Welke koffer is te groot voor een vliegtuig?

10-08-2025 18:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek om een nieuwe koffer te kopen. Ik wil een zo groot mogelijke koffer om veel te kunnen meenemen. Maar op het vliegtuig mag je meestal maar 23 kg meenemen. Dus een heel grote koffer heeft dan geen zin denk ik want die weegt meer dan 23 kg als die vol zit.

Dus vroeg ik mij af: tot welk formaat koffer kan je helemaal vol steken zonder dat het meer dan 23 kg weegt?

Ik weet natuurlijk dat je best een lichtgewicht koffer neemt en dat het afhangt van wat je precies meeneemt, maar gewoon normale spullen zeg maar.

Ik dacht aan de American Tourister soundbox in de 80 cm variant, maar lijkt me dus dat die meer dan 23 kg weegt als die vol zit?
Bedoel je de 77 variant? Die heb ik en ik zit lang niet aan de 23 kilo. Meestal gewoon 17 kilo ofzo.
Kikkertje schreef:
10-08-2025 18:10
Bedoel je de 77 variant? Die heb ik en ik zit lang niet aan de 23 kilo. Meestal gewoon 17 kilo ofzo.
Er bestaat een 77 variant en een 80 variant. De 80 variant is ook nog iets breder en dikker. Maar als de 77 van jou dus maar 17 kilo weegt als die gevuld is, dan is dat heel waardevolle informatie, bedankt!
Wat jij normale spullen vindt kan een behoorlijk stuk lichter of zwaarder zijn dan wat ik normale spullen vind. Zo’n 77cm koffer is een redelijk standaard maat koffer voor een grote ruimbagage koffer. Ik kan daar prima in stoppen wat ik nodig heb voor ruim onder de 23 kilo voor een paar weken, maar als je veel zware dingen meeneemt (vloeistoffen, schoenen, elektronica, etc), dan gaat het harder natuurlijk.
..
Minik schreef:
10-08-2025 18:14
Wat jij normale spullen vindt kan een behoorlijk stuk lichter of zwaarder zijn dan wat ik normale spullen vind. Zo’n 77cm koffer is een redelijk standaard maat koffer voor een grote ruimbagage koffer. Ik kan daar prima in stoppen wat ik nodig heb voor ruim onder de 23 kilo voor een paar weken, maar als je veel zware dingen meeneemt (vloeistoffen, schoenen, elektronica, etc), dan gaat het harder natuurlijk.
Dat is zeker waar. Vloeistoffen steek ik er sowieso niet in. Schoenen wel, maar het zwaarste paar schoenen doe ik aan op het vliegtuig. Elektronica gaat in de handbagage. Boeken neem ik niet zoveel mee (en zou ik gewoon thuis laten indien de boeken ervoor zorgen dat ik over de 23 kg zit).

Maar ook jij zit dus onder de 23 kilo met een 77 cm koffer, bedankt voor de info!
Kijk even hoe zwaar die koffer zelf al is. En verder, hij hoeft natuurlijk niet ram-vol he. Dus groot geeft meer mogelijkheden qua vullen.
Bbubbels schreef:
10-08-2025 18:20
Kijk even hoe zwaar die koffer zelf al is. En verder, hij hoeft natuurlijk niet ram-vol he. Dus groot geeft meer mogelijkheden qua vullen.
Dat is natuurlijk ook waar. Met een grote koffer ga je minder moeten puzzelen om de dingen erin te krijgen, zelfs al zit ie niet helemaal vol.
Je kan ook gewoon bijbetalen als je wél 25 of 30 kilo wil meenemen.
Het kost wat, maar heb je ten minste wel alle spullen mee die je op vakantie wil hebben.

Is in mijn omgeving helemaal niet zo vreemd om te doen.
Zeker als je wat langer op vakantie gaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
10-08-2025 18:23
Je kan ook gewoon bijbetalen als je wél 25 of 30 kilo wil meenemen.
Het kost wat, maar heb je ten minste wel alle spullen mee die je op vakantie wil hebben.

Is in mijn omgeving helemaal niet zo vreemd om te doen.
Zeker als je wat langer op vakantie gaat.
Ik las dat dit 35 euro per kilo kan kosten. Dus liever niet o_o
Rosanna1985 schreef:
10-08-2025 18:28
Ik las dat dit 35 euro per kilo kan kosten. Dus liever niet o_o
Nee joh das onzin. Als je vooraf boekt kost het een paar tientjes. En laatst had ik op t vliegveld per ongeluk overgewicht. En ook dat bedrag viel me nog wel mee (wel duurder maar zeker niet bedrag dat jij noemt).
Vliegtuigmaatschappijen hanteren ook maximale afmetingen.

Transavia bijvoorbeeld:
Maximale grootte: 165 cm (lengte + breedte + hoogte samen), inclusief handvatten en wielen.

De Tourister 80 is 80x56x37. Dat is 173 cm.
Pelle schreef:
10-08-2025 18:41
Vliegtuigmaatschappijen hanteren ook maximale afmetingen.

Transavia bijvoorbeeld:
Maximale grootte: 165 cm (lengte + breedte + hoogte samen), inclusief handvatten en wielen.

De Tourister 80 is 80x56x37. Dat is 173 cm.
Ook dat is heel erg nuttige info, bedankt!
Ik heb een 77cm koffer. Die is van SuitSuit en als ik kijk naar de afmetingen komt die op :
Hoogte 77cm
Breedte 49cm
Diepte 27cm

Voor transavia is het dan dus 153cm en dat is prima.
Koffer is 102 liter en ik heb hem ooit helemaal vol gepropt gehad en zat toen net over de 23kg heen. Maar daar zaten wel 3 grote geurkaarsen die bij elkaar al bijna 2 kilo waren. Ik vind het een hele fijne koffer en groter hoeft ook echt niet. Dan is hij niet meer te tillen als je hem een trapje op of af moet dragen.
Ga je met andere mensen reizen of alleen?
Gezin hier, en ik merk dat het altijd lastig is om die ene grotere koffer die we hebben in de auto te krijgen icm de andere koffers.
Wij hebben deze :
https://www.travelbags.nl/samsonite-scu ... 1YQAvD_BwE

Afgelopen vakantie net geen 20 kilo voor ons tweetjes voor 10 dagen vakantie.

De vakantie daarvoor hadden we elk zo'n koffer mee. Ik 25 kilo en man 20.
Man en ik gingen voor het eerst in jaren weer vliegen en hebben nieuwe koffers gekocht. De oude waren van zichzelf al zwaar.
We hebben Samsonite 81 cm gekocht.
81 x 56 x 34 cm
Ze zijn echt groot, maar ze mochten met China Southern Airlines mee.
Ik had moeite om ze vol te krijgen. De spullen verschoven hierdoor telkens in de koffers, ik denk dat een maatje kleiner ook goed was geweest. Dan had het wat strakker op elkaar gezeten.
Die Samsonite 81 zijn voor Transavia dacht ik te groot. Daarom had ik voor ons die andere gepakt. Die zijn echt groot genoeg.
Ik had een Delsey koffer van 67 cm. Die heb ik na een paar vakanties dus verkocht omdat ie vol zeker 26 kg was en ik dus standaard om onder de 20 kg te blijven hem met nog veel ruimte over moest mee nemen. Dat vond ik zonde van het formaat koffer. Ik reis zelf sinds die tijd met een grote rugzak of handbagage trolley. Maar ik kan goed in pakken. Mijn handbagage trolley weegt vol 17 kg en neem ik ook mee voor vakanties van 2/2,5 week.
Nina-tje schreef:
10-08-2025 19:48
Ik had een Delsey koffer van 67 cm. Die heb ik na een paar vakanties dus verkocht omdat ie vol zeker 26 kg was en ik dus standaard om onder de 20 kg te blijven hem met nog veel ruimte over moest mee nemen. Dat vond ik zonde van het formaat koffer. Ik reis zelf sinds die tijd met een grote rugzak of handbagage trolley. Maar ik kan goed in pakken. Mijn handbagage trolley weegt vol 17 kg en neem ik ook mee voor vakanties van 2/2,5 week.
Check je hem dan wel in? Ik heb eens zo’n volgepakte trolley uit het bagagevak zien stuiteren. Daar wil je dan niet onder zitten.
Heel erg bedankt voor de tips allemaal. Vooral de tip van die 158 cm was een héél goede. Ik heb even de airlines gecheckt waar ik vaak mee vlieg en die hanteren ook allemaal 158 cm. Het is nu dus duidelijk dat de 80 cm variant geen optie is, het wordt dus de 77 cm variant!
Rosanna1985 schreef:
10-08-2025 20:43
Heel erg bedankt voor de tips allemaal. Vooral de tip van die 158 cm was een héél goede. Ik heb even de airlines gecheckt waar ik vaak mee vlieg en die hanteren ook allemaal 158 cm. Het is nu dus duidelijk dat de 80 cm variant geen optie is, het wordt dus de 77 cm variant!
Maar wil je nou een koffer voor handbagage of ruimbagage?
vivapimpelmees schreef:
10-08-2025 21:32
Dit lijkt me duidelijk voor ruimbagage!
vivapimpelmees schreef:
10-08-2025 21:32
Max voor handbagage is 40cm. Dus ruimbagage uiteraard.
Ruimbagage inderdaad ;-) Is intussen besteld!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven