Geld & Recht alle pijlers

Waarom werken jullie?

08-08-2025 21:19 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)

Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?

En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?

Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?

En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Turtlerain schreef:
10-08-2025 13:48
Tuurlijk, ik ga ervan uit dat de meeste chirurgen en advocaten gewoon intrinsiek gemotiveerd zijn in de inhoud van hun werk, maar het is niet realistisch om te denken dat je ze daarom maar een salaris kunt betalen waar ze nog ieder dubbeltje moeten omdraaien. Dan vertrekken ze naar het buitenland.
dat zegt toch ook niemand?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dat is waar Rosanna en hoor je vaak, dan ook geen huurtoeslag. Maar die mensen verdienen niet eens genoeg voor een hypotheek. Waar ik bij hypotheek aftrek wel mee betaal aan een bezit van een ander. Vind dat echt wel verschil. Mijn man is enorm handig heeft een neef geholpen met verbouwen koophuis, met alle premie voordelen en aftrek. Na jaar met winst verkocht, weer gratis helpen met volgende huis, weer na jaar met winst verkocht, derde keer heeft hij bedankt toen zijn hulp werd gevraagd

In de bouw waar paar jaar terug de vakman werd ontslagen omdat Polen goedkoper waren, jaren later was het huilen, ze konden geen vakmensen en bouwvakkers meer krijgen. En oh oh die bouwvakker dorst de hoofdprijs te vragen stond in de telegraaf. Ik zag het uurloon die mijn man gewend was te krijgen, hij had het niet eens gedaan als het zwart was en een klusje wat men toen wit betaalde. Het waarderen van vakwerk tegenover het papiertje is wel scheef gegroeid en vergeet niet om vakman te worden ben je ook jaren aan het leren maar dan in de praktijk. Waar ik soms denk wat doe je dan als manager, het is van ene naar andere bespreking hollen. Misschien ligt daar ook het gemis aan plezier in je werk, hoe zinvol en betekenisvol is het nog wat je doet?
doddieweer wijzigde dit bericht op 10-08-2025 18:37
43.37% gewijzigd
Doddieweer schreef:
10-08-2025 18:26
Klopt zeker, een vriend van me heeft de uitdrukking “wie geen risico neemt zal nooit champagne vinden” mijn leus zou zijn “hoe gelukkig wordt ik van champagne” we zijn voorzichtig geweest, hadden makkelijk kunnen kopen achteraf. Maar dan had ik toen krap gezeten voor mijn koophuis en misschien nu gelachen. Nu gaat mijn huur het dak door en zal ik daar misschien krom voor liggen. Toch zou ik niet willen ruilen met die CEO. Met die vrienden met grote huizen en 2 auto’s en meerdere vakanties, het gevoel ook niet veel te verliezen te hebben voelt best vrij en maakt ons gelukkig. Ik heb veel minder bordjes hoog te houden, wie nu champagne drinkt heeft ook veel te verliezen. En het raakte me echt toen zo’n vriend met veel vakanties, groot huis en meerdere auto’s zei “ jullie zijn gelukkiger dan ik” toen ik hem dat uitlegde dat geluk voor ons daar niet in zit en misschien ook wel druk geeft.
En de keerzijde als men dat alles verliest hoor je zelden. Het klagen van iemand die gezondheid werk en huis verloor. Dat doom idee weerhield ons toen van kopen, angst en niet het lef. achteraf onterecht. Maar heeft geen zin nu te denken “had ik maar” ik woon heerlijk en echt, won ik morgen een miljoen ik wil hier nooit weg zou niet gelukkiger worden met eigen ander huis.
Maar dan is dat toch helemaal prima en oké?!
Live Life to the fullest
Paradise schreef:
10-08-2025 18:28
Dat is precies mijn punt. Je hebt andere mensen om je heen die hetzelfde doen.

Maar goed, ik geloof ook wel in het feit dat je leven gedeeltelijk naar de hand kan zetten. Maar wel binnen beperkte marges.
Rijk worden de meeste mensen niet op eigen kracht.
Je begrijpt blijkbaar totaal niet wat ik bedoel.

