Geld & Recht alle pijlers

Waarom werken jullie?

08-08-2025 21:19 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)

Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?

En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?

Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?

En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
10-08-2025 19:36
Ik denk dat niet. Maar ik vind het misschien niet zo onrechtvaardig als sommigen dat vinden. Het is wat het is.
Ik vind het feit dat bepaalde eigenschappen (veel) meer gewaardeerd worden wel onrechtvaardig ja.

Dat die verschillen er zijn heb ik geen moeite mee. Integendeel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Niet om het nu helemaal over mij te maken, maar stiekem toch wel.
Ik kom uit een grote familie met een dubieuze reputatie (kleine criminaliteit, armoede, drama). Ik heb enorm veel achternichten en -neven die nog steeds in dat drama zitten. Niet omdat ze dat graag willen, maar omdat het enorm lastig is daaruit te komen. Je hebt daar iets voor nodig. Hulp misschien, of anders talent, toevallig iemand tegen komen die je op weg helpt, een gesubsidieerd project, goed onderwijs. Ik denk dat mensen die niet uit zo'n omgeving komen zich lastig kunnen voorstellen hoe ingewikkeld het is.
Si abra la puerta hay lobos.
pina schreef:
10-08-2025 19:30
Heel toevallig had ik vroeger iemand in de straat die iets in de dierenverzorging ging doen, die klaagt niet, maar heeft wel enorme spijt. Je kunt er gewoon niet van leven als je geen partner hebt met een ruimer inkomen, en je bent totaal niet breed inzetbaar. Ze vindt het echt heel zonde dat iemand haar op die jonge leeftijd niet heeft gewaarschuwd dat het nogal een specifiek pad is om te kiezen.
Tegelijk ... Liever iemand die uit vrije wil voor dierenzorg kiest.
In plaats van iemand die dik tegen haar zin een algemene studie doet om vervolgens van burn-out naar burn-out te gaan.

Waarbij je na 5 à 10 jaar vasthangt aan een lening en kinderen en nauwelijks nog weg kan.

Want heel leuk dat "iets anders gaan studeren" en "lef tonen". Maar de rekeningen worden niet betaald van lef alleen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Paradise schreef:
10-08-2025 19:37
Volgens mij heb je het zelf redelijk voor elkaar.

Dan is het uiteraard makkelijk je neer te leggen bij bestaande verhoudingen.
Dat valt wel mee hoor, maar inderdaad, ik mag niet klagen. En dat doe ik ook niet.

Ik val met een niet-westerse migratieachtergrond wel al deels buiten de bestaande verhoudingen. Maar toch stonden mijn sterren goed genoeg.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 19:42
19.83% gewijzigd
pina schreef:
10-08-2025 19:36
Ik denk dat niet. Maar ik vind het misschien niet zo onrechtvaardig als sommigen dat vinden. Het is wat het is.

Ik vind trouwens wel dat mensen trots mogen zijn als je iets hebt gepresteerd. Dat je de kans en mogelijkheid had doet niet af aan de prestatie. Zonde als we de hele tijd maar bescheiden moeten doen.
Maar mensen zijn wat mij betreft te vaak trots op iets wat helemaal geen prestatie is.

Ik heb een behoorlijk goed stel hersens en ben echt niet trots als ik weer een 9 voor een tentamen haal.

David Dunning
GeweldigWeer schreef:
10-08-2025 18:38
Je begrijpt blijkbaar totaal niet wat ik bedoel.

Nee, het leven is absoluut niet compleet maakbaar (helaas en weet ik alles van), maar je kunt heus een hoop halen uit zelfontplooiing en een dosis ‘lef’. En als je dan compleet op je bek gaat, helaas, maar vaak te overzien toch? Ik ben ook niet rijk, maar wat is rijk? Voor mij zit dat niet enkel in geld nl.
Ik denk dat het aandeel van 'lef' wel meevalt (of tegenvalt), en dat het meeste door omstandigheden wordt bepaald. Als je alleenstaand bent (zonder een partner of kinderen om te onderhouden) of je hebt een partner met een inkomen, is het een stuk makkelijker om zgn. risico's te nemen. Voor mijzelf zijn die risico's te overzien, ik woon desnoods op een kamertje (als dat te vinden is) en eet alleen bruine bonen en brood. Voor mijn kinderen zal ik dat een stuk lastiger vinden.
Solomio schreef:
10-08-2025 19:40
Maar mensen zijn wat mij betreft te vaak trots op iets wat helemaal geen prestatie is.

Ik heb een behoorlijk goed stel hersens en ben echt niet trots als ik weer een 9 voor een tentamen haal.
Waarom zou je niet trots op een goed cijfer mogen zijn? Ik neem aan dat je dat niet bij een pakje boter hebt gekregen.
pina schreef:
Dat valt wel mee hoor, maar inderdaad, ik mag niet klagen. En dat doe ik ook niet.

Ik val met een niet-westerse migratieachtergrond wel al deels buiten de bestaande verhoudingen. Maar toch stonden mijn sterren goed genoeg.
Ik begrijp je relativering dat het mee valt niet zo goed.
Solomio schreef:

Ja, waar jij wel en niet trots op bent is aan jou. Ik heb ook altijd goede cijfers gehaald, was ik ook nooit trots op. Maar dat is meer omdat je met cijfers op zich verder weinig kunt (in Nederland dan). Maar als een ander er wel trots op is, om wat voor reden dan ook, dan heb ik daar geen moeite mee.
Solomio schreef:
10-08-2025 19:34
Maar veel mensen denken dat het eigen verdienste is.

Ik herhaal em nog maar een keer, was ooit het motto van een forumster: we zouden wat vaker dankbaar moeten zijn, in plaats van trots.

Wees blij dat je lef hebt, dat je doorzettingsvermogen hebt, dat je een goed stel hersens hebt, weet ik wat. Dat is namelijk geen verdienste.
:kneel: zoals mooi in boek de 7 vinkjes en “armoede aan mensen met geld” wordt uitgelegd. Mensen hebben soms geen idee hoeveel voordeel je hebt als je wiegje stond bij ouders die wit, gestudeerd, welvarend en netwerk bezitten. Die ongelijkheid is lastig in te halen. En maakt dat de 1 meer geluk had, maar ook vangnet hadden als dat risico nemen en Lef tonen mislukt.
Paradise schreef:
10-08-2025 19:43
Ik begrijp je relativering dat het mee valt niet zo goed.
Het valt wel mee met hoe goed ik het voor elkaar heb, bedoelde ik.
Nogevendit schreef:
10-08-2025 19:42
Waarom zou je niet trots op een goed cijfer mogen zijn? Ik neem aan dat je dat niet bij een pakje boter hebt gekregen.
Van mij mag iedereen daar trots op zijn, ik vind het niks bijzonders en heb er weinig moeite voor gedaan.

Ik ben wel trots als één van mijn bijlesleerlingen een goed cijfer haalt, want die zijn meestal niet zo goed in het betreffende vak, anders hoefden ze geen bijles.
Dan heb ik echt het gevoel dat ik iets gepresteerd heb.

David Dunning
pina schreef:
10-08-2025 19:44
Ja, waar jij wel en niet trots op bent is aan jou. Ik heb ook altijd goede cijfers gehaald, was ik ook nooit trots op. Maar dat is meer omdat je met cijfers op zich verder weinig kunt (in Nederland dan). Maar als een ander er wel trots op is, om wat voor reden dan ook, dan heb ik daar geen moeite mee.
Als iemand ondanks allerlei tegenslagen toch doorzetten en knetterhard werken heeft bereikt wat diegene graag wol dan mag diegene wat mij betreft daar heel trots op zijn.
Nogevendit schreef:
10-08-2025 19:47
Als iemand ondanks allerlei tegenslagen toch doorzetten en knetterhard werken heeft bereikt wat diegene graag wol dan mag diegene wat mij betreft daar heel trots op zijn.
En als iemand nou datzelfde bereikt zonder tegenslagen en met twee vingers in de neus?

David Dunning
Renske schreef:
Ik denk dat het aandeel van 'lef' wel meevalt (of tegenvalt), en dat het meeste door omstandigheden wordt bepaald. Als je alleenstaand bent (zonder een partner of kinderen om te onderhouden) of je hebt een partner met een inkomen, is het een stuk makkelijker om zgn. risico's te nemen. Voor mijzelf zijn die risico's te overzien, ik woon desnoods op een kamertje (als dat te vinden is) en eet alleen bruine bonen en brood. Voor mijn kinderen zal ik dat een stuk lastiger vinden.

Eens. Als ik naar mezelf kijk ben ik voor mezelf begonnen en in het diepe gesprongen, leningen afgesloten voor lesauto's, motoren en bromfietsen. Ik had welgeteld 1 leerling die 2x2 uur per week leste en een motorinstructeur die het zag zitten voor een beginnende rijschool te komen werken op basis van inleen via een SW organisatie. Dat was het. 0.0 inkomen maar wel een idee hoe ik het wilde.

Ik had het geluk met een partner die mij steunde, en voldoende inkomen had waardoor ik niet een andere baan ernaast hoefde te hebben. Geluk met die motorinstructeur die het wilde proberen. Maar ook het lef om het te doen, investeren in iets wat nog opgebouwd moest worden, al mijn spaargeld erin gestoken en financieringen afgesloten en een bedrijfspand gehuurd (later ook gekocht).

Ik zie het als een combinatie van gelukkige omstandigheden en het lef om het gewoon te gaan doen, en ik ben er trots op dat het nu een stabiel bedrijf is. Ondanks de tegenslagen van corona er weer bovenop gekomen, en in de regio toch wel een goede naam opgebouwd.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Doddieweer schreef:
10-08-2025 19:44
:kneel: zoals mooi in boek de 7 vinkjes en “armoede aan mensen met geld” wordt uitgelegd. Mensen hebben soms geen idee hoeveel voordeel je hebt als je wiegje stond bij ouders die wit, gestudeerd, welvarend en netwerk bezitten. Die ongelijkheid is lastig in te halen. En maakt dat de 1 meer geluk had, maar ook vangnet hadden als dat risico nemen en Lef tonen mislukt.
En dit. Hoeveel lef is daar dan eigenlijk voor nodig?

Ik word heel moe van mensen die het over 'risico nemen' en 'lef' hebben, terwijl ze zelf als je er goed naar kijkt eigenlijk maar weinig risico lopen op narigheid.

Voor de psychische gezondheid is het heel goed om eigen succesen daaraan (of andere eigenschappen) toe te schrijven, het wil alleen niet zeggen dat ze die eigenschappen daadwerkelijk bezitten.
Nogevendit schreef:
10-08-2025 19:47
Ja, of zonder tegenslagen. Uiteindelijk gaat het in de maatschappij meestal om resultaat, niet om de inzet. Iemand hoeft geen lijdensweg afgelegd te hebben om trots te mogen zijn.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 19:57
9.21% gewijzigd
Solomio schreef:
10-08-2025 19:48
En als iemand nou datzelfde bereikt zonder tegenslagen en met twee vingers in de neus?
Dat kun je als buitenstaander niet weten. Het kan zo zijn dat het perspectief van diegene anders ligt dan het jouwe. Als jij vindt dat diegene iets heeft bereikt met twee vingers in de neus maar diegene zelf niet, wie ben jij dan om dat tegen te spreken. Er kunnen zoveel factoren zijn die niet zichtbaar zijn voor anderen maar die wel het probleemloos bereiken van het doel in de weg liggen.
Solomio schreef:
10-08-2025 19:48
Ik heb het in het verleden heel vaak andersom gehad. Ik voelde me veel trotser (of misschien is blijer een beter woord) bij dingen die met twee vingers in de neus en zonder tegenslag gelukt zijn dan dingen waar ik keihard voor geploeterd heb en met hakken over de sloot gehaald. Daar heb ik de resultaten ook dikwijls keihard van weggepleurd.
En wat heb je met al je geluk en doorzettings vermogen aan die 9 in het leven? Heel veel van wat je verplicht wordt te leren gebruik je amper nog in je leven en kun je na school gelijk vergeten. Het geeft je het diploma en die had je met 7 ook gehad. En wie weet heeft die gene die school niet af maakte wel veel harder moeten werken, niet alleen fysiek maar ook moeten ze zich vaak veel meer bewijzen. Ze staan 1-0 achter bij sollicitaties om te worden aangenomen. Ik ben zo iemand maar heb altijd gevoel gehad dat ik me meer moest bewijzen, ik moest het laten zien in de banen die ik kreeg en kansen die werkgevers me toch gaven. De gene met diploma voldeden echt niet altijd beter maar kregen wel gelijk het vertrouwen. Maar ik ben niet goed in leren, wel ontzettend goed in werken.
Ik denk dat we veel goede werknemers die kansen moeten geven ondanks het gemis aan ervaring en diploma.
Nogevendit schreef:
10-08-2025 19:56
Dat kun je als buitenstaander niet weten. Het kan zo zijn dat het perspectief van diegene anders ligt dan het jouwe. Als jij vindt dat diegene iets heeft bereikt met twee vingers in de neus maar diegene zelf niet, wie ben jij dan om dat tegen te spreken. Er kunnen zoveel factoren zijn die niet zichtbaar zijn voor anderen maar die wel het probleemloos bereiken van het doel in de weg liggen.
Ik reageer op jouw post over tegenslagen en hard werken.
Dus ook dat weet je dan niet.

