Extreem droge lippen - wat kunnen jullie aanraden?

maandag 11 augustus 2025 om 07:26

Ik gebruik al zolang ik me kan herinneren voor de nacht eucerine met water voor mijn lippen en overdag rosebud. Nooit problemen. Tot 2 maanden geleden en toen had ik opeens eczeem/jeuk langs de randen van mijn lippen. 
Die eczeem ging over met een paar dagen hydrocortison creme van de huisarts. Maar sindsdien blijven mijn randen droog/schraal/schilferig. Ik heb geprobeerd de eucerine vaker te smeren, heb ook koelzalf geprobeerd maar tot nu toe wordt het niet minder eerder erger.
Jullie tips voor een wondermiddeltje? Het gaat me niet om hoe het eruit ziet hoor maar het voelt zo vervelend!
                    Die eczeem ging over met een paar dagen hydrocortison creme van de huisarts. Maar sindsdien blijven mijn randen droog/schraal/schilferig. Ik heb geprobeerd de eucerine vaker te smeren, heb ook koelzalf geprobeerd maar tot nu toe wordt het niet minder eerder erger.
Jullie tips voor een wondermiddeltje? Het gaat me niet om hoe het eruit ziet hoor maar het voelt zo vervelend!

maandag 11 augustus 2025 om 07:50

Inderdaad terug naar de dokter. Heeft de dokter een diagnose gegeven? Anders hiernaar vragen en wat eventuele leefregels hierbij zijn. 
Tot die tijd alleen een indifferente zalf of crème gebruiken, staat bij de medische kant van de drogist (waar ook de medicijnen staan). Anders kunnen er stoffen in zitten die irriteren of allergische reacties veroorzaken.
                    Tot die tijd alleen een indifferente zalf of crème gebruiken, staat bij de medische kant van de drogist (waar ook de medicijnen staan). Anders kunnen er stoffen in zitten die irriteren of allergische reacties veroorzaken.

maandag 11 augustus 2025 om 07:52

maandag 11 augustus 2025 om 08:01

Het zou natuurlijk kunnen dat ik inderdaad ineens overgevoelig ben voor een stofje die in die eucerine zit of in de rosebud salve. Iets anders kan ik me niet voorstellen aangezien de irritatie alleen langs de randen van mijn lippen zit.It-is-joysjuhhh schreef: ↑11-08-2025 07:52Overgevoeligheid of allergie kun je in je leven ook zomaar ineens ontwikkelen. Zoals allergie voor gelnagels of allergie voor haarverf of oogmake-up. Ik ken mensen die na meer dan 20 jaar gebruik geen haarverf meer konden gebruiken of nog beperkt oogmake-up.
Ik heb vaseline cetomacrogol en dat is zo'n indifferente creme volgens mij dus ik ga die maar eens smeren dan. Ergens vind ik het wel overdreven om voor droge geirriteerde lippen naar de huisarts te gaan

maandag 11 augustus 2025 om 08:36

Misschien gewoon eens een tijd helemaal niks smeren? Kijken of de boel dan tot rust komt? In principe is het natuurlijk niet nodig om je lippen 2x per dag met iets in te smeren (wel even volhouden, na al die jaren zijn je lippen natuurlijk hun eigen zachthoud-routine kwijt). 
Als ik écht een keer last heb van schrale lippen gebruik ik purelan. Pure lanoline zonder allerlei toevoegingen en hypoallergeen.
Kleine tube die duur is/lijkt maar ik doe er jaren mee (ik weet het, zo lang mag je het na openen niet gebruiken. Maar dat doe ik toch). Je hebt maar een heel klein beetje nodig.
                    Als ik écht een keer last heb van schrale lippen gebruik ik purelan. Pure lanoline zonder allerlei toevoegingen en hypoallergeen.
Kleine tube die duur is/lijkt maar ik doe er jaren mee (ik weet het, zo lang mag je het na openen niet gebruiken. Maar dat doe ik toch). Je hebt maar een heel klein beetje nodig.

maandag 11 augustus 2025 om 08:52

Ja klopt! Die mensen ken ik ook. Ik heb zelf met Crèmes en zonnebrand dat ik acuut een droge huid krijg, behalve bij Dexeryl. Die gebruik ik voor mijn gezicht. En lipbalsem van Etos oid voor lippen. Al merk ik wel, hoe meer ik gebruik, hoe meer ik nodig heb. Dus het kan ook verslavend werken,It-is-joysjuhhh schreef: ↑11-08-2025 07:52Overgevoeligheid of allergie kun je in je leven ook zomaar ineens ontwikkelen. Zoals allergie voor gelnagels of allergie voor haarverf of oogmake-up. Ik ken mensen die na meer dan 20 jaar gebruik geen haarverf meer konden gebruiken of nog beperkt oogmake-up.
                                    Voor iedereen een groene tuin

maandag 11 augustus 2025 om 08:53

Voor mij werkt Bepanthen babyzalf echt heel goed. Geprobeerd uit armoe omdat ik droge lippen had en alleen zo’n tubetje bij de hand, maar het werkt echt goed en heel lang en herstelt de huid/lippen ook i.p.v. alleen vet houden. Was bij m’n dochters heel droge schuurpapier-babyhuid ook het enige effectieve middel dus eigenlijk best logisch 

maandag 11 augustus 2025 om 09:04

maandag 11 augustus 2025 om 09:38

Ik heb soms ook wat jij beschrijft. Nooit achter gekomen waardoor precies, soms maanden oké, dan weer rood en schilferig. Smeer dan paar dagen hydrocortison en voor mij werkt daarna bepanthen ook het beste ( s nachts).
Ik smeer daarnaast lippenbalsem van Leenarts.
Je kunt overigens niet verslaafd raken aan lippenbalsem.
https://npo.nl/npo3/best-bites/kun-je-v ... ppenbalsem

maandag 11 augustus 2025 om 09:48

Cetomacrogol met vaseline is prima.  Dat smeert mijn dochter al jaar hele leven tussen de opvlammingen door van haar eczeem.  Zit niks in,  alleen maar goed. 
Allergie kun je zomaar krijgen, na 25 jaar mijn haren verven kreeg ik een reactie op mijn hoofdhuid, ik zal de details achterwege laten, gelukkig was het corona en kon ik nergens naartoe.
                    Allergie kun je zomaar krijgen, na 25 jaar mijn haren verven kreeg ik een reactie op mijn hoofdhuid, ik zal de details achterwege laten, gelukkig was het corona en kon ik nergens naartoe.

maandag 11 augustus 2025 om 11:41

mieke1966 schreef: ↑11-08-2025 09:38Ik heb soms ook wat jij beschrijft. Nooit achter gekomen waardoor precies, soms maanden oké, dan weer rood en schilferig. Smeer dan paar dagen hydrocortison en voor mij werkt daarna bepanthen ook het beste ( s nachts).
In dezelfde link staat ook dat lippenbalsem de lippen juist kan uitdrogen: "In lippenbalsem kunnen bepaalde stoffen zitten waar je lippen juist van uitdrogen. Bijvoorbeeld lanolin, waar je lippen schilferig en geïrriteerd van kunnen raken."
Ik zou ook voorlopig even niets smeren.

maandag 11 augustus 2025 om 12:17

Als het puur droge huid is en niet eczeem: Je huid reageert op cremes smeren door zichzelf minder goed te onderhouden. Je merkt dat met gezichtscreme, bodylotion, lippenbalsem. Als je stopt met smeren gaat je huid weer voor zichzelf zorgen en heb je het ook niet meer nodig. Je moet alleen wel door een irritante ontwenningsfase, en dat kan een paar weken duren.

maandag 11 augustus 2025 om 17:17

Dit blijkt ook wel mee te vallen. Je wordt niet “lichamelijk verslaafd” aan crèmes/lippenbalsem, je kan wel wennen aan het gevoel van vette lippen.Wombat schreef: ↑11-08-2025 12:17Als het puur droge huid is en niet eczeem: Je huid reageert op cremes smeren door zichzelf minder goed te onderhouden. Je merkt dat met gezichtscreme, bodylotion, lippenbalsem. Als je stopt met smeren gaat je huid weer voor zichzelf zorgen en heb je het ook niet meer nodig. Je moet alleen wel door een irritante ontwenningsfase, en dat kan een paar weken duren.

maandag 11 augustus 2025 om 20:46

Hoezo blijkt dat mee te vallen? Op basis waarvan concludeer je dat?Charlie591 schreef: ↑11-08-2025 17:17Dit blijkt ook wel mee te vallen. Je wordt niet “lichamelijk verslaafd” aan crèmes/lippenbalsem, je kan wel wennen aan het gevoel van vette lippen.
Het is wel mijn ervaring en ik ben echt niet de enige dus ben wel benieuwd waarom dat dan niet zo zou zijn.

maandag 11 augustus 2025 om 23:11

https://www.dr-jetskeultee-skincare.be/ ... te-hebben/
Maar dan komt de verslaving dus omdat je iets gebruikt waar op je lippen met irritatie of droogte reageren.
                    Maar dan komt de verslaving dus omdat je iets gebruikt waar op je lippen met irritatie of droogte reageren.

dinsdag 12 augustus 2025 om 06:03

https://www.womenshealthmag.nl/nieuws/1 ... ppenbalsem
En nog andere dermatoloog in een interview. T is niet bepaald een gerandomiseerd wetenschappelijk onderzoek, maar dat is er vermoedelijk niet
De euceryn aquaphor die in het eerste linkje wordt aangeraden bevat overigens ook panthenol en dexpanthenol, net als in de bepanthen waar ik zo enthousiast over ben (alleen zit in bepanthen ook lanoline waar sommigen allergisch voor zijn, dus die lippenbalsem is in dat geval wsl idd beter).
                    En nog andere dermatoloog in een interview. T is niet bepaald een gerandomiseerd wetenschappelijk onderzoek, maar dat is er vermoedelijk niet
De euceryn aquaphor die in het eerste linkje wordt aangeraden bevat overigens ook panthenol en dexpanthenol, net als in de bepanthen waar ik zo enthousiast over ben (alleen zit in bepanthen ook lanoline waar sommigen allergisch voor zijn, dus die lippenbalsem is in dat geval wsl idd beter).

maandag 18 augustus 2025 om 23:31

Het kan ook een schimmelinfectie zijn en als je dan smeert met anti schimmelcrème is het al na enkele dagen over maar je moet echt nog een week langer smeren! Dat weten veel mensen niet en dan komt het terug.mieke1966 schreef: ↑11-08-2025 09:38Ik heb soms ook wat jij beschrijft. Nooit achter gekomen waardoor precies, soms maanden oké, dan weer rood en schilferig. Smeer dan paar dagen hydrocortison en voor mij werkt daarna bepanthen ook het beste ( s nachts).
Verder is 8 hour cream van Elizabeth Arden mijn wondermiddel voor lippen en nagelriemen!

maandag 18 augustus 2025 om 23:32

Nou, zonder mijn body lotion zou ik echt niet kunnen! Dan is mijn huid echt droog (ik scheer mijn benen) en voelt vreselijk.Wombat schreef: ↑11-08-2025 12:17Als het puur droge huid is en niet eczeem: Je huid reageert op cremes smeren door zichzelf minder goed te onderhouden. Je merkt dat met gezichtscreme, bodylotion, lippenbalsem. Als je stopt met smeren gaat je huid weer voor zichzelf zorgen en heb je het ook niet meer nodig. Je moet alleen wel door een irritante ontwenningsfase, en dat kan een paar weken duren.

dinsdag 19 augustus 2025 om 11:33

Dat is de ontwenningsfase dus. Been there done that, ik heb geen bodylotion meer nodig.Sylphide75 schreef: ↑18-08-2025 23:32Nou, zonder mijn body lotion zou ik echt niet kunnen! Dan is mijn huid echt droog (ik scheer mijn benen) en voelt vreselijk.

dinsdag 19 augustus 2025 om 11:37

nou nee hoor. Huid kan echt zo droog zijn, dat smeren nodig is
https://www.thuisarts.nl/droge-huid/ik-heb-droge-huid
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in