Nee, het leven is absoluut niet compleet maakbaar (helaas en weet ik alles van), maar je kunt heus een hoop halen uit zelfontplooiing en een dosis ‘lef’. En als je dan compleet op je bek gaat, helaas, maar vaak te overzien toch? Ik ben ook niet rijk, maar wat is rijk? Voor mij zit dat niet enkel in geld nl.
Live Life to the fullest
rosanna08 schreef:
10-08-2025 18:19
het is juist andersom: de mensen die alleen HRA ontvangen, lopen te gillen over de toeslagen en die krijgen dan een weerwoord dat ze zelf ook geld ontvangen. Ik heb geen enkel probleem dat jij en anderen HRA ontvangen, maar een heel aantal mensen wel dat ik toeslagen krijg.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat de hra ontvanger doorgaans harder gilt over de toeslagen-ontvanger dan andersom. Zelf ontvang ik het allebei niet (meer) maar ik gil dan ook nergens over. Althans niet over wat die ander allemaal wel niet krijgt en hoe unfair dat is.
GeweldigWeer schreef:
10-08-2025 18:38

Nee, het leven is absoluut niet compleet maakbaar (helaas en weet ik alles van), maar je kunt heus een hoop halen uit zelfontplooiing en een dosis ‘lef’. En als je dan compleet op je bek gaat, helaas, maar vaak te overzien toch? Ik ben ook niet rijk, maar wat is rijk? Voor mij zit dat niet enkel in geld nl.
Ik begrijp prima wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.

En rijkdom is niet alleen maar geld inderdaad. Maar zaken als een sociaal netwerk en gezondheid zijn ook zaken waar mensen vaak niet zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat is vaak gewoon mazzel hebben.

Wel toevallig twee zaken die tot op grote hoogte je latere sociale posities bepalen.
Doddieweer schreef:
10-08-2025 18:31
Waar ik bij hypotheek aftrek wel mee betaal aan een bezit van een ander. Vind dat echt wel verschil.
Moeten we daarover gaan beginnen, toch niet? Want dan kunnen we het ook gaan hebben over de kinderbijslag of KGB waar kinderlozen aan meebetalen, nogal offtopic nietwaar?
Live Life to the fullest
Paradise schreef:
10-08-2025 18:41
Ik begrijp prima wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.

En rijkdom is niet alleen maar geld inderdaad. Maar zaken als een sociaal netwerk en gezondheid zijn ook zaken waar mensen vaak niet zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat is vaak gewoon mazzel hebben.

Wel toevallig twee zaken die tot op grote hoogte je latere sociale posities bepalen.
Gezondheid is absoluut een kwestie van geluk, dat heeft helaas niemand zelf in de hand. Sociaal netwerk daarentegen, daar kun je zeker zelf in investeren en aan werken.
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
10-08-2025 18:23
Dat is niet waar, ik heb genoeg mensen om mij heen die dat wel (op latere leeftijd) hebben uitgeprobeerd. Hetzij door opleiding (en), wisselen van baan etc.
Klopt, al denk ik dat je daarmee dan ook "gewoon" in het voordeel bent als jij bent geboren met een doortastende, onderzoekende aard. Nieuwsgierig bent, risico's durft te nemen, gestimuleerd om verder te kijken.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat alles je maar een beetje overkomt en je daar helemaal geen aandeel in hebt. Zeker niet. Maar ik denk dat zelfs keuzes op volwassen/oudere leeftijd toch wel voor een deel (mede) bepaald worden door een aangeboren gedurfder karakter en/of een gevoelde stimulans.

En misschien zijn er ook wel een hoop mensen, dat weet ik niet, ik speculeer nu maar wat, die dat allebei nooit hebben gehad. Geen risiconemend karakter en geen stimulerende omgeving en dan denk ik dat de kans relatief groter is dat die persoon weinig groeit, weinig kansen aangrijpt. Daarbinnen zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar die persoon heeft dan misschien van nature ook al een ander soort karakter dan degene die zegt: laat me nou maar, dit is wat ik ken...
GeweldigWeer schreef:
10-08-2025 18:42
Moeten we daarover gaan beginnen, toch niet? Want dan kunnen we het ook gaan hebben over de kinderbijslag of KGB waar kinderlozen aan meebetalen, nogal offtopic nietwaar?
Nou vind ik niet, kinderen staan me straks wel te verzorgen zijn de toekomstige artsen, dus ik vind zeker dat kindertoeslag en kinderbijslag nuttige belasting is die ik betaal. Zonder jeugd is er straks geen zorg geen bouwvakkers geen mensen die jouw AOW weer ophoesten. Vind ik dus echt wel wat anders dan bijdrage aan bezit van anderen. Maar zie die uitleg meer als reactie op commentaar dat er altijd is als je aan hypotheek aftrek wil komen. Ik zit er echt niet mee maar vind de vergelijking niet kloppen
Ik werk vooral omdat ik vind dat dat zo hoort. Ik kan het niet mooier maken. Ik heb mijn specifieke baan omdat ik een studie gedaan heb die lastig voor iets anders te gebruiken is. Ik vind mijn werk meestal leuk, maar soms ook niet. Ik heb last van de beeldvorming rondom mijn werk, want ik vind wél dat ik iets nuttigs doe en ik vind ook dat ik hard genoeg werk. Ik verdien goed, maar als ik keihard eerlijk ben, vind ik dat niet onterecht gezien mijn vooropleiding. Niet dat ik andere mensen met een andere opleiding dit salaris niet zou gunnen, overigens. Ik betaal alleen nog maar belasting (geen hypotheek meer, geen kinderen onder de twaalf, wel vermogen) en ik ben geen seconde bezig met andere mensen die toeslagen of uitkeringen ontvangen. Ik ben opgegroeid in wat minder florissante omstandigheden dan mijn huidige en ik ben allang blij dat het nu zo prettig is. De portemonnee van mijn achterbuurvrouw is vooral haar zaak.
Si abra la puerta hay lobos.
rosanna08 schreef:
10-08-2025 18:26
dit zou inhouden dat mensen alleen advocaat, chirurg enz zouden willen worden, omdat daar veel geld mee verdiend kan worden. Komt het bij je op dat die mensen dat werk omdat ze daar een passie voor hebben? Omdat ze interessant vinden, leuk vinden, boeiend vinden?
Tuurlijk, maar het betekent ook veel werken, geen fouten 'mogen' maken en continue bijscholing. Plus (wat de advocatuur betreft) steeds meer randzaken die je van het juridisch inhoudelijke afhouden. Als je daar dan net zoveel of net iets meer mee verdient dan als iemand met een minder veeleisende baan, weet ik niet of iedereen ermee doorgaat.
Het punt is inderdaad precies dat men wel vindt dat er van alles moet veranderen middels de politiek, maar dat eigenlijk niemand dat wil ten koste van zichzelf.