David Dunning
Doddieweer schreef:
10-08-2025 20:01
En wat heb je met al je geluk en doorzettings vermogen aan die 9 in het leven? Heel veel van wat je verplicht wordt te leren gebruik je amper nog in je leven en kun je na school gelijk vergeten. Het geeft je het diploma en die had je met 7 ook gehad. En wie weet heeft die gene die school niet af maakte wel veel harder moeten werken, niet alleen fysiek maar ook moeten ze zich vaak veel meer bewijzen. Ze staan 1-0 achter bij sollicitaties om te worden aangenomen. Ik ben zo iemand maar heb altijd gevoel gehad dat ik me meer moest bewijzen, ik moest het laten zien in de banen die ik kreeg en kansen die werkgevers me toch gaven. De gene met diploma voldeden echt niet altijd beter maar kregen wel gelijk het vertrouwen. Maar ik ben niet goed in leren, wel ontzettend goed in werken.
Ik denk dat we veel goede werknemers die kansen moeten geven ondanks het gemis aan ervaring en diploma.
Dabedoelik.

David Dunning
Doddieweer schreef:
10-08-2025 20:01
In theorie mee eens. In de praktijk vind ik het toch wel fijn als er vrij 'objectief' is vastgesteld dat iemand ergens voldoende voor gekwalificeerd is.

David Dunning
Solomio schreef:
10-08-2025 20:09
In theorie mee eens. In de praktijk vind ik het toch wel fijn als er vrij 'objectief' is vastgesteld dat iemand ergens voldoende voor gekwalificeerd is.
Maar in Nederland wordt er maar in enkele vakgebieden maar cijfers gekeken.
Solomio schreef:
10-08-2025 20:09
Ik had collega’s die woedend reageerde “dat wordt aangenomen en jij niet!” (Ik werkte dan als uitzendkracht) als er iemand werd aangenomen die wel dat diploma hadden. Maar goed ik ben er wel gekomen, door werkgevers die net zoveel lef hadden om mij aan te nemen zonder diploma en die me niet meer kwijt wilde. Want ik heb er heel wat gezien, constant ziek geen werkhouding enz met dat papiertje. Of hoog IQ maar geen EQ. Een neef van me hoogst intelligent, cum laude afgestudeerd maar wel door zekere mate van autisme mist hij ook vaardigheden die je ook nodig hebt als je gaat werken in een bedrijf.
Het is dus ook gemis aan lef van werkgevers om van dat zogenaamde bewijs van bekwaamheid af te stappen. Want die gene zonder diploma hopt niet zo makkelijk naar volgende werkgever. Is loyaal en trouw en zal zeker vaak harder werken uit besef dat ze niet zo maar weer de kans krijgen.
Als het klopt wat je zegt zou iedereen met diploma dus voldoen die je aanneemt, maar je weet ook dat er meer nodig is om goede werknemer te zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven