedereen een halve dag per week vrij waar je die dingen kan doen die buiten de werkuren niet open zijn (gemeentehuis, dokter etc.)
En dan kunnen beide ouders elk 1x per week op tijd aan de schoolpoort staan zodat er alvast 2 dagen per week geen naschoolse opvang nodig is.
Maar dat gaan onze politici nooit doen vrees ik.
En dan kunnen beide ouders elk 1x per week op tijd aan de schoolpoort staan zodat er alvast 2 dagen per week geen naschoolse opvang nodig is.
Maar dat gaan onze politici nooit doen vrees ik.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:50
En dat is dus een verklaring voor de toename aan diagnoses.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:33Hoe dan wel? En over welke mensen gaat het dan eigenlijk bvb. die niet fulltime kunnen werken, behalve uiteraard ziekte, autisme etc. ?
Legio mensen voor wie fulltime niet haalbaar is, maar alleen met een diagnose wordt dat gehonoreerd.
Dat is in Nederland niet wezenlijk anders.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:52
Dat is dus vanuit de simpele gedachte dat parttime werken vrijwillig is, tenzij je iets mankeert.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:48Klopt.
Het is inderdaad zo dat sommige mensen niet fulltime kunnen werken. Maar om dan iedereen die er vrijwillig voor kiest om parttime te werken dan maar toeslagen te geven lijkt me ook niet de oplossing. Want dat is wel geld dat je afneemt van diegenen die wel fulltime werken...
Zal ik me tot mijn laatste snik over opwinden.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:52
Langs de andere kant is fulltime ook zóveel niet, gesteld dat je thuis niet veel meer hoeft te doen (en dus geen jonge kinderen hebt).
Toen ik student was, was ik elke dag van huis van 7u20 tot 18u15, en dan moet je dus daarna nog beginnen met studeren en projecten maken 's avonds.
Wanneer ik dan afgestudeerd was en een fulltime job begon, vond ik dat zo heerlijk relaxed dat ik gewoon klaar was als ik thuiskwam.
Maar met kinderen is het helemaal anders, dat weet ik ook wel.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:53
Klopt, omdat in Nederland veel contracten gewoon parttime zijn inderdaad. In België zijn de meeste contracten fulltime en wordt parttime als de uitzondering gezien. Ik heb werkgevers gehad waar helemaal niemand parttime werkte.
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:53
En dat bepaal jij dan maar even voor iedereen?Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:52Langs de andere kant is fulltime ook zóveel niet, gesteld dat je thuis niet veel meer hoeft te doen (en dus geen jonge kinderen hebt).
Toen ik student was, was ik elke dag van huis van 7u20 tot 18u15, en dan moet je dus daarna nog beginnen met studeren en projecten maken 's avonds.
Wanneer ik dan afgestudeerd was en een fulltime job begon, vond ik dat zo heerlijk relaxed dat ik gewoon klaar was als ik thuiskwam.
Maar met kinderen is het helemaal anders, dat weet ik ook wel.
Echt: ons grootste maatschappelijke probleem is gebrek aan inlevingsvermogen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:58
Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:01
Maar geen 8 uur per dag.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:58Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:02
Ja natuurlijk. Ik (56) ben dan zo'n deeltijdprinsesje in de wasserij, omdat er in mijn tijd gewoon geen contracten >24 uur werden uitgegeven. En ik ben niks te beroerd om een tijdje 36 of 40 uur te werken, als er zieken zijn of veel vakantievierders, maar in tegenstelling tot 20 jaar geleden merk ik toch wel dat ik daar na een paar weken toch echt weer even van moet bijkomen door weer even lekker mijn contracturen te werken en verder niks.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 16:48Ik vind een 65 jarige die full time bejaarden in een verpleegtehuis moet wassen, tillen, verschonen etc ook nogal wat, hoor.
Op een bepaalde leeftijd gaan de jaren fysiek echt wel tellen. Ik ren ook niet meer zo hard achter een weglopende cliënt aan en iemand fixeren wordt ook steeds zwaarder.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:03
Ook voor steeds meer kinderen niet vol te houden.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:58Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.
Hoewel school ondanks 5 dagen per week toch echt parttime is.
Dat 'buiten het werk niet zoveel hoeven doen' is natuurlijk voor bijna niemand het geval en dus juist bij kinderen wel.
Waarom zou iedereen 5 dagen per week belastbaar (moeten/kunnen) zijn?
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:04
Ik denk niet dat jij 8 uur lang op ladders klimt, straten legt oid ? Hoogstwaarschijnlijk zit jij merendeel van de tijd ?Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:58Natuurlijk weet ik dat het niet voor iedereen lukt. Maar ik bedoel maar, je gaat toch ook als kind/student 5 dagen per week naar school. Dus is te verwachten dat veel volwassenen gewoon wél 5 dagen per week kunnen gaan werken, gesteld dat ze gezond zijn en buiten het werk niet zo heel veel hoeven te doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in