Ik heb ook weleens ongenuanceerde uitspraken gedaan over toeslagen, en ik sta ook nog wel achter het feit dat wanneer je meer KAN werken en niet de zorg hebt over kinderen of mantelzorg, je dan wel je eigen broek op moet houden als je minder wil gaan werken. Het feit dat het kan, wil niet zeggen dat het helemaal okee is. Hoewel wel begrijpelijk.

Ik heb ook weleens gezegd dat HRA van mij er best af mag, als het EWF dan ook afgeschaft wordt. Of striktere beperkingen bij nieuwe hypotheken en dan van daaruit afbouwen.

Ik vind alleen dat sommige banen overbetaald worden en andere echt onderbetaald. Maar het is uiteindelijk de markt die bepaald, en die bepaald ook wat iemands economische waarde is. "Wat de gek ervoor geeft".

En ik ben het ook eens dat als je meer wil in het leven, je daar ook iets voor moet doen (of laten), dat het nooit voor niks aangewaaid komt. Maar wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden is wel iets wat enigsinds klopt. Een grote dosis geluk.

En of je via het collectief meebetaald aan toeslagen, HRA, kinderbijslag, e.d. dat maakt in feite niet zoveel uit wanneer alles goed gaat en voor iedereen zo goed mogelijk werkt. Maar op dit moment staat het sociale stelsel dus wel onder druk. Het leven wordt alsmaar duurder voor iedereen, en sommigen (of velen) vallen daardoor buiten de boot.

En vanwege alle belangen van alle groepen is het denk ik het beste dat de regering bestaat uit een centrumkabinet. Zodat al die belangen, op papier dan toch, zoveel mogelijk behartigd worden. Want als burgers het onderling zouden moeten regelen denk ik dat het een zooitje wordt. ;-)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
GeweldigWeer schreef:

Ik heb vroeger genoeg mensen horen zeggen 'ik heb geen zin in school' of 'ik ga dierverzorging/paardenhouderij etc. opleiding doen, het verdient niet goed maar ik vind het ten minste leuk'. Ja prima, maar daar zitten dus consequenties aan.
Summertje schreef:
10-08-2025 19:16
Ik heb vroeger genoeg mensen horen zeggen 'ik heb geen zin in school' of 'ik ga dierverzorging/paardenhouderij etc. opleiding doen, het verdient niet goed maar ik vind het ten minste leuk'. Ja prima, maar daar zitten dus consequenties aan.
Maar zijn dat dan mensen die daar later over zijn gaan klagen?
pina schreef:
10-08-2025 17:44
Ja, je kunt iets leuk vinden en graag doen. Maar wel tegen betaling, natuurlijk. En als dat niet haalbaar is, dan doen velen iets dat ze minder leuk vinden, maar waar je wel mee verdient wat je wil verdienen.
Omdat ik op jullie kosten leef kan ik nu doen wat ik leuk vind: studeren en bijles geven.
Die bijles geef ik gratis, omdat ik wil dat iedereen er gebruik van kan maken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
GeweldigWeer schreef:

Je onderschat ook daarin de mazzel en pech. Hoeveel lef je hebt, hoeveel vaardigheden om jezelf te ontplooien.
Dat is allemaal ook maar afhankelijk van aanleg.

David Dunning
Dala schreef:
10-08-2025 19:19
Heel toevallig had ik vroeger iemand in de straat die iets in de dierenverzorging ging doen, die klaagt niet, maar heeft wel enorme spijt. Je kunt er gewoon niet van leven als je geen partner hebt met een ruimer inkomen, en je bent totaal niet breed inzetbaar. Ze vindt het echt heel zonde dat iemand haar op die jonge leeftijd niet heeft gewaarschuwd dat het nogal een specifiek pad is om te kiezen.
Solomio schreef:
10-08-2025 19:28
Je onderschat ook daarin de mazzel en pech. Hoeveel lef je hebt, hoeveel vaardigheden om jezelf te ontplooien.
Dat is allemaal ook maar afhankelijk van aanleg.
En “lef” hangt ook erg samen met de basis en achtergrond die je hebt. En de zekerheden of onzekerheden die je hebt gekend.

Maar ja, zo is het nu eenmaal. De één heeft een betere start dan de ander. Dat kun je wel erkennen, maar je kunt het niet wegnemen.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 19:32
5.64% gewijzigd
Dala schreef:
10-08-2025 19:19

Ik ken "ze" ook. Opleiding paardenhouderij in Deurne gedaan, een hele dure private opleiding. Van je hobby je werk maken, klinkt heel leuk maar ook maar weggelegd voor de happy few. En dan nog is dat keihard werken, en niet 5 dagen per week maar 7. Want paarden kunnen niet voor zichzelf zorgen.

Klagen heb ik niet gehoord, want het is natuurlijk ergens wel ontzettend leuk werk, ik weet wel dat de meesten het na hun 26e ofzo opgaven en toch in een hele andere sector zijn gaan werken, wat wel brood op de plank brengt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-08-2025 19:32
Ik ken "ze" ook. Opleiding paardenhouderij in Deurne gedaan, een hele dure private opleiding. Van je hobby je werk maken, klinkt heel leuk maar ook maar weggelegd voor de happy few. En dan nog is dat keihard werken, en niet 5 dagen per week maar 7. Want paarden kunnen niet voor zichzelf zorgen.

Klagen heb ik niet gehoord, want het is natuurlijk ergens wel ontzettend leuk werk, ik weet wel dat de meesten het na hun 26e ofzo opgaven en toch in een hele andere sector zijn gaan werken, wat wel brood op de plank brengt.
En de private opleiding was de lachende derde.
pina schreef:
10-08-2025 19:31
En “lef” hangt ook erg samen met de basis en achtergrond die je hebt. En de zekerheden of onzekerheden die je hebt gekend.

Maar ja, zo is het nu eenmaal. De één heeft een betere start dan de ander. Dat kun je wel erkennen, maar je kunt het niet wegnemen.
Maar veel mensen denken dat het eigen verdienste is.

Ik herhaal em nog maar een keer, was ooit het motto van een forumster: we zouden wat vaker dankbaar moeten zijn, in plaats van trots.

Wees blij dat je lef hebt, dat je doorzettingsvermogen hebt, dat je een goed stel hersens hebt, weet ik wat. Dat is namelijk geen verdienste.

David Dunning
pina schreef:
10-08-2025 19:31

‘Zo is het nu eenmaal’?

Alles is mensenwerk. Er valt beslist wat te doen aan die verschillen.

Ik mag hopen dat er mensen zijn die niet accepteren dat het nu eenmaal zo is.
Solomio schreef:
10-08-2025 19:34
Maar veel mensen denken dat het eigen verdienste is.

Ik herhaal em nog maar een keer, was ooit het motto van een forumster: we zouden wat vaker dankbaar moeten zijn, in plaats van trots.

Wees blij dat je lef hebt, dat je doorzettingsvermogen hebt, dat je een goed stel hersens hebt, weet ik wat. Dat is namelijk geen verdienste.
Ik denk dat niet. Maar ik vind het misschien niet zo onrechtvaardig als sommigen dat vinden. Het is wat het is.

Ik vind trouwens wel dat mensen trots mogen zijn als je iets hebt gepresteerd. Dat je de kans en mogelijkheid had doet niet af aan de prestatie. Zonde als we de hele tijd maar bescheiden moeten doen.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 19:38
18.48% gewijzigd
pina schreef:
10-08-2025 19:36
Ik denk dat niet. Maar ik vind het misschien niet zo onrechtvaardig als sommigen dat vinden. Het is wat het is.
Volgens mij heb je het zelf redelijk voor elkaar.

Dan is het uiteraard makkelijk je neer te leggen bij bestaande verhoudingